Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De inflatieverwachtingen zijn wel in stijgende lijn en de euribor rates zijn ook wel (lichtjes) toegenomen YTD-2021.
Mogelijks spelen banken ook iets voorzichtiger, gezien de vraag naar kredieten nog altijd hoog is.

Laat ons zeggen dat ik alles behalve een positieve indruk gekregen heb over hun klantgerichtheid. Vragen wanneer je beschikbaar bent om gebeld te worden: tussen 9u en 12.
Bellen ze je om 18u. Direct afgekapt want dochter had net een driftbui. Enkele dagen later wél telefoon in de voormiddag maar dan enkel om te zeggen dat ik de app moest downloaden. "stuur ik je de handleiding door om met de app te werken?" Neeje, *scheldwoord* ik ben 40, geen debiel en geen analfabeet! 🙄😡
Dat is idd de manier van werken van KBC. Heb daar al twee leningen afgesloten zonder ooit een voet in een kantoor heb gezet. De laatste keer zei die woonexpert zelf "we weten dat we daardoor klanten verliezen maar bij ons weet je meteen welke interestvoet je krijgt".

Dat zeggen ze inderdaad, maar klopt niet hoor.

Nadat je alles online hebt doorlopen, bellen ze je op en dan kan er wel nog worden onderhandeld . Wij hadden op dat ogenblik wel al mooie tarieven van andere banken op papier, dus dat maakt het onderhandelen al een stuk eenvoudiger.
Was bij ons nogthans ook die werkwijze. Weliswaar in het kantoor maar ze zagen dat ik online al gesimuleerd had.
Was klein half jaar geleden 0,79% 20j vast. Eigen inleg iets van 60%.

Was bij ons nogthans ook die werkwijze. Weliswaar in het kantoor maar ze zagen dat ik online al gesimuleerd had.
Was klein half jaar geleden 0,79% 20j vast. Eigen inleg iets van 60%.

Had je een beter voorstel van een concurrent in handen?

Zo niet, dan heb je afhankelijk van je portefeuille en al dan niet klant zijn, weinig onderhandelingsmarge natuurlijk.

@iedereen - wat is een aanvaardbare prijs voor een sectionaal poort van 2.5x2.2m ? Grootte ordes ?

En iemand een idee waarom een dubbele deur 2x zoveel kost als een echte sectionaal poort met motor ? Waren gisteren gaan horen en kwamen rond de 5k uit voor dubbele deur poort... In de verbijstering vergeten vragen wat een echte poort kost. Online lees je 1.5-2k, want niet in lijn ligt met de prijs voor de dubbele deur poort.
Hier 2 jaar geleden een goede €2k betaald voor dezelfde maten van het merk L-Door, motor en installatie incl.

Had je een beter voorstel van een concurrent in handen?

Zo niet, dan heb je afhankelijk van je portefeuille en al dan niet klant zijn, weinig onderhandelingsmarge natuurlijk.
Jep, argenta bood 0,75 nuja amper verschil natuurlijk.

Onze portefeuille is nog groot genoeg na de bouw, er was niks extra meer mogelijk.

Omdat de vrouw nogal honkvast is en we anders beleggingen moest omzetten en dergelijke het maar zo gelaten en bij kbc gebleven

Dat is idd de manier van werken van KBC. Heb daar al twee leningen afgesloten zonder ooit een voet in een kantoor heb gezet. De laatste keer zei die woonexpert zelf "we weten dat we daardoor klanten verliezen maar bij ons weet je meteen welke interestvoet je krijgt".
Telefonisch kun je toch nog altijd wijzigingen aanbrengen? Voor mijn herziening bij KBC in december 2020/jan 2021:

De app toont je voorstellen. Ik had variabel 5/5/5 (20jaar)van 2015 aan 1,78%. Dat was gezakt naar 1,06% 20 jaar(variabel 5/5/5). Ik wou 25 jaar, maar in de app was dat geen keuze. Telefonisch zeiden ze ook dat dat niet kon omdat de originele lening op 20 jaar was. Maar tot haar eigen verbazing kon 25 jaar wel(op haar eigen computer kon ze dat dus wel), dus heb ik dat maar genomen(ik moet nu alles zelf afbetalen gezien de scheiding)
Er moest ook maar 1 ontlener tekenen(ik moest dus aan ex niet vragen om ook te tekenen woohoo). KBC is normaal gezien heel flexibel.

Wij hebben vorig jaar voor een poort 250 cm Br x 225 cm H 1800euro betaald. 2 poorten besteld in Januari met batibouw extra's en laten plaatsen in Juli.
De extra's waren gratis opties waar je anders extra voor moest betalen.
Is een lokale schrijnwerker die de poort delen zelf bij fabriek besteld en werkt met motoren van Somer.
Al bij al zeer tevreden van en goed prijs.
(precies reclame hier😅 )
Kan je naam van schrijnwerker in PM sturen?
Foto van de poort eventueel ook?

Thanks!

Het salon is gedraaid in hun 3D (dit is van belang voor de aansluitingen). Voor de rest is het natuurlijk niet goedkoop, maar daar zit de regio voor iets tussen. Ik mis (zoals in elk appartement) wel bergruimte.

Je moet eens bekijken of je dat qua voorziene lichtpunten/stopcontacten voldoende acht
Budget keuken en sanitair en tegels is zeker ok, maar hangt uiteraard van uw smaak af :p

En afhankelijk van de oriëntatie ramen zou ik mss ook eens de kost om zonnewering reeds te voorzien (inbouw) vragen
Bedankt voor de meningen!

