Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Klein vraagje waar iemand van jullie misschien ervaring mee heeft. Heb afspraak met bank en notaris volgende week, maar snel antwoord is handig om de Excel sheet te kunnen afwerken :-)

We gaan huis kopen met 2, partner en mezelf. Voor haar de enige en eigen woning. Voor mezelf zal het de eigen maar niet enige woning zijn aangezien ik een app heb dat ik verhuur. We zijn niet getrouwd.

Registratierechten zijn normaal 6% voor enige en eigen woning. 10% indien je niet voldoet. Maar wat als 1 van de 2 kopers niet voldoet? Is het dan 6%, 10% of 50/50 en dus 8%? Het betreft een huis van >400k, dus scheelt een slok op de borrel.

Heb die niet opgemerkt gisteren in de kelder, denkt dat dat al gefixt is. Zou het wel gezien hebben want ik moest me sowieso al bukken voor het plafond daar. Maar het huis is echt in orde. EPC B ook.
Die kelder, typische verbouwing dus.
Gewoon leidingen in opbouw tegen den plafond, al heb ik wel al veel properder gezien.

Maar gefixed hoe? Als je dat niet hebt gezien moet daar een vals plafond tegen gezet zijn. Of anders zou je metalen kabelbanenen ofzo gezien hebben.

Klein vraagje waar iemand van jullie misschien ervaring mee heeft. Heb afspraak met bank en notaris volgende week, maar snel antwoord is handig om de Excel sheet te kunnen afwerken :-)

We gaan huis kopen met 2, partner en mezelf. Voor haar de enige en eigen woning. Voor mezelf zal het de eigen maar niet enige woning zijn aangezien ik een app heb dat ik verhuur. We zijn niet getrouwd.

Registratierechten zijn normaal 6% voor enige en eigen woning. 10% indien je niet voldoet. Maar wat als 1 van de 2 kopers niet voldoet? Is het dan 6%, 10% of 50/50 en dus 8%? Het betreft een huis van >400k, dus scheelt een slok op de borrel.
Volgens mijn googlefu is het elk apart (in de veronderstelling dat jullie niet gehuwd zijn natuurlijk in gemeenschap der goederen)

zie onderdeel : Eigen belastingtarief

Nog een vraagje. Wat we op het oog hebben is een bouwgrond met huis op met een stukje landbouwgrond achter. Kan dat op 1 hypotheek bij de bank of gaan die moeilijk doen?

Kwestie van voorbereid bij de bank te komen volgende week...

Nog een vraagje. Wat we op het oog hebben is een bouwgrond met huis op met een stukje landbouwgrond achter. Kan dat op 1 hypotheek bij de bank of gaan die moeilijk doen?

Kwestie van voorbereid bij de bank te komen volgende week...
Wij hebben een stuk bouwgrond (zonder huis :unsure:), met achterliggend een stuk landbouwgrond gekocht en dat is 1 hypotheek.

Is ook maar 1 akte (had er 2 verwacht). In de akte staat uiteraard wel vermeld dat het om 2 stukken grond gaat.

Eerste bod ooit gedaan. Gewoon de vraagprijs geboden. 20 bezoekers op eerste bezoekdag tussen 12u en 18u. Afwachten nu 🤞🏼
Er is een bod geaccepteerd en dit lag een heel stuk boven de vraagprijs. Jammer maar was te denken.

Bij de ligging wil ik toch wel een kanttekening plaatsen. De straat op zich zal wel rustig zijn wegens doodlopend, maar de naburige straat die je nodig hebt om eender waar te geraken (Bosstraat), staat in de hele streek bekend als een absoluut te vermijden verkeersinfarct. Die straat is smal, druk, en staat ook vol geparkeerde wagens. Alleen al daardoor zou ik hier meteen een kruis over maken.

Eerste bod ooit gedaan. Gewoon de vraagprijs geboden. 20 bezoekers op eerste bezoekdag tussen 12u en 18u. Afwachten nu 🤞🏼

Ook hier is de verkeersdrukte niet te onderschatten, aangezien hier heel wat doorgaand verkeer passeert.

Bij de ligging wil ik toch wel een kanttekening plaatsen. De straat op zich zal wel rustig zijn wegens doodlopend, maar de naburige straat die je nodig hebt om eender waar te geraken (Bosstraat), staat in de hele streek bekend als een absoluut te vermijden verkeersinfarct. Die straat is smal, druk, en staat ook vol geparkeerde wagens. Alleen al daardoor zou ik hier meteen een kruis over maken.

Ook hier is de verkeersdrukte niet te onderschatten, aangezien hier heel wat doorgaand verkeer passeert.
Welja binnen een bepaald budget moet je toch altijd een of andere toegeving doen.

Eventjes een update voor de tarieven, kan handig zijn voor andere singles 😉
Eigen inbreng= 30%
Afbetaling = 1/3de van het inkomen.
Afbetaling vast tarief op 25j

Ing: 1.43%
Argenta: 1.39%
AXA: 1.97%
Keytrade: 1.49%

Morgen beobank en ik wacht ook nog het antwoord van crelan af.

Eigen inbreng= 30%

Belfius niet gevraagd? Daar kregen wij ons beste percentage.

Eigen inbreng= 30%

Zijn die percentages interest of JKP?

Terug
Bovenaan