Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Het is zot als 500K bij de goedkope huizen wordt gerekend.

Oh wee wanneer rente op hypothecaire leningen verder stijgt.
En wat gebeurt er dan juist als de rente stijgt? Voor zover ik weet zijn variabele leningen bijna onbestaande in belgie en als ze er al zijn dan zijn ze sterk wettelijk beschermd zodat men niet in de problemen kan komen.
Maar de overgrote groep met hun vaste rentevoeten voelt daar toch niks van?

Wat ik me nu eigenlijk afvraag, met heel die oorlog in het oosten. Wat gebeurt er met hypotheken en zo tijdens een oorlog?
Ik veronderstel dat die mensen stoppen met afbetalen nadat ze vluchten? Wat met platgebombardeerde huizen? Daar rust een hypotheek op en er is geen pand meer.

Voor 700k kan je toch wel een nieuwbouw zetten hoor? Als je 200k voor de grond telt en pakweg 180m² bewoonbaar.. lijkt mij toch haalbaar?
We hebben onze ruimtes wat geteld hoe we het ongeveer zouden willen en zouden uitkomen op een 195-210m² bewoonbare oppervlakte en dat valt dus niet binnen (haalbaar) budget.

Lijkt me dan eerder een kwestie van weinig water bij de wijn te willen doen, met een budget van 700k kan je zelfs vandaag deftig bouwen in mijn ogen.

Uiteraard moet ik uw rekening niet maken ben je helemaal vrij wat en je met je geld doet uiteraard, succes met de zoektocht! :)

In Hoeselt vind ik een stuk van 937m² voor 165k. Dan heb je normaal nog voldoende om een huis te zetten van 200m² :)
Ik weet vanbuiten welk stuk grond dat is, en dat ligt echt klote om op te bouwen om eerlijk te zijn. Ligt op een redelijke helling, ook moet je héél ver naar achter op het perceel bouwen.

We hebben misschien inderdaad wel een deel eisen, maar ik denk niet dat zoiets abnormaal is als het over zo veel geld gaat.

Ik weet vanbuiten welk stuk grond dat is, en dat ligt echt klote om op te bouwen om eerlijk te zijn. Ligt op een redelijke helling, ook moet je héél ver naar achter op het perceel bouwen.

We hebben misschien inderdaad wel een deel eisen, maar ik denk niet dat zoiets abnormaal is als het over zo veel geld gaat.
Ja ik geef toe dat ik random een stuk grond heb gekozen en ik de streek niet ken maar het lijkt me dat de grond in jouw streek niet zo duur is.
Maar als je rekent op 200k voor een grond all in en 500k voor een huis van 200m² dan kom je op 2500€/m² all incl. Dat is normaal voldoende om een proper huis op te zetten :)

Ik denk eraan om mijn appartement te verkopen dat ik momenteel verhuur via Airbnb.
Momenteel brengt de verhuur meer op dan mijn lening + kosten, dus in de eerste plaats zou het "dom" zijn om te verkopen.
Het betreft een appartement in een blok van eind de jaren 70 waar er binnenkort enkele grote kosten aankomen a la: vernieuwen dak, vernieuwen ramen met valbeveiliging, plaatsen brandalarm, plaatsen CLV schouwen etc. Volgens de syndicus zijn dit allemaal noodzakelijke ingrepen om conform te zijn met de huidige wetgeving. Gezien ik er zelf niet meer in woon, wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk kosten maken aan dit appartement. Ik ga niet mijn huurprijs kunnen opdrijven omdat er nu plots ramen inzitten met valbeveiliging.
Wat zouden jullie doen? Ik zou het geld van de verkoop goed kunnen gebruiken om wat renovaties te doen in mijn huidige woning.
Door de verkoop kan ik een groot deel van de verhoogde registratierechten terugvorderen. Nu heb ik 10% betaald op aankoop van mijn nieuwe woning.
Besef dat een kandidaat-koper recht heeft op de verslagen van de laatste 3 algemene vergaderingen van de VME. Dus als daar al een spoor in te vinden is dat er grote kosten in het verschiet zijn, dan gaan zij dit als hefboom tegen jou gebruiken bij de prijsonderhandelingen.

