Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Het is idd mooi huis met potentie , maar ga aardige noot kosten .

Eigenlijk te veel uiteindelijk . Ik zou dan toch iets kopen dat af is nieuwbouw.

Bespaart veel miserie en werk.

Maar indien u dat leuk vind , heel tof project en de outcome zal heel mooi zijn en voldoening geven.

Mja, dit is iets helemaal anders dan uw vorige post hé. Al zit er een verschil van nog geen 25k tussen dit en de vorige die je ging bekijken.

De vorige was volledig af.
In deze kruipt veel tijd, geld en uw zweet.
Klopt, we weten nog niet heel goed wat we willen.
Ofwel kopen we eerst een iets kleiner/goedkoper huis om later nog eens een groot huis te kopen (maar dan verliest ge natuurlijk aardig wat geld met notaris kosten enz..). Of we kopen meteen een groot huis waar we altijd in zouden willen blijven wonen.
Bij deze zou het wel de bedoeling zijn om er dan heel ons leven in te blijven. Maargoed we hebben geen haast dus proberen nu zoveel mogelijk rond te kijken zodat we zelf ook wat meer duidelijkheid hebben voor onszelf :).

Dat vorige trok trouwens op niet veel, losse tegels, behang kwam los overal, vocht op sommige plaatsen enzovoort..

Binnenkort akte gaan tekenen :clap:

Iemand die me juist kan vertellen hoe dat zit met het opnemen van de meterstanden.. Ga je na het tekenen van de akte samen met de verkoper naar de woning of hoe gaat dit normaal in z'n werk?

Binnenkort akte gaan tekenen :clap:

Iemand die me juist kan vertellen hoe dat zit met het opnemen van de meterstanden.. Ga je na het tekenen van de akte samen met de verkoper naar de woning of hoe gaat dit normaal in z'n werk?
Dat spreek je gewoon onderling af, er is geen "standaard" hierin.

Ik ga maandag de akte gaan tekenen, ik bij mijn notaris, zij bij de hare 25km verderop 😁. Samen meters doen zou dan zelfs al geen optie zijn.
Misschien via videocall gezien het coronatijden zijn?

Op een maand tijd van 355k naar 339k en nu 329k.
Bodem is nog niet in zicht denk ik!

Jammer dat ik er geen screenshots van genomen heb.

hele kleine woning, zolder die geen zolder is, ... geen garage of Carport? Badkamer lijkt eerder van 1980 dan van 2015 (bouwjaar) en dan nog zonder bad.
Keuken?
Ook de architect die deze gevel getekend heeft?!

hele kleine woning, zolder die geen zolder is, ... geen garage of Carport? Badkamer lijkt eerder van 1980 dan van 2015 (bouwjaar) en dan nog zonder bad.
Keuken?
Dat is idd precies iemand die grond gekocht heeft en dan was er te weinig geld voor een huis :D

Keuken?
Wie daar 329.000 voor geeft is goed zot... komt zeer claustrofobisch over.

Keuken?
Amai, zie hoe dat glaswol op die zolder gestoken is. Dat kan volledig opnieuw gedaan worden + heeft geen dampscherm.

Keuken?
In die keuken ontbreekt precies een frigo.

Klopt, we weten nog niet heel goed wat we willen.
Ofwel kopen we eerst een iets kleiner/goedkoper huis om later nog eens een groot huis te kopen (maar dan verliest ge natuurlijk aardig wat geld met notaris kosten enz..). Of we kopen meteen een groot huis waar we altijd in zouden willen blijven wonen.
Bij deze zou het wel de bedoeling zijn om er dan heel ons leven in te blijven. Maargoed we hebben geen haast dus proberen nu zoveel mogelijk rond te kijken zodat we zelf ook wat meer duidelijkheid hebben voor onszelf :).

Dat vorige trok trouwens op niet veel, losse tegels, behang kwam los overal, vocht op sommige plaatsen enzovoort..
Het hangt er allemaal vanaf hoe je wilt leven. En door welk proces je wil gaan.

Indien je die woning vooral zelf gaat renoveren, dus eigen zweet, materiaal aangekocht, weinig uitbesteed. Dan is dat een project van minimaal 5 tot 10 à 15 jaar. Afhankelijk van hoe diepgaande uw aanpassingen zijn, hoe handig je bent (en op wie je kunt steunen die handig is) en natuurlijk er vanuit gaande dat je daar al of een groot deel van uw vrije tijd in steekt.

