Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Kleine kans maar misschien mag je een metertje bijkopen van de buur? Uiteraard premium maar misschien met veel toegevoegde waarde aan dat klein perceel. (Niet het witte huis maar de andere kant en dat fietsweggetje dus laten verleggen)

Makkelijkst is om eens langs te gaan op de gemeente/stad dienst stedenbouw en daar vragen wat mogelijk is.

Ik zou er alleszins op bieden in jouw geval maar ik zou mij wel houden aan een 'max' investering.
Opbieden tegen een koppel dat daar uit noodzaak een smalle lange woning wilt zetten zal niet erg winstgevend uitdraaien gok ik.

En mag je dat stuk ook bebouwen langs de andere kant gezien daar een mooie nieuwe weg ligt? --> staat op het gewest plan op geopunt in het vol rood. Indien niet kan je toch nog altijd vrachtwagens langs daar laten gaan?

En amai daar heeft iemand goed geld verdiend de laatste jaren. Heel veel bouwloten bijgekomen..
58 loten van 2 eigenaars. Dus daar is veel geld aan verdiend ja :p. Maar de persoon waar wij onze grond van gekocht hebben is vorig jaar verdronken in zijn vijver, dus lang heeft hij er ook niet van genoten...

Wij wonen trouwens verderop in die nieuwe straat, niet direct aangrenzend dus.

Dat fietsweggetje is trouwens nog een gedoe, want de gemeente huurt nu nog 2m2 van die bouwgrond die te koop staat omdat het weggetje anders niet aansluit. De originele aansluiting moet over een grond die nog in een erfeniskwestie zit.

Nuja, een redelijk bod ga ik wel doen. Maar niet de waarde om er een huis op te zetten natuurlijk.

Misschien kan je er wel een pro mancave neerpoten met zwembad ;). Zo eentje waar je je Porsche kan binnenrijden of uhmz een bureau.

Een vijver zou ik maar passen precies.

58 loten van 2 eigenaars. Dus daar is veel geld aan verdiend ja :p. Maar de persoon waar wij onze grond van gekocht hebben is vorig jaar verdronken in zijn vijver, dus lang heeft hij er ook niet van genoten...
Dus die persoon die pakt ineens 3.000.000 € rijker geworden was ((58*100.000€ winst)/2) is dus ineens omgekomen in een vijver? Of was eigenaar van enkel jouw lot?

Dus die persoon die pakt ineens 3.000.000 € rijker geworden was ((58*100.000€ winst)/2) is dus ineens omgekomen in een vijver?
Ja, maar overduidelijk een ongeval hoor. Zijn vrouw is nadien in het rusthuis terecht gekomen en de kinderen hadden al meer dan geld genoeg ;). Nu is hier vlakbij een nieuwe, nog grotere verkaveling op komst, en dat is eigendom van 1 boer. Die zal ook wel kunnen stoppen met werken...

Wij dachten de deal van ons leven te hebben gedaan, door eind vorig jaar een nieuwbouw casco te kopen aan 3% registratierechten. Alle partijen (verkopers, makelaar, meerdere grootbanken) zijn in dit verhaal ook meegegaan en hebben die 3% nooit in vraag gesteld. Onze kredietconstructies zijn dus volledig gebaseerd op die 3%.

Vorige week krijg ik de afrekening van de notaris en wat blijkt: registratierechten aan 10%. De reden? De Vlaamse Belastingdienst beschouwt een casco woning als onbewoonbaar, waardoor het dus onmogelijk is om van het verlaagd tarief te genieten en onze woning fiscaal dus gelijkgesteld wordt met een bouwgrond.

Een opleg van een kleine 22K, en dat weten we pas een week voor het verlijden van de akte! Gelukkig opent dit wel de deur van de meeneembaarheid, maar daardoor recupereren we maar 9K nadat onze oude woningen verkocht zijn. De notaris zei ook dat we "blij" (sic) mogen zijn dat de compromis nog in 2021 werd getekend, want anders was het tarief zelfs 12%.

We zijn nog niet begonnen met de afwerking, en we zijn al meteen gedegouteerd door deze valse start. Dit soort regelgeving gaat de markt voor casco woningen toch volledig kapot maken indien ze onder registratierechten verkocht worden?

ah ik ging er vanuit dat bouwgrond ondertussen ook via 3% was. Goed om te weten dat dit nog altijd 10% (allez 12% is nu).