En wat gebeurt er dan juist als de rente stijgt? Voor zover ik weet zijn variabele leningen bijna onbestaande in belgie en als ze er al zijn dan zijn ze sterk wettelijk beschermd zodat men niet in de problemen kan komen.
Maar de overgrote groep met hun vaste rentevoeten voelt daar toch niks van?

Enerzijds zal de leencapaciteit lager zijn bij een stijgende rente, wat kan leiden tot een lagere vraag. Een koppel met een leencapaciteit van 1600 €/maand kan 400k€ lenen bij een rente van 1,5% op 25 jaar. Bij een stijging naar 4,5% is dit nog maar 290k€.

Anderzijds maakt een stijgende rente een investering in een huis/appartement om te verhuren minder interessant. Stel je koopt een appartement voor 400k en verhuurt dit voor 1000€/maand of 10k€/jaar (reken 2 maanden huur voor kosten/leegstand/herstellingen/etc.) wat een netto rendement van 2,5% geeft. Als de rente stijgt en daarmee ook de rente op Belgisch staatspapier naar bv. 4%, dan zal het financieel meer interessanter zijn om het appartement te verkopen en het geld op een spaarrekening te zetten of te investeren in staatsleningen, in plaats van te blijven verhuren en al die moeite ervoor te doen. Het verhogen van de huur naar 2000€/maand om je rendement te verhogen zal praktisch geen optie zijn. Ook nieuwe investeerders zullen minder willen betalen voor een huis/appartement om te verhuren omdat zij waarschijnlijk geen genoegen gaan nemen met een lager rendement dan hetgeen ze kunnen krijgen op een spaarrekening of met Belgische staatspapier.

In praktijk kan de werkelijkheid echter nogal verschillen van de theorie (bv. het wegvallen van de bonus heeft er niet toe geleid dat de prijzen daalden/stagneerden).

We hebben onze ruimtes wat geteld hoe we het ongeveer zouden willen en zouden uitkomen op een 195-210m² bewoonbare oppervlakte en dat valt dus niet binnen (haalbaar) budget.
Weet niet hoor, maar als je bij een gemiddelde bouwfirma 2000€ à 2200€/m² inclusief kosten rekent voor de bouw zit je aan +-400k tot 440k voor je woning. En die m² prijs is echt al ruim gerekend. Uiteraard geen superdeluxe Pinterest "kijk eens in wat voor droomwereldwoning wij leven" huis, maar dat kunnen de meesten toch niet betalen.

Dan heb je nog pakweg 250-300k over voor je grond. Lijkt me in bepaalde regio's toch wel te doen?

Kijk ook eens naar afbraakpanden van pakweg 300-350k, dan is je BTW aan 6% (als je aan de overige regels voldoet), kan ook een gigantisch verschil maken.

Je gaat wellicht niet gans je tuin, oprit, zwembad,... meteen kunnen aanleggen, afhankelijk van je wensen voor de grond en woning, maar dat kan je ook geleidelijk aan doen.

Inderdaad niks mis mee om de eerste jaren geen bovendeuren te hebben of geen beklinkerde oprit.
Camion grind erop.
Uw ruimte is belangrijk, die kan je nooit nog vergroten, uw afwerking kan later.

1. Weet niet hoor, maar als je bij een gemiddelde bouwfirma 2000€ à 2200€/m² inclusief kosten rekent voor de bouw zit je aan +-400k tot 440k voor je woning. En die m² prijs is echt al ruim gerekend. Uiteraard geen superdeluxe Pinterest "kijk eens in wat voor droomwereldwoning wij leven" huis, maar dat kunnen de meesten toch niet betalen.

2. Dan heb je nog pakweg 250-300k over voor je grond. Lijkt me in bepaalde regio's toch wel te doen?

3. Kijk ook eens naar afbraakpanden van pakweg 300-350k, dan is je BTW aan 6% (als je aan de overige regels voldoet), kan ook een gigantisch verschil maken.

