Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Vorige week naar een huis gaan kijken (€380k). Mijn vriendin en ik direct een goed gevoel erover. Een nachtje geslapen en dag derop een bod gedaan (€345k). Een weekje later nog niets gehoord vd makelaar en dan maar gebeld. Was blijkbaar een miscommunicatie aan hun kant, maar uiteindelijk gehoord dat ons bod te laag was. We kregen een tegenvoorstel (€365). Wij wilden echt onze maximum niet overschrijden, dus gaven we €355k als finaal bod. We konden maar proberen. De makelaar zei zelfs dat hij ervoor vreesde dat het te laag zou zijn, omdat de eigenaar echt minstens toch €360k wilde.

En dan krijg je een kwartier later het goede nieuws dat je bod geaccepteerd werd :woohoo:
 
Vorige week naar een huis gaan kijken (€380k). Mijn vriendin en ik direct een goed gevoel erover. Een nachtje geslapen en dag derop een bod gedaan (€345k). Een weekje later nog niets gehoord vd makelaar en dan maar gebeld. Was blijkbaar een miscommunicatie aan hun kant, maar uiteindelijk gehoord dat ons bod te laag was. We kregen een tegenvoorstel (€365). Wij wilden echt onze maximum niet overschrijden, dus gaven we €355k als finaal bod. We konden maar proberen. De makelaar zei zelfs dat hij ervoor vreesde dat het te laag zou zijn, omdat de eigenaar echt minstens toch €360k wilde.

En dan krijg je een kwartier later het goede nieuws dat je bod geaccepteerd werd :woohoo:
Proficiat!
Ging je het laten schieten mochten ze echt 360K willen?
 

Artikeltje in de tijd over Biddit. Niets echt interessant erin, de opmerkingen van een of andere directeur van de vastgoedmakelaarsfederatie CIB vind ik wel grappig. Bvb: "Notarissen zijn openbare ambtenaren, maar sommigen gedragen zich steeds meer als makelaars. Dat is hun rol niet. Zo komen ze in ons vaarwater terecht." Toch grappig hoe hun stom verkoopspraatje vervangen wordt door een simpele goedwerkende site en ze hierdoor op hun achterste poten gaan staan.

Krijgen notarissen eigenlijk een significant % als ze een pand aanbieden op Biddit voor iemand? Even if so, nog liever dat een notaris er wat mee vangt dan een foute makelaar vind ik.
 

Artikeltje in de tijd over Biddit. Niets echt interessant erin, de opmerkingen van een of andere directeur van de vastgoedmakelaarsfederatie CIB vind ik wel grappig. Bvb: "Notarissen zijn openbare ambtenaren, maar sommigen gedragen zich steeds meer als makelaars. Dat is hun rol niet. Zo komen ze in ons vaarwater terecht." Toch grappig hoe hun stom verkoopspraatje vervangen wordt door een simpele goedwerkende site en ze hierdoor op hun achterste poten gaan staan.

Krijgen notarissen eigenlijk een significant % als ze een pand aanbieden op Biddit voor iemand? Even if so, nog liever dat een notaris er wat mee vangt dan een foute makelaar vind ik.
De notaris casht altijd.
 
Proficiat!
Ging je het laten schieten mochten ze echt 360K willen?
Grappig is dat de makelaar zo de verkoper overtuigd heeft :unsure:

Maar wij zouden niet hoger kunnen gaan. Ons maximum was al 350k als we nog comfortabel wilden afbetalen. De bank zei wel dat we voor 5k ons droomhuis niet moesten laten voorbij gaan ;)
 
Mijn vriendin en ik gaan woensdag naar dit huis kijken. Is voor ons de eerste keer dat we een huis gaan bezichtigen, tips zijn altijd welkom :biglaugh:.

We hadden wel al wat opmerkingen.
In de bijbouw aan de darts langs de schuifdeur zit volgens mij een vochtplek.
Stel me ook de vraag waarom er zoveel kachels in het huis staan?
De plafonds lijken me nogal laag.
Ook is de straat me net wat te druk.

Dus ik denk toch niet dat dat hem gaat worden, maar ik zou sowieso eerst een aantal huizen willen bezoeken voordat we iets kopen. Zo weten we na een tijdje ook wat beter waar we allemaal op moeten letten.
 
Lijkt mij persoonlijk een esthetisch vernieuwde woning. Op basis van de prijs, als die in mijn regio tegen die prijs zat en goed lag voor het werk, dan zou ik geïnteresseerd zijn. Zeker wanneer je zelf geen zin hebt om ook maar iets te moeten doen aan die woning. Is instapklaar en perfect bruikbaar (persoonlijk had ik zelfs de meubels erbij gekocht, dan moest ik al niet inrichten :p)

Ik zie maar 1 kachel, en lijkt mij dat ze stoken op pellets. Meerdere kennissen doen dat in slecht geïsoleerde woningen. Omdat het de sfeer geeft van een houtkachel, en in principe goedkoper om te verwarmen is dan met mazout of zelfs gas. Ze verwarmen dan ook enkel die locatie en niet de rest van de woning eigenlijk.

Plafonds, lijken mij typische verlaagde plafonds. Die je gebruikt om brol (leidingen, kabels, slechte afwerking, rotte balken, etc) weg te steken of om zonder te moeten verven een afwasbaar plafond te hebben.
Ik zou persoonlijk op zo'n bezoek wel eens kijken in dat plafond, er was op minstens 1 plaats een toegangsluik.

Anders gezegd, als startwoning is dat perfect zinvol tegen een aanvaardbare prijs. Ook een basisschool in de geburen. Dus ja, opnieuw, als startwoning tegen die prijs, perfect aanvaardbaar. Al hangt natuurlijk veel af van welk budget je eraan wenst uit te geven.

