Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Absoluut. Het gebeurd echt zelden, dat zeg ik er uiteraard wel bij, maar wij liepen echt verbaasd buiten. Ik denk inderdaad dat de meeste vergeten dat een huis verkopen niet altijd een gemakkelijk verhaal is, beetje wat Zalenski ook al aanhaalt.Meen je dat laatste nu? Dat heb ik nu werkelijk nog nooit gehad... Ik luisterste meestal maar half naar die mannen (want ze kunnen je toch wijsmaken wat ze willen) en vormde mijn eigen oordeel.
Voornaamste voordelen van een makelaar is zijn netwerk (een voordeel dat vandaag al gerotendeels wegvalt door immoweb e.d.) en het feit dat de hele papierwinkel van je wordt overgenomen...Maar of dat 3% van de verkoopprijs waard is..
Notarissen regelen meestal toch de verkoop in zo'n gevallen, dus nee, dat is geen reden om een makelaar nodig te hebben...Gaan we hier allemaal ff'kes collectief vergeten dat als ge een huis uit een scheiding moet verkopen het best handig is dat een 'neutrale' partij de verkoop doet; ipv dat ge daarover ook nog moet discussiëren met uw loco (geworden) ex...![]()
Van een notaris zou ik niet teveel verwachten wat verkoop betreft hoor.Notarissen regelen meestal toch de verkoop in zo'n gevallen, dus nee, dat is geen reden om een makelaar nodig te hebben...
Dat is wel een reden.Notarissen regelen meestal toch de verkoop in zo'n gevallen, dus nee, dat is geen reden om een makelaar nodig te hebben...
1992 hier en vloerverwarming.... Wordt hier altijd goed warm. AanvoerTemp rond de 30 graden meestalVloerverwarming in vrijstaande woning van jaar 1999 ( epc 300). Is dat problematisch?( lage temperatuur opwarmen maar veel warmteverlies?)
Maar de makelaar draagt niet bij tot een snellere verkoop...Ik ben content dat daar een makelaar op zit, ik mag er niet aan denken dat ik continu die afspraken moet inplannen en de mensen vergezellen, dat is gewoon niet haalbaar. Dat is voor mij de meerwaarde.
Gezien jij geen idee hebt van de makelaar zijn netwerk, kan je dat niet zeggen.Maar de makelaar draagt niet bij tot een snellere verkoop...

Als je zelf geen tijd hebt voor die bezoeken te doen, zie ik niet in waarom niet.Maar de makelaar draagt niet bij tot een snellere verkoop...
Als je zelf geen tijd hebt voor die bezoeken te doen, zie ik niet in waarom niet.
Persoonlijk zou ik het enige nuttige van zo'n makelaar vinden dat hij de prijs bepaalt/adviseert. Maar daar bestaan ook wel schatters voor.
Bijkomend zie ik dat makelaars qua prijszetting soms sterk overdrijven. Uiteindelijk blijven die panden dan onverkocht achter en neemt een andere makelaar het over. Makelaars kunnen soms onrealistische bedragen plakken op woningen, waardoor een verkoop uitblijft.
De grootste ergernis die ik soms heb bij makelaars is de misleidende info en dat was ook mijn statement van "ik moet de eerste 100% eerlijke makelaar nog tegen komen" @stungunner :
Onrealistische foto's, visueel opgesmukte woningen bestempelen als totaalrenovatie (hoewel de oude leidingen nog onder de vloer zitten), epc B of C als energetisch zuinig bestempelen. Als koper weet je ook nooit zeker waar je staat, geeft de makelaar je bod door of verzwijgt hij dingen. Speelt hij je uit of niet?
Mijn eigen woning stond destijds bij een agence, maar via de buren had ik de nummer van de eigenares. Die dame was geen geboren onderhandelaar, maar wou gewoon van het pand af na het overlijden van haar man. Handig ingespeeld op dit feit en de mismatch tussen haar en de makelaar en alles zelf geregeld en 50K minder betaald dan de vraagprijs van de makelaar.
