Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
3. Dat zijn we ergens nog wel aan het overwegen, maar ik heb geen idee wat je moet tellen als kost voor afbraak + opruimen van het puin? Iemand die daar hier ervaring mee heeft toevallig?
Begin dit jaar 1.5 huis laten afbreken incl gebonden asbest platen voor 15k excl btw.

Was groot huis met veel vlaamse koterij en "handelszaak".

Ik vrees dat het gewoon realiteit is :(. Ik heb mijn huidige woning in 2015 gezet voor 360k all in, vandaag gaan nieuwbouwen hier in de streek voor 445k excl btw/registratie met basis afwerking, je zit dus al snel aan 550k incl alle kosten en wat extra afwerking. En dan heb je nog geen aangelegde tuin/oprit etc.
Dat maakt dat een recente nieuwbouwwoning enorm gegeerd wordt en de marktprijs daarvoor door het dak gaat. Hoe zot het ook is. Ik voel mij soms schuldig als ik hoor voor welke bedragen mijn huidige woning zou kunnen gaan, dat is het voor mij niet waard maar dat is wel hoe de markt reageert en je zou als verkoper zot moeten zijn dat geld op tafel te laten liggen.

Wij zijn nu ook opnieuw aan het bouwen. Volledig afgewerkt met tuin/oprit/schilderwerken zal dat ook op 850-900k stranden (wel iets duurdere bouwgrond dan huidige regio). En zo zot is die afwerking ook weer niet. Mijn huidige woning is vrij basic (typisch SOD basic badkamers, kleine opleg voor de keuken, geen stenen keukentablet, simpel witte schilderdeuren, de basis vloertegel etc), toekomstige woning heeft wat upgrades maar zeker niet te zot (duurdere keuken, duurdere badkamer, parket, opleg vloertegels, warmtepomp, bezette binnendeuren, binnenkant buitenschrijnwerk zelfde RAL als buitenkant etc, maw wat meer comfort maar geen zotte luxe). Bouwen/verbouwen/nieuwbouw is vandaag gewoon duur. En als je de berichten hoort van toekomstige prijsstijgingen ziet het er somber uit.

Idem. Ik heb het vorig jaar nog laten schatten, toen zei de makelaar dat ik 15k extra kon krijgen als ik het laat schilderen. Vandaag let de markt daar zelf niet meer op, ik ga ook de moeite niet meer doen om het te schilderen voor verkoop. Enkel de tuin wat opfrissen, de reguliere onderhoudswerken (regenwaterput, ventilatie en verwarmingsketel) zijn wel al gebeurd.

Hoeveel had je weeral voor de grond betaald en waar was die gelegen? En wat waren daar de specs weeral van ( open bebouwing, straatbreedte, oriëntatie, open zicht/zicht op bossen of bebouwing achter jullie tuin)?

bankiers en pannenverkopers zouden mensen met een stabiel inkomen met een 'red carpet' en kaviaar moeten ontvangen.
Daar zit de meeste zekerheid in.
Dan komen ze af met 'ja maar u heeft geen partner', 'ja maar u geeft dan meer dan 45 procent van uw netto inkomen aan afbetaling'.
Dat eerste is toch echt jammer dat ze zo nog denken.
Dat tweede is toch alleen maar van toepassing onder een bepaald inkomen (pakt 2500 netto), als ge meer dan dat verdient moogt ge toch 50 procent geven, zekers.
Neen he, of je nu 1.000€ verdient of 7.000€ verdient, het gaat om de proportie van je inkomen die je moet besteden aan je aflossing.
Als je boven de 45% van je inkomen moet besteden aan een aflossing (met deze extreem lage rentevoeten) ben je waarschijnlijk gewoon teveel aan het lenen.