Je gaat hier in principe het dak naisoleren als je er al niet voor kiest om het dak volledig te herdoen, de vloeren opbreken, koker voorzien voor leidingen, elektriciteit, sanitaire voorzieningen, etc gaan opnieuw voorzien. Inclusief dan een deftige regenput of 2. Je gaat een nieuwe keuken, ramen, poort, (buiten)deuren, badkamer, vloeren, verluchtingsysteem, aircovoorzieningen, volledige chauffage herdoen, tegels, etc... En dan hebben we nog niet gesproken over wat je gaat doen met die koterijen buiten of die oude garage. Je gaat waarschijnlijk niet de gevel afbreken om dan beton bij te storten op de funderingen (bredere funderingen maken) om dan isolatie volgens huidige normen te stellen en de gevel terug op te bouwen. Maar je gaat waarschijnlijk dan wel kiezen tussen de gevel op te vullen OF voorzetisolatie te doen. Het laatste heeft als voordeel dat je het zelf kunt doen en dikker kunt isoleren (maar weer tijd...).

Doe je dit niet, kijk dan aub naar de woning van 225k in bilzen die ik had gepost, ga die even bezoeken... want daar ga je dan esthetisch in kunnen wonen voorlopig zonder al dat gedoe en zonder die zware ingrepen (nieuwe keuken is dan alles wat je nodig hebt).
Het is niet zonder reden dat er zo'n aflevering als help mijn man is een klusser bestaat. Dat zijn effectief voorbeelden van de langdurigheid van zo'n totale renovatie als je dat allemaal zelf wilt doen in de tijd... en geloof mij vrij, er zijn redelijk wat relaties kapot gedaan hierin (ook al gezien bij veel kennissen die hebben gebouwd, waar ze veel zelf deden en waar nadat ze na 3 à 4 jaar hun bouw gedaan hadden, ze nog geen jaar later waren uiteen gegaan... )

Of anders gezegd, veel hangt af van het budget dat je achter de hand hebt of toegang toe hebt of zoiets haalbaar is. Is dat budget niet de aankoopprijs van deze woning + 100 - 150k... vergeet dan die gedachte van mogelijkheden. En kies er dan voor om voorlopig ergens te wonen, geld aan de kant te zetten en binnen 5 - 10 jaar als je kinderen hebt etc (en uw leven als koppel in een plooi ligt) om dan de stap hogerop te zetten op basis van wat uw budget dan ook effectief is.

Je betaalt op dit moment uiteindelijk 6% of zo registratierechten EN je hebt de meeneembaarheid van de registratierechten voor uw volgende woning. Ik zou dan echt de kost van 5 - 10k niet als deciderende factor laten werken om te zeggen van jama ik moet mij een kast van een woning kopen met enorm potentieel want ja het kost mij anders 10k meer...

Bij zo'n renovatie vliegen de 1k euro's erdoor alsof het centjes zijn... als je het allemaal moet laten doen... bij wijze van spreken natuurlijk. En zelfs bij het zelf doen, vliegen ze er ook snel genoeg door... in ieder geval meer dan de extra kost van de notaris etc...

Het spreekt voor zich dat ik moet afgaan op foto's, ik kan niet zien ofdat zaken die interessant lijken, niet volledig vergeven zijn van vocht etc...

En ben je echt serieus over zoiets. Voordat je uw bod indient voor die hogervermelde woning, maak effectief een plan op voorhand van WAT je wilt aanpakken en veranderen (en ongeveer in welke richting) en betaal dan een aannemer om mee te komen, een ruwe offerte op te maken van wat dit zou kosten, en tel daar dan 15% extra bij.

En kijk dan of je dat zwaard van damocles voor de volgende 10 - 15 jaar boven uw hoofd wilt hebben hangen... van ik moet naast mijn lening ook nog geld aan de kant zetten om stukje per stukje bepaalde zaken aan te passen om dat potentieel waar te maken.

Gisteren de meterstanden gaan opschrijven met de verkoper en hun makelaar
Nu hoorde ik dat ze geen keuringsverslag hadden van de installatie. (kwijt)
Ze een keuringsverslag van de PV installatie

Kan dit heel hard kwaad? Komende woensdag is de akte

Verkoper heeft vincotte wel al gepland, maar die konden pas 5/7

Van mij huis is ook de akte op 30/6

Notaris gaat me nog terug bellen

Zonder attest kan de verkoop niet doorgaan tenzij de notaris al een kopie had ontvangen. :eek:
De koper moet dit ten laatste ontvangen op de dag van de verkoop.

Best naar uw notaris luisteren maar alles wat ik vind van informatie hierover herhaalt dat zonder het keuringsattest de verkoop niet kan doorgaan omdat de notaris geen correcte akte kan opstellen.

Bij ons ontbrak er ook een document in het postinterventiedossier (is nog iets anders, ik weet het), maar de notaris had dan last minute een sectie laten opnemen in de akte dat de verkoper bevestigde dat hij dit binnen de x dagen na ondertekenen van de akte zou bezorgen. Dat is dan ook gebeurd.

Geen idee wat er zou zijn gebeurd mocht hij dat document niet hebben kunnen opvragen/terugvinden binnen die afgesproken tijdsperiode...

Terug
Bovenaan