Nog een vraag: hoe gaat zo'n verkoop op plan precies in zijn werk? Is dit lastenboek reeds voldoende gedetailleerd om te ondertekenen?
Of kan ik beter vragen om nog veel gedetailleerder te gaan?
Moet ik bv. vragen om reeds enkele kleine aanpassingen die ik sowieso wil erin op te nemen?
Moet ik reeds zaken kiezen voor de ondertekening (dus volledige beschrijving keuken en badkamer)?
Of bv. vragen om erbij te zetten uit hoeveel tegelmodellen ik zal kunnen kiezen?

Bedankt voor de meningen!

Nog een vraag: hoe gaat zo'n verkoop op plan precies in zijn werk? Is dit lastenboek reeds voldoende gedetailleerd om te ondertekenen?
Of kan ik beter vragen om nog veel gedetailleerder te gaan?
Moet ik bv. vragen om reeds enkele kleine aanpassingen die ik sowieso wil erin op te nemen?
Moet ik reeds zaken kiezen voor de ondertekening (dus volledige beschrijving keuken en badkamer)?
Of bv. vragen om erbij te zetten uit hoeveel tegelmodellen ik zal kunnen kiezen?
Wij hebben ook op plan gekocht, inmiddels wel al 11j geleden.
Normaal is dat lastenboek al zeer gedetailleerd.
Je kan zeker aanpassingen al vooraf laten opnemen en die dan ineens mee ondertekenen. Wij hadden dat bijvoorbeeld gedaan voor de prijs van rolluiken. Deze werd al bepaald en genoteerd omdat we zeker waren dat we die wilden. Verder hadden we de voordeur al onmiddellijk laten aanpassen (gewoon gezet: voordeur met 3 matglas ramen en dan later gaan kiezen) want die die op het plan stond vonden we echt niet mooi. Géén kleinhouten op de ramen. Dus ja, gewoon de zaken waarvan we van ver al zagen dat we ze erbij wilden/niet wilden zoals op plan.
Maar eigenlijk hoeft dat allemaal pas na ondertekening (dan ga je naar de keukenbouwer/badkamerbouwer/ramen/tegels/... om daar te kiezen, krijg je te horen wat je kan krijgen voor je budget en wat je allemaal kan extra kiezen en hoeveel dat dan kost).

Voorstel kbc binnen. 1.19 op 25y. Tot 110% quot.

Zullen waarschijnlijk iets minder aggressive lenen, ~390k

Voorstel kbc binnen. 1.19 op 25y. Tot 110% quot.

Zullen waarschijnlijk iets minder aggressive lenen, ~390k
Da's wel netjes hé :)

Wat is dan 110Q? Dat je meer leent dan het huis waard is (voor renovatie) maar door financiële reserves die je hebt de bank wel akkoord gaat?

Het huis kost 400k en 450 met registratierechten en notaris kosten. 200, 300k of 444k lenen. Allemaal dezelfde tarief... 🙈

Heb gewoon via de app alles ingevuld en klaar. Zelfs geen mannetje gesproken of moeten discussieren.

Ik vind dees een enorm charmant huisje.

Spotted on Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/hoeve/te-koop/haacht/3150/9378622

Wel overpriced omdat het zo klein is en EPC niet geweldig.
Maar ik probeer nu te rekenen hoe ik daar ~100m2 kan bijmaken (deels boven, deels onder, deels in die bijbouw) en tegelijk het EPC pimpen.

Ik ga er niet geraken met 250k zeker?
Mooi huis, mooie tuin maar inderdaad een beetje te klein voor een gezin van 4.
Als je met 2/3 bent zie ik nu niet direct een plaatsprobleem.

Spotted on Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/hoeve/te-koop/haacht/3150/9378622

Maar ik probeer nu te rekenen hoe ik daar ~100m2 kan bijmaken (deels boven, deels onder, deels in die bijbouw) en tegelijk het EPC pimpen.

Waarom een 100m² bijmaken bij een landhuis? (ale dat staat er toch, landhuis te koop en dacht dat landhuizen groot zijn) :unsure:

Nu dat we het flauwe gedeelte gehad hebben. :)
Ik zie het charmant gedeelte niet echt (maar dat is persoonlijk), maar heb je dan geen schrik dat als je er nog gaat bijbouwen het "charmant" gedeelte voor u zou verdwijnen?

Voor mij lijkt 250k wel voldoende als je het bijgebouw wilt ombouwen en nog een stuk wil aanbouwen. Maar als je dat dan weer optelt met de aankoopprijs, zou ik met dat budget toch verder kijken.

Je hebt wel een zeer ruim zoekgebied merk ik op, omdat je een tijdje terug nog vroeg achter mijn woning en dat toch een totaal ander gebied is. Normaal ga ik het deze maand te koop zetten en wou dan een PM naar u sturen (moest je nog geïnteresseerd zijn). :unsure:

250k is het budget dat ik van 2 architecten in feb en april kreeg voor een nieuwbouw van 90m2, om je een idee te geven. (grondwerken, volledig afgewerkt en btw incl, exclusief aansluitingskosten, architectkosten,...)
Maar ik sluit me aan bij de mening dat je beter iets anders zoekt dan?

Die landelijke stijl vind ik maar niets. Maar dat zijn smaken.

Voor de rest wel het typische kleine huisje die ze op een relatief goedkope manier (door de plaatsing van een veranda) plots dubbel zo groot gemaakt hebben. Allemaal goed en wel maar volgens mij wil je niet weten hoe warm het daar in de zomer wordt of hoeveel koude dat afgeeft in de winter.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan