Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Op de foto's zie je dat er aan de rechterkant van het perceel er bijna het spiegelbeeld is van het perceel en dat is wel al bebouwd.
Het lijkt me sterk dat je er dus niet zou op mogen bouwen.
Als ik meer dan een kwart miljoen betaal voor een lapje grond, wil ik toch wel dat er al op papier staat dat ik er effectief een huis op mag zetten.... Must be crazy! :unsure:

Zou het niet eerder een fout zijn op de website?? Het lijkt me heel moeilijk om daar wat mais of zo op te verbouwen met al die bomen ;)

Bestemming: agrarisch gebied.
Dus het is nog niet eens goedgekeurd als bouwgebied?!? 🙈

Best betaalde job ter wereld:

advies gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar
Het college van burgemeester en schepenen heeft het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar ingewonnen op 03.11.2017. Het college heeft dit advies nog niet ontvangen en de termijn waarbinnen de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar dit advies moet uitbrengen is verstreken, zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan.

Bouwgrond bestaat wettelijk gezien niet dus je hebt noot 100% die garantie ;)
Nou, eigenlijk wel in verkavelingen hoorde ik vorig jaar. Daarbuiten heb je woongebied waarbij je er wel van uit mag gaan dat grond binnen woongebied wél bebouwd mag worden, al dan niet onder bepaalde voorwaarden maar als het ingekleurd is als agrarisch gebied, zou ik er absoluut niet zeker van zijn!

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9844927?searchId=62501d0a48df0

Ik vraag me oprecht af wat dit gaat geven. Dat huis is klaar voor de afbraak, maar je kan op die oppervlakte eigenlijk nooit iets met een normale oppervlakte zetten natuurlijk. Ik vraag me écht af wie daar nu eigenlijk op gaat bieden.
Mijn vorige woning was ook maar 3m50 breed (binnenmaat), als je goed inzicht hebt in ruimtegebruik, licht trekken in een ruimte,.. voelt dat echt niet benauwd aan hoor! De ruimtes die de meeste mensen naast elkaar zetten, zet je dan gewoon achter elkaar.
Dan werk je met een open trap, meubels op poten (zoals een zetel, de kasten tegen de muur), 1 zelfde vloer doorheen het verdiep,...

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9844927?searchId=62501d0a48df0

Ik vraag me oprecht af wat dit gaat geven. Dat huis is klaar voor de afbraak, maar je kan op die oppervlakte eigenlijk nooit iets met een normale oppervlakte zetten natuurlijk. Ik vraag me écht af wie daar nu eigenlijk op gaat bieden.
Heel kleine grond inderdaad, hopen ze misschien dat de buren het zouden kopen?
Nu goed, kleine grond of niet, kan je uiteindelijk toch echt nog wel iets van maken met een beetje architecturale wil?

Heel kleine grond inderdaad, hopen ze misschien dat de buren het zouden kopen?
Nu goed, kleine grond of niet, kan je uiteindelijk toch echt nog wel iets van maken met een beetje architecturale wil?
Wij zijn (1 van de) buren, en als het aan die prijs gaat zou ik het willen afbreken en garage opzetten, maar het is heel onduidelijk of dat eigenlijk wel mag...
Het huidige huis is ook niet diep, dus als je "binnen de huidige oppervlakte" moet blijven, is de maximale oppervlakte echt wel klein.

Wij zijn (1 van de) buren, en als het aan die prijs gaat zou ik het willen afbreken en garage opzetten, maar het is heel onduidelijk of dat eigenlijk wel mag...
Het huidige huis is ook niet diep, dus als je "binnen de huidige oppervlakte" moet blijven, is de maximale oppervlakte echt wel klein.
Als jij de buur naast die woning bent, dan moet je, als je het kan veroorloven, daarop springen. De meerwaarde van een zijweg (als die er nog niet is) + de meerwaarde die jij kan hebben doordat je dan wss wel over de 2 percelen heen kan bouwen, is veel groter dan iemand die enkel dit koopt.

Natuurlijk wel eens informeren bij stedenbouwkundige dienst. Ik denk wel niet dat je, als je er niet zal wonen, zomaar een garage op kan zetten zonder woonfunctie.

Als jij de buur naast die woning bent, dan moet je, als je het kan veroorloven, daarop springen. De meerwaarde van een zijweg (als die er nog niet is) + de meerwaarde die jij kan hebben doordat je dan wss wel over de 2 percelen heen kan bouwen, is veel groter dan iemand die enkel dit koopt.

Natuurlijk wel eens informeren bij stedenbouwkundige dienst. Ik denk wel niet dat je, als je er niet zal wonen, zomaar een garage op kan zetten zonder woonfunctie.
Anders woont al in open nieuwbouw he :p

Anders woont al in open nieuwbouw he :p
Ook dan nog, de waarde voor een koper die enkel dat ene stukje koopt, is imho kleiner dan de waarde die je extra kan hebben, zelfs al is het 'maar' als tuinhuis/tuin. Tenzij de woning/tuin nu al gigantisch groot is, natuurlijk. Niet op geopunt gekeken.

Ook dan nog, de waarde voor een koper die enkel dat ene stukje koopt, is imho kleiner dan de waarde die je extra kan hebben, zelfs al is het 'maar' als tuinhuis/tuin. Tenzij de woning/tuin nu al gigantisch groot is, natuurlijk. Niet op geopunt gekeken.
Mja, als dat naar 120 - 150k gaat dan is dat toch effe slikken hoor. Het is en blijft een instelprijs. Het heeft momenteel een woonfunctie. En er staat een structuur op. Dat dat dan ook verkocht gaat worden voor <100k zou mij serieus verwonderen.

