Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Jaja, dat zal wel. Ons pand staat op een verkavelde grond waar vroeger een krot van een hoeve stond. In de plaats komen meerdere (!) energiezuinige woningen en de overheid beloont dit met een mes in onze rug.
Ge krijgt uw warmtepomp en zonnepanelen aan 6% BTW :p. I know het is een magere troost.
Wat je wel kan doen (en dat gaan wij ook proberen) is om het dossier af te werken aan 21% en dan bij uw BTW aangifte te argumenteren dat een oude hoeve plaats heeft gemaakt voor een energiezuinige woning. Bij ons is een oude hoeve afgebroken door promotor X die het uiteindelijk verkocht heeft aan promotor Y omwille van verschillende uitbreidingsplannen. Het is promotor Y die de verkaveling bekomen is, daarom uitgesloten van de 6% tolerantie. Echter heeft men ons aangeraden om toch de argumentatie aan te gaan met concrete bewijzen (BEN-woning met E-peil onder de 20, zonnepanelen, warmtepomp, afbraak van de hoeve staat letterlijk in de akte en in de ruimtelijke plannen, minder dan 200m2 effectief bewoonbare oppervlakte etc) en zo de teruggave van de eventueel te veel betaalde btw te vragen. Volgens onze notaris en bankier zijn er al meerderen daarin geslaagd.

Jaja, dat zal wel. Ons pand staat op een verkavelde grond waar vroeger een krot van een hoeve stond. In de plaats komen meerdere (!) energiezuinige woningen en de overheid beloont dit met een mes in onze rug.
Wat is dat voor zever, die wetgeving is al langer van toepassing dan vandaag.

'7° bouwgrond : een perceel grond dat stedenbouwkundig bestemd is tot woningbouw of een onroerend goed dat ermee wordt gelijkgesteld. Het geheel of het gedeelte van een gebouw dat, pas na de uitvoering van andere werken dan normale herstellings- of onderhoudswerken, kan dienen tot huisvesting van een gezin of een persoon, met in voorkomend geval de aanhorigheden die tegelijk met het gebouw worden verkregen, wordt met een bouwgrond gelijkgesteld;'

Overigens meeste hebben aan 21% gebouwd en grond aan 10%
Jij wou alles aan 3%, serieus blijven he

Laatst bewerkt:
Wat is dat voor zever, die wetgeving is al langer van toepassing dan vandaag.

Overigens meeste hebben aan 21% gebouwd en grond aan 10%
Jij wou alles aan 3%, serieus blijven he

Weer heel kort door de bocht. Door zijn gebrek aan kennis in de materie en de aanname van alle partijen dat het aan 3% kon heeft hij aangenomen dat het 3% was. Had hij meer kunnen opzoeken? Ja, misschien wel, maar als meerdere partijen beweren dat het juist is kan ik geloven dat je dat gewoon geloofd.

Weer heel kort door de bocht. Door zijn gebrek aan kennis in de materie en de aanname van alle partijen dat het aan 3% kon heeft hij aangenomen dat het 3% was. Had hij meer kunnen opzoeken? Ja, misschien wel, maar als meerdere partijen beweren dat het juist is kan ik geloven dat je dat gewoon geloofd.
Geen van die partijen representeren de overheid en hebben ook niets te maken met die registratierechten (mes in de rug)
Casco wordt quasi altijd verkocht onder BTW (en grond apart aan registratierechten), moest dat gewoon aan registratierechten kunnen zou iedereen dat doen he

Geen van die partijen representeren de overheid en hebben ook niets te maken met die registratierechten (mes in de rug)
Casco wordt quasi altijd verkocht onder BTW (en grond apart aan registratierechten), moest dat gewoon aan registratierechten kunnen zou iedereen dat doen he
En dat is ook standaard kennis voor iemand die een huis koopt? Ik denk het niet, en dat was pijn punt. Hij heeft een woord aangenomen van mensen die op dagelijkse basis in contact komen met immo.

Nog eens terug over dit huis:
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9844927?searchId=625556c3d7a64

Antwoord gehad van "bouw & milieu". Je mag het niet afbreken en nieuwbouw zetten, je mag het niet uibreiden, en het mag niet voor andere doeleinden (lees: garage) gebruikt worden. Als je dat op voorhand weet, is er toch niemand die dat gaat kopen?
Soms de uitleg van ambtenaren in twijfel trekken.

Anekdotisch maar kom; 10 jaar geleden huisje aan het zoeken om alleen te kopen.
Was er in Haacht een 'koopje' te doen, volgens papieren bij de notaris was alles vergund en geen bouwovertredingen en dergelijke, toch gaan info vragen bij de gemeente.
De verantwoordelijke daar begon van zoveel overtredingen, handen afhouden niet wettelijk, diene notaris is een sjachelaar, bla bla bla. Als 19 jarig geloofde zo iemand nog ook.
Lang verhaal kort, diene heeft zo een 10 tal mensen van de koop afgehouden, het zelf gekocht, opgefrist en terug te koop gezet/verkocht aan + 250k van aankoopprijs een half jaar later.

De notaris is mijn ogen net wel iemand die moet toezien dat de wet correct wordt toegepast. Het 'mes in de rug' is wat kort door de bocht maar ik begrijp zijn teleurstelling wel.

Bovendien mag je van een makelaar toch verwachten dat die de juiste gegevens adverteert en dus de correcte registratierechten / BTW?
Ik ga de moeite niet doen van hun deontologische code erop na te lezen maar ga ervan uit dat, als bemiddelaar, de juiste informatie bezorgen aan alle partijen daar toch wel onderdeel van uitmaakt.