Dan komen ze af met 'ja maar u heeft geen partner', 'ja maar u geeft dan meer dan 45 procent van uw netto inkomen aan afbetaling'.
Dat eerste is toch echt jammer dat ze zo nog denken.
Dat tweede is toch alleen maar van toepassing onder een bepaald inkomen (pakt 2500 netto), als ge meer dan dat verdient moogt ge toch 50 procent geven, zekers.
Voor beide is er een financiele logische verklaring hoor:

- een alleenstaande is een véél hoger risico dan tweeverdieners op ernstig inkomensverlies. Als een persoon 20% kans heeft om ontslagen, ziek, ... te worden, dan is dat maar 4% kans dat een koppel beide werkloos wordt (en dus dezelfde mate van loonverlies in percentages heeft). Ze denken dus niet in termen van alleenstaande/tweeverdiener, maar in termen van aantal inkomens. Als je als alleenstaande én een inkomen hebt uit loon én eentje uit bvb verhuur van woningen, zal je even goed behandeld worden, lijkt me.

- Wie meer verdient dan 2500 euro netto, heeft meestal een véél hogere levensstandaard, iets wat je niet zomar afbouwt. Bovendien is dan een héél stuk van het inkomen extralegaal. dat betekent dat bij langdurige ziekte de bedrijfswagen bvb weg kan vallen en een eigen auto gekocht kan moeten worden of dat die nettovergoedingen wegvallen. Die 40-50% etc moet je ENKEL in functie van inkomensverlies zien.

Ikzelf heb veel geleend (nu pandwissel op komst dus lening blijft), omdat ik mijn spaargeld liever belegde en de rentevoeten laag waren, dus beter maximaal lenen. Wat goed is uitgedraaid.

Maar!

Na een dik jaar kan ik wel zeggen dat als je bijna 50% van uw loon moet afdokken aan uw huis (en ik heb dan nog een bedrijfswagen én bonus etc), er van deftig sparen geen sprake meer is als je niet echt elke dag wil lopen rekenen. Of alleen maar al een gezonde buffer opbouwen.
Gelukkig heb ik meer spaargeld dan lening, want ik heb me vaak de vraag gesteld “wat als ik nu geen reserve had?”.
Ik voel me er (ondanks dat ik eigl in luxepositie ben) nu al niet echt comfortabel bij.
Als uw loon gestort wordt en de dag zelf zie je de betaling van uw rekening gaan voor uw lening en je ziet dan waarmee je moet rondkomen..
Er mag echt niks gebeuren als je alleenstaande bent met een zware lening.
Gelukkig is er de index kan je zeggen, maar de stijging van uw loon gaat nu op aan alles wat duurder geworden is.

Mijn aandelenportefeuille is fel de lucht ingegaan, maar heb ik extra opzij kunnen zetten? Ik moet helaas zeggen: veel te weinig.

Met twee is het toch een ander verhaal.

Ik heb van de week toevallig te horen gekregen hoeveel er betaald is geweest op 1ste bouwgrond dat we op zicht hadden.

Omdat de verkaveling zeer moeizaam ging hebben we dat stuk uiteindelijk links laten liggen en elders een stuk gekocht.
Was een stuk van 912m² en wij hadden in onze gedachten om hier maximaal €285.000 aan te geven. Maar ik had geschat rond de €265.000

Toen we de andere bouwgrond al hadden gekocht, kregen we een mail van de verkopers dat ze het gaan verkopen (dus verkaveling is toch in orde geraakt). Door de vele interesse gaan ze bieden onder gesloten envelop. Start van bieden is €295.000 (wat ik al te zot vond).
Maar blijkbaar is het winnend bod €390.000. Er zijn nog 2 stukken waarvan er nog eentje verkocht is (ben benieuwd voor welke prijs) en laatste stuk houden ze bij voor de kleindochter.

Dat is gewoon absurd. :eek: De grondprijzen hier in de streek zijn de laatste 4 jaar ook serieus gestegen. Toen ik in 2013 mijn eerste stuk kocht, dan waren de stukken van 900m² €230.000 (zelfde streek). En dat heeft dan nog een tijd te koop gestaan.

