Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Het grote voordeel van SOD vandaag is wel de prijszekerheid en continue druk op de opleverdatum om boetes te vermijden. Vandaag vormt stijgende prijzen en bevoorradingsproblemen (bakstenen :/ - aluminium etc) een grote onzekerheid..
Om eerlijk te zijn, lijkt mij dat dus incorrect.

Voor een rechtbank zijn de huidige omstandigheden voldoende om heirkracht in te roepen om de opleverdatum niet meer te behouden en dan ook de gelieerde boetes hieraan als ongeschreven te achtten.
Prijszekerheid ben ik echter te onzeker over om dit te weerstreven. Voor prijszettingen van voor de oorlog, zou ik durven zeggen dat dit ook onder heirkracht valt. Voor prijszettingen van nu, betwijfel ik dat dit ontvankelijk geacht gaat worden. Maar bon, er zullen er dan ook wel zijn die vanaf nu de mogelijkheid voorzien om prijsstijgingen via een indexatieformule of iets anders te kunnen doorrekenen na goedkeuring.

Had de kleiner dan niet gelezen, dus kwam zo op 2000€/m² uit.

Dat kan al goed kloppen. Mijn commentaren waren eerder tegen somedude en jvc die dachten nog te kunnen bouwen voor 1500€/m² ...
Die leven toch ook enkele jaren terug.

Als er SOD firma's daar nog mee adverteren is dat pas zand in de ogen strooien...

Ik gaf toch enkel de prijs van de ruwbouw mee en gaf toch toe zoals bimmer aanhaalde dat er wel wat goedkopere keuzes te maken zijn?
Nergens heb toch meegegeven hoeveel wij per m² gaan betalen voor afgewerkt?
Maar de technische eisen van een buitenmuur kwestie van luchtdichtheid, isolatie, sterkte, ... die moeten altijd gehaald worden. Dus er zit ook een limiet aan van goedkoper te kunnen gaan.
1500 heb ik nergens vermeld, wel afficheprijs van 1750 euro dan heb je nog marge he.

Dat is zoals zeggen dat je geen elektrische auto van onder de 50k kan kopen omdat je alleen naar premium merken kijkt terwijl dat ook perfect kan bij goedkopere merken en kleinere modellen

Het grote voordeel van SOD vandaag is wel de prijszekerheid en continue druk op de opleverdatum om boetes te vermijden. Vandaag vormen stijgende prijzen en bevoorradingsproblemen (bakstenen :/ - aluminium etc) een grote onzekerheid..
Volgens mij is het grote voordeel van SOD dat ge niet zelf iedereen moet proberen op elkaar afgestemd te krijgen qua planning.. Want ik kan u zeggen dat is echt om zot van te worden..

Wij hebben met een totaalaannemer gewerkt die alles t.e.m. SOD kan maar waar je niet moet

Pro:

- Zelf geen planning stress / aannemers achter hun veren zitten
- Vaste datums & strakke planning in deze tijden (+- hele bouw op 10 maanden inclusief afbraak vorig huis dat er stond)
- Hebben veel connecties & kunnen ploegen / mensen veel sneller inschakelen of wisselen
- Op sommige posten mooie prijzen omdat het hun "vast" volk is
- Altijd vrij om elders offerte op te vragen (bvb ook met andere keuken bouwer gegaan)
- 1 aanspreekpunt voor alles
- Ze zorgen voor de timings, opvolging & kunnen het niet op iemand anders steken
- Was heel correct met budgetten in initiele offerte qua afwerking & keuzes
- Coordinator / adviseur die je altijd kan sturen / bellen voor advies rond eender wat (van douchebak keuze tot loskoppeling gyproc plafonds)

Con:
- Niet altijd even transparante prijzen / offertes, enkel "meerkost" of "voor dezelfde prijs"
- Ik denk bovenstaande ook omdat ze gewend zijn om met mensen te werken die 0,0 kennen of willen weten vd bouw. Zo kregen we gewoon te horen dat domotica X duizend euro extra was. Zonder meer detail over wat / hoe. Wel gekregen toen ik er naar vroeg, maar soms wat vermoeiend.
- Waarschijnlijk betalen we tot 20/30% meer
- Soms lastig om "moeilijk" te doen over iets, gezien ze ook al de rest van je huis doen en je ze dus te vriend wilt houden

Laatst bewerkt:
Als je een immo makelaar bent gebruik je bruto oppervlakte + kelder + bergzolder + garage + muren :)
In januari stellen we het huis van m'n vriendin te koop en we werken zonder immokantoor. Zo besparen we 2 a 3 % . Wat wel veel is.

Dus we zetten op immoweb huis + garage = bewoonbare oppervlakte in m2.

In de tuin staat er een tuinhuis van lng 15m2.. dit hoort er niet bij wellicht?

In januari stellen we het huis van m'n vriendin te koop en we werken zonder immokantoor. Zo besparen we 2 a 3 % . Wat wel veel is.

Dus we zetten op immoweb huis + garage = bewoonbare oppervlakte in m2.

In de tuin staat er een tuinhuis van lng 15m2.. dit hoort er niet bij wellicht?
Als ik bewoonbare oppervlakte lees, lees ik eigenlijk "(Potentieel) verwarmde en leefbare oppervlakte". Is het een bruikbare ruimte of niet.
- Ik heb bvb een tuinhuis / kantoor met verwarming, dat telt wel mee.
- Ik heb ook een kelder (buiten isolatie schil), dat telt niet mee.
- Kan je in die garage een werkruimte maken? Bijkeuken? Dan wel. Is het puur opslag? Dan mogelijks niet.

