cege
Well-known member
Vrienden van ons verkopen hun huis en wij zijn daar wel zeer sterk in geïnteresseerd.
We zijn eens rond de tafel gaan zitten om concreet over wat zaken te babbelen.
Hun huis wordt geschat door 2-3 immo's tussen de 345-365k. Waar ik me eerlijk gezegd in kan vinden als je de markt bekijkt.
Nu had ik opgesmeten dat de banken een schatting van een erkend schatter vereisen om zich te kunnen baseren voor de lening.
Die wet ik nog niet goedgekeurd, maar de mogelijkse verkoop zou pas volgend jaar kunnen doorgaan. Dus voor hetzelfde geld, komt het er toch van en moeten wij uiteraard alles eens herbekijken qua financieel plan.
Ze waren zo eerlijk om de schatting te overhandigen nog voor er iets concreet afgesproken is. Hun huis wordt door een erkend schatter geschat op 300k. Ben zelf door de schatting gegaan, dat zijn louter parameters en wat globale artikelen op basis van oppervlakte, ligging, ...
Het ligt met nu wel wat op de maag dat er 45k verschil opzit. As said, markt gewijs zal het wel kloppen als ik op immoweb naar iets gelijkaardig zoek.
Nu vroeg ik me wel af: STEL dat die wet goedgekeurd wordt NADAT wij de woning kochten aan marktprijs (die erkende schatting is zowat zand in de ogen voor de moment...heeft weinig nut voor ons noch voor de bank). Wil dat dan in principe zeggen dat onze mogelijks nieuwe woning plots 45k goedkoper wordt? En dat wij eigenlijk 45k kwijt zijn op enkele jaren tijd?
Er zullen er waarschijnlijk altijd zijn die meer geven dat de effectieve schatting (schatting = te lenen bedrag voor de bank, wat je meer wil geven is uit eigen zak). Maar dat lijkt er toch voor te zorgen dat de markt gestaag zal inkrimpen?
Ik snap die redenering niet. Als er 10 man 350k wil geven, dan zal de schatter niet systematisch 300k zeggen. Die schatter is ook maar het gemiddelde van wat de anderen er voor willen geven. Het is niet dat er ergens een boekske is met de 'officiele prijzen'...