Als je 400-500k als budget hebt, ja neen zoek maar voort. Indien je 250 - 270k als budget hebt voor alle kosten, dan lijkt mij dat al zeer interessant. Maar bon, ik baseer mij eerder op basis van wat je krijgt voor deze prijzen in een ander stuk van limburg (hasselt, genk, zolder, beringen, koersel, heusden, etc...). En voor de prijs van 250k vind je dan niet echt iets gelijkaardigs in deze regio.

Al zou ik op het eerste zicht dan eerder hiernaar kijken :

(moet dan wel de buitenkant een beetje relativeren, maar de binnenkant ziet er wel deftig uit (al zou er misschien een nieuwe keuken kunnen komen om het "af" te maken)). De buiten zou ik negeren om eerlijk te zijn...


Dit lijkt mij dan ook al valt dit binnen het budget, niet in aanmerking te komen, want geen garage of eigen parkeermogelijkheid : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/bilzen/3740/9379757?searchId=60cf40358eb62

Je moet dit dan zetten ter vergelijking van de andere pistes waar je dan u budget voor zou moeten verhogen :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/bilzen/3740/9240818?searchId=60cf40358eb62 -> hoger budget nodig.

Of wat je met een kleiner budget zou kunnen krijgen :
Ter vergelijking :
Hier steek je vlot 100 - 150k in (zelf niets doen) om het iets of wat deftig te krijgen zoals de woningen die je voorstelde.
En dan zou ik eerder niet voor deze gaan maar eerder deze een beetje in het oog houden :
Qua structuur lijkt dit mij dan deftiger.
qua structuur gelijkaardig. Maar indien je het modern wilt krijgen, of aangepast aan de huidige stand, dan steek je daar nog zeer veel tijd en geld in.

Of anders gezegd, voor het budget waar je naar aan het kijken bent, is hetgeen jij postte en die van bilzen (indien dat voor u de juiste regio is) ziet dat op het eerste zicht deftig uit. En zou ik dan ook zeker rekening houden in uw beoordeling ervan met het feit dat je een beperkt budget lijkt te hebben.
 
Mijn vriendin en ik gaan woensdag naar dit huis kijken. Is voor ons de eerste keer dat we een huis gaan bezichtigen, tips zijn altijd welkom :biglaugh:.

We hadden wel al wat opmerkingen.
In de bijbouw aan de darts langs de schuifdeur zit volgens mij een vochtplek.
Stel me ook de vraag waarom er zoveel kachels in het huis staan?
De plafonds lijken me nogal laag.
Ook is de straat me net wat te druk.

Dus ik denk toch niet dat dat hem gaat worden, maar ik zou sowieso eerst een aantal huizen willen bezoeken voordat we iets kopen. Zo weten we na een tijdje ook wat beter waar we allemaal op moeten letten.
E-peil van een GERENOVEERDE woning hoort C of B te zijn (getallen onder de 300 ipv 650 dus), daar is dus enkel cosmetisch aan gewerkt.

Belangrijkste tip is en blijft: praat met de buren om na te vragen of het daar leuk wonen is, wat type mensen er nu wonen, wat ze zelf van de woning en de prijs vinden. Vooral vrouwen ouder dan 55 zijn een schat aan info op dat vlak is mijn ervaring 😇😇😇
 
Heb gezocht in dit topic maar geraak er toch geen wijs uit;

Welk voordeel haal ik als kredietnemer uit het feit dat ik 100% hypotheek neem, ipv 50% hypotheek en 50% hypotheek volmacht?
Blijkbaar zou dat goedkoper zijn voor mij (minder notariskosten?)

Alle hulp is welkom
 
Heb gezocht in dit topic maar geraak er toch geen wijs uit;

Welk voordeel haal ik als kredietnemer uit het feit dat ik 100% hypotheek neem, ipv 50% hypotheek en 50% hypotheek volmacht?
Blijkbaar zou dat goedkoper zijn voor mij (minder notariskosten?)

Alle hulp is welkom
Met volmacht is het goedkoper dan hypotheek qua notaris kosten dacht ik
 
Het is inderdaad andersom, op volmacht betaal je geen (minder?) notariskosten. Dus hoe groter uw deel volmacht, hoe minder kosten.
 
Er is wel een kantelpunt of het voordeel geeft of niet, want notaris rekent dan 2x dossierkosten: 1x op het stuk volmacht en 1x op het stuk hypotheek.

Lening moet met andere woorden hoog genoeg zijn om er voordeel mee te doen.

Vroeger zat je nog met fiscaal voordeel dat enkel kon verkregen worden op het stuk hypotheek.
Maar met afschaffing van de woonbonus is dat geen probleem meer...

@Lint
Minder, notaris moet dan twee kredietaktes maken. Zou een notaris niet zijn als ze hiervoor niet stevig doorrekenen...
 
Met volmacht is het goedkoper dan hypotheek qua notaris kosten dacht ik

Het is inderdaad andersom, op volmacht betaal je geen (minder?) notariskosten. Dus hoe groter uw deel volmacht, hoe minder kosten.
Awel ja, op basis van internetsites versta ik dit ook zo.
Op volmacht betaal je minder notariskosten.

Maar de dame van KBC waar ik mee gebeld heeft zei dat voor 100% hypotheek pakken goed was voor de bank & goedkoper ging uitkomen voor mij. Misschien heb ik het verkeerd verstaan.


Gaat over een vrij kleine lening, rond de 120k euro, dus zou dit dan goedkoper zijn om meer hypotheek volmacht te nemen?

Bedankt
 
Ik heb begin dit jaar 120k geleend. 50/50 was duurder dan gewoon volledig hypotheek.

Het bedrag dat je leent heeft hier dus idd invloed op.
 
Terug
Bovenaan