Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ook niet met een melding in de akte?
Voor sommige documenten kan het niet echt kwaad dat die pas na akte worden afgeleverd (mits clausule in de akte en inhouding van een bedrag ter waarborg), maar een elektrische keuring moet absoluut aanwezig zijn, net als het EPC.

Enige scenario waarbij het keuringsattest bij akte niet vereist is, is als de koper verklaart dat hij de elektrische installatie volledig zal renoveren.

Notaris wil graag dat document, maar als het echt niet anders kan..
Ze had een telefoonnr doorgegeven aan de andere notaris van een man die vaak lastminutes doet.

Akte gaat sowieso door. Gaat over een dossier waar een paar huizen aan vast hangen

Gewoon opnemen in de akte.
Bij ons (verkoop appartementen) werd er ook een bedrag (500 euro) geblokkeerd tot de keuring in orde was.
Werd ook meteen vrijgegeven zodra keuring werd afgeleverd.

Laatst bewerkt:
Voilà, akte van de verkoop getekend!
Now I'm a rich bitch! 🥳
Alez, toch voor enkele maandjes 🙈🤷🏼‍♀️
Alles in crypto currency en vette winst tegen dat je terug geld op tafel moet leggen voor je aankoop!

Disclaimer: volg nooit financieel advies gekregen via een internetforum :p

Proficiat!

Eventjes een update:

Ondertussen ook op papier de 1% rond bij beobank gehad, gisteren zei de bankdirecteur dat ze ondertussen ook weer rond de 1.25% draaien.
@TNTim: bizar hoe op 1j tijd dezelfde filialen zo een verschil kunnen betekenen!
Voor de anderen: we hebben dezelfde banken gedaan, TNTim en ik, bij dezelfde kantoren en zijn beste voorstel was mijn slechtste en ook qua communicatie soms andere ervaringen gehad.

Er was ook al eerder gesproken over de zin en onzin van makelaars.
In mijn specifieke geval:
De prijs waar ik mee akkoord was gegaan en de prijs die de makelaar heeft geregeld voor mij, scheelt 15k.
Ondertussen is de afrekening helemaal rond en de makelaarskosten (wel 1500 euro korting gehad) komen op €6200 euro uit. Hij heeft me dus 8800 euro MEER opgeleverd dan ik zelf waarschijnlijk had geregeld.
Wel altijd de afrekening in detail bekijken... Hij rekende 300 euro excl. Btw aan voor "aanvraag elektrische keuring" terwijl ik de elektrische keuring zelf heb betaald (€185 btw inclusief). Gevraagd waar die kost dan vandaag kwam en hij heeft me die 363 euro al terug overgemaakt.

Ik veronderstel dat die 1% een vaste rentevoet is?
Dan is het laagste voorstel dat ik kreeg bij Beobank op 20 jaar meer dan de rentevoet die jij nu kreeg op 25 jaar!

Hij zal gezwicht zijn voor uw charmes... ;)

Goed gedaan alvast! :woohoo:

(Mocht je nog niet definitief getekend hebben, trek zeker ook brandverzekering en schuldsaldo mee in de vergelijking)

Ik veronderstel dat die 1% een vaste rentevoet is?
Dan is het laagste voorstel dat ik kreeg bij Beobank op 20 jaar meer dan de rentevoet die jij nu kreeg op 25 jaar!

Hij zal gezwicht zijn voor uw charmes... ;)

Goed gedaan alvast! :woohoo:

(Mocht je nog niet definitief getekend hebben, trek zeker ook brandverzekering en schuldsaldo mee in de vergelijking)
20 vast, 5j variabel.
Brandverzekering moet daar niet (dus zal daar ook niet genomen worden), schuldsaldo is ongeveer 100 euro duurder per jaar maar dat wordt meer dan ruim gecompenseerd door het voorstel dat 30 euro per maand goedkoper is dan de concurrentie ☺️

Ik schreef hier enkele maanden geleden dat ik een huis(je) gekocht had. Begin augustus krijg ik eindelijk de sleutels :)
Ondertussen ben ik wel al enkele keren het huis terug gaan bezoeken om een aantal zaken op te meten (ik moet oa. nieuwe laminaat leggen).
Gelukkig is de huidige eigenaar super sympathiek en vindt hij het ok dat ik in zijn privé rondloop :D