Ik wou ook graag reageren op het laatste stuk van de eigenares/weduwe, maar kan gewoon quoten wat hier wordt gezegd. Mooi verwoord allemaal!Makelaars overdrijven net niet in hun prijszetting, want ze hebben er helemaal niks aan wanneer ze een woning veel te hoog inzetten en die na 6 maand en dus na afloop van hun opdracht niet verkocht is. Dan hebben ze kosten gemaakt en niks verdiend. Makelaars die woningen dus veel te hoog schatten om ze zo binnen te halen zijn gewoon dom, dat doet de doorsnee correcte makelaar echt niet.
Integendeel, het zijn net de eigenaars zelf die doorgaans hun woning te hoog inschatten en vaak op zoek gaan naar een makelaar die het dan toch maar aan die prijs wil verkopen. Om dan teleurgesteld te zijn dat de woning niet snel genoeg verkocht geraakt. Tijdens mijn stage heb ik het vaak genoeg gezien hoor, eigenaars die zelfs geaffronteerd waren omdat hun huis lager geschat werd dan wat ze zelf dachten dat het waard was.
Onrealistische foto's, het zal best zo zijn dat de meesten de wat lelijkere kanten van een pand idd niet op hun website en immoweb ed gaan zetten. Maar dat ga je als eigenaar toch ook niet doen? Je gaat toch niet meteen alles op tafel gooien en toch wel de mooie en goede kanten van jouw pand proberen in de verf te zetten? Wanneer mensen dan ter plaatse zien dat iets wat minder is dan ze zich hadden voorgesteld of op foto's niet zichtbaar was, zijn ze tenminste wel al ter plaatse en kunnen ze mss wel overtuigd geraken door de rest van de woning. Maar ze zijn er tenminste, je moeten mensen naar jouw pand krijgen om het te kunnen verkopen hé. Dat wil niet zeggen dat je mensen moet misleiden, maar pakweg een magazijn dat vlak naast de woning staat gaat toch echt niemand op foto op Immoweb gaan zetten, ook geen eigenaar die zelf verkoopt.
Dat er sommigen met groothoeklenzen ed werken om een kamer groter te doen lijken klopt en dat is wel vaak misleidend, maar wanneer ik gewoon Immoweb open en de meeste advertenties bekijk is dat toch de minderheid vandaag de dag.
De visueel opgesmukte woningen met een slecht EPC bestaan inderdaad, maar opnieuw, wanneer ik Immoweb open zijn dat er toch niet zo heel veel. Dus daaruit afleiden dat geen enkele makelaar 100% eerlijk is?
Bij EPC B of C lees ik op Immoweb heel zelden bij de beschrijving dat dat "energiezuinige" woningen zouden zijn. Dus opnieuw, om daaruit, blijkbaar vanuit jouw buikgevoel, af te leiden dat geen enkele makelaar 100% eerlijk is? Ik zie het niet.
Geeft de makelaar een bod door of niet, ja kijk, als je dat als negatief punt van de makelaars aanziet, iets dat opnieuw puur een buikgevoel van jou is en op geen enkele bewijs gestoeld is, daar kan je niet veel mee imo.
Het is jouw goed recht om niet met een makelaar te willen werken hé, uiteraard. Of zelfs om ze totaal overbodig te vinden. Maar zeg dan gewoon dat dat voor jou om een bepaald gevoel gaat, ipv meteen elke makelaar als oneerlijk te gaan beschouwen aan de hand van voorbeelden die weinigzeggend zijn.
Je beseft toch dat wanneer de makelaar dit zou weten hij 100% recht heeft op zijn commissie? En je hebt dus ook eigenhandig van de beperkte kennis en onderhandelingskunst van de eigenares gebruikt gemaakt en haar dus zo 50k gekost. In haar naïviteit heeft ze dus een serieus risico genomen door op jouw slinkse manier van werken en bod in te gaan. Ze kreeg 50k minder én ze zou in principe de commissie moeten betalen. Ja kijk, jouw voorbeeld toont net aan dat die eigenares gebaat was bij een makelaar.
