Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Nee. Gisteren wel eens met de makelaar van toen gebeld. Die zei ga eens met hun samen zitten om te kijken hoe en wat.
Maar lijkt me overbodig. Kunnen enkel zeggen dat het bij de verkoop niet was. Huis was kurkdroog.

Notaris een meerwaarde om eens te bellen dan?

Nee. Gisteren wel eens met de makelaar van toen gebeld. Die zei ga eens met hun samen zitten om te kijken hoe en wat.
Maar lijkt me overbodig. Kunnen enkel zeggen dat het bij de verkoop niet was. Huis was kurkdroog.

Notaris een meerwaarde om eens te bellen dan?
Kan je madam mss wel geruststellen naar "aansprakelijkheid" toe. 😉

Vraagje:
Anderhalf jaar geleden een huis verkocht.
Opeens krijg ik een bericht van de kopers:
Zou op 3 plaatsen gelekt hebben, expert zou gezegd hebben dat er fouten in de bouwen zitten, waterkering ontbreken,..
Nooit last van gehad. Wat kunnen die beginnen? Madam zit met schrik.
Min of meer iets vergelijkbaars meegemaakt. Huis verkocht en later zaten de kopers blijkbaar met een lek aan het dak. Ze hebben mij daar wel nooit over aangesproken, ik heb het vernomen van mijn bank omdat die daar ook een hypotheek hadden.
Spijtig voor die mensen maar ik had er oprecht geen weet van toen ik het huis verkocht en het ging tenslotte om een huis uit 1950 dat nog maar voor 75% gerenoveerd was.
Sowieso is waterschade een zaak voor de brandverzekering. Ik zou zeker zomaar niet met die mensen gaan samenzitten, ik zie daar ook geen enkel nut in.

Laatst bewerkt:
Ja, het samenzitten zou ik eigenlijk ook niet doen, meer dan "wij hebben daar geen weet van" kan je toch niet zeggen? Valt het huis nog binnen de 10j aansprakelijkheid? Dan kunnen ze de bouwfirma beter rechtstreeks contacteren? Of geldt die "garantie" enkel voor de eerste eigenaars?

Zei ik ook al. Kunnen daar weinig gaan doen. Ze zegt dat uit goodwill, maar die heb ik dan minder.
Ben 1,5jaar voor de verkoop in dat huis geweest, en nooit iets gezien van water binnen. Allemaal raar.
Schijnt wel dat ze zonnepanelen hebben geplaatst.
Huis is 12 jaar geleden gebouwd. Dus dat gaat ook niet lukken.

Opeens ook een barst boven een raam. Aan de buitenzijde.
Weet niet wat ze van plan zijn. Denk dat ze geld willen.

Zei ik ook al. Kunnen daar weinig gaan doen. Ze zegt dat uit goodwill, maar die heb ik dan minder.
Ben 1,5jaar voor de verkoop in dat huis geweest, en nooit iets gezien van water binnen. Allemaal raar.

Zeker niet gaan samenzitten. Dan is de kans groot dat je ergens iets gaat (moeten) toegeven, dat is wellicht ook hun bedoeling. Als ze jou iets willen "aanwrijven" moeten ze dat maar op de officiële manier doen.

Nu, wij hebben het omgekeerde, huis gekocht in 2020, een jaar verbouwd en in 2021 verhuisd, tijdens het verbouwen wel enkele gebreken gemerkt die de vorige eigenaars niet hebben gemeld maar ongetwijfeld moesten weten. En nadat we er een tijd in woonden nog enkele gebreken (oa met afvoeren wc's en vochtophoping in de wasplaats) die ze ongetwijfeld ook moeten geweten hebben.

Ik zou er dus ook kunnen achteraan gaan, maar ik begin er niet aan. Je moet al heel erg goed bewijs hebben dat ze het wisten en het bewust hebben weggemoffeld, vaak gaat daar een rechtbank het voordeel van de twijfel geven aan de verkopende partij van zodra er twijfel is. Ik heb geen zin in het gedoe en zal het zelf wel oplossen.

Ik zou idd ook niet met die mensen gaan samenzitten.

Boeiend stukje over de materie

Kortom, laat het dus maar over aan de koper om uit zijn kot te komen en te bewijzen dat het verborgen gebreken waren.
Eventueel is checken met je verzekeraar of je hier gebruik kan maken van rechtsbijstand in je familiale ofzo.

Ik denk er ook zo over. Samen gaan zitten met de veronderstelling iets in de schoenen geschoven krijg... Zit ik niet op te wachten.
Alsof het in het voorbije 1,5jaar niet geregend heeft..

