Hoofdpijn/spanningshoofdpijn/migraine

Hoe weet ge dan dat het migraine is, wanneer ge nog nooit migraine gehad hebt? Als het echt ondraaglijk is, zou ik toch langsgaan bij de arts, of eisen dat hij langskomt ... Duizeligheid en tintelingen zijn toch zaken die serieus moeten genomen worden, tenzij je 100% zeker bent dat het door migraine komt.
Ik heb dus gebeld met de arts (de diagnose was via de telefoon, bij zaken zoals hoofdpijn mag je met Covid hier nog altijd niet zomaar langskomen, beetje belachelijk maar ja ..). Ik mag straks langskomen.

T'gaat hier wat op en neer. Werken is lastig, ik zie echt ook scheel en zo, maar bon t'is van thuis uit, maar ik moest nog (e)mails bijwerken, dus ik ben die volop aan het lezen, en we zien straks wel hoe het verder verloopt vandaag.

Ik ga hier op dit forum dus niets (meer) tot weinig posten. Bedankt voor de antwoorden.
 
Aan de mensen hier die regelmatig een aanval krijgen: Als je een zware aanval krijgt, hoe kan je dan nog deftig functioneren op het werk? Of word je dit na een tijdje zo gewoon dat het nog wel lukt dan?
Alles met 6/10 of lager: onder medicatie gaan werken en hopen dat het wegtrekt, meestal (7/10 x) trekt het weg met sumatriptan en diclofenac gecombineerd. Ik word bijna altijd wakker met migraine en vertrek pas 's middags naar het werk, dus dat lukt wel.
3x per jaar moet ik bellen dat ik wegens migraine niet kan komen : zwaar problemen met mijn zicht dus ik kan er niet naartoe rijden en ik neem tientallen telefoontjes aan normaal maar met zware migraine krijg ik "slurred speach" dus mensen verstaan me niet.
Op het werk hebben ze er wel begrip voor omdat ze soms echt wel zien aan mij dat ik met migraine wél kom werken dus als ik afbel dan weten ze ook wel dat het is omdat ik ècht niet kan, niet omdat ik"een pijntje" heb...
 
Ik had meer aanvallen geregistreerd na 3 maand dan voor de spuitjes :unsure:
Dus na 3 maand geen verlenging, terecht.

We hebben afgesproken dat we in februari nog een andere soort gaan gebruiken, nu efkes zonder.
Nu is het wat beter met de migraine, maar mijn migraine wordt door zonlicht uitgelokt, april-mei tot en met augustus zijn dus mijn zwaarste maanden.
 
vandaag zware spanningen hoofdpijnen (beginnend in de nek/schouder naar het voorhoofd).
de neighing om het werk neer te leggen en te gaan liggen is groot, ogen vallen ook toe zonder voor de rest moe te zijn.
hopelijk helpt een lange warme douche, ...
 
Dit topic eigenlijk nu pas ontdekt, maar misschien een vraag voor de ervaringsdeskundigen.

Mijn vrouw heeft rond september door de combinatie werk en miskraam redelijk wat stress gehad, en op een dag ontwikkelde ze tinnitus leek het. Dit ging toen gepaard met een dag redelijk wat hoofdpijn. Nu lijkt dat "genormaliseerd", waar ze zegt nog altijd licht tinnitus te hebben en af en toe heeft ze dus terug eens vrij hard hoofdpijn, waarbij ze ook liefst van al in het donker zit. Dit laatste lijkt me al migraine-achtig.

Bij de NKO-arts geweest, getest op allergiën en sinusitis (CT-scan), beiden negatief. Gehoor is ook nog perfect. De volgende afspraak is eind deze maand bij een neuroloog. Klinken deze symptomen hier mensen bekend in de oren?
 
Wat betreft de tinnitus: Ik heb al van mijn kindertijd last van tinnitus. Stress maakt het erger, dus dat kan een oorzaak zijn die het triggert. Medicatie kan ook zijn invloed hebben, ik heb een periode Escitalopram moeten nemen en heb daarvan een knoert van een piep in mijn rechteroor gekregen, in die mate dat bvb. Teams calls met een headset lastig werden. Die piep is nog enkele weken na het stoppen met de medicatie gebleven en is dan langzaamaan verdwenen. Naast stress kan ook bvb. een verkoudheid versterkend zijn, als uw neus dicht zit is de boel wat meer afgesloten en valt die piep veel harder op. Oordoppen bij optredens maken het ook erger (maar zonder oordoppen wordt de tinnitus definitief erger, dus ja...)

Tinnitus moet je zien als een soort van fantoompijn: Uw hersenen krijgen bepaalde geluidsfrequenties niet meer en gaan dat dan zelf beginnen invullen met gepiep of geruis of zo. In mijn geval zit de oorzaak waarschijnlijk in het feit dat ik zeer hoge tonen kan horen die mensen normaal niet meer kunnen waarnemen. Alleen ga ik die 'abnormaal hoge frequenties' op den duur minder goed horen en beginnen mijