Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Tuurlijk dat de norm zakt en het zal nog feller zakken, net omdat het ongezien duur wordt (+grondschaarste en op termijn betonstop:p). Ik heb in 2015 mijn huidige grond van 4 are voor 73k gekocht, vandaag gaan die hier vlot voor 195k.

Maar kunt 6 are nu ook geen zotte luxe noemen :/.
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Onze grond in 2016 gekocht voor 75k (6,xx are)
Op dit moment staan er 3 in de buurt van ongeveer dezelfde grote (iets kleiner tot iets groter) van 145k tot 175k

Ik ben die man nog steeds dankbaar dat hij voor die prijs heeft verkocht toen :D

Ik vind 600m2 nu toch geen "zotte luxe" voor een bouwgrond voor open of halfopen bebouwing. Dat was wat ik in 2020 ook als "minimum" voor ogen had.
Maar ben ook op de helft gestrand wegens te weinig budget. 😬
Nee, 6a is natuurlijk geen zotte luxe, maar ook niet het minimum om iets of wat ruimte te hebben. Op de woning van het perceel van 138m² zullen wij een vakantiewoning voor 10 personen hebben. Te krap om er met 10 dag in dag uit te leven, dat klopt, maar het geeft wel aan dat dit voor 4 personen best leefbaar is. Doe er dan nog 150m² bij en je hebt voor de helft van die 6a al iets heel moois voor een modaal gezin. Als je natuurlijk én links en rechts van je huis enkele meter buffer wil, dan is dat al niet meer iets of wat ruimte, want die ruimte gebruik je quasi nooit.

Hierbij aansluitend, als je al gewoon naar Nederland gaat, valt het als Belg toch vaak op hoe klein percelen én woningen zijn.

Wij komen nu op 2500 euro/m2 voor een nieuwbouw van 160 m2, met de prijzen van begin 2021, SOD inclusief btw en alle bijkomende kosten. Nieuwbouw is gewoon pokkeduur. :confused2:

Wij komen nu op 2500 euro/m2 voor een nieuwbouw van 160 m2, met de prijzen van begin 2021, SOD inclusief btw en alle bijkomende kosten. Nieuwbouw is gewoon pokkeduur. :confused2:
SOD is sowieso nog wel duurder voor dezelfde (!) materialen dan als je het zelf doet. Die firma moet er ook aan verdienen natuurlijk.

Als je het pokkeduur vind, is het misschien niet meteen de vijver waarin je moet gaan vissen. Er is in principe voldoende keuze, maar een eigen woning verwerven komt vandaag de dag inderdaad met een kost.

In 2021 ben ik bij 2 architecten gaan aankloppen om na te gaan hoe realistisch het was om met mijn budget te bouwen, simpele bungalow met 2 slaapkamers en 1 badkamer van 90m2.
Beide spraken over +-220k, BTW inclusief.
Exclusief grondwerken, aansluitingen, kosten architect,... Schilderklaar afgewerkt.

Hoe kleiner je bouwt, hoe groter de kost per m2.

Ook bij 3 firma's aangeklopt, die kant-en-klare modulewoningen aanbieden. totaal andere prijzen gehoord.
Firma 1: 145K voor 80m2! (Buitenmaat dus bleek nadien, binnenmaat 72m2).
Firma 2: 145? Wij kunnen daaronder zitten! 125k! (Voor 60m2. :unsure: en dan afkomen met beelden van totaal andere dingen zoals een home-office 🤷🏼)
Firma 3: ja maar eigenlijk doen wij enkel de buitenschil. We werken wel samen met firma's voor totaal afwerking, maar dat komt op 1700m2 uit, dus voor een huis van 100m2 is dat 170k! Mulan: kan je mij dan een offerte opmaken die dat bevestigt? Sales: ooooh, maar dat heb ik! Hier, offerte voor een vakantiewoning van 80m2 voor 145k! Mulan: en voldoet die ook aan alle huidige regels omtrent epc/epb/E-peil voor permanente bewoning? Sales: ahnee, dat moet niet voor vakantiewoningen!