Maar geen idee of er een officiele definitie is.
Voor uw eigen verkoop ... gewoon meetellen (: "ah oei ja zo heb ik het geinterpreteerd"

Gewoon buitenmuren opmeten, maal elkaar doen en er het woord bruto voorzetten, makkelijkste oplossing.

Ivm verwarmd tuinhuis, dit zou ik apart vermelden.

@Fabke is er veel werk aan het papierwerk op voorhand in orde te krijgen? We staan ook binnen klein half jaar voor een verkoop en nog aan het twijfelen om een immo te nemen of niet.

Gewoon buitenmuren opmeten, maal elkaar doen en er het woord bruto voorzetten, makkelijkste oplossing.

Ivm verwarmd tuinhuis, dit zou ik apart vermelden.

@Fabke is er veel werk aan het papierwerk op voorhand in orde te krijgen? We staan ook binnen klein half jaar voor een verkoop en nog aan het twijfelen om een immo te nemen of niet.
Je notaris kan helpen of online modellen zoeken van je overeenkomst.
Verder epc + keuring elektriciteit + asbestverslag op laten maken.

Makelaars scheppen daar ook ferm geld op. 🙄
Epc aangerekend door de makelaar aan mij: 380 euro.
Heb hem het betaalbewijs doorgestuurd van het epc- attest van de firma die hij notabene zelf had langs gestuurd: 260 euro. Nice try, makelaar!

Ik zie geen meerwaarde van een makelaar bij de verkoop van een gewone woning. Misschien dat dit voor exclusief vastgoed anders ligt of indien je op 2/3 dagen meer kan verdienen dan de 3%fee, maar dan zit je ook weer in die eclusieve categorie denk ik.

Ik moet ook de eerste 100 % eerlijke en pure makelaar nog tegen komen.

Vorige week is er al iemand langsgekomen voor de epc en asbest attest.
De electriciteit attest is 10 jaar oud.. er is wel o.a. een nieuwe ruimte volledig vernieuwd.
Zouden we hiervoor een nieuwe keuring moeten doen voor de electriciteit .

@Castil: ik denk dat als je in een stad/gemeente woont waar er veel vraag is naar huizen dat je deze wel zelf kunt verkopen. K zal volgende week een mail sturen naar de notaris wat we nog nodig hebben.
Het vraagt wel wat meer werk, op t internet plaatsen, de bezoeken zelf regelen, .... maar voor die 2 a 3% , doe ik dit graag want t geld kunnen we zeker gebruiken voor ons huis dat we gekocht hebben.

K hoop dat t huis snel verkocht zal zijn want de akte van ons nieuw huis zal wellicht in juni verlijden. Ik gok op 2 a 3 weken tijd.

@Fabke of een makelaar nutteloos is of niet, hangt af van je persoonlijkheid ook. Ik ben geen salespersoon, geen persoon die kan liegen of mensen tegen elkaar uit kan spelen. Mijn makelaar wel, dus net als bij @Biljart heb ik, na het aftrekken van de commissie, meer voor mijn huis gekregen dan ik zelf ervoor zou gekregen hebben.
(Verkocht op de eerste kijkdag met het klassieke "ik verwacht nog een bod van 1 van de andere bezoekers ook".)

Ik zie geen meerwaarde van een makelaar bij de verkoop van een gewone woning.
Als je zelf een goede verkoper bent is het inderdaad een mogelijkheid om het te overwegen zelf te doen. Maar als je zo'n beetje half sociaal awkward in uw hal staat te trippelen en niet goed weet waar te beginnen raad ik het ten stelligste af. Je krijgt maar één kans bij een koper.

Veel makelaars zijn inderdaad maar clowns, maar de goede makelaars die ik al ben tegengekomen kregen een huis waar wij 0 interesse in hadden bijna verkocht aan ons.

Als je zelf een goede verkoper bent is het inderdaad een mogelijkheid om het te overwegen zelf te doen. Maar als je zo'n beetje half sociaal awkward in uw hal staat te trippelen en niet goed weet waar te beginnen raad ik het ten stelligste af. Je krijgt maar één kans bij een koper.

Veel makelaars zijn inderdaad maar clowns, maar de goede makelaars die ik al ben tegengekomen kregen een huis waar wij 0 interesse in hadden bijna verkocht aan ons.
Meen je dat laatste nu? Dat heb ik nu werkelijk nog nooit gehad... Ik luisterste meestal maar half naar die mannen (want ze kunnen je toch wijsmaken wat ze willen) en vormde mijn eigen oordeel.
Voornaamste voordelen van een makelaar is zijn netwerk (een voordeel dat vandaag al gerotendeels wegvalt door immoweb e.d.) en het feit dat de hele papierwinkel van je wordt overgenomen...Maar of dat 3% van de verkoopprijs waard is..

K ben van mening.. probeer je huis zelf te verkopen. Een mogelijke koper moet een goed gevoel hebben vanaf hij binnenkomt.
Een makelaar zal daar niets aan veranderen.
Het huis dat wij gekocht hebben, zouden we ook gekocht hebben zonder makelaar.
We hadden onmiddellijk een goed gevoel (veel licht, ruimte,..)
De informatie die hij ons gaf, kan ik ook geven met het huis dat m'n vriendin zal verkopen (we verkopen zonder makelaar).
Iemand die een huis zoekt, zal wel dagelijks bijv immoweb bezoeken (wat ik ook deed)..
Enige voordeel van een immokantoor is dat hij de bezoeken regelt, de kandidaten rondleidt en de biedingen ontvangt.
Hangt ook wel af waar je woont, als je echt op de buiten woont kan het mssn wel handig zijn, een immokantoor te gebruiken. Het huis van m'n vriendin denk ik binnen de 2 a 3 weken te kunnen verkopen.

Terug
Bovenaan