Dat wil wel zeggen dat als een woning als krot verkocht wordt om af te breken als enige eigen woning. Dat je daarop 3% RR betaald. En dan kunt herbouwen (in bepaalde gevallen) aan 6%.

Wat ook wil zeggen dat een stuk bouwgrond van 300m2 aan 100k€ duurder gaat zijn dan als je een krot (als enige eigen woning) op 300m2 aan 100k koopt. Op voorwaarde natuurlijk dat de BTW op nieuwbouw terug opnieuw naar 21% BTW gaat.

Collega belt net naar de makelaar voor een herbezoek aan een pand: aahja we hebben u al proberen te bellen. Ze zegt haar naam 'ahnee, dat was nog iemand anders'.

Truuken van de foor :lol:

Wij dachten de deal van ons leven te hebben gedaan, door eind vorig jaar een nieuwbouw casco te kopen aan 3% registratierechten. Alle partijen (verkopers, makelaar, meerdere grootbanken) zijn in dit verhaal ook meegegaan en hebben die 3% nooit in vraag gesteld. Onze kredietconstructies zijn dus volledig gebaseerd op die 3%.

Vorige week krijg ik de afrekening van de notaris en wat blijkt: registratierechten aan 10%. De reden? De Vlaamse Belastingdienst beschouwt een casco woning als onbewoonbaar, waardoor het dus onmogelijk is om van het verlaagd tarief te genieten en onze woning fiscaal dus gelijkgesteld wordt met een bouwgrond.

Een opleg van een kleine 22K, en dat weten we pas een week voor het verlijden van de akte! Gelukkig opent dit wel de deur van de meeneembaarheid, maar daardoor recupereren we maar 9K nadat onze oude woningen verkocht zijn. De notaris zei ook dat we "blij" (sic) mogen zijn dat de compromis nog in 2021 werd getekend, want anders was het tarief zelfs 12%.

We zijn nog niet begonnen met de afwerking, en we zijn al meteen gedegouteerd door deze valse start. Dit soort regelgeving gaat de markt voor casco woningen toch volledig kapot maken indien ze onder registratierechten verkocht worden?
Huis? Anyway dat is toch altijd al zo geweest?

En eigenlijk is dit ook belachelijk want imo zou dat gewoon 21% moeten zijn op alles wat met de bouw te maken heeft (en 10->12% enkel op de grond). Maar ik neem aan dat er geen aparte prijs is vastgelegd van grond en constructie?

De verkopers zijn particulieren. Zij hebben de grond destijds in 2019 aangekocht aan 10% RR, en reeds 21% BTW op de constructie betaald. Het is dus geen gesplitste verkoop via een firma.

Het artikel dat je aanhaalt is ook nog maar recent hé. Verder vind je daar quasi niks over op internet.

Ik heb ook net uitgevist dat zij hun bouwaanvraag ingediend hebben in april 2020, terwijl enkele maanden later de sloop en heropbouw regeling met 6% BTW werd uitgewerkt. Daar hebben zij dus ook reeds naast gegrepen, want het stuk grond betreft een verkaveling waar vroeger een krot op stond. Deze waterval aan belastingtarieven (10%->21%->10%) is dus de reinste kapitaalvernietiging als je denkt dat het ook anders kon.

Gans da gedoe me die regelingen is pure kloterij.

Kameraad van me doet nieuwbouw from scratch, alles aan 21%
Andere kameraad koopt een krot, laat 1 muur staan maar al de rest is basically from scratch, 6%

Kei goe voor die mense da 6% doen, maar als ge aan 21% zit te bouwen, da's toch ne zure ze.

En me da alles duurder ant worden is van materialen ook, kheb al ff nimeer naar prijzen gekeken omda het gewoon nog belachelijker ant worde is :p

De verkopers zijn particulieren. Zij hebben de grond destijds in 2019 aangekocht aan 10% RR, en reeds 21% BTW op de constructie betaald. Het is dus geen gesplitste verkoop via een firma.

Het artikel dat je aanhaalt is ook nog maar recent hé. Verder vind je daar quasi niks over op internet.