Ikzelf heb veel geleend (nu pandwissel op komst dus lening blijft), omdat ik mijn spaargeld liever belegde en de rentevoeten laag waren, dus beter maximaal lenen. Wat goed is uitgedraaid.

Maar!

Na een dik jaar kan ik wel zeggen dat als je bijna 50% van uw loon moet afdokken aan uw huis (en ik heb dan nog een bedrijfswagen én bonus etc), er van deftig sparen geen sprake meer is als je niet echt elke dag wil lopen rekenen. Of alleen maar al een gezonde buffer opbouwen.
Gelukkig heb ik meer spaargeld dan lening, want ik heb me vaak de vraag gesteld “wat als ik nu geen reserve had?”.
Ik voel me er (ondanks dat ik eigl in luxepositie ben) nu al niet echt comfortabel bij.
Als uw loon gestort wordt en de dag zelf zie je de betaling van uw rekening gaan voor uw lening en je ziet dan waarmee je moet rondkomen..
Er mag echt niks gebeuren als je alleenstaande bent met een zware lening.
Gelukkig is er de index kan je zeggen, maar de stijging van uw loon gaat nu op aan alles wat duurder geworden is.

Mijn aandelenportefeuille is fel de lucht ingegaan, maar heb ik extra opzij kunnen zetten? Ik moet helaas zeggen: veel te weinig.

Met twee is het toch een ander verhaal.

Maar je had waarschijnlijk niet zoveel geleend moest je geen buffer hebben. Dus je moet niet rekenen omdat je weet dat je buffer hebt.

Als je jezelf klem rijdt zonder buffer, dan ben je niet snugger.

Hier is het hetzelfde verhaal. We betalen 1700 per maand af met 2, en creche van 600 per maand en verbouwingen. Het oude huis is verkocht, staat op een spaarrekening 350k geparkeerd. Is de cash op, 5k van links naar rechts en opgelost. Beetje bij beetje verdwijnt die 350k in beleggingen. Maar wederom, er staat wel altijd ergens een paar 1000 dividend dat we gekregen hebben en we hebben wel een cash buffertje op een andere spaarrekening staan.

Hadden we die lening en verbouwingen gedaan zonder die buffer, hoogstwaarschijnlijk niet. Dat was niet zo heel snugger geweest....

Ik heb van de week toevallig te horen gekregen hoeveel er betaald is geweest op 1ste bouwgrond dat we op zicht hadden.

Omdat de verkaveling zeer moeizaam ging hebben we dat stuk uiteindelijk links laten liggen en elders een stuk gekocht.
Was een stuk van 912m² en wij hadden in onze gedachten om hier maximaal €285.000 aan te geven. Maar ik had geschat rond de €265.000

Toen we de andere bouwgrond al hadden gekocht, kregen we een mail van de verkopers dat ze het gaan verkopen (dus verkaveling is toch in orde geraakt). Door de vele interesse gaan ze bieden onder gesloten envelop. Start van bieden is €295.000 (wat ik al te zot vond).
Maar blijkbaar is het winnend bod €390.000. Er zijn nog 2 stukken waarvan er nog eentje verkocht is (ben benieuwd voor welke prijs) en laatste stuk houden ze bij voor de kleindochter.

Dat is gewoon absurd. :eek: De grondprijzen hier in de streek zijn de laatste 4 jaar ook serieus gestegen. Toen ik in 2013 mijn eerste stuk kocht, dan waren de stukken van 900m² €230.000 (zelfde streek). En dat heeft dan nog een tijd te koop gestaan.

Ik woon in het hol van pluto en hier gaan de stukken grond ook aan 300-350/m2 de deur uit. En of het nu 500 of 1000m2 is, bijna dezelfde prijs per vierkante meter. Enkel de kleine stukjes van 200-300m2, die gaan nog duurder de deur uit.

