Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Niet onverkoopbaar, maar je moet het wel meerekenen in je prijs natuurlijk. Wil je het correct verwijderen, staat daar een meerprijs tegenover

Punt is wel dat in het gros van de huizen uit de jaren 60 en 70 propvol met asbest zit. Niet overal in dezelfde mate, maar volledig asbestvrij dat niet.

Het is ook voor zoveel gebruikt en kende zoveel toepassingen. De standaard zoals daken dat kant iedereen. Maar pakkingen, dichtingen, lijmen, isolaties, marmer en ga zo maar door dat kent bijna niemand. Ook was het vroeger de mode om vloerbedekking op vloerbedekking te leggen. Dus de eerste laag kan dan dik oké zijn, vaak nog een recente laminaat. Maar eens je dieper gaat komt de gelijmde asbestlinolium u tegemoet.
En dat is ook waarom men hier meer nadruk op wilt leggen, en terecht ook. Maar ja ook dat zal ervoor zorgen dat huizen duurder worden.
Uiteraard, allemaal waar. En asbest is een vuil ding dat je correct moet verwijderen.

Maar nu speciaal voor dit huis een account aanmaken om mensen te waarschuwen dit huis zeker niet te kopen, beetje overdreven drama toch. Dan kan je elk huis van de jaren 70 hier gaan linken en waarschuwen niet te kopen.
 
behind the paywall, maar komt er op neer dat iemand 2x een houtmassiefbouw heeft gezet. Het eerste is moeten afgebroken worden tijdens de bouw, het tweede vertoont ernstige gebreken na 3 jaar. Gecombineerd met dat wat er in Sint truiden aan de gang is concludeer ik dat dat momenteel geen geschikte techniek is, is dat door (gebrek aan) kennis bij de aannemers, ons nat klimaat, I don't know.

Mss nog een geluk bij een ongeluk dat ik van houtskeletbouw met afstappen wegens peperdure houtprijzen momenteel.

Toch nog even hierop terug komen.

Toch heel erg kort door de bocht hé mannen.

Je kan toch niet gewoon concluderen dat houtbouw, is het nu houtskelet, massief, CLT,... niet goed of duurzaam is omdat er 2 probleemgevallen zijn? Je gaat toch ook niet concluderen dat beton- of staal constructies niet goed zijn omdat in Miami of in Antwerpen een betonnen appartementsgebouw of school is ingestort?

Als iets slechts wordt uitgevoerd kan je problemen krijgen, ongeacht de bouwtechniek. Het geval van die massiefbouw kan ik niet lezen want paywall, maar ik zie in elk geval geen conclusie dat het aan de bouwtechniek ligt. Er zijn ook genoeg gevallen bekend van gemetste woningen waar grote (stabiliteits)problemen zijn door slechte uitvoering. Maar daarom gaan we toch geen conclusies trekken over de bouwmethode in het algemeen?

Dat geval in Sint-Truiden ben ik beter van op de hoogte. Dat was een architect die 6 jaar geleden nog stond te stoefen omdat hij ergens in een fabriekje in Tsjechië een zogezegd fantastisch systeem had gevonden, "en dat wij hier in België toch achter zitten met onze kennis over alternatieve bouwmethodes" (terwijl hij zelf ook toegaf niet echt de kennis te hebben over houtbouwsystemen). Dat systeem was eigenlijk gewoon 2 platen met daartussen een harde isolatie. Die platen hebben inderdaad te lang buiten in de regen gelegen. Wanneer dat bv weerbestendige OSB3 of CLT is kan dat op zich niet zoveel kwaad, maar voor de isolatie die daarin zit en ook gewoon bloot zat is dat natuurlijk niet goed. Zeker wanneer, en dat was/is het grootste probleem, dat systeem zo dampdicht is als het maar kan zijn. Dat vocht dat zich in die isolatie heeft gezet kan niet weg, met alle gevolgen vandien. Ik heb hier onlangs nog de uitleg gegeven van wat een goede HSB opbouw is, en dit is nu eens echt een bewijs van waarom die dampopenheid zo belangrijk is.

Een goed uitgevoerde en correcte HSB woning zal even duurzaam zijn als de meeste andere technieken. Ook naar waarde toe, het is een goed geïsoleerde woning die heel erg weinig energie zal vragen, de eerste vraag die men vandaag stelt wanneer men een woning koopt is of ze het EPC attest mogen zien. Toegegeven, vandaag is een goed geïsoleerde en luchtdichte gemetste nieuwbouw woning ook energiezuinig, maar een HSB van 20 of 30 jaar oud gaat altijd energiezuiniger zijn dan een gemetste woning van die leeftijd, zonder spouwisolatie.

