Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
De merde is vooral, dat gezien de electriciteit niet in orde is en de EPC score erg slecht, dat je een gigantische renovatie gaat moeten doen, terwijl het interieur er zo op het eerste zicht wel proper bij staat. Een grondige renovatie gaat zoals ik het in schat snel naar de 400-500K als het niet meer is.

Euh, hoe renoveert gij zeg, met gouden vijzen, parels in de isolatie en chape met diamanten in? :unsure:

als je 145m2 betonvloer moet openbreken om er deftig te isoleren, 145m2 dak isolatie + EPDM moet voorzien 17 stuks buitenschrijnwerk moet vervangen....

als je 145m2 betonvloer moet openbreken om er deftig te isoleren, 145m2 dak isolatie + EPDM moet voorzien 17 stuks buitenschrijnwerk moet vervangen....
Dan nog, voor jouw budget breekt ge dat huis af en zet je aan 6% BTW een nieuwbouw van 180 à 210m² in de plaats.

Zoals gezegd, voor 250k-300k zet je dat huis echt wel in orde hoor, zelfs gestript tot op de ruwbouw.

Waarop je 700k hebt uitgegeven voor een huis van 145m2. Toch stevig aan de prijs.
Frank valt nu pas dat we interesse hadden in deze woning een paar jaar terug, lol. Bemeubeld ziet het er toch anders uit.

De grond die er bij hoorde ernaast is apart verkocht als bouwgrond intussen?
Voor wie het pand volledig wil zien....http://vt8.eu/Wooncentrale_Car13/, schandalig dat een makelaar dat na verkoop niet verwijdert.

In die kleinste slaapkamer was er toch iets niet helemaal kosjer aan het raam/dak.

Dan nog, voor jouw budget breekt ge dat huis af en zet je aan 6% BTW een nieuwbouw van 180 à 210m² in de plaats.

Zoals gezegd, voor 250k-300k zet je dat huis echt wel in orde hoor, zelfs gestript tot op de ruwbouw.
afbreken en nieuwbouwen zal inderdaad goedkoper zijn.
Ik werk zelf in een bedrijf dat in totaalrenovaties doet, Ik heb hem eens door onze ramingstool gehaald en daar kom ik op 400-425. En dan heb je nog geen zonnepanelen, warmtepomp etc . Wel een nieuwe CV ketel voor de nieuwe vloerverwarming, maar geen vloerverwarming in de garage. Puur de huidige indeling opgewaardeerd naar huidige normen. zonder speciallekes. standaard tubespaan deuren, buitenschrijnwerk in PVC.
Vloerafwerking met een handelswaarde van 60 €/m² en wandtegels in de badkamer HW 40€/m², keuken €20.000 ventilatie doormiddel van individuele ventilatie. Buitenzijde uitgewerkt met 16cm EPS en crepi (maar zonder afbraak facade steen, iets dat eigenlijk wel zou moeten)

afbreken en nieuwbouwen zal inderdaad goedkoper zijn.
Ik werk zelf in een bedrijf dat in totaalrenovaties doet, Ik heb hem eens door onze ramingstool gehaald en daar kom ik op 400-425. En dan heb je nog geen zonnepanelen, warmtepomp etc . Wel een nieuwe CV ketel voor de nieuwe vloerverwarming, maar geen vloerverwarming in de garage. Puur de huidige indeling opgewaardeerd naar huidige normen. zonder speciallekes. standaard tubespaan deuren, buitenschrijnwerk in PVC.
Vloerafwerking met een handelswaarde van 60 €/m² en wandtegels in de badkamer HW 40€/m², keuken €20.000 ventilatie doormiddel van individuele ventilatie. Buitenzijde uitgewerkt met 16cm EPS en crepi (maar zonder afbraak facade steen, iets dat eigenlijk wel zou moeten)

Oei, dan zijn jullie toch wel hele dure vogels. Heb ook even een raming gemaakt aan recente prijzen zonder ook maar één ding zelf te doen, alles dus door aannemers. Gebaseerd op 206m² (de netto oppervlakte zonder garage is 145m², inclusief de garage is het bruto dus 206m²)

Woning strippen € 10.000,00
15cm beton met wapeningsnetten € 6.500,00
Riolering + putten € 5.000,00
Pur + chape € 10.000,00
Dak (roofing, isolatie, dakrand, afleiders,…) € 30.000,00
Buitenschrijnwerk € 35.000,00
Pleisterwerken € 10.000,00
Crépi + isolatie € 35.000,00
Elektriciteit € 7.500,00
Ventilatie D € 7.500,00
PV-panelen € 8.000,00
Sanitair (leidingen + badkamer) € 15.000,00
Warmtepomp + vloerverwarming € 20.000,00
Vloeren € 15.000,00
Binnenschrijnwerk € 3.000,00
Keuken € 20.000,00
Totaal € 237.500,00
+6% BTW = € 251.750

Dan is zelfs nog ruimte voor een eventuele uitbouw op het verdiep, +-35m² zal in HSB ongeveer een 70k zijn.

