Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ja een van de goedkoopste regios in Oost-Vlaanderen. Nochtans goede verbinding met Brussel en Gent. Ook groene omgeving
Moest het belangrijk zijn, ook goede verbinding met Aalst (gaan sommige mensen een nadeel vinden, vermoed ik :p ). Wat dus ook betekent 2 ziekenhuizen relatief in de buurt; iets wat hopelijk niet nodig is maar toch handig :)

En op zich een goed aanbod qua infrastructuur & noodzakelijkheden (bibliotheek, sporthal, tal van winkels & supermarkten, kleuter-lager-middelbare school, ...).

Ik heb eerlijk gezegd nooit gesnapt waarom Lede zo goedkoop is ten opzichte van vele plaatsen errond, als je de praktische kant bekijkt. Het is boter noch vis (tussen stad/grote gemeente en dorp), maar da lijkt mij net ideaal. Van de locatie van dat huis sta je tevoet op 5min in de velden, op 10min in een natuurdomein maar ook op 5 min onder de kerktoren en op 10min (misschien 15) aan het station met een rechtstreekse verbinding naar Aalst & Gent ;)

Moest het belangrijk zijn, ook goede verbinding met Aalst (gaan sommige mensen een nadeel vinden, vermoed ik :p ). Wat dus ook betekent 2 ziekenhuizen relatief in de buurt; iets wat hopelijk niet nodig is maar toch handig :)

En op zich een goed aanbod qua infrastructuur & noodzakelijkheden (bibliotheek, sporthal, tal van winkels & supermarkten, kleuter-lager-middelbare school, ...).

Ik heb eerlijk gezegd nooit gesnapt waarom Lede zo goedkoop is ten opzichte van vele plaatsen errond, als je de praktische kant bekijkt. Het is boter noch vis (tussen stad/grote gemeente en dorp), maar da lijkt mij net ideaal. Van de locatie van dat huis sta je tevoet op 5min in de velden, op 10min in een natuurdomein maar ook op 5 min onder de kerktoren en op 10min (misschien 15) aan het station met een rechtstreekse verbinding naar Aalst & Gent ;)
Ik woon al in Lede hoor. Vlak aan het station. Woon hier idd graag.

Mijn vriendin en ik zijn beide 23 jaar en we willen stilaan alleen beginnen wonen.
Ons probleem is dat we niet goed weten wat we willen. Later willen we sowieso wel een groot huis met een grote tuin, maar om dat nu al te kopen voor heel ons leven vinden we nogal moeilijk.
Daarom wilden we misschien een kleiner huis kopen, dat eventueel ook in een iets mindere staat is om het dan wat op te knappen naar onze zin. Daar een paar jaar in wonen en daarna verhuren/verkopen. We zouden natuurlijk ook een paar jaar kunnen huren, maar dat vind ik dan weer weggegooid geld.
In ieder geval moeten we hier goed over nadenken, maar ondertussen zijn we al aan het rondkijken.

Nu vind ik het nogal moeilijk om inschattingen te maken. Wanneer ik normaal gezien iets koop (zoals een fiets of een GSM..) dan doe ik meestal veel opzoekwerk zodat ik echt goed weet wat het beste is om te kopen. Bij een fiets of een gsm lukt dat wel op een weekje tijd, maar bij een huis is het zoveel ingewikkelder. Ik hoor tegenwoordig ook dat de huizenprijzen momenteel veel te duur zijn enzo.
Nu vroeg ik me af of er iemand tips heeft hoe ik me het beste wegwijs kan maken in dat 'wereldje'? Zodat ik achteraf niet moet terugdenken wat een domme beslissingen ik gemaakt heb :LOL: .

huurgeld is pas weggesmeten als je het verschil maakt met de koopkosten en niet meeneembaarheid van registratierechten.

Samenwonen kan ook héél hard tegenvallen zodat je in het eerste jaar al verplicht moet gaan verkopen of uitkopen. Dan is een proefperiode met een huurpand geen slecht idee.