Ik vind het altijd grappig, traditionele aannemers die beweren dat hout in een woning niet goed is, "allé mijnheer, dat hout rot, ge krijgt houtworm, schimmel, beesten, dat is toch niet sterk of duurzaam, dat gaat maar 20 jaar mee...". Als ge dan vraagt uit welk materiaal hun daktimmerwerk bestaat, wordt het heel erg snel stil... "Allé mijnheer den aannemer, ge wilt dus eigenlijk zeggen dat het dak op uw huizen op geen fluit trekt, minderwaardig is en na 20 jaar gaat moeten vervangen worden?" :sarcastic:
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even hierop terug komen.

Toch heel erg kort door de bocht hé mannen.

Je kan toch niet gewoon concluderen dat houtbouw, is het nu houtskelet, massief, CLT,... niet goed of duurzaam is omdat er 2 probleemgevallen zijn? Je gaat toch ook niet concluderen dat beton- of staal constructies niet goed zijn omdat in Miami of in Antwerpen een betonnen appartementsgebouw of school is ingestort?

Als iets slechts wordt uitgevoerd kan je problemen krijgen, ongeacht de bouwtechniek. Het geval van die massiefbouw kan ik niet lezen want paywall, maar ik zie in elk geval geen conclusie dat het aan de bouwtechniek ligt. Er zijn ook genoeg gevallen bekend van gemetste woningen waar grote (stabiliteits)problemen zijn door slechte uitvoering. Maar daarom gaan we toch geen conclusies trekken over de bouwmethode in het algemeen?

Dat geval in Sint-Truiden ben ik beter van op de hoogte. Dat was een architect die 6 jaar geleden nog stond te stoefen omdat hij ergens in een fabriekje in Tsjechië een zogezegd fantastisch systeem had gevonden, "en dat wij hier in België toch achter zitten met onze kennis ovet alternatieve bouwmethodes" (terwijl hij zelf ook toegaf niet echt de kennis te hebben over houtbouwsystemen). Dat systeem was eigenlijk gewoon 2 platen met daartussen een harde isolatie. Die platen hebben inderdaad te lang buiten in de regen gelegen. Wanneer dat bv weerbestendige OSB3 of CLT is kan dat op zich niet zoveel kwaad, maar voor de isolatie die daarin zit en ook gewoon bloot zat is dat natuurlijk niet goed. Zeker wanneer, en dat was/is het grootste probleem, dat systeem zo dampdicht is als het maar kan zijn. Dat vocht dat zich in die isolatie heeft gezet kan niet weg, met alle gevolgen vandien. Ik heb hier onlangs nog de uitleg gegeven van wat een goede HSB opbouw is, en dit is nu eens echt een bewijs van waarom die dampopenheid zo belangrijk is.

Een goed uitgevoerde en correcte HSB woning zal even duurzaam zijn als de meeste andere technieken. Ook naar waarde toe, het is een goed geïsoleerde woning die heel erg weinig energie zal vragen, de eerste vraag die men vandaag stelt wanneer men een woning koopt is of ze het EPC attest mogen zien. Toegegeven, vandaag is een goed geïsoleerde en luchtdichte gemetste nieuwbouw woning ook energiezuinig, maar een HSB van 20 of 30 jaar oud gaat altijd energiezuiniger zijn dan een gemetste woning van die leeftijd, zonder spouwisolatie.

Ik vind het altijd grappig, traditionele aannemers die beweren dat hout in een woning niet goed is, "allé mijnheer, dat hout rot, ge krijgt houtworm, schimmel, beesten, dat is toch niet sterk of duurzaam, dat gaat maar 20 jaar mee...". Als ge dan vraagt uit welk materiaal hun daktimmerwerk bestaat, wordt het heel erg snel stil... "Allé mijnheer den aannemer, ge wilt dus eigenlijk zeggen dat het dak op uw huizen op geen fluit trekt, minderwaardig is en na 20 jaar gaat moeten vervangen worden?" :sarcastic:

Ik zoek maar drogredenen hoor. 't Is mij gewoon te duur geworden :laugh:
 
Meendet? Nooit gedacht, of puur door coronabouwwoede?
In normale tijden wss omgekeerde qua prijs.
Ja, schaarste en zo.