4. Je gaat wellicht niet gans je tuin, oprit, zwembad,... meteen kunnen aanleggen, afhankelijk van je wensen voor de grond en woning, maar dat kan je ook geleidelijk aan doen.
1. Aannemer waar wij mee hadden gesproken sprak al over een prijs van 2300-2400m². Dat is natuurlijk al bijna 40k extra en met de huidige prijzen die blijven stijgen heb ik geen idee wat ik nu moet gaan tellen als m² prijs.

2. Klopt, maar zonder kosten zouden we toch graag onder de 180k blijven (wat nog insane veel is voor een stuk grond imo, maar goed, marktwerking.

3. Dat zijn we ergens nog wel aan het overwegen, maar ik heb geen idee wat je moet tellen als kost voor afbraak + opruimen van het puin? Iemand die daar hier ervaring mee heeft toevallig?

4. Nee, akkoord, dat is ook het laatste van de zorgen om eerlijk te zijn. Zeker de tuin en oprit kunnen nog wel wachten in het begin. En een zwembad is voor ons eerder een afknapper dan iets om naar uit te kijken :)

Besef dat een kandidaat-koper recht heeft op de verslagen van de laatste 3 algemene vergaderingen van de VME. Dus als daar al een spoor in te vinden is dat er grote kosten in het verschiet zijn, dan gaan zij dit als hefboom tegen jou gebruiken bij de prijsonderhandelingen.
Tegenwoordig kopen ze iets binnen 15 minuten. Die verslagen worden niet gelezen. Leg die in een map klaar met post interventie dossier, EPC attest, elektrisch attest, plannen, ...

Niemand gaat daar in lezen

Gezien de leeftijd en sector zal dat wel grotendeels in het zwart zijn geweest
Moogt ge al op 14jaar beginnen werken ?

Trouwens de meeste kunnen wel een appartement kopen op hun 19e hoor, gewoon 25j aan afbetalen.
Of bedoelde ze cash ? Ook geen idee wat haar appartement voorstelde of kost natuurlijk

Moogt ge al op 14jaar beginnen werken ?

Trouwens de meeste kunnen wel een appartement kopen op hun 19e hoor, gewoon 25j aan afbetalen.
Of bedoelde ze cash ? Ook geen idee wat haar appartement voorstelde of kost natuurlijk
Ik ga toch ook uit van "ik kon mijn notariskosten betalen van een bescheiden flatje van 60m2" en dan hangt alles af van de vraag of ze een stabiel inkomen had of niet. 🤷🏼

bankiers en pannenverkopers zouden mensen met een stabiel inkomen met een 'red carpet' en kaviaar moeten ontvangen.
Daar zit de meeste zekerheid in.
Dan komen ze af met 'ja maar u heeft geen partner', 'ja maar u geeft dan meer dan 45 procent van uw netto inkomen aan afbetaling'.
Dat eerste is toch echt jammer dat ze zo nog denken.
Dat tweede is toch alleen maar van toepassing onder een bepaald inkomen (pakt 2500 netto), als ge meer dan dat verdient moogt ge toch 50 procent geven, zekers.

1. Aannemer waar wij mee hadden gesproken sprak al over een prijs van 2300-2400m². Dat is natuurlijk al bijna 40k extra en met de huidige prijzen die blijven stijgen heb ik geen idee wat ik nu moet gaan tellen als m² prijs.

2. Klopt, maar zonder kosten zouden we toch graag onder de 180k blijven (wat nog insane veel is voor een stuk grond imo, maar goed, marktwerking.

3. Dat zijn we ergens nog wel aan het overwegen, maar ik heb geen idee wat je moet tellen als kost voor afbraak + opruimen van het puin? Iemand die daar hier ervaring mee heeft toevallig?

4. Nee, akkoord, dat is ook het laatste van de zorgen om eerlijk te zijn. Zeker de tuin en oprit kunnen nog wel wachten in het begin. En een zwembad is voor ons eerder een afknapper dan iets om naar uit te kijken :)
Afbraak kost niet zoveel, 10k ofzo (afhankelijk van grote)

Terug
Bovenaan