Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Neen, is gewoon vraag en aanbod. Waarbij prijszetting puur afhankelijk is van wat mensen er voor kunnen leggen.

Als je dan :

1) een substantieel deel geld toegestopt krijgt door (voor)erfenissen, desnoods in het zwart dan verhoogt dat de prijs.
2) Verlaging van de BTW tarieven of kosten verhoogd de winstmarge voor de verkopers. Want als je 600k kan betalen inclusief alle kosten blijft totaalkost dezelfde.
3) Dalende rentelasten verhoogt het bedrag dat je kan betalen terwijl je evenveel blijft leggen op maandbasis
4) verhoging in nettolonen (oa taxshift, bepaalde profielen die beter betaald worden tgv krappere arbeidsmarkt) zorgt dat je meer kan geven aan de afbetaling indien je daarvoor kiest. Of dat lijkt toch te kunnen.
5) Mensen die aan energierenovatie geen of beperkt waarde achtten tgv lage energieprijzen. Waardoor de kost voor de energierenovatie of een diepgaande renovatie niet volledig reducerend werkt op de waarde van het goed. Geen probleem zolang de energieprijzen laag zijn, maar eens ze enorm stijgen kan dat bij een latere verkoop eventueel wel pijnlijk zijn of bij niet verkoop om het in orde te brengen energiegewijs pijnlijk zijn.
6) Rekening houdende met de spaartegoeden die er op rekeningen staan kan het ook zijn dat het gewoon een onderschatting is van wat men er kan en wil aan geven. En hebben wij gewoon pech dat we dat er niet aan kunnen of zelfs willen geven.

Kortom gewoon vraag en aanbod dus...

Uiteraard vraag en aanbod, het raakt ook altijd wel verkocht blijkbaar, maar uiteindelijk beslist de verkoper wat hij ervoor wil, de prijs van een huis is altijd wat subjectief.
Wat een kasteel is voor de ene , is een kruipkot voor de andere enzovoort.... Maar als je spelers hebt die perfect de grenzen kunnen opzoeken van wat de markt kan dan ga je die grenzen ook verleggen. Ben er zeker van dat dat ook invloed heeft.

De twee huizen die ik gekocht heb waren uit de hand, snelle deal, mensen wilden er vanaf en kenden er niet veel van, goed voor mij. Ga je nu niet veel meer meemaken.

Kan je zo'n woning zijn oude karakter behouden voor pakweg 250k aankoopprijs + dan de investeringen die nodig zijn voor comfort?
De perfectionist in mij zegt dat je de woning ernaast ook moet kopen om het symmetrische karakter te bewaren.

Je bent dan tenminste zeker dat je bij het vervangen van de ramen, reinigen van de gevel, enz. dezelfde stijl kan aanhouden. Aan het kleurverschil van de dakpannen te zien, stel ik vast dat het daar al fout gelopen is.

Allez, een (ongeveer) nulgroei in het laatste semester. Na een 12-tal jaar dat mensen hier een grote crash van vastgoed verwachtten, zitten we eindelijk aan een nulgroei (en een reële daling van zo'n 4% dit jaar).

Wat vind @Renegadexxripxx of @Chauffagist eigenlijk van de prijs voor deze oude woning:https://www.biddit.be/nl/catalog/detail/v2/234191

Kan je zo'n woning zijn oude karakter behouden voor pakweg 250k aankoopprijs + dan de investeringen die nodig zijn voor comfort?
Er is één iets vreemd aan de woning en dat is de achterkant. De voorgevel heeft een historisch karakter, maar de achterkant lijkt in de 2e helft van de 20e eeuw te zijn bijgewerkt. Ik vind de voorgevel wel knap en denk dat er mits de nodige investering wel iets van te maken is. Ik vraag me enkel af of 250k niet te duur is voor dergelijke woning, of is Ieper het Brugge van de Westhoek aan het worden?

Onlangs zag ik een totaalrenovatie van een 70's bungalow met verdieping in ytong. Er was een behoud van de originele gevel, maar een nieuwe bouwschil aangebracht aan de binnenzijde. Uiteindelijk is alles mogelijk als je er maar genoeg tegen aansmijt.