Ik zou ook eerst een jaar of 2 huren, valt dat goed mee, uitkijken naar een appartement als de eerste jaren nog geen kinderen op de planning staan.

Zoals terecht wordt gezegd: als je na enkele maanden beslist dat het echt niet meer werkt (voornamelijk ruzies over geld, het huishouden en tijd voor eigen hobby's zijn de grote relatiemoordenaars) zijn jullie beide duizenden euro's kwijt aan registratierechten etc.
En een huis vind ik in jullie geval niet de beste keuze, maar een appartement.

Kennis van mij zijn nederig stulpje te koop gezet. Woont er alleen als twintiger en is cipier 🤣

Kennis van mij zijn nederig stulpje te koop gezet. Woont er alleen als twintiger en is cipier 🤣

Waarom heeft die 3 (bemeubelde) slaapkamers als alleenstaande? :unsure:

Ken hem niet persoonlijk genoeg, maar ja bijna 200% zeker dat het met geld van mama en papa is. Heeft het nog maar 1,5 jaar geleden gekocht. Vraagprijs was toen 530 k dacht ik

Ik zou ook eerst een jaar of 2 huren, valt dat goed mee, uitkijken naar een appartement als de eerste jaren nog geen kinderen op de planning staan.

Zoals terecht wordt gezegd: als je na enkele maanden beslist dat het echt niet meer werkt (voornamelijk ruzies over geld, het huishouden en tijd voor eigen hobby's zijn de grote relatiemoordenaars) zijn jullie beide duizenden euro's kwijt aan registratierechten etc.
En een huis vind ik in jullie geval niet de beste keuze, maar een appartement.
We zijn wel al 7 jaar samen, dus het is niet dat we mekaar nog niet goed kennen haha. Maar ik snap uw punt.

We zijn wel al 7 jaar samen, dus het is niet dat we mekaar nog niet goed kennen haha. Maar ik snap uw punt.
Mocht je nu daarvan ook al 3j een kot gedeeld hebben, zou ik het met je eens zijn. Maar alleen gaan wonen is al stresserend op vlak van financiën en huishouden, Omdat alles nieuw is. Dan wil je geen duizenden euro's verkwisten als het ook nog eens fout zou lopen 😥

Ik ken toch een aantal koppels die gaan samenwonen niet overleegd hebben, sommigen waren zelfs al langer samen :P

Als je met iemand nog niet samengewoond hebt, ken je ze niet echt. Allez, toch niet op dezelfde manier. En dan zeker als je beide komt van student zijnde en nog thuis wonende. Dan verandert er opeens veel.

Daarom zeg ik niet dat je relatie op de klippen zal lopen, maar er is gewoon een groot verschil tussen elkaar sporadisch zien of zelfs enkele weken onder 1 dak wonen en alles samen zelfstandig te moeten doen ;)

Yup was inderdaad goede optie, maar blijkbaar dus niet:

Maar dan slaat het toch nog altijd op niks dat een alleenstaande 3 bemeubelde slaapkamers heeft?
Ja geen idee, heeft wel vask vrienden die langs komen, wellicht daarom. Toen hij het had gekocht woonde hij samen met een vriendin maar die is na een maand ofzo vertrokken. Mss heeft hij het huis bemeubeld gekocht? Gebeurt soms hoor.

Mocht je nu daarvan ook al 3j een kot gedeeld hebben, zou ik het met je eens zijn. Maar alleen gaan wonen is al stresserend op vlak van financiën en huishouden, Omdat alles nieuw is. Dan wil je geen duizenden euro's verkwisten als het ook nog eens fout zou lopen 😥
Zelfs na lang samen zijn en kot te delen, vond ik samenwonen een immense aanpassing met de nodige ruzies in het begin :)

Het enige aantrekkelijke voor mij is de oppervlakte van het perceel, voor de rest zegt me dat nu echt eens niks dat huis.

Pakt wel het werk serieus mee naar huis precies. Die "toren" aan het huis is precies een bewakingstoren om de tuin goed in de gaten te houden. Laat daar misschien wat gevangenen de tuin onderhouden?

Terug
Bovenaan