Jah... Doe-hoei!

Je bedoelt dat we heel ruim wonen? Want dat is toch mijn indruk.
Ja inderdaad, of toch woonden, vroeger. Op dat vlak zijn we volgens mij gewoon aan het evolueren naar de situatie zoals die in Nederland al is. We zijn eens op bezoek geweest bij vrienden van mijn vrouw die in een buitenwijk rond Delft wonen. Kleine percelen met daarop kleine huisjes.

Maar ook hier, ons rijhuis uit 1930 is "maar" een rijhuis, maar door de combinatie van die oude stijl waar erg in de hoogte werd gewerkt + 7 are en dus nog wat plaats voor een achterbouw zitten we gewoon met grote ruimtes. Een vriend heeft een rijhuis uit 2015 ofzo, en dat is dag en nacht verschil (uiteraard ook op vlak van stookkosten).
Als je het pokkeduur vind, is het misschien niet meteen de vijver waarin je moet gaan vissen. Er is in principe voldoende keuze, maar een eigen woning verwerven komt vandaag de dag inderdaad met een kost.
Goh, ik heb een plantenbak gekocht twee weken geleden. Ik vond bijna 100 EUR ook pokkeduur voor wat uiteindelijk 8 aan elkaar gevezen planken zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet kon betalen.

Maar meer serieus, ja, we zijn gewoon aan het weggaan van de oudere situatie waar ongeveer iedereen uit de middenklasse wel een nieuwbouw kon zetten.
Hoe kleiner je bouwt, hoe groter de kost per m2.
Dat is ergens ook logisch, de zwaarste kosten moet je sowieso wel uitvoeren lijkt me.

Het bestaat nog... Onder de 500 (net) voor een grote woning met een goed EPC en instapklaar.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ninove/9400/9828252?searchId=62443d0476d73

Je moet er dan wel de kleinere tuin bijnemen maar je krijgt aan de andere kant een mooie ligging in een villawijkje op een heuvel. Het is niet de felbegeerde groene rand rond Brussel maar net erbuiten. In bereikbaarheid naar Brussel scheelt het niet erg veel vergeleken met pakweg Gooik of Pepingen maar in budget kan het wel een groot verschil maken. Ik verwacht dat deze snel verkocht zal raken.

Ik ben vooral benieuwd over een paar jaar.

Ik hoor momenteel toch wel wat verhalen van bouwen die stil vallen omdat de bouwheer en aannemers in de clinche zitten omdat ze niet willen betalen (prijsstijgingen). Achter waar ik gebouwen heb zijn daar nu 2 SOD firma's bezig en beide bouwen liggen al 6 maanden stil, omdat er niet betaald wordt. Zit momenteel voor de rechtbank.

3 gronden naast ons waar we nu aan het bouwen zijn, is een bouwvergunning aangevraagd. Maar deze mensen zijn zeer zwaar aan het twijfelen om te starten, want ze kunnen de prijsstijgingen niet meer betalen.

Heb toch het idee (ben uiteraard geen kenner), dat de nieuwbouw sector zware jaren tegemoet gaan. Als ik vergelijk wat ik nu betaal en een paar jaar terug is echt zot.
Er gaan er altijd zijn die hun dat gaan kunnen permitteren. Onze SOD had enkele projecten in Dilbeek en Tervuren, dat zijn projecten met startprijs 900k (excl BTW/registratie en basic lastenboek). Die zijn verkocht geweest zonder dat de kopers ook maar naar de percelen gaan kijken zijn of een gesprek met de SOD omtrent het lastenboek hebben gehad.