Alle balken voor de muren, osb planken voor de muren, isolatie, dampschermen en zo.. kwam ik richting 6000 euro btw in

Klassieke porotherm en isolatie kwam op 2500.

Dikke pas dus.

Gevelsteen en dakstructuur had ik in beide dus die post kon niet goedkoper.
 
Jij kan van een foto zien of er asbest onder de vloer zit, in de stoof en achter het behang? Knap.
En ik wil de mensen die ziek zijn geworden van één renovatie waarbij wat asbest is vrijgekomen gerust te eten geven. Je zal er geen vinden.
Als je je een beetje verdiept in de materie en/of sectorgebonden opleiding daarvoor volgt, kan je op het blote zicht de meest courante toepassingen van asbest zo met het blote oog herkennen.

Koorden van stoven van die periode? Losgebonden asbest.
Cementgips rond sanitair buizen en gasleidingen? Idem, niet aan twijfelen.
Grijze vezelplaten onder de dakpannen? Reken maar op asbest.
Vinylvloer met een vilt/kartonachtig onderlaagje? Ook weer typisch.

Dit is geen rocketscience. Asbest werd daar bewust gestoken, net omdat het zo goed bestand was tegen vocht en schimmel en bovendien ook een goede thermische isolatie gaf.

En als je echt twijfelt doe je het als particulier binnen in een lab als IBEVE waar ze de staaltjes voor je onder een elektronenmicroscoop zwieren en dat heb je voor 48 euro na 7 dagen zekerheid.

Let er toch maar mee op. Vastgebonden asbest die niet verbrokkeld is verwijder ik ook zelf. Maar losgebonden asbest binneshuis mag je bij wet zelfs niet zelf verwijderen, en dat is met goede reden.
 
Cementgips rond sanitair buizen en gasleidingen? Idem, niet aan twijfelen.
Niet altijd, ik heb dit jaar een test laten doen omdat ik zeker wou zijn (en de afbraak al snel enkele duizenden euros ging kosten) en het was gewoon plaaster...

Maar idd beste is gewoon test stalen opsturen en niet zomaar afbreken...
 

Wat is een realistisch budget om deze woning volledig af te werken?
Aangezien er niet gespecificeerd wordt wat wind- en waterdicht wil zeggen in dit geval: vraag naar de prijs van de woning als ze afgewerkt is en je weet het 😉

Gezien de oppervlakte en ervan uitgaande dat je niet voor budget materialen gaat én het laat afwerken ipv zelf te doen : reken maar op 180-200k.
 
Aangezien er niet gespecificeerd wordt wat wind- en waterdicht wil zeggen in dit geval: vraag naar de prijs van de woning als ze afgewerkt is en je weet het 😉

Gezien de oppervlakte en ervan uitgaande dat je niet voor budget materialen gaat én het laat afwerken ipv zelf te doen : reken maar op 180-200k.
Prijs is inclusief ramen en buitendeuren. Ik vroeg wat afwerking kost. Hij zei 100k schatting, wat me veel te weinig leek. Ze werken niet met een vaste afwerkingsprijs.
 
Prijs is inclusief ramen en buitendeuren. Ik vroeg wat afwerking kost. Hij zei 100k schatting, wat me veel te weinig leek. Ze werken niet met een vaste afwerkingsprijs.
Globaal genomen zou het 50/50 of 60/40 zijn, maar dat is dus zonder de bouwgrond terwijl de 300k hier grond + ruwbouw is.

100k is te belachelijk voor woorden, dat is enkel haalbaar als je een keuken en badkamer van de brico zet door wat roemenen 🙈 en de rest zelf gaat doen in de weekenden :unsure:

 
Laatst bewerkt:
Globaal genomen zou het 50/50 of 60/40 zijn, maar dat is dus zonder de bouwgrond terwijl de 300k hier grond + ruwbouw is.

100k is te belachelijk voor woorden, dat is enkel haalbaar als je een keuken en badkamer van de brico zet door wat roemenen 🙈 en de rest zelf gaat doen in de weekenden :unsure:


In normale omstandigheden ja. Bij promotoren is een basis afwerkingsbudget haalbaar voor 100k. Al maak je het natuurlijk zo duur als je het zelf wilt. Waarom is een afwerkingsbudget van 100k mogelijk vraag je ? Omdat in de meeste van die projectbouwen die ik al ben tegengekomen (uitzonderingen zijn er altijd, ofwel is het mijne de uitzondering :p), de prijs die ze vragen voor casco+ geïnflateerd is. Zo in het principe van, indien ik niet meer kan verdienen aan u voor de volledige bouw, dan verdien ik nen goeie aan die cascoversie.