Nog eens terug over dit huis:
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9844927?searchId=625556c3d7a64

Antwoord gehad van "bouw & milieu". Je mag het niet afbreken en nieuwbouw zetten, je mag het niet uibreiden, en het mag niet voor andere doeleinden (lees: garage) gebruikt worden. Als je dat op voorhand weet, is er toch niemand die dat gaat kopen?
Zoals aangehaald wat die zeggen is soms niet juist.
Huis van oma van vriendin mocht ook amper iets aan gebeuren en moest passen in 'agrarisch karakter'

Staat nu een nieuwbouw (paar muren herbruikt) witte blok :laugh:
De notaris is mijn ogen net wel iemand die moet toezien dat de wet correct wordt toegepast. Het 'mes in de rug' is wat kort door de bocht maar ik begrijp zijn teleurstelling wel.
Dat doet die toch met de 10%?

Wij zouden een in 2008 volledig gerenoveerd huis willen kopen in Sint Amandsberg. We mogen maandag 1 bod uitbrengen. We willen het ook echt echt graag. We willen veel boven de vraagprijs gaan, maar we hebben geen idee hoeveel we moeten bieden :(. Hoe zouden jullie een prijs bepalen?

Mogen we het es zien?

Je kan altijd een prijs bepalen voor wat betreft de objectieve factoren, maar een huis kopen is ook emotie. En voor die emotie willen mensen soms veel geld leggen natuurlijk

Laatst bewerkt:
Wij zouden een in 2008 volledig gerenoveerd huis willen kopen in Sint Amandsberg. We mogen maandag 1 bod uitbrengen. We willen het ook echt echt graag. We willen veel boven de vraagprijs gaan, maar we hebben geen idee hoeveel we moeten bieden :(. Hoe zouden jullie een prijs bepalen?
'Geven wat het jou waard is' is een cliché en helpt niet, maar als je al lang op zoek bent en echt verliefd bent op het huis, zou ik toch tegen de bovenmarges van jullie maximaal budget inzetten. Als je het dan niet hebt, weet je dat je niet meer had kunnen bieden.

'Geven wat het jou waard is' is een cliché en helpt niet, maar als je al lang op zoek bent en echt verliefd bent op het huis, zou ik toch tegen de bovenmarges van jullie maximaal budget inzetten. Als je het dan niet hebt, weet je dat je niet meer had kunnen bieden.
Idd, wij hebben zo een week of twee geleden ook geboden onder gesloten enveloppe met het max dat we konden. We hadden het niet, tough luck... Maar je blijft niet achter met het 'wat als' idee.

Ik denk dat in en rond Gent er al standaard 15-20% meer wordt geboden op instapklare huizen onder de 500.000 euro.

Bij de aankoop van mijn eerste huis had ik een fair bod gedaan, dat werd afgewezen. Bij het tegenbod heb ik volgende rekensom gemaakt:
- hoeveel is het waarschijnlijk waard op de huidige markt?
- hoe zit het met vergelijkbare panden (marktonderzoek doen dus)
- hoeveel maandlonen EXTRA is het me waard?

Stel dat het "bieden vanaf 400.000 euro"
Wat is het waard: je weet dat er waarschijnlijk boden van 470-480 tussen gaan zitten (15-20% extra)
Hoe zit het met vergelijkbare panden: weinig aanbod rond Gent.
en dan stel je de vraag: hoeveel maanden aan inkomsten willen we er nog extra aan geven?
3? 6? 8?
Pak dat jullie 4000 euro samen aan nettoloon hebben, vinden dat 6 extra maandjes wel ok vinden op 25j, dan bied je dus rond de 500.000.

Wat nog steeds fucking veel geld is. 😭

Jama het is de overheid zijn fout dat al die mensen die niet voor de overheid werken hem niet de juiste info hebben gegeven!
Wij hebben al verscheidene keren volgend gesprek gehad:
- Makelaar: En je kan dit doen aan 6% BTW
- Wij: Hoe , dit is toch groter dan 200m² , dat kan toch niet?
- Makelaar: Jamaar, je laat die trap naar de zolder niet op het plan zetten eh.

Dus er wordt weer langs alle kanten gesjoemeld en de kantjes ervan afgelopen. Ik vemoed dat onze vriend idd de pech heeft gehad dat ze zijn dossier is onder de loep genomen hebben.
Gezien jij als (ver)bouwer de aanvraag doet voor 6% BTW is het voor alle andere partijen (aannemer, makelaar, architect, ...) de handjes wassen in onschuld als er iets bovenkomt.
Zij geven u het advies om het aan 6% te doen maar zullen dat nooit op papier zetten, dan weet je genoeg.

Je kijkt naar jezelf. Bij welk bod zou je tevreden zijn dat je het hebt, zonder het gevoel dat je te veel betaald hebt? Bij welk bod zou je het jammer vinden dat je het niet hebt? Bij welk bod zou je het oké vinden dat je het niet hebt? Met zulke vragen bekom je een prijs voor jezelf, en dan kijk je of je dat in je budget kan verantwoorden.

Je kijkt naar jezelf. Bij welk bod zou je tevreden zijn dat je het hebt, zonder het gevoel dat je te veel betaald hebt? Bij welk bod zou je het jammer vinden dat je het niet hebt? Bij welk bod zou je het oké vinden dat je het niet hebt? Met zulke vragen bekom je een prijs voor jezelf, en dan kijk je of je dat in je budget kan verantwoorden.
Tegenwoordig kun je daar ook nog aan toevoegen:

Zal ik bij de bank een lening kunnen bekomen met dit bod in de staat dat het huis is? Gezien de huidige leningen en de schatting die moet kloppen volgens de bank.

Terug
Bovenaan