Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik het mijne verkocht. Ook zo een Matexi-wijk-achtige verkaveling.
60k winst op 1,5 jaar. Nochtans 21%-BTW woning toen ik kocht . Nooit gedacht. Ook geen vvv maar radiatoren, kleine ruimtes,,,
Ze boden zelfs op. Ik vond dat ik al teveel betaald had SOD), maar ik denk de kopers nu echt wel teveel.
Niet eens geschilderd, radiatoren, nog geen deur tss inkom en leefruimte, schilderdeuren overal..
500k mensen. Perceel van 340m2. 500k

Energetisch top enzo, maar ik voelde me bekeken. Ferm onderschat om in een wijk te wonen.
Komt thuis, poort buur staat open, of andere buur laat net de hond uit of staat weer toevallig te draaien aan de brievenbus.
Achterbuur hun hondje dat begint te blaffen als ik nog maar de schuifdeur open...

Ook de inkijk. Met 5 huizen inkijkend in uw tuin.
Ze mogen het hebben.

Ben/was nu aan het shoppen in klasse 800k/900k/950k euro. Wat een verschil!
Afwerking top, deftige tuin, deftige ruimtes, geen inkijk en buren die ook iets meer “op zichzelf” zijn.

Salu !
Heb je de lotto gewonnen? :unsure:

Huis van 500k te min vinden, in een wijk gaan wonen maar niet kunnen verkroppen dat er iemand in de tuin kan kijken, shoppen van woning rond het miljoen maar dan wel klagen over stijgende brandstofprijzen. Must be on BeyondGaming. :unsure:

Klagen over de typische SOD afwerking van je woning maar na 1.5j zelf niet niet eens schilderen of een deur plaatsen :eek: tja...

Klagen over de typische SOD afwerking van je woning maar na 1.5j zelf niet niet eens schilderen of een deur plaatsen :eek: tja...

Omdat ik er geen kosten meer aan wou doen.
Schilderen en een steel-look deur zetten (want uitgepleisterd) kost ook geld en bood geen meerwaarde meer bij de verkoop.

Er is toch nog hoop voor de jeugd.
Het kan als je het echt echt maar ik echt wilt:

Er is toch nog hoop voor de jeugd.
Het kan als je het echt echt maar ik echt wilt:
Voor de mensen die benieuwd zijn, dit is het enige wat er in het artikel staat over hoe ze dat gedaan heeft. 🙄

“Voor modellenwerk heb ik nooit tijd gehad. Ik werk al sinds mijn veertiende in de horeca. Voor glitter en glamour was geen ruimte. Door zelf hard te werken heb ik wel op mijn negentiende mijn eigen appartement kunnen kopen.

“Voor modellenwerk heb ik nooit tijd gehad. Ik werk al sinds mijn veertiende in de horeca. Voor glitter en glamour was geen ruimte. Door zelf hard te werken heb ik wel op mijn negentiende mijn eigen appartement kunnen kopen.
Gezien de leeftijd en sector zal dat wel grotendeels in het zwart zijn geweest

't is nu niet dat we huizen van 400-500k kunnen vergelijken met 800-1000k. Dat is letterlijk het dubbele, dus daar mag dan ook wel wat tegenover staan.

Ik denk dat voor vele, niet BG'ers, de categorie 400-500k al bijzonder veel is.
Ik vrees dat het gewoon realiteit is :(. Ik heb mijn huidige woning in 2015 gezet voor 360k all in, vandaag gaan nieuwbouwen hier in de streek voor 445k excl btw/registratie met basis afwerking, je zit dus al snel aan 550k incl alle kosten en wat extra afwerking. En dan heb je nog geen aangelegde tuin/oprit etc.
Dat maakt dat een recente nieuwbouwwoning enorm gegeerd wordt en de marktprijs daarvoor door het dak gaat. Hoe zot het ook is. Ik voel mij soms schuldig als ik hoor voor welke bedragen mijn huidige woning zou kunnen gaan, dat is het voor mij niet waard maar dat is wel hoe de markt reageert en je zou als verkoper zot moeten zijn dat geld op tafel te laten liggen.

Wij zijn nu ook opnieuw aan het bouwen. Volledig afgewerkt met tuin/oprit/schilderwerken zal dat ook op 850-900k stranden (wel iets duurdere bouwgrond dan huidige regio). En zo zot is die afwerking ook weer niet. Mijn huidige woning is vrij basic (typisch SOD basic badkamers, kleine opleg voor de keuken, geen stenen keukentablet, simpel witte schilderdeuren, de basis vloertegel etc), toekomstige woning heeft wat upgrades maar zeker niet te zot (duurdere keuken, duurdere badkamer, parket, opleg vloertegels, warmtepomp, bezette binnendeuren, binnenkant buitenschrijnwerk zelfde RAL als buitenkant etc, maw wat meer comfort maar geen zotte luxe). Bouwen/verbouwen/nieuwbouw is vandaag gewoon duur. En als je de berichten hoort van toekomstige prijsstijgingen ziet het er somber uit.

Omdat ik er geen kosten meer aan wou doen.
Schilderen en een steel-look deur zetten (want uitgepleisterd) kost ook geld en bood geen meerwaarde meer bij de verkoop.

Idem. Ik heb het vorig jaar nog laten schatten, toen zei de makelaar dat ik 15k extra kon krijgen als ik het laat schilderen. Vandaag let de markt daar zelf niet meer op, ik ga ook de moeite niet meer doen om het te schilderen voor verkoop. Enkel de tuin wat opfrissen, de reguliere onderhoudswerken (regenwaterput, ventilatie en verwarmingsketel) zijn wel al gebeurd.