Ze hebben veel geld betaald voor dat huis (makelaar had 2 kopers tegen elkaar uitgespeeld)
Maar dan moeten ze toch niet op deze manier iets terug krijgen.

Moesten ze officiële weg inslaan, wat zou er dan kunnen gebeuren?

Ik zou idd ook niet met die mensen gaan samenzitten.

Boeiend stukje over de materie

Kortom, laat het dus maar over aan de koper om uit zijn kot te komen en te bewijzen dat het verborgen gebreken waren.
Eventueel is checken met je verzekeraar of je hier gebruik kan maken van rechtsbijstand in je familiale ofzo.
De rol van de verkoper
Of de verkoper op de hoogte was van de verborgen gebreken is van belang. Een verkoper “te goeder trouw” is een verkoper die niet op de hoogte is van zulke gebreken. Hij kende het gebrek aan het onroerend goed niet, waardoor hij de koper er redelijkerwijze niet kon voor waarschuwen.

--> Kunnen we dan ergens aansprakelijk gesteld worden? Of voor kosten opdraaien?

Ik citeer ff de tekst (vakmannen: dakwerker/metser)
Hierbij zijn bepaalde gebreken aan het licht gekomen, waaronder vermoedelijk een fout in de bouwconstructie
(ontbreken/foutief geplaatste waterkering) etc.

diba is toch geen constructiefout?

De rol van de verkoper
Of de verkoper op de hoogte was van de verborgen gebreken is van belang. Een verkoper “te goeder trouw” is een verkoper die niet op de hoogte is van zulke gebreken. Hij kende het gebrek aan het onroerend goed niet, waardoor hij de koper er redelijkerwijze niet kon voor waarschuwen.

--> Kunnen we dan ergens aansprakelijk gesteld worden? Of voor kosten opdraaien?

Ik citeer ff de tekst (vakmannen: dakwerker/metser)
Hierbij zijn bepaalde gebreken aan het licht gekomen, waaronder vermoedelijk een fout in de bouwconstructie
(ontbreken/foutief geplaatste waterkering) etc.

diba is toch geen constructiefout?
Ik vrees dat het hier ook boven men petje gaat.

Ik vermoed dat als jij kan aantonen dat je ter goeder trouw handelde (er niets van wist) je nooit aansprakelijk kan gesteld worden. Nogmaals, de bewijslast ligt bij de koper. Hij/zij zal moeten aantonen dat jij wist van de gebreken bij verkoop.

Als zij afkomen met foto's waarop een vochtplek te zien is raad ik aan van is tussen jou foto's te duiken om te zien of je die zelfde hoek niet vind. Als het gaat over dak (met die zonnepanelen die zijn bijgelegd?) zou ik al is een screenshot van Google Maps nemen om aan te tonen dat die panelen er niet lagen.
Als het gaat over constructiefouten kan je in sé verwijzen naar het lastenboek als je dat ter beschikking hebt? Als alles volgens lastenboek gebeurd is kan jou niets ten laste gelegd worden en al zeker niet als ze dat konden inzien bij bezoek of gekregen hebben bij akte.

@TitaTovenaartje : meer info hier te vinden. Bewijs als koper valt moeilijk te leveren (des te meer gelet de reeds verstreken tijd). Toch eens je akte nalezen op dit punt, zo'n exoneratiebeding wordt er vrij snel ingezet.
Exoneratiebeding staat er niet in.
Wel deze alinea:
3) Staat van het goed.
Het goed wordt verkocht in de toestand waarin het zich bevond op het ogenblik van de totstandkoming van de koop-verkoopovereenkomst. De verkoper verklaart geen kennis te hebben van beschadigingen die sedertdien zouden tussengekomen zijn.
De partijen verklaren dat geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt en erkennen bijgevolg dat het goed wordt geleverd in dezelfde staat waarin het zich bevond op het ogenblik van het sluiten van de koop, behoudens tegenbewijs door alle middelen van recht.
De verkoper is niet aansprakelijk voor de zichtbare gebreken die de koper zelf heeft kunnen vaststellen.
Bovendien aanvaardt de koper het goed zonder enige garantie van zichtbare of verborgen gebreken die het verkochte goed zouden kunnen aantasten en aanvaardt hij de verkoper vrij te stellen deze waarborgen in de mate dat de verkoper deze niet kende.

Ben ik daar iets mee?
Standaard alinea zeker?

