Ik vrees dat het gewoon realiteit is

. Ik heb mijn huidige woning in 2015 gezet voor 360k all in, vandaag gaan nieuwbouwen hier in de streek voor 445k excl btw/registratie met basis afwerking, je zit dus al snel aan 550k incl alle kosten en wat extra afwerking. En dan heb je nog geen aangelegde tuin/oprit etc.
Dat maakt dat een recente nieuwbouwwoning enorm gegeerd wordt en de marktprijs daarvoor door het dak gaat. Hoe zot het ook is. Ik voel mij soms schuldig als ik hoor voor welke bedragen mijn huidige woning zou kunnen gaan, dat is het voor mij niet waard maar dat is wel hoe de markt reageert en je zou als verkoper zot moeten zijn dat geld op tafel te laten liggen.
Wij zijn nu ook opnieuw aan het bouwen. Volledig afgewerkt met tuin/oprit/schilderwerken zal dat ook op 850-900k stranden
(wel iets duurdere bouwgrond dan huidige regio). En zo zot is die afwerking ook weer niet. Mijn huidige woning is vrij basic (typisch SOD basic badkamers, kleine opleg voor de keuken, geen stenen keukentablet, simpel witte schilderdeuren, de basis vloertegel etc), toekomstige woning heeft wat upgrades maar zeker niet te zot (duurdere keuken, duurdere badkamer, parket, opleg vloertegels, warmtepomp, bezette binnendeuren, binnenkant buitenschrijnwerk zelfde RAL als buitenkant etc, maw wat meer comfort maar geen zotte luxe). Bouwen/verbouwen/nieuwbouw is vandaag gewoon duur. En als je de berichten hoort van toekomstige prijsstijgingen ziet het er somber uit.
Idem. Ik heb het vorig jaar nog laten schatten, toen zei de makelaar dat ik 15k extra kon krijgen als ik het laat schilderen. Vandaag let de markt daar zelf niet meer op, ik ga ook de moeite niet meer doen om het te schilderen voor verkoop. Enkel de tuin wat opfrissen, de reguliere onderhoudswerken (regenwaterput, ventilatie en verwarmingsketel) zijn wel al gebeurd.