Om gewoon eens te zeggen. Ik kom hier over als iemand die een woning van 500k te min vindt, maar ik denk dat zowel @iamhollywood als @Mulan kunnen beamen dat dit geen villa was, zij hebben de woning gezien op foto.
Basic witte keuken (zonder stenen werkblad), basis oven, lelijke schilderdeuren met Chromen klinken en mini-tuin.
Leefruimte 7,80 op 4,25m.

Het gaat inderdaad hard, mensen zien een woning een uurtje en tekenen.
Ik kreeg gisteren van de immo-makelaar de vraag ik eens de keukentoestellen die er zijn wou opsommen alsook de wattage van de verwarming, kopers hadden er niet eens op gelet, maar compromis (zonder opschortende voorwaarde!) wel al getekend. En nu vroegen ze zich af vanalles af. Het moet in dit segment ongewoon snel gaan dat mensen kopen zonder deftige research.
Nu moet ik hen zeggen dat mijn microgolf echt wel mini is (20 liter)...

Men organiseert een gezamenlijke kijkdag, mensen raken in FOMO en kopen als blinden. Ze betalen er wel 25 jaar voor af.
Pas op, ik heb 1,5 jaar terug dezelfde fout gemaakt voor een deel.

Laatst bewerkt:
Dat is idd een doorsnee SOD, wel mooi van bebouwde oppervlakte naar huidige normen maar absoluut niets fancy. Iets wat 10j terug +-250-270k zou gekost hebben.

@Biljart ik heb ook getekend zonder voorwaarden voor dit huis na een rondleiding van 20 minuten. Was het beste huis (qua ruimte én EPC) licht onder mijn budget dat ik in een klein jaar gezien had. Bezoek om 9u, compromis getekend om 11u30. De markt is gewoon crazy voor de "goedkope" huizen momenteel. 😟

Ik vrees dat het gewoon realiteit is :(.

Ik vrees het ook. Zoals al in het nieuwbouw topic gezegd kunnen wij met veel hulp (en geluk) aan een budget van 700k geraken. Een nieuwbouw zetten is met dat budget te krap. We zijn naar een woning van 610k gaan kijken en werden gewoon met 30k overboden. Daar word je gewoon moedeloos van.

Ken het, wou gisteren een auto kopen voor 100k maar een nieuwe auto voor dat budget is gewoon te krap.

Je leest hier wat hoor :unsure:

Ik vrees het ook. Zoals al in het nieuwbouw topic gezegd kunnen wij met veel hulp (en geluk) aan een budget van 700k geraken. Een nieuwbouw zetten is met dat budget te krap. We zijn naar een woning van 610k gaan kijken en werden gewoon met 30k overboden. Daar word je gewoon moedeloos van.
Voor 700k kan je toch wel een nieuwbouw zetten hoor? Als je 200k voor de grond telt en pakweg 180m² bewoonbaar.. lijkt mij toch haalbaar?

Ik denk eraan om mijn appartement te verkopen dat ik momenteel verhuur via Airbnb.
Momenteel brengt de verhuur meer op dan mijn lening + kosten, dus in de eerste plaats zou het "dom" zijn om te verkopen.
Het betreft een appartement in een blok van eind de jaren 70 waar er binnenkort enkele grote kosten aankomen a la: vernieuwen dak, vernieuwen ramen met valbeveiliging, plaatsen brandalarm, plaatsen CLV schouwen etc. Volgens de syndicus zijn dit allemaal noodzakelijke ingrepen om conform te zijn met de huidige wetgeving. Gezien ik er zelf niet meer in woon, wil ik eigenlijk zo weinig mogelijk kosten maken aan dit appartement. Ik ga niet mijn huurprijs kunnen opdrijven omdat er nu plots ramen inzitten met valbeveiliging.
Wat zouden jullie doen? Ik zou het geld van de verkoop goed kunnen gebruiken om wat renovaties te doen in mijn huidige woning.
Door de verkoop kan ik een groot deel van de verhoogde registratierechten terugvorderen. Nu heb ik 10% betaald op aankoop van mijn nieuwe woning.

Aangezien die zo goed als volledig energieneutraal zijn én de prijzen voor materialen voor renovatie OOK door het dak aan het gaan zijn, waarschijnlijk wel....

Energieneutraal bestaat niet meer sinds de afschaffing van de terugdraaiende teller.

Het is zot als 500K bij de goedkope huizen wordt gerekend.

Oh wee wanneer rente op hypothecaire leningen verder stijgt.
Geen dure regio: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje.../zottegem/9620/9813160?searchId=6242fc8b0d9bd

Dat is zonder registratie (vandaag 12% op de grond) en BTW (21%). Met standaard afwerking, reken maar snel 10-15% extra voor wat normale afwerking.

Wat mij wel opvalt is dat er al een zichtbaar verschil is tussen de woningen die al in ruwbouw staan/afgewerkt verkocht worden en diegene op plan waar men nog moet starten. De woningen met grondstofprijzen 2020 zijn een stuk betaalbaarder.
Deze zijn net op de markt gekomen: https://www.immotijl.be/huis-te-koop-in-lebbeke/4707679
Heb die tijdens de eerste lockdown zien opstarten. Al bij al zit je ook al aan 445k incl reg/btw, voor amper tuin, basic materialen en een huis dat meteen op het straat uitgeeft (geen voortuin/oprit).

Terug
Bovenaan