Net een stuk grond zien passeren op immoweb wat letterlijk de voor/zijtuin was van een ander huis dat ze gewoon afgesplitst hadden. 100k voor 195m2. Leuk zakcentje voor een stuk grond waar je een huis kunt opzetten waar je vanachter 2m tuin hebt, links mag aanbouwen en rechts 3m van een oprit mag blijven en verder binnenkijkt in een badkamer (en waarschijnlijk nog geen ramen mag steken).

Vorig jaar is er een boertje die zijn akkers die in "woonuitbreidingsgebied" liggen verkaveld heeft. Overigens louche toestanden als je op het kadaster kijkt, maar goed. Zo'n boerenbaan, 3km rechtdoor. Links en rechts allemaal velden, allemaal landbouw gebied. Dan plots 1 boerderij met 3000m2 grond aan dat woonuitbreidingsgebied is en dan voor de rest weer landbouw grond... Dien heeft ergens vieze foto's liggen van een ambtenaar.... :D Maar goed, die 3000m2 gewoon in 3 gekapt, 3x1000m2. Binnen paar maanden alle 3 verkocht aan 300k. Leuk pensioen centje voor de boer...

Neen he, of je nu 1.000€ verdient of 7.000€ verdient, het gaat om de proportie van je inkomen die je moet besteden aan je aflossing.
Niet volledig, hé. Je kan wel degelijk een stuk meer aan in verhouding, alleen is het zo dat je met een werkloosheidsuitkering of ziekteuitkering beperkt is.

Mocht ik een bank zijn, redeneer ik zo:
- de eerste 1000 euro van een gezin, dat kan je nooit gebruiken voor een lening.
- per persoon extra in het gezin, komt daar 500 euro bij.
- het inkomen tot 2500 euro per persoon, daar kan je, na aftrek van de eerste bedragen hier, tot 50-75% nemen voor een lening.
- het inkomen erboven, daar neem je maar 30-40% van. Dat stuk inkomen is immers niet gedekt door een uitkering en dus veel minder zeker.

Zo kom je op een "modaal" inkomen van 4500 euro netto als gezinsinkomen van een koppel met 2 kinderen op 1000-1500 euro die afgedragen kan worden en voor een héél ruim inkomen van 7000 euro netto nog altijd op 1850-2675. Lijkt me realistisch.

I know, maar de value for money is echt wel schrijnend in die klasse vaak.
Mensen vergeten dat bij een nieuwbouw de eerste 300k-400k gaat naar grond, muren, vloeren, basis-electriciteit, ... Logisch dat je elke 100k die je daarboven gaat een gigantisch verschil in kwaliteit van materialen kan hebben.

Ik woon in het hol van pluto en hier gaan de stukken grond ook aan 300-350/m2 de deur uit. En of het nu 500 of 1000m2 is, bijna dezelfde prijs per vierkante meter. Enkel de kleine stukjes van 200-300m2, die gaan nog duurder de deur uit.

Net een stuk grond zien passeren op immoweb wat letterlijk de voor/zijtuin was van een ander huis dat ze gewoon afgesplitst hadden. 100k voor 195m2. Leuk zakcentje voor een stuk grond waar je een huis kunt opzetten waar je vanachter 2m tuin hebt, links mag aanbouwen en rechts 3m van een oprit mag blijven en verder binnenkijkt in een badkamer (en waarschijnlijk nog geen ramen mag steken).

Vorig jaar is er een boertje die zijn akkers die in "woonuitbreidingsgebied" liggen verkaveld heeft. Overigens louche toestanden als je op het kadaster kijkt, maar goed. Zo'n boerenbaan, 3km rechtdoor. Links en rechts allemaal velden, allemaal landbouw gebied. Dan plots 1 boerderij met 3000m2 grond aan dat woonuitbreidingsgebied is en dan voor de rest weer landbouw grond... Dien heeft ergens vieze foto's liggen van een ambtenaar.... :D Maar goed, die 3000m2 gewoon in 3 gekapt, 3x1000m2. Binnen paar maanden alle 3 verkocht aan 300k. Leuk pensioen centje voor de boer...
Voila en reken daar voor de bouwwerken zelf die 2200-2300EUR per m2 die hier eerder gepasseerd is bij en je zit vlot over de 500k EUR voor een huisje op een perceel van 200-300m2, 700k als je iets of wat ruimte wil (6 are). Het is insane, maar het is jammer genoeg realiteit.

