Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Vrienden van ons verkopen hun huis en wij zijn daar wel zeer sterk in geïnteresseerd.
We zijn eens rond de tafel gaan zitten om concreet over wat zaken te babbelen.

Hun huis wordt geschat door 2-3 immo's tussen de 345-365k. Waar ik me eerlijk gezegd in kan vinden als je de markt bekijkt.
Nu had ik opgesmeten dat de banken een schatting van een erkend schatter vereisen om zich te kunnen baseren voor de lening.
Die wet ik nog niet goedgekeurd, maar de mogelijkse verkoop zou pas volgend jaar kunnen doorgaan. Dus voor hetzelfde geld, komt het er toch van en moeten wij uiteraard alles eens herbekijken qua financieel plan.
Ze waren zo eerlijk om de schatting te overhandigen nog voor er iets concreet afgesproken is. Hun huis wordt door een erkend schatter geschat op 300k. Ben zelf door de schatting gegaan, dat zijn louter parameters en wat globale artikelen op basis van oppervlakte, ligging, ...
Het ligt met nu wel wat op de maag dat er 45k verschil opzit. As said, markt gewijs zal het wel kloppen als ik op immoweb naar iets gelijkaardig zoek.
Nu vroeg ik me wel af: STEL dat die wet goedgekeurd wordt NADAT wij de woning kochten aan marktprijs (die erkende schatting is zowat zand in de ogen voor de moment...heeft weinig nut voor ons noch voor de bank). Wil dat dan in principe zeggen dat onze mogelijks nieuwe woning plots 45k goedkoper wordt? En dat wij eigenlijk 45k kwijt zijn op enkele jaren tijd?
Er zullen er waarschijnlijk altijd zijn die meer geven dat de effectieve schatting (schatting = te lenen bedrag voor de bank, wat je meer wil geven is uit eigen zak). Maar dat lijkt er toch voor te zorgen dat de markt gestaag zal inkrimpen?

Ik snap die redenering niet. Als er 10 man 350k wil geven, dan zal de schatter niet systematisch 300k zeggen. Die schatter is ook maar het gemiddelde van wat de anderen er voor willen geven. Het is niet dat er ergens een boekske is met de 'officiele prijzen'...

Wij zijn ons huis ook aan het verkopen, maar mijn ex (met wie het huis gekocht is) doet moeilijk over de vraagprijs (mevrouw woont al 8 jaar in Canada en is zich niet bewust van de huizenmarkt) en begint al te roepen naar makelaars en Biddit. Dat lijken me in onze situaties geen opties, maar ik heb wel wat meer info nodig als ik dat standpunt wil beargumenteren... Dus: Hoe werkt Biddit als verkoper? Wat zijn de kosten (notaris + het platform zelf)? Hoe zit het qua de verplichting om het hoogste bod te aanvaarden als dat belachelijk laag is? Nog "vieze kantjes" die je best weet als verkoper?

Vandaag zag ik een truck van wijkopenhuizen.be

*Direct geld
* Voorschot tot 25000 euro
*Geen immo/geen makelaar

Toch ook maar rare praktijken...
Wat is daar raar aan? Lijkt een bouwbedrijf achter te zitten. Dus woningen goedkoop proberen te kopen, visueel? opknappen en winst maken door de hoge prijzen.

Wat is daar raar aan? Lijkt een bouwbedrijf achter te zitten. Dus woningen goedkoop proberen te kopen, visueel? opknappen en winst maken door de hoge prijzen.
Inderdaad meubelbak met remork achter. Zouden er dan toch nog mensen zijn die onder de prijs verkopen en woningen verkopen voor 100000 euro te weinig?

Als ze u even hard proberen afzetten als wijkopenautos, dan kan je er beter ver vanaf blijven.

Op wijkopenautos 1000 euro meer gekregen dan hoogste prijs in de garages in de buurt. En alles op 2 bezoekjes van 15 min en minder dan 24h geregeld. Geld op de rekening binnen de 24h na het tekenen. Enkel goede ervaringen mee (1 x, maar toch).

Wat daar raar aan is ... kan je het profiel inbeelden van mensen die direct 25k contant nodig hebben en denk je dat die in een sterke onderhandelingspositie staan om over een correcte prijs te onderhandelen?
Dat zijn mensen met schulden en waar een illegale kredietverstrekker er misschien net niet (of wel) met de koevoet naast staat om een knieschijf te bewerken als die verkoop niet onmiddelijk getekend wordt en dat geld geind kan worden.

Eigenlijk zou men deze vorm van huisjesmelkerspraktijken wettelijk moeten verbieden.

Ik heb dat ooit bij iemand uit de buurt gezien. Leefde afwisselend ondergedoken bij vrienden en familie om niet gevat te worden door schuldeisers. Maffialeden hielden vanuit een wagen geparkeerd op straat zijn eigendom in de gaten en zaten bij de buren die de huisdieren eten kwamen geven aan te bellen waar meneer tegenwoordig woonachtig was.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn de kosten (notaris + het platform zelf)?
Tot slot kan ik u meedelen dat u uw woning alsook via biddit kan verkopen.

De kosten hiervoor zijn vergelijkbaar met kosten die u zou betalen aan een makelaar. Deze dienen voor bijvoorbeeld de publiciteit die wordt gemaakt en de dossierkost in het algemeen. Een vast kostenplaatje kan ik hier niet voor geven aangezien deze afhangt van de prijs. De kosten voor de verkoper variëren ongeveer tussen de 5.000-6.000 euro.

Zie hierboven voor het antwoord van de notaris ongeveer een dik jaar geleden.

Mooi halfopen bebouwing huis gevonden waar we mogelijks naar gaan kijken, maar is in 2020 gebouwd. Er komt dus nog eens 21% BTW bij, waardoor het 80K duurder zou zijn dan vraagprijs.
Heb de indruk dat de verkopers prijs zo hard opgedreven hebben om hun volledige inbreng er uit te kunnen halen.

Heeft wel alles wat we willen (vloerverwarming, laag EPC, mooie badkamer & 5 kamers), maar is aan de andere kant zo'n typisch nieuwbouwhuis. Geen garage, dus je verliest ook niet al te veel plek.

Heb echt een afkeer gekregen voor alle overpriced krotten op de markt

Terug
Bovenaan