Ik heb ook net uitgevist dat zij hun bouwaanvraag ingediend hebben in april 2020, terwijl enkele maanden later de sloop en heropbouw regeling met 6% BTW werd uitgewerkt. Daar hebben zij dus ook reeds naast gegrepen, want het stuk grond betreft een verkaveling waar vroeger een krot op stond. Deze waterval aan belastingtarieven (10%->21%->10%) is dus de reinste kapitaalvernietiging als je denkt dat het ook anders kon.
Heb je de situatie besproken met de notaris voor je de compromis getekend hebt?
Altijd eerst compromis door notaris laten nalezen, zeker als er speciallekes zoals dit inzitten.
Onze promotor zat er ook helemaal naast met de wijzigingen inzake registratie, het is dankzij onze notaris dat wij onze grond nog aan 10% registratie kunnen aankopen hebben.

Onze nieuwbouw betreft ook de bouw op een eerder afgebroken boerderij. Echter omdat de afbraak en heropbouw niet door dezelfde partij gebeurt hebben wij evenzeer geen recht op de 6%. Het zit hem allemaal in de letter van de wetgeving :p.

Dat artikel (maar kan het zelf niet meer lezen nu) had links naar de wetgeving / uitleg casco die al langer van kracht is
Nu goed je kaart natuurlijk ook mensen aan die het eigenlijk niet moeten weten of er weinig baat bij hebben u correct te informeren (verkopers, makelaars en bankmedewerkers weten dat vaak ook niet)

Op google maps staat ook een huis waar nu een ingangsweg voor onze wijk is. Is best grappig als je het bekijkt er zijn foto's van 2020 dat je in de straat kan kijken en kom je dichter dan is het van 2009 en staat er een huis :D
Is Boutersem nog betaalbaar of zijn dat ook al Leuven prijzen?
De prijzen van Leuven van paar jaar geleden wss :D

Heb je de situatie besproken met de notaris voor je de compromis getekend hebt?
Altijd eerst compromis door notaris laten nalezen, zeker als er speciallekes zoals dit inzitten.
Ja, compromis werd op voorhand nagelezen door notaris, maar vooral om te vermijden dat we niet onder het BTW-stelsel zouden vallen. Men had toch duidelijk mogen opmerken dat er van een verlaagd tarief geen sprake kon zijn, waardoor we er tenminste rekening konden mee houden in de kredietconstructies. Notaris heeft hier echt wel een steek laten vallen naar mijn mening.

Dat artikel (maar kan het zelf niet meer lezen nu) had links naar de wetgeving / uitleg casco die al langer van kracht is
En zo bevestig je dat deze info inderdaad niet makkelijk te vinden is.

Nu goed je kaart natuurlijk ook mensen aan die het eigenlijk niet moeten weten of er weinig baat bij hebben u correct te informeren (verkopers, makelaars en bankmedewerkers weten dat vaak ook niet):D
De (bevriende) bankmedewerker is nochtans zeer geïnteresseerd nu dit boven water gekomen is. Zij heeft dit nog nooit meegemaakt in haar carrière. En ik kan u zeggen dat ze op de hoofdzetel van de bank serieus gemuggenzift hebben op ons dossier, maar desondanks de olifant in de kamer niet hebben opgemerkt.

Gans da gedoe me die regelingen is pure kloterij.

Kameraad van me doet nieuwbouw from scratch, alles aan 21%
Andere kameraad koopt een krot, laat 1 muur staan maar al de rest is basically from scratch, 6%

Kei goe voor die mense da 6% doen, maar als ge aan 21% zit te bouwen, da's toch ne zure ze.

En me da alles duurder ant worden is van materialen ook, kheb al ff nimeer naar prijzen gekeken omda het gewoon nog belachelijker ant worde is :p
Dat is natuurlijk een uitstekende strategie om open ruimte te behouden en het renoveren van het bestaande woonpark te bevorderen.
Het drijft natuurlijk ook het algemene prijspeil omhoog waardoor er een effect is van het bestaande woonpark te moderniseren en te verkleinen. Beide trends zijn erg actueel.

Dat is natuurlijk een uitstekende strategie om open ruimte te behouden en het renoveren van het bestaande woonpark te bevorderen.
Het drijft natuurlijk ook het algemene prijspeil omhoog waardoor er een effect is van het bestaande woonpark te moderniseren en te verkleinen.
Jaja, dat zal wel. Ons pand staat op een verkavelde grond waar vroeger een krot van een hoeve stond. In de plaats komen meerdere (!) energiezuinige woningen en de overheid beloont dit met een mes in onze rug.

Terug
Bovenaan