In bepaalde regio's zal je waarschijnlijk nog meer value voor money krijgen maar mensen zitten nu eenmaal vast aan familie/werk. Als je het niet uitgeeft aan uw grond, dan wel aan crèche/babysit/brandstof.

Het gemiddelde is 309 euro, dus denk dat hol van pluto nog meevalt bij jou ;). Vooral limburg is spotgoedkoop.

Mijn hol van Pluto is wel goed ontsloten. Als je 5 min rijdt zit je op autostrade naar Antwerpen of Brussel. Maar de dichtste supermarkt is 10min auto, er is 1 restaurant dat te voet te doen is. Voor de rest geen hol te beleven.

In de West-Vlaanders waar ik van kom, zie ik soms percelen van 800-900m2 passeren voor 110k, 130k, 150k. Ik vermoed dat je wel wat vindt als je zoekt en beetje kutlocaties uitzoekt.

Overigens zijn die bouwprijzen van 2200-2300/m2 beetje bij de haren getrokken. Er zitten veel aannemers tussen die goed geld verdienen... We zijn aan het verbouwen en doen veel zelf of de schoonvader doet dingen zelf.

Ingemaakte kasten: Offerte 1, 12k. Offerte 2, 11k. Gevraagd aan de installateur van onze keuken. 6k, op factuur. Als we het hout etc zelf kopen, 2k zonder factuur. Het is uiteindelijk een ikea kast geworden van 1000 euro.
2e badkamer (enkel douche, wasmeubel en betegelen - was vroeger een andere ruimte): Offerte 1, 10k. Offerte 2, 11k. Zelf douche, douche scherm, meubel en douche sproeier gekocht. 1000 euro. Schoonvader een buisje laten leggen en afvoer laten aansluiten op aanwezige afvoer in de vloer. Tegelboer laten komen om op factuur te tegelen. Alles samen 4k.
Verlichting nog zoiets. Alle offertes dat je daarvoor opvraagt, duizenden euros. Als je wat afwacht en op de juiste moment lampen koopt, zelfs van Philips, heb je voor paar honderd euro een volledige living geinstalleerd. Een lamp aansluiten, dat kan ik nu zelfs nog zelf doen...

Je kunt niet alles zelf doen, maar kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat er links en rechts afgeroomd wordt dat het niet meer proper is.

Voila en reken daar voor de bouwwerken zelf die 2200-2300EUR per m2 die hier eerder gepasseerd is bij en je zit vlot over de 500k EUR voor een huisje op een perceel van 200-300m2, 700k als je iets of wat ruimte wil (6 are). Het is insane, maar het is jammer genoeg realiteit.
6 are is nu ook niet de norm om iet of wat ruimte te willen.

Ik denk dat veel mensen beter eens een realistisch idee moeten krijgen van wat "normaal" is. Dit is het aantal verkopen van bouwgronden in de laatste jaren (sprongen van 5 jaar in het begin voor de leesbaarheid). Bovendien gaat het bij bouwgronden over ALLE bouwgronden, dus ook die voor appartementen etc.

Cijefrs gaan maar tot 2014, maar ik denk dat het duidelijk is dat de norm nog aan het zakken zal zijn.

1648632753630.png

Getekend, een eigenaar van een woning van 165m² en eentje van 138m²

6 are is nu ook niet de norm om iet of wat ruimte te willen.

Ik denk dat veel mensen beter eens een realistisch idee moeten krijgen van wat "normaal" is. Dit is het aantal verkopen van bouwgronden in de laatste jaren (sprongen van 5 jaar in het begin voor de leesbaarheid). Bovendien gaat het bij bouwgronden over ALLE bouwgronden, dus ook die voor appartementen etc.