Dat ligt in dit geval niet echt aan de makelaar, dat is intussen duidelijk. Commissie op dat pand zal +-4k zijn die in dit geval nog te delen is door 3 eigenaars, dus in ruil daarvoor krijg je ontzorging.Maar de makelaar draagt niet bij tot een snellere verkoop...

Nee de eigenares was blij dat dit hoofdstuk afgesloten was, de woning stond al meer dan een jaar te koop. De prijs was dus te hoog in die tijd, anders was ze wel verkocht geweest.Je beseft toch dat wanneer de makelaar dit zou weten hij 100% recht heeft op zijn commissie? En je hebt dus ook eigenhandig van de beperkte kennis en onderhandelingskunst van de eigenares gebruikt gemaakt en haar dus zo 50k gekost.
Slinks? Ik heb nooit contact gehad met de makelaar. Ik heb mijn bod aan haar gedaan en gezegd dat ik wel zou wachten tot het uit agence was. Zo geschiede, de dag na afloop van het contract hebben we de compromis getekend, de makelaar heeft hier dus helemaal niks met te maken.In haar naïviteit heeft ze dus een serieus risico genomen door op jouw slinkse manier van werken en bod in te gaan.
Gebaat? Wat ging ze doen? Die makelaar ging er zijn commissie bijlappen en ik ging het uiteindelijk niet kopen, beetje 10K betalen om de deur open te doen en de kamers te tonen. Ik heb geen makelaar nodig die mij een rondleiding geeft en zegt: "hier hebben we nog een extra kamer" of "hier is de keuken" , sommige mensen vinden dat misschien leuk, maar ik heb daar geen nood aan.Ze kreeg 50k minder én ze zou in principe de commissie moeten betalen. Ja kijk, jouw voorbeeld toont net aan dat die eigenares gebaat was bij een makelaar.
Slinks? Ik heb nooit contact gehad met de makelaar. Ik heb mijn bod aan haar gedaan en gezegd dat ik wel zou wachten tot het uit agence was. Zo geschiede, de dag na afloop van het contract hebben we de compromis getekend, de makelaar heeft hier dus helemaal niks met te maken.
Gebaat? Wat ging ze doen? Die makelaar ging er zijn commissie bijlappen en ik ging het uiteindelijk niet kopen, beetje 10K betalen om de deur open te doen en de kamers te tonen. Ik heb geen makelaar nodig die mij een rondleiding geeft en zegt: "hier hebben we nog een extra kamer" of "hier is de keuken" , sommige mensen vinden dat misschien leuk, maar ik heb daar geen nood aan.
Makelaars overdrijven net niet in hun prijszetting, want ze hebben er helemaal niks aan wanneer ze een woning veel te hoog inzetten en die na 6 maand en dus na afloop van hun opdracht niet verkocht is. Dan hebben ze kosten gemaakt en niks verdiend. Makelaars die woningen dus veel te hoog schatten om ze zo binnen te halen zijn gewoon dom, dat doet de doorsnee correcte makelaar echt niet.
Neen, is gewoon vraag en aanbod. Waarbij prijszetting puur afhankelijk is van wat mensen er voor kunnen leggen.Ondertussen is hier de markt bijna volledig overgenomen door makelaars. Ik spreek mij niet uit of ze nuttig of niet zijn, voor sommige gevallen en verkopers met het verstand van een aardappel zullen ze mogelijk wel hun nut wel hebben.
Ik weet wel zeker dat ik hier al verscheidene panden online heb zien komen 'uit de hand' om dan te verdwijnen en enkele dagen later terug te verschijnen op de markt tegen een prijs +10% en meer via, je raadt het nooit, een makelaar. Ik ben er dus van overtuigd dat makelaars mede verantwoordelijke zijn voor de hoge vastgoedprijzen van de laatste jaren.