Nu bon, zeer ruwe bedragen.
Voor elektriciteit 45€ per punt (elektriciteit, lichtpunt, etc...). Vlot ergens tussen de 5 en de 10k. Opgelet geen domotica noch super fancy materiaal noch mooie armatuurtjes of ledspots en dergelijke. Gewoon de klassieke lichtpeer of basis niko frontje.
sanitair leidingen enzomeer vlot 6 à 8k
gasketeltje -> 4k
verluchtingsysteem (D) -> 3 - 5k
Vloerverwarming -> 5k
zonnepanelen -> 4k
Vloer -> 70€/m2 incl plinten. 6,3m*12m * 2 *70 -> 10k (40€ voor de tegels, 30€ als plaatsingsprijs).
Keuken -> 15 - 25k
Pleisterwerk -> 13-18k (normaal gezien 30€/m2, als richtcijfer, maar te lui om de afmetingen per lokaal uit te rekenen en exact te bepalen). Inclusief plafonds pleisteren natuurlijk.
Binnendeuren -> 400 - 600€ per stuk. Indien je verfdeuren kiest -> 200 - 300€ per stuk
regenwaterput 10.000 tot 20.000l en pomp -> 6k (ongeveer 1000 - 1500€ voor de put, 1000€ voor de pomp, rest voor plaatsing en grondwerken etc)
Verf (zelf doen) -> 1k. Laten doen -> 7 tot 10k.
Badkamer en 2 toiletten (dus materiaal) -> 6k tot 10k
Tegeltjes voor badkamer en toilet -> 1 - 2k indien je een klein stukje doet, indien je de badkamer en toiletten volledig tegelt verdubbel tot vertrippel het.
In de veronderstelling dat je alles laat doen natuurlijk. Basis tot correcte / deftige kwaliteit. Geen superdeluxe natuurlijk.

Totaalsom : 117k. Neem dan een reserve van 15% als marge voor zaken die afwijken of iets dat ik vergeten ben... De buiten is hiermee niet ingericht. Maar denk wel dat ik iets of wat compleet ben. In dit bedrag heb ik voor alles zowat de hoogste prijs geteld van de vermelde bedragen, uitgezonderd het verven.

Als de aannemer die woning casco aan 290k+6% verkoopt kan die mijn inzien dan ook deze woning afgewerkt voor 400k +6% verkopen en maakt hij nog wel winst. Daarnaast zijn de budgetten die ik vermeld en gebruik heb al wel wat hoger als degenen die in zo'n promotieopdracht standaard vervat zit (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
En natuurlijk blijft dit een ruwe raming.

Nu wetende dat in de bouw op zo'n basisprojecten een marge van 15 - 25% gekend is voor meerprijzen. En als ik mijn minimumprijzen reken : dan kom ik uit bij 77k. Neem daar dan die 15 - 25% marge en je komt uit bij de ruwe raming van onze goede vriend de verkoper :p.

EDIT : vloerisolatie en chape vergeten. Tel voor die beide samen 13k. Wat de hoogste 130k maakt en de laagste 90k.
EDIT 2 : de introductie voor elektriciteit, water, riolering, internet, etc niet vergeten. 2.5 - 5k. Maar die kost zit normaliter zelfs niet in de berekening van die raming. Komt er extra bovenop.
EDIT 3 : ter info voor mijn woning die verkocht werd volledig afgewerkt en waarvoor ik toen gevraagd had of ze mij een prijs konden geven casco. Verkoopprijs 282k+21% BTW (allez op aandeel grond was het 10%) volledig afgewerkt (6m * 15 glvl, 6m*15m kelder / garage waarvan 6m*9m mijn persoonlijke kelder / garage is, rest is gemeenschap, 6m*10m verdieping ). Meerwerken is wat moeilijk omdat ik tijdens de werken zaken heb laten vallen en zelf gedaan (had die optie laten opnemen in het contract voor de keuken en wat andere items zoals de deuren). De casco prijs die ze mij melden was 245k + BTW. Het spreekt voor zich dat ik voor die prijs alles niet afgewerkt kreeg, maar het toont het principe aan waarover ik het had hierboven.
EDIT 4 : doeme de trap vergeten (indien die al niet in de casco prijs zit)... dat is ook nog een deftige kost van 2 - 5k. 2k heb je al wel een deftige houten trap, gegoten beton en vloertegels kan iets duurder zijn - al hoeft dat eigenlijk niet.
 