Heeft er iemand hier al ervaring met de aankoop van een totaalrenovatie?
Specifieke situatie is dat we naar een huis zijn gaan kijken dat net een totaalrenovatie achter de rug heeft en het zag er eigenlijk zeer mooi afgewerkt uit. Nu is het net verkocht maar wordt het huis ernaast ook hetzelfde gedaan (enkel iets groter dus duurder).
Nu hebben wij wel interesse om dit aan te kopen en hebben we in principe "een primeur".

Er is mogelijkheid tot aanpassingen van vloeren of kraanwerk bijvoorbeeld in samenspraak met de aannemer.

Nu zouden wij wel willen overgaan tot het opstellen van een aangepaste compromis waar bijvoorbeeld instaat dat wij maandelijke controle kunnen doen, de kwaliteit van afwerking degelijk moet zijn en etc... Maar ik vroeg me toch af er wat extra's zijn waar we best op letten of degelijk afspreken.

De immo wil ondertussen verdergaan door een principeakkoord te sluiten.

Specifieke situatie is dat we naar een huis zijn gaan kijken dat net een totaalrenovatie achter de rug heeft en het zag er eigenlijk zeer mooi afgewerkt uit. Nu is het net verkocht maar wordt het huis ernaast ook hetzelfde gedaan (enkel iets groter dus duurder).
Nu hebben wij wel interesse om dit aan te kopen en hebben we in principe "een primeur".

Er is mogelijkheid tot aanpassingen van vloeren of kraanwerk bijvoorbeeld in samenspraak met de aannemer.

Nu zouden wij wel willen overgaan tot het opstellen van een aangepaste compromis waar bijvoorbeeld instaat dat wij maandelijke controle kunnen doen, de kwaliteit van afwerking degelijk moet zijn en etc... Maar ik vroeg me toch af er wat extra's zijn waar we best op letten of degelijk afspreken.

De immo wil ondertussen verdergaan door een principeakkoord te sluiten.

Koop jij het en contracteer jij die aannemer? Dan zijn dat 2 losstaande zaken hé.
Belangrijkste is om voor start van de werken een zo sluitend mogelijk contract met de aannemer te hebben.
De focus moet daarbij niet liggen op 'eigen controlerondgangen' want die kunnen als een boomerang in je gezicht slaan ( bvb je hebt zelf niet op tijd opgemerkt dat die muur 20cm teveel naar links staat,...)
Je moet een duidelijk gewenst resultaat definiëren en je hebt daar zelf - in principe- geen controlewerk aan.

De 2 voorbeelden die je aangeeft in het 'aangepast compromis' dat je zou maken hebben geen enkele draagkracht

We zijn geweest kijken voor een woning van het jaar 1999 (alleenstaande woning, openbare verkoop).
We hebben volgende vragen:
**Asbestattest wordt niet voorzien, maar wel opgevraagd. Uitleg van hun notaris: "Vermits de veilvoorwaarden zijn opgesteld vóór 23/11/2022, is een asbestattest niet verplicht. Dit is dan ook niet voorhanden." Als ik de regels lees via vlaanderen, klopt dit niet?
** Zoals hier al eerder gevraagd: vloerverwarming van '99 gecombineerd met zwakke schil ( epc 300)-> groot risico op lage performantie/hoge factuur?

alvast dank

Normaal staat de hoofdaannemer in voor de kwaliteit etc. bij een totaal renovatie.

(Tenminste bij ons is het zo dat wij (totaal renovatiebedrijf waar ik voor werk) instaan voor alle opvolging, contoles etc. De bouwheer contacteren we alleen op vooraf afgesproken momenten en/of als er onverwachte obstakels naar boven komen. Voor we ook maar 1cm³ afbreken, is wel alles al uittentreuren besproken, zijn de materiaalkeuzes gemaakt en de definitive plannen goedgekerud enondertekend)

Allez, een (ongeveer) nulgroei in het laatste semester. Na een 12-tal jaar dat mensen hier een grote crash van vastgoed verwachtten, zitten we eindelijk aan een nulgroei (en een reële daling van zo'n 4% dit jaar).
Niemand kan een crash timen.
Ik voorspel wel sinds 2021 enorm zwakke returns op vastgoed voor de komende 5-10 jaar in vergelijking met andere assets.