Probleem met de huidige materiaalschaarste is dat je helemaal onderaan de planning belandt, aannemers geven door de lopende boeteclausules voorrang aan SOD's. Men schuift zelf materialen door naar de SOD's en laat de wachttijd voor anderen oplopen.
Vrienden hun gevelsteen was augustus 2021 geleverd, na veel uitstelgedrag van de aannemer zouden ze nu kunnen beginnen metsen, de gevelsteen is plots verdwenen. Lees, gebruikt voor een ander project en vermoedelijk SOD ;).
In december bleek dat er serieuze leveringsproblemen waren voor onze origineel gekozen gevelsteen. Om tijd te winnen had onze aannemer evenzeer een gevelsteen voorgesteld waarvan het er vingerdik oplag dat die eigenlijk voor een ander project klaarlag (hebben we niet gedaan, zijn voor een leverancier gegaan die op dat moment geen problemen kende). Vorige week vernomen dat als we toch bij onze keuze waren gebleven, dat de levertermijn al begin 2024 zou geweest zijn :/.
Ik heb hier op het forum wachttijden voor aluminium ramen gelezen die oplopen tot 10 maanden, bij ons is het 'nog maar' 13-15 weken.
Het bestaat nog... Onder de 500 (net) voor een grote woning met een goed EPC en instapklaar.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ninove/9400/9828252?searchId=62443d0476d73

Je moet er dan wel de kleinere tuin bijnemen maar je krijgt aan de andere kant een mooie ligging in een villawijkje op een heuvel. Het is niet de felbegeerde groene rand rond Brussel maar net erbuiten. In bereikbaarheid naar Brussel scheelt het niet erg veel vergeleken met pakweg Gooik of Pepingen maar in budget kan het wel een groot verschil maken. Ik verwacht dat deze snel verkocht zal raken.
Maar voor welke prijs gaat het effectief verkocht worden ;).
Als je hier in het Aalsterse een geafficheerde prijs ziet van 389k mag je er van uitgaan dat voor 440-450k verkocht wordt.

SOD is sowieso nog wel duurder voor dezelfde (!) materialen dan als je het zelf doet. Die firma moet er ook aan verdienen natuurlijk.
Ja dat is zo, maar we hadden in januari 2021 een vaste prijs gekregen die niet meer is opgeslagen (enkel 'meerkosten' door zaken die er achteraf bijgekomen zijn of veranderd zijn), dus misschien was het nog duurder geweest als nu zelf aannemers hadden moeten zoeken. En alles is goed vooruit gegaan, in december 2021 begonnen en volgende week oplevering. Als ik zie dat sommige mensen hier maanden moeten wachten op hun ramen... SOD heeft heel wat nadelen, maar je weet tenminste iets van prijs, hebt een termijn en je hebt een vast aanspreekpunt. Al betekent dat niet altijd minder stress en problemen.

En, niet om mensen te ontmoedigen, prijzen voor nieuwbouw gaan op korte termijn nog stijgen. Ook voor de huidige bouwers even een inside-view:
Deze week met de baas wat afgelopen/huidige/toekomstige projecten zitten vergelijken, over de hele lijn zitten wij nu aan gemiddeld +23% kostprijsstijging, voornamelijk door stijging van materialen.
Bekabeling, ons basismateriaal is minstens +40% gestegeb met uitschieters tot +200%. En meeste producenten/leveranciers hebben nog prijsstijgingen aangekondigd komend kwartaal (bvb Schneider trekt al hun modulair materiaal minstens 10% op).
Als het al leverbaar is, de ergste tekorten moeten nog komen.
Kabels en automaten zijn met momenten niet vlot leverbaar. Vynckier fornuis aansluitingen waren al langer problematisch, nu echt gewoon rampzalig.
Jung en Gira kunnen niet garanderen dat ze dit jaar(!) nog bewegingsdetector gaan kunnen leveren, Niko werkt op stock verder en vreest ook productiebreuk.
Alles van domotica/slimme apparatuur gaat wss met stockbreuken te kampen krijgen. Keukentoestellen zitten trouwens in hetzelfde schuitje.

Fun fact: stijgingen gaan hier telkens over kostprijs/aankoop. Wij zitten, helaas, met nog een paar langlopende contracten (door eerdere vertragingen in het bouwproces)* zonder contractuele mogelijkheid vr prijsaanpassing, tegenwoordig wel voorzien in offertes. Dus ja, das de bluts met de buil nemen voor de baas of rekenen op de goodwill vd klant...

