Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Je hebt u nog emotioneel laten meeslepen in het spel. 10k teveel betaald. Als je bied moet je uw bod beperken 24h in tijd. Gaan ze niet akkoord en doen ze een tegenbod zeggen dat je veel intresse hebt maar op iets anders bent uitgekomen. 70% kans dat ze u een week later bellen en dat uw bod toch aanvaard is.
Ik had 410 geboden met het gedacht om op 420 uit te komen. Het is volledig uitgespeeld zoals ik het me had voorgesteld. De enige emotie die er bij komt kijken is dat ik nu ontzettend blij ben met het huis dat ik zonet heb gekocht ;)

Je hebt u nog emotioneel laten meeslepen in het spel. 10k teveel betaald. Als je bied moet je uw bod beperken 24h in tijd. Gaan ze niet akkoord en doen ze een tegenbod zeggen dat je veel intresse hebt maar op iets anders bent uitgekomen. 70% kans dat ze u een week later bellen en dat uw bod toch aanvaard is.
Zever imo. Als je dat huis echt wil hebben is die paar duizend euro 'teveel' het toch waard.

En 70% kans op een huis dat ik 100% wou hebben is voor mij het risico ook niet waard.

Zever imo. Als je dat huis echt wil hebben is die paar duizend euro 'teveel' het toch waard.
Jep, zeker als je toch al een hele tijd op zoek bent. Zou enorm zuur zijn om dan voor die "paar" duizend euro die wel nog binnen je maximumbudget valt, weer een goed huis mis te lopen.

Sowieso betaalt iedereen die nu koopt te veel. Er is weinig aanbod, er is veel vraag. Vele huizen worden nu verkocht aan 2-3 keer de aankoopprijs. Mensen die paar jaar terug kochten als investering kunnen nu zwaar cashen...
Waarom betaalt iedereen die nu koopt te veel? Het is niet omdat de prijzen nu sterk stijgen dat mensen nu teveel betaalden of zelfs vroeger te weinig betaalden.

Zie je het aanbod dan stijgen en de vraag dalen? Waarom zou dat?

Waarom betaalt iedereen die nu koopt te veel? Het is niet omdat de prijzen nu sterk stijgen dat mensen nu teveel betaalden of zelfs vroeger te weinig betaalden.

Ik denk dat dat laatste bijna onmogelijk is. Meer mensen, meer scheidingen, minder ruimte etc.

Te weinig aanbod, te veel mensen die in dezelfde vijver vissen.

Nee, bijna onmogelijk. Sommigen zeggen dat er massaal huizen gaan vrij komen als de boomers er van tussen vallen, maar volgens mij zijn er al veel boomers richting appartementen getrokken de afgelopen 10 jaar. Vele boomerhuizen zijn ook onbetaalbaar voor starters...

dat wijst dan eerder nog op een schaarste op de markt, wat de prijzen alleen doet opdrijven.
Chauffagist zei:
Nee, bijna onmogelijk. Sommigen zeggen dat er massaal huizen gaan vrij komen als de boomers er van tussen vallen, maar volgens mij zijn er al veel boomers richting appartementen getrokken de afgelopen 10 jaar. Vele boomerhuizen zijn ook onbetaalbaar voor starters...

Vooruitzicht qua aantal huishoudens in vlaanderen. De vraag naar wooneenheden zal enkel maar stijgen.

Meer vraag, geen evenredig stijgend aanbod = stijgende prijzen. Zeker als je dan nog rekent dat bij elke nieuwe generatie woningen of elke grondige renovatie de kwaliteit van woningen (isolatie, energievoorzieningen, domotica, ...) stijgt.

En 70% kans op een huis dat ik 100% wou hebben is voor mij het risico ook niet waard.
Mij niet gelaten hoor. Wat ik de laatste maanden zie is dat de markt net wat aan het sputteren is. Proficiat met de aankoop. Maar een pand dat nu al 2maand te koop staat zonder bod en dan slechts 2% vd prijs kunnen afpitsen noem ik niet echt sterk onderhandeld (ook al ben je dat prof "gewoon van te onderhandelen").

@C43 : het was me ook reeds opgevallen dat woningen terug langer te koop staan en af en toe al eens meer verplaatst via ander immo-kantoor.

Vooralsnog “buikgevoel”, maar toch.

Mij niet gelaten hoor. Wat ik de laatste maanden zie is dat de markt net wat aan het sputteren is. Proficiat met de aankoop. Maar een pand dat nu al 2maand te koop staat zonder bod en dan slechts 2% vd prijs kunnen afpitsen noem ik niet echt sterk onderhandeld (ook al ben je dat prof "gewoon van te onderhandelen").
Imo had daar een betere makelaar opgezeten en de vraagprijs op 410 ofzo gezet, was het op eerste kijkdag voor 440 verkocht.

Geld wordt ook minder waard en lenen goedkoper, als je daar rekening mee houdt is de stijging van woningprijzen ook al een stuk minder.

@C43 : het was me ook reeds opgevallen dat woningen terug langer te koop staan en af en toe al eens meer verplaatst via ander immo-kantoor.

En bij de verkoop van mijn woning hebben dan weer 41 mensen gebeld voor een afspraak (op 1,5 dag nota bene), en is het verkocht in de eerste keer voor 30% meer dan ik er 4 jaar geleden voor betaalde. Mijn "buikgevoel" zegt dus iets anders... maar dat is dus evenveel waard als uw buikgevoel.

En bij de verkoop van mijn woning hebben dan weer 41 mensen gebeld voor een afspraak (op 1,5 dag nota bene), en is het verkocht in de eerste keer voor 30% meer dan ik er 4 jaar geleden voor betaalde. Mijn "buikgevoel" zegt dus iets anders... maar dat is dus evenveel waard als uw buikgevoel.

Inderdaad, time will tell (prijsevolutie).
Het bieden onder gesloten envelop en de vanafprijzen kunnen wel tekenen zijn dat het een top is wat we nu beleven.

Maar toekomst zal het uitwijzen.

Laatst bewerkt:
Overeengekomen voor 420 🙌🏼
420 Blaze it motherfucker 🥳 🥳 🥳 :alien::alien::alien:🍀🍀🍀🚬🚬🚬
200-6.gif

Sowieso betaalt iedereen die nu koopt te veel. Er is weinig aanbod, er is veel vraag.

Nee, bijna onmogelijk.

Ik zou mij precies bij de prijzen neerleggen @Chauffagist. Anders vrees ik dat je binnen vijf jaar hier nog huizen uit je streek komt posten die 'veel te duur' zijn :unsure:.

Dat je minder value for money hebt dan x jaar terug is helaas een feit (maar die stelling zal binnen x jaar in de toekomst ongewijzigd blijven).

Hier hetzelfde (Denderstreek). Sommige panden zijn nog snel weg - niet altijd duidelijk waarom die ene wel direct weg is en de andere blijft staan - maar de druk is er al voor n groot stuk af. Makelaars ontkennen het natuurlijk.

Terug
Bovenaan