Mja, als dat naar 120 - 150k gaat dan is dat toch effe slikken hoor. Het is en blijft een instelprijs.
Klopt, ik ga uit van zo'n 80k voor de grond. Is geen toplocatie, lijkt me. Weinig bouwmogelijkheid wegens open bebouwing (dus x meter van de perceelsgrens blijven)

Hoeft niet noodzakelijk, je mag soms tegen zo een wegje bouwen bv
Dat is daar al (quasi) zo, hé, ik had het over de grens met het perceel van die witte woning. Gezien in die woning zijruiten zitten, lijkt het me vreemd dat stedenbouw een afwijking zal toestaan op de normale afstand die gehouden moet worden.

Perceelsbreedte is 8 meter, wat wel nog altijd genoeg is voor een oprit van 3 meter breed en 5 meter woning, maar 5 meter breedte van een woning als het gaat over een alleenstaande woning, da's niet iets dat veel mensen zullen bouwen. En gezien het wss compleet plat moet...

Dat is daar al (quasi) zo, hé, ik had het over de grens met het perceel van die witte woning. Gezien in die woning zijruiten zitten, lijkt het me vreemd dat stedenbouw een afwijking zal toestaan op de normale afstand die gehouden moet worden.

Perceelsbreedte is 8 meter, wat wel nog altijd genoeg is voor een oprit van 3 meter breed en 5 meter woning, maar 5 meter breedte van een woning als het gaat over een alleenstaande woning, da's niet iets dat veel mensen zullen bouwen. En gezien het wss compleet plat moet...

Nu ja, veel hangt af van wat je er mag mee doen. Aangezien er geen stedenbouwkundige vergunning is (al is dat dacht ik logisch, aangezien het een woning van 1950 is... dacht dat zo'n vergunning toen niet strikt gezien noodzakelijk was... en die gewoon werden neergezet zonder probleem) en als je er dan toch niet mag bouwen, dan is het niets waard. Maar dan acht ik de kans klein dat je er een garage mag opzetten...

In basis zou hier voor nieuwbouw ook nog potentieel 6% BTW zijn.

Indien je echter naar de grondprijs kijkt vragen ze rond de 130k voor een 400m2 in Heist op de Berg. Dus lijkt mij dat daar toch wel meer uit zou moeten kunnen komen dan 80k (als je er effectief op mag bouwen). Zeker als je rekening houdt met deze criteria :
wandel/fietsafstand van het centrum en station van Heist-op-den-Berg (maar ik ken de omgeving niet, dus daar zou ik langs kunnen zitten)
En je betaalt dan ook nog maar eens 3% registratierechten als het uw eigen en enige woning wordt...

Nu sowieso zegt die breedte niet zo zeer veel. Als je daar bij wijze van spreken 5 meter breed mag en 20m diep (zie naar die witte woning dat lijkt op die foto een enorm langgerekte woning...) dan is dat alleen al 100m2. Gooi daar een kelder onder en een 1ste verdiep van 10 - 12 m. En je hebt een oppervlakte die al serieus groot is (en niet iedereen wil per sé een grote tuin). Al hoeft die kelder ook al niet expliciet. Hell zelfs bij 15m in de diepte kan dat ook nog altijd interessant zijn.

Zeker als je dan ook nog in L vorm mag bouwen waarbij je een garage voorziet in het verlengde van die inrit van 3m... (zoals je nu dat principe van een bouwvallige carport hebt). En dat gaat effectief naar de perceelgrens aan de linkerzijde...

Bouwbreedte zal 4m zijn, gok ik. 8m breed, 3m links en 1 m rechts. De diepte zal inderdaad bepalend zijn, als dat binnen de huidige oppervlakte moet blijven dan is dat 17m (vloeropp volgens epc is 71m2). Dat is dus hoogstens 140m2 + kelder dan. Dat is niet meer extreem klein, maar wel klein voor een open bebouwing met de extra kosten die daarbij komen kijken.

Een extra probleem is dat ze daar niet geraken met vrachtwagens, dus die moeten eigenlijk al langs onze (de achterliggende) straat alles leveren.

Ik vermoed dat de grootste meerwaarde bij de buur met de witte gevel, of de eigenaar van de bouwgrond aan de andere kant van het fietsweggetje zit. Maar de ene heeft net een zware verbouwing achter de rug, en de andere heeft recent de bouwgrond gekocht (aan 199€/M2 trouwens).

Het zou leuk zijn moest ik hem voor pakweg 50k kunnen kopen en een simpele garage op zetten, maar er zal wel een projectontwikkelaar er geld in zien zeker...

Kleine kans maar misschien mag je een metertje bijkopen van de buur? Uiteraard premium maar misschien met veel toegevoegde waarde aan dat klein perceel. (Niet het witte huis maar de andere kant en dat fietsweggetje dus laten verleggen)

Makkelijkst is om eens langs te gaan op de gemeente/stad dienst stedenbouw en daar vragen wat mogelijk is.

Ik zou er alleszins op bieden in jouw geval maar ik zou mij wel houden aan een 'max' investering.
Opbieden tegen een koppel dat daar uit noodzaak een smalle lange woning wilt zetten zal niet erg winstgevend uitdraaien gok ik.

En mag je dat stuk ook bebouwen langs de andere kant gezien daar een mooie nieuwe weg ligt? --> staat op het gewest plan op geopunt in het vol rood. Indien niet kan je toch nog altijd vrachtwagens langs daar laten gaan?

En amai daar heeft iemand goed geld verdiend de laatste jaren. Heel veel bouwloten bijgekomen..

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan