Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Mooi halfopen bebouwing huis gevonden waar we mogelijks naar gaan kijken, maar is in 2020 gebouwd. Er komt dus nog eens 21% BTW bij, waardoor het 80K duurder zou zijn dan vraagprijs.
Heb de indruk dat de verkopers prijs zo hard opgedreven hebben om hun volledige inbreng er uit te kunnen halen.

Heeft wel alles wat we willen (vloerverwarming, laag EPC, mooie badkamer & 5 kamers), maar is aan de andere kant zo'n typisch nieuwbouwhuis. Geen garage, dus je verliest ook niet al te veel plek.

Heb echt een afkeer gekregen voor alle overpriced krotten op de markt
Wordt vaak gedaan bij herverkopen op nieuwbouw. Een koppel dat uit mekaar gaat waarschijnlijk?

Mooi halfopen bebouwing huis gevonden waar we mogelijks naar gaan kijken, maar is in 2020 gebouwd. Er komt dus nog eens 21% BTW bij, waardoor het 80K duurder zou zijn dan vraagprijs.
Heb de indruk dat de verkopers prijs zo hard opgedreven hebben om hun volledige inbreng er uit te kunnen halen.

Heeft wel alles wat we willen (vloerverwarming, laag EPC, mooie badkamer & 5 kamers), maar is aan de andere kant zo'n typisch nieuwbouwhuis. Geen garage, dus je verliest ook niet al te veel plek.

Heb echt een afkeer gekregen voor alle overpriced krotten op de markt
Ik had exact hetzelfde gevoel, vandaar dat wij in onze zoektocht steeds nieuwbouw uit het overzicht filterden.
Ons eerste huisbezoek was een verkaveling van 12 halfopen nieuwbouw woningen neergepoot door Bostoen. Nog één huis beschikbaar voor €345K. We vonden het wel een mooi huis maar waren zeker niet omver geblazen: achtertuin aan drukke baan met lawaaihinder, beperkte oppervlakte, 0 privacy gezien je tuin grenst met je buur. (gescheiden door goeikope tuingaas). BTW erbij gerekend + kosten zou de verkoopprijs rond de €430K liggen.

Wordt vaak gedaan bij herverkopen op nieuwbouw. Een koppel dat uit mekaar gaat waarschijnlijk?
Wat zijn de regels hierover?
Woning in mijn buurt, nieuwbouw (nog niet eens echt bewoond denk ik) staat te koop onder registratie (nu onder optie zie ik).

Woning in mijn buurt, nieuwbouw (nog niet eens echt bewoond denk ik) staat te koop onder registratie (nu onder optie zie ik).

Een nieuwe woning blijft nieuw tot 31 december 2 jaar na eerste gebruikname.
(voorbeeld: eerste ingebruikname 01/04/2017 --> nieuwbouw tot 31/12/2019)

De VERKOPER mag kiezen onder welk stelsel hij verkoopt, btw of registratie.
Als hij verkoopt onder btw, dan moet de verkoper een bijzondere btw-aangifte in te dienen.
Zo kan hij de btw die ooit betaald werd, volledig terugvorderen. De ontvangen BTW moet hij dan weer doorstorten.

Omdat de registratierechten nu maar 3% zijn, kan de verkoper zijn netto prijs (onder registratie) wat opdrijven.
Dit compenseert dan de verloren btw die ooit betaald werd door de verkoper bij de aankoop van de nieuwbouw.

gerenoveerd in 2020
EPC F

wut

gerenoveerd in 2020
EPC F

wut
Duidelijk een cosmetische renovatie. Maar dan zag ik dit.

c1e4e3232bccea96d9e743b03e8f11eb.jpg

aba83548608a4bd364d7fe5aac44d4bc.jpg

Dat moet daar gezellig werken zijn in de wasserette met iets wat op een plafond moet lijken.

Duidelijk een cosmetische renovatie. Maar dan zag ik dit.

Dat moet daar gezellig werken zijn in de wasserette met iets wat op een plafond moet lijken.
Ik snap dat ook niet goed. Is dat een dampscherm ofzo? Dat is trouwens een bijbouw die los staat van het huis.

Daar steekt dus waarschijnlijk niets van dakisolatie en de verwarming:
->
De woning is verwarmd door de combinatie van een accumulatiekachel en een palletkachel samen met nieuwe elektrische verwarmingen (Wifi).

Speciaal ... maar je kan daar dus al 30k extra kosten insteken voor het leggen van een sarkin dak.

Ik snap dat ook niet goed. Is dat een dampscherm ofzo? Dat is trouwens een bijbouw die los staat van het huis.

Daar steekt dus waarschijnlijk niets van dakisolatie en de verwarming:
->
De woning is verwarmd door de combinatie van een accumulatiekachel en een palletkachel samen met nieuwe elektrische verwarmingen (Wifi).