Ik kan niet wachten om binnenkort eindelijk te kunnen gaan klussen en verhuizen, nu ik alles daarvoor aan het regelen ben
voel ik me toch wat ongeduldiger worden ;)

Tot daar het goede nieuws. Jammer genoeg geraakt mijn appartement niet verkocht wegens blijkbaar totaal geen interesse in dat segment.
Ik ben al enkele maanden aan het samenwerken met een immo, en ze slagen er maar niet in om voldoende bezoekers te trekken.
Af en toe één iemand, maar dat heeft nog niet geleid tot een bod. De immo geeft aan dat dit komt door het corona effect,
appartementen zijn (tijdelijk?) minder interessant. Ik geef ze het voordeel van de twijfel, maar het contract dat ik getekend heb loopt af
binnen enkele weken.

Ik heb er mij mentaal op voorbereid dat het waarschijnlijk nog minstens enkele maanden zal duren eer het verkocht geraakt (met welke immo dan ook), gelukkig kan ik dat financieel wel aan. Dus de druk om het tegen een veel te lage prijs te laten gaan is er ook niet. Alleen twijfel ik dus
om al dan niet van immo te veranderen, ik kan ze immers niet verwijten dat de markt tegen zit. En nu de zomervakantie begonnen is zijn er sowieso al minder immo transacties.

Ik zei onlangs nog tegen de huidige eigenaar van mijn toekomstige woning dat ik er echt naar uitkijk om in zijn huis in te trekken,
en heel blij ben met mijn aankoop. Alleen het hele gedoe er rond (zoektocht tijdens corona gekte, verkoop appartement) is vervelend
en zeker niet voor herhaling vatbaar.

Met wat geluk moet je dat ook niet herhalen 😉😁

Kennis van me had jaar appartement 6 maand te koop staan, andere makelaar (grotere, meer bekende speler ik de regio) en verkocht 7000 euro onder de vraagprijs na de eerste bezoekdag. 🤷🏼‍♀️

Mij Lijkt het dus wel de moeite om eens een andere makelaar te proberen.

als je 10% voorschot betaalt aan de notaris, ga je dan een hypoth lening aan voor aankoopbedrag minus 10% inbreng of ga je een lening aan voor het totaal aankoopbedrag?
wat is fiscaal gezien interessanter ?

:/

als je 10% voorschot betaalt aan de notaris, ga je dan een hypoth lening aan voor aankoopbedrag - 10% of totaal aankoopbedrag?
wat is fiscaal gezien interessanter ?

Dat kies je in principe zelf, voorschot heeft daar niets mee te maken.

Fiscaal gezien ook geen onderscheid. Wat interessanter is, moet je zelf uitmaken (ifv hoogte aflossing, rentevoet die stijgt naarmate quotiteit stijgt,..). Weet wel dat de banken niet staan te springen om 100% te lenen.

Dat kies je in principe zelf, voorschot heeft daar niets mee te maken.

Fiscaal gezien ook geen onderscheid. Wat interessanter is, moet je zelf uitmaken (ifv hoogte aflossing, rentevoet die stijgt naarmate quotiteit stijgt,..). Weet wel dat de banken niet staan te springen om 100% te lenen.
Thanks
Als je al 10% hebt betaald aan een notaris, dan betaalt de bank sowieso toch geen 100% van de aankoop som?
Ik zoek een lening voor 90% van de aankoopsom, geef ik dan bij 'eigen inbreng' nogmaals 10% in ? :/

Tot daar het goede nieuws. Jammer genoeg geraakt mijn appartement niet verkocht wegens blijkbaar totaal geen interesse in dat segment.
Ik ben al enkele maanden aan het samenwerken met een immo, en ze slagen er maar niet in om voldoende bezoekers te trekken.
Af en toe één iemand, maar dat heeft nog niet geleid tot een bod. De immo geeft aan dat dit komt door het corona effect,
appartementen zijn (tijdelijk?) minder interessant.

Alvast proficiat!

Ik merk het hier ook in mijn gemeente. Appartementen staan vrij lang te koop.
Maar komt ook wel omdat er de laatste jaren (en nog) heel wat zijn bijgezet. En de prijs van een appartement is niet goedkoper dan een huis vaak.

Terug
Bovenaan