*recent gestart project ligt al 7 maand achter op planning(ruwbouw klaar). En buitenschrijnwerk gaat naar vermoeden nog eens minstens 1 maand langer duren dan voorzien.

Hier is de kogel door de kerk, ons huis gaat verkocht worden en we gaan in mijn ouderlijk huis wonen. Ik krijg 50% geschonken en m'n ouders hebben het op 400k gezet. (schatting was hoger)

Dwz dat we plots voor +-€200k een open bebouwing van 1990 totaal gerenoveerd in 2014 op 11 are met vrijstaande dubbele garage gaan hebben. Incl zonnepanelen en heel de zever. Ligging is perfect (op 900m van ons huidige woonst)

Neem daar de verkoop van ons eigen huis bij (geschat op €380k hypotheek nog ,€200k openstaand, aflossing €921 per maand en zal een pandwissel worden) - blijft er een mooi budget over om het volledig naar onze hand te zetten.

Over een duwtje in de rug gesproken. Dank aan mijn ouders :bow:

Hier is de kogel door de kerk, ons huis gaat verkocht worden en we gaan in mijn ouderlijk huis wonen. Ik krijg 50% geschonken en m'n ouders hebben het op 400k gezet. (schatting was hoger)

Dwz dat we plots voor +-€200k een open bebouwing van 1990 totaal gerenoveerd in 2014 op 11 are met vrijstaande dubbele garage gaan hebben. Incl zonnepanelen en heel de zever. Ligging is perfect (op 900m van ons huidige woonst)

Neem daar de verkoop van ons eigen huis bij (geschat op €380k hypotheek nog ,€200k openstaand, aflossing €921 per maand en zal een pandwissel worden) - blijft er een mooi budget over om het volledig naar onze hand te zetten.

Over een duwtje in de rug gesproken. Dank aan mijn ouders :bow:

On a sidenote: als je fiscale risico's wenst te vermijden, best in de aankoopakte reële waarde opnemen voor registratierechten (voor zover je dat nog niet van plan zou zijn).

On a sidenote: als je fiscale risico's wenst te vermijden, best in de aankoopakte reële waarde opnemen voor registratierechten (voor zover je dat nog niet van plan zou zijn).
Jep merci, dat advies kregen we ook :)

De details moeten nog uitgewerkt worden met bank/notaris - maar we zijn ons bewust van eventuele valkuilen. Het is nu ook niet erg ver onder de reële waarde.

Er gaan er altijd zijn die hun dat gaan kunnen permitteren. Onze SOD had enkele projecten in Dilbeek en Tervuren, dat zijn projecten met startprijs 900k (excl BTW/registratie en basic lastenboek). Die zijn verkocht geweest zonder dat de kopers ook maar naar de percelen gaan kijken zijn of een gesprek met de SOD omtrent het lastenboek hebben gehad.

Uiteraard zullen altijd mensen zijn die het kunnen permitteren. Maar die groep is wel een stuk kleiner.

Mijn hol van Pluto is wel goed ontsloten. Als je 5 min rijdt zit je op autostrade naar Antwerpen of Brussel. Maar de dichtste supermarkt is 10min auto, er is 1 restaurant dat te voet te doen is. Voor de rest geen hol te beleven.
Ik heb toch een andere definitie van "hol van Pluto" hoor. Alleen "5min naar autostrade Ant/BXL" wil al zeggen "centraal in Vlaanderen". Lijkt mij sterk dat dat het hol van Pluto gaat zijn...

Je bedoelt dat we heel ruim wonen? Want dat is toch mijn indruk.
Juist niet vind ik.
Ik was onlangs nog in Zwitserland. Zowel op de doorreis in NO-Frankrijk als daar ter plekke zijn grote, open bebouwingen de norm. Zelfs midden in de stad villawijken met grote lappen groen.

En energetisch isoleren kennen ze daar ook precies nog niet. Op veel plaatsen enkel glas en 23 graden stoken.

Terug
Bovenaan