De rol van de verkoper

Ik zou er dus ook kunnen achteraan gaan, maar ik begin er niet aan. Je moet al heel erg goed bewijs hebben dat ze het wisten en het bewust hebben weggemoffeld, vaak gaat daar een rechtbank het voordeel van de twijfel geven aan de verkopende partij van zodra er twijfel is. Ik heb geen zin in het gedoe en zal het zelf wel oplossen.
Of een verkoper al dan niet ter goeder trouw heeft gehandeld zal door de rechtbank verschillend worden bekeken in functie van de hoedanigheid van die verkoper. Concreet: koop je de woning van een professionele verkoper zoals een aannemer of een andere vennootschap waar vastgoed verhandelen in de basisakte staat vermeld dan kan (en in de praktijk zal) de rechter oordelen dat die verkoper door zijn deskundigheid op de hoogte had moeten zijn van gebreken. Als er dan geen bewijs is dat de verkoper deze heeft vermeld dan ligt de aansprakelijkheid bij die partij. De bewijslast van melding van het gebrek ligt, bij professionele verkoop, dus bij de verkoper.

Koop je van een particuliere verkoper dan is de bewijslast andersom. De koper zal dan moeten bewijzen dat de verkoper het gebrek bewust heeft verborgen. Wat in de praktijk zo goed als onmogelijk is.

Als @TitaTovenaartje een professionele verkoper is dan kan dit een staartje krijgen. Anders niet.

Dit geldt trouwens niet enkel voor vastgoed. Koop je bvb. een wagen van een particulier en die valt in panne net na de aankoop dan heb je pech. Had je die wagen van een professionele verkoper gekocht dan kan je die aansprakelijk stellen.

Exoneratiebeding staat er niet in.
Wel deze alinea:

Ben ik daar iets mee?
Standaard alinea zeker?

Ja, laatste zin betreft een exoneratiebeding:

Bovendien aanvaardt de koper het goed zonder enige garantie van zichtbare of verborgen gebreken die het verkochte goed zouden kunnen aantasten en aanvaardt hij de verkoper vrij te stellen deze waarborgen in de mate dat de verkoper deze niet kende.

Dus je bent gecoverd, tenzij je te kwader trouw zou zijn (= je wist dat die gebreken er waren en hebt ze opzettelijk verzwegen voor de koper). Dat bewijs moet de koper leveren, maar valt in de praktijk eigenlijk niet te bewijzen :).

Ja, laatste zin betreft een exoneratiebeding:

Dus je bent gecoverd, tenzij je te kwader trouw zou zijn (= je wist dat die gebreken er waren en hebt ze opzettelijk verzwegen voor de koper). Dat bewijs moet de koper leveren, maar valt in de praktijk eigenlijk niet te bewijzen :).
Al een hele geruststelling.
Dan komt het goed.

Geen professionele verkoper :-)
En al zeker niet te kader trouw.

Was een mankement aan de stroom, maar daar is toen nog een elektrieker op onze kosten naar gaan kijken.
(en was zelfs door hun ververs)

Of een verkoper al dan niet ter goeder trouw heeft gehandeld zal door de rechtbank verschillend worden bekeken in functie van de hoedanigheid van die verkoper. Concreet: koop je de woning van een professionele verkoper zoals een aannemer of een andere vennootschap waar vastgoed verhandelen in de basisakte staat vermeld dan kan (en in de praktijk zal) de rechter oordelen dat die verkoper door zijn deskundigheid op de hoogte had moeten zijn van gebreken. Als er dan geen bewijs is dat de verkoper deze heeft vermeld dan ligt de aansprakelijkheid bij die partij. De bewijslast van melding van het gebrek ligt, bij professionele verkoop, dus bij de verkoper.

Koop je van een particuliere verkoper dan is de bewijslast andersom. De koper zal dan moeten bewijzen dat de verkoper het gebrek bewust heeft verborgen. Wat in de praktijk zo goed als onmogelijk is.

Als @TitaTovenaartje een professionele verkoper is dan kan dit een staartje krijgen. Anders niet.

Dit geldt trouwens niet enkel voor vastgoed. Koop je bvb. een wagen van een particulier en die valt in panne net na de aankoop dan heb je pech. Had je die wagen van een professionele verkoper gekocht dan kan je die aansprakelijk stellen.
en wat als er een Immo tussen zit, deze geldt enkel als tussenpersoon maar de koper handelt met de Immo.

Uiteraard. Maar ik ga er hier nu wel van uit dat het om een particuliere verkoop gaat. En dat is bij mij ook het geval.

en wat als er een Immo tussen zit, deze geldt enkel als tussenpersoon maar de koper handelt met de Immo.

De makelaar bemiddelt dan wel, maar uiteindelijk handel je altijd met de verkoper/eigenaar zelf (door een compromis en vervolgens akte te ondertekenen).

In theorie zou je de makelaar wel kunnen aanspreken indien je deze op foutieve wijze geïnformeerd heeft (maar dat zal, zeker voor verborgen gebreken, een moeilijke zaak worden).

Terug
Bovenaan