Cijefrs gaan maar tot 2014, maar ik denk dat het duidelijk is dat de norm nog aan het zakken zal zijn.

Bekijk bijlage 8625

Getekend, een eigenaar van een woning van 165m² en eentje van 138m²
Tuurlijk dat de norm zakt en het zal nog feller zakken, net omdat het ongezien duur wordt (+grondschaarste en op termijn betonstop:p). Ik heb in 2015 mijn huidige grond van 4 are voor 73k gekocht, vandaag gaan die hier vlot voor 195k.

Maar kunt 6 are nu ook geen zotte luxe noemen :/.

Tuurlijk dat de norm zakt en het zal nog feller zakken, net omdat het ongezien duur wordt (+grondschaarste en op termijn betonstop:p). Ik heb in 2015 mijn huidige grond van 4 are voor 73k gekocht, vandaag gaan die hier vlot voor 195k.

Vlaanderen (of toch het goed ontsloten deel) raakt nu eenmaal volgebouwd. Puur gevoelsmatig heb ik ook liever meer grond, en ik vind die nieuwbouw-blokkendozen ook lelijk, maar goed dat is nu eenmaal de realiteit. Hier content dat we nog vrij goedkoop een oudere woning op 7 are hebben gekocht voor de pandemie de prijzen deed ontploffen, maar uiteraard komt zo'n ouder huis met zijn eigen problemen.

Ik heb een tijdje terug een collega van mij gesproken die ik niet zo goed kende. Ik vroeg me altijd al af waarom die dagelijks meer dan 3u wou pendelen van ergens een gat in Limburg tot Brussel. Blijkt dat hij daar met zijn partner een domein heeft van 60 are. Bloody hell.

Ik ben vooral benieuwd over een paar jaar.

Ik hoor momenteel toch wel wat verhalen van bouwen die stil vallen omdat de bouwheer en aannemers in de clinche zitten omdat ze niet willen betalen (prijsstijgingen). Achter waar ik gebouwen heb zijn daar nu 2 SOD firma's bezig en beide bouwen liggen al 6 maanden stil, omdat er niet betaald wordt. Zit momenteel voor de rechtbank.

3 gronden naast ons waar we nu aan het bouwen zijn, is een bouwvergunning aangevraagd. Maar deze mensen zijn zeer zwaar aan het twijfelen om te starten, want ze kunnen de prijsstijgingen niet meer betalen.

Heb toch het idee (ben uiteraard geen kenner), dat de nieuwbouw sector zware jaren tegemoet gaan. Als ik vergelijk wat ik nu betaal en een paar jaar terug is echt zot.

Er is nog een verschil tussen "iet of wat ruimte" en "zotte luxe"

Er is nog een verschil tussen "iet of wat ruimte" en "zotte luxe"
Ik vind 600m2 nu toch geen "zotte luxe" voor een bouwgrond voor open of halfopen bebouwing. Dat was wat ik in 2020 ook als "minimum" voor ogen had.
Maar ben ook op de helft gestrand wegens te weinig budget. 😬

In bepaalde regio's zal je waarschijnlijk nog meer value voor money krijgen maar mensen zitten nu eenmaal vast aan familie/werk. Als je het niet uitgeeft aan uw grond, dan wel aan crèche/babysit/brandstof.
Of je hebt regio’s waar het nog slechter gesteld is.

Qua grote van het perceel cava nog. Maar voor je huis ligt op minder dan 10 meter één drukke spoorweg, op 300 meter De drukste spooroverweg van Vlaanderen en in uw tuin een visvijver waar het in de zomers heel gezellig aan toe gaat. Zet er een HOB op van 200m2 aan 2300m2 zoals hierboven staat en je zit inclusief kosten (zonder gekke dingen) aan 700k.

Als ik dan al jullie prachtige projecten hoor in West-Vlaanderen en Limburg, dan kijk ik daar licht jaloers naar. Maar uiteraard volledig gegund.

Terug
Bovenaan