Dus wanneer je dan zelf nog eens de handen uit de mouwen kan steken, kan je ook enorm veel besparen. En er zijn zelfs zaken inbegrepen waarvan je niet weet of ze nodig zijn, zoals nieuwe beton gieten of nieuw pleisterwerk.

we zijn misschien ooit buren geweest, ik woonde niet ver daarvan (bij mijn ouders weliswaar).
mooie locatie en die steenweg hoor je amper.
pukkelpop is wel bijna live te volgen, neem ik aan.

persoonlijk is de indeling niet mijn ding, maar het oogt wel gezellig op de fotos.
ik zou er daardoor wel gaan naar kijken, met renovaties etc in het achterhoofd.

Zeggen 'er is een renovatieplicht' en dan geen enkele indicatie geven van wat zo'n renovatie zou kunnen kosten is toch ook wat onnozel, neen?
Ik appreciëer al dat er direct gezegd wordt, wat de minpunten zijn. Ik krijg echt het schijt van makelaars die problemen tevergeefs proberen wegmoffelen of verbloemen (lees: vlakaf liegen).

Toch 2 opvallende zaken in deze regio:
  • woningen blijven heel wat langer te koop staan, ook diegene die instapklaar zijn en zich richten op het gemiddelde gezin. Wel zeer weinig/geen aanpassingen aan vraagprijs. Verkopen zullen nu wel wat menselijker verlopen, ipv op de kijkdag verkopen zal er wat meer tijd overgaan. Makelaars die hier steevast met een kijkdag werkten voor huizen met een breed draagvlak zijn daar ook mee gestopt. Me dunkt dat het vooral slecht is voor wie echt zijn huis snel kwijt moet.
  • Renovatieprojecten krijgen nu massaal epc 399 🙃

Vandaag komen ze hier langs voor de asbest inventarisatie en EPC, ben benieuwd.....
EPC mannen zijn toch ook maar amateurs ze.
Ze kunnen oppervlaktes zelfs niet correct uitrekenen. type nummers niet correct invoeren etc. Zit er sterk aan te denken er een 2nd opinion voor te vragen indien ze een en ander niet willen corrigeren.
Bij veel mensen zal het wel 'goed' gaan omdat de meeste mensen er niet veel kaas van gegeten hebben, maar gezien ik zelf in de bouw zit zie ik vaak genoeg U waardes passeren :p

Ook op de huurmarkt loopt het allemaal niet van een leien dakje.

Er heerst een drukte vanjewelste op de huurmarkt, tonen cijfers van vastgoedgroep Dewaele. Voor elk huurpand vroegen het afgelopen jaar gemiddeld zestien kandidaat-huurders een rondleiding. Een jaar eerder waren dat er twaalf. Voor één op de tien verhuurpanden waren er zelfs meer dan dertig bezoekaanvragen, met uitschieters boven de tachtig.

Het aantal kandidaat-huurders op de huurmarkt is vooral sinds april toegenomen, toen de koopmarkt begon af te koelen. De hoge inflatie en sombere economische vooruitzichten maakten heel wat mensen voorzichtiger, ook al omdat de gestegen interestvoeten door de renteverhogingen van de Europese Centrale Bank (ECB) geld lenen voor een huis minder interessant maakten. Daardoor blijven huurders langer op de huurmarkt en komt er ook een nieuwe groep kandidaten bij, zoals een groeiend aandeel tweeverdieners. Dewaele zag het afgelopen jaar voor huurwoningen dan ook tot zes keer zoveel kandidaten als bij koopwoningen.

Dus wat is nu het gevolg van het spektakel met de stijgende intrestvoeten? Diegenen die al één of meerdere eigen panden hebben voelen niks of worden er nog beter van en diegenen die huren worden gewoon nog dieper in de put geduwd. Chapeau.

Ook op de huurmarkt loopt het allemaal niet van een leien dakje.

Dus wat is nu het gevolg van het spektakel met de stijgende intrestvoeten? Diegenen die al één of meerdere eigen panden hebben voelen niks of worden er nog beter van en diegenen die huren worden gewoon nog dieper in de put geduwd. Chapeau.

Ik kan er van meespreken. Verhuis binnenkort naar mijn eigen gekochte appartement en heb een regeling getroffen met de huisbaas waar ik nu van huur in Schaarbeek. In ruil voor minder huur te betalen de laatste maand, regel ik het zoekertje en de bezoekjes voor de toekomstige huurders. Staat nog geen 3 dagen op immoweb en facebook en ik heb al 140 (!) berichten in totaal met aanvraag tot een bezoek. Een serieus werkje, met helaas veel filtering. Ik heb maar tijd voor een 15-tal bezoekjes in totaal en moet dus 90% van de verzoeken laten varen. Dat is even met natte vingerwerk vlug kijken hoe serieus die mensen zijn en op goed geluk afgaan.

Terug
Bovenaan