Zit daar een crash bij? Who knows, en hangt af van uw definitie van crash.
Tussen 1985 en 1990 of zo daalde vastgoed in België ook met 40% in reële termen.
Niemand herinnert zich dat want iedereen denkt nominaal.

We zijn geweest kijken voor een woning van het jaar 1999 (alleenstaande woning, openbare verkoop).
We hebben volgende vragen:
**Asbestattest wordt niet voorzien, maar wel opgevraagd. Uitleg van hun notaris: "Vermits de veilvoorwaarden zijn opgesteld vóór 23/11/2022, is een asbestattest niet verplicht. Dit is dan ook niet voorhanden." Als ik de regels lees via vlaanderen, klopt dit niet?
** Zoals hier al eerder gevraagd: vloerverwarming van '99 gecombineerd met zwakke schil ( epc 300)-> groot risico op lage performantie/hoge factuur?

alvast dank
Een notaris is verplicht u één maal gratis advies te geven normaal gezien. Je kan altijd is een notaris in de buurt aanschrijven en die vraag stellen.

Wat ik vind op de site van vlaanderen:
Het moment van de overdrachtsovereenkomst bepaalt of u al een asbestattest nodig hebt. Bij een compromis dat ondertekend wordt voor 23 november 2022 is het nog niet verplicht om een asbestattest te hebben.
bron:

Bij mijn weten zijn veilvoorwaarden en compromis niet hetzelfde.

Ik zou dat is doorsturen naar de vriendelijke man en hem vragen of hij wel zo zeker is van zijn uitspraak.

Bij mijn weten zijn veilvoorwaarden en compromis niet hetzelfde.
Veilvoorwaarden en compromis zijn zeker niet hetzelfde.

Een notaris is wel niet verplicht om gratis advies te geven, maar advies zoals deze is wel gebruikelijk gratis. Je kan sowieso bij aankoop best je eigen notaris nemen, tenzij je héél gerust bent in de onpartijdigheid (wat ik hier al wat minder zou zijn, gezien het advies).

Niemand kan een crash timen.
Ik voorspel wel sinds 2021 enorm zwakke returns op vastgoed voor de komende 5-10 jaar in vergelijking met andere assets.

Zit daar een crash bij? Who knows, en hangt af van uw definitie van crash.
Tussen 1985 en 1990 of zo daalde vastgoed in België ook met 40% in reële termen.
Niemand herinnert zich dat want iedereen denkt nominaal.

Dat klinkt in ieder geval logisch, zonder een glazen bol te hebben - met de recente scherpe prijsstijgingen van vastgoed (bestaand en nieuwbouw) haal je minder return uit verhuren dan "vroeger" en is de kans op meerwaarde na verkoop in dezelfde grootte-orde als 1990 - 2020 ook kleiner.

Nog los van het feit dat je bij nieuwbouw een serieuze meerkost hebt door strengere energetische verplichtingen en wat er de komende 20-25 jaar nog zit aan te komen qua verplichtingen om de 2050 norm te halen. Iets dat je vandaag niet 1-op-1 in een lineair hogere huurprijs kan vertalen en in de toekomst vermoedelijk ook niet noodzakelijk in een lineair hogere verkoopprijs omdat veel van de huidige technieken tegen dan toch weer verouderd zullen zijn of aan vernieuwing toe zijn.

Koop jij het en contracteer jij die aannemer? Dan zijn dat 2 losstaande zaken hé.
Belangrijkste is om voor start van de werken een zo sluitend mogelijk contract met de aannemer te hebben.
De focus moet daarbij niet liggen op 'eigen controlerondgangen' want die kunnen als een boomerang in je gezicht slaan ( bvb je hebt zelf niet op tijd opgemerkt dat die muur 20cm teveel naar links staat,...)
Je moet een duidelijk gewenst resultaat definiëren en je hebt daar zelf - in principe- geen controlewerk aan.

De 2 voorbeelden die je aangeeft in het 'aangepast compromis' dat je zou maken hebben geen enkele draagkracht
Nee ik koop het via de makelaar. Die dan weer als 3de speelt voor de eigenaar die de aannemer contracteert.

Alvast bedankt voor de informatie.

Terug
Bovenaan