Laatst bewerkt:

Wat is een realistisch budget om deze woning volledig af te werken?
Omdat ik nog eens opnieuw ga bouwen heb ik al mijn kosten nog eens overlopen om een kostenraming te maken. Qua afwerking kwam ik op deze prijzen (zijn prijzen van 2018 excl BTW)
Woning heeft een oppervlakte van 260m² en grond is 513m²

-Bezet/chape en vloerisolatie=€17 497,85 (volledig uitbesteed)
-Vloer + kitten: €13.630 (volledig uitbesteed. Op elk verdiep keramisch parket)
-elektriciteit + zonnepanelen: €12.801 (elektriciteit heb ik volledig zelf gedaan en is domotica. Zonnepanelen is 4480Wp. Heb ik samen met een vriend gedaan, die is zonnepaneel installateur. Dus heb ik zeer goedkoop kunnen aankopen
-Sanitair + badkamer: €10.460 (Al het breek werk heb ik zelf gedaan, leidingen gelegd en aangesloten door loodgieter. Meubels zelf aangekocht en zelf geplaatst)
-Verwarming: €11.755 (overal vvw, deze heb ik zelf geplaats en rest van de installatie laten plaatsen en aansluiten door loodgieter)
-Keuken: €15.432 (DSM keuken, 4 BOSCH toestellen en dampkap is novy. keuken uitbesteed, toestellen los aangekocht en zelf geplaatst)
-Trap + balustrade: €6.153 (is een eiken Z trap, balustrade is ook gemaakt uit eik. Volledig uitbesteed
-Deuren: €5.800 Beneden Xinnix deuren en boven L frame deuren. (zelf geplaatst, afwerking xinnix deuren door bezetter) 13 deuren in totaal
-Verf: €2.198 (zelf geschilderd merk verf BOSS)

Buiten:
-Tuin nivelleren + grasmatten + omheining: €5.267 (volledig uitbesteed)
-Oprit (77m²) + terras (33m²): €12.750 (volledig uitbesteed. Terras in keramische tegels 90x90 en oprit+ paadjes beton klinkers )

Bij elektriciteit zit de prijs van verlichting armaturen niet in, wel de betonboringen voor de spots. Inmaakkasten en dergelijken beschouw ik onder meubels.

Ik zal een PM sturen met de link van mijn woning (staat te koop) dan kun je ineens zien over welke afwerking het gaat. Uiteraard zijn we nu 2021 en zijn de prijzen gestegen.
 
Laatst bewerkt:

Deze zijn wel heel erg optimistisch met hun prijs
 
ge hebt wel een ruim zoekterritorium, van de middle of nowhere (wat overmere wel is) tot ergens meer centraler (Dendermonde, Lede) gelegen.
 

Deze zijn wel heel erg optimistisch met hun prijs
Als mijn google-fu skills wat goed zijn, is dit hier dus:

Ligt dus vlakbij waar je eerder een bod op gedaan hebt:

Eerste bod ooit gedaan. Gewoon de vraagprijs geboden. 20 bezoekers op eerste bezoekdag tussen 12u en 18u. Afwachten nu 🤞🏼
Voor hoeveel is dat uiteindelijk gegaan? Dan heb je een referentiepunt ;)
 
ge hebt wel een ruim zoekterritorium, van de middle of nowhere (wat overmere wel is) tot ergens meer centraler (Dendermonde, Lede) gelegen.
Ja inderdaad. Mijn vriendin en ik zijn totaal niet regio gebonden. Werken allebei van thuis. Als we ergens naartoe moeten voor werk is dat in Nederland of voor mij af en toe een klant ergens in België.
 
Als mijn google-fu skills wat goed zijn, is dit hier dus:

Ligt dus vlakbij waar je eerder een bod op gedaan hebt:

Voor hoeveel is dat uiteindelijk gegaan? Dan heb je een referentiepunt ;)
Makelaar wou de exacte prijs niet meegeven, maar het was significant meer dan de vraagprijs van 365000
 
Terug
Bovenaan