Speciaal ... maar je kan daar dus al 30k extra kosten insteken voor het leggen van een sarkin dak.
400k voor een chalet met een apart hok..
En mooie foto's van de tuin, ahnee, dat is een park een stuk verderop.

Die in Lede goed op hun kop gevallen.

Dat laatste vind ik wel een mooie woonst met karakter. Een beetje opfrissen en je hebt een tijdloos woonconcept.

Die in Lede goed op hun kop gevallen.
Die in Lede ligt wel mot op een natuurgebied/weidevallei, heeft volledig aangelegde tuin (wel is het terras aan vernieuwing toe). Drie jaar geleden naar enkele huizen in de buurt gaan kijken die vergelijkbaar waren en dan had dit toch ook al op 450-500k gestaan hoor. Om een of andere reden is dit een duur boerengat 😅. De ruimtes zijn wel... klein/bekrompen IMHO, vooral door de "klassieke" indeling met trap aan de inkomdeur, kleine smalle nachthal en aparte keuken. En de kleurkeuzes... tja.

Die in Lede ligt wel mot op een natuurgebied/weidevallei, heeft volledig aangelegde tuin (wel is het terras aan vernieuwing toe). Drie jaar geleden naar enkele huizen in de buurt gaan kijken die vergelijkbaar waren en dan had dit toch ook al op 450-500k gestaan hoor. Om een of andere reden is dit een duur boerengat 😅. De ruimtes zijn wel... klein/bekrompen IMHO, vooral door de "klassieke" indeling met trap aan de inkomdeur, kleine smalle nachthal en aparte keuken. En de kleurkeuzes... tja.
Slaapkamers en keuken zijn aparte ruimtes van 18m² , dat is zeker niet klein.
Een klassieke indeling is logisch bij een huis met een klassieke woonoppervlakte. De hoofdreden waarom open keukens aan populariteit winnen komt omdat de woonstens steeds kleiner gebouwd moeten worden. Voor een villa van 200m² is dat niet nodig en voor veel mensen geen voorkeur.

Zoals Apelord zegt.

Ik kon mijn nieuwbouw ook onder BTW stelsels verkopen, hierdoor zou ik mijn BTW terug krijgen. Bijgevolg zou dus ook mijn vraagprijs lager zijn geweest. Want dan kan ik de BTW van de vraagprijs trekken, omdat ik dat dan toch al heb.
Maar ik heb dat verkocht onder registratierechten omdat ik denk dat meer mensen schrik hebben voor onder btw te kopen en ik geen zin had om de btw terug te vorderen.

Ik heb €574.000 gekregen voor mijn woning.
Moest ik onder btw stelsels verkopen zou ik €70.000 terug krijgen van de btw. Als ik mijn woning dan zou verkopen voor €504.000 onder btw stelsel, zou ik dus ook €574.000 gehad.
De eigenaars hebben €574.000 + 6% registratierechten betaald= €608.440 betalen hun dus in totaal
Onder btw stelsels zou het dan €504.000 + 21% btw = €609.840.

Zoals Apelord zegt.

Ik kon mijn nieuwbouw ook onder BTW stelsels verkopen, hierdoor zou ik mijn BTW terug krijgen. Bijgevolg zou dus ook mijn vraagprijs lager zijn geweest. Want dan kan ik de BTW van de vraagprijs trekken, omdat ik dat dan toch al heb.
Maar ik heb dat verkocht onder registratierechten omdat ik denk dat meer mensen schrik hebben voor onder btw te kopen en ik geen zin had om de btw terug te vorderen.

Ik heb €574.000 gekregen voor mijn woning.
Moest ik onder btw stelsels verkopen zou ik €70.000 terug krijgen van de btw. Als ik mijn woning dan zou verkopen voor €504.000 onder btw stelsel, zou ik dus ook €574.000 gehad.
De eigenaars hebben €574.000 + 6% registratierechten betaald= €608.440 betalen hun dus in totaal
Onder btw stelsels zou het dan €504.000 + 21% btw = €609.840.
Hoeveel was de aankoopprijs van uw woning dan? Ex btw en inc btw?

Hoeveel was de aankoopprijs van uw woning dan? Ex btw en inc btw?
Ik heb even terug mijn Excel en facturen bij gepakt.
Het is blijkbaar niet €70.000, maar €51.769 om exact te zijn. De €70.000 was iets anders, heb me daar in vergist.

-Grond (aankoopgrond, hypotheek kosten,registratierechten,erelonen,dossierkosten,..)
=€165.419

-Bouw (bouw + tuin/oprit/terras. Architect, EPB, veiligheidscoördinatie,sonderingen,...)
=246.520 excl btw
=298.289 incl btw

Totaal €463.708 incl alle kosten.

Pakt dan nog een 5 a 10.000 euro aan materiaal waarvan ik geen factuur heb. Als ik snel iets nodig had, dan ging ik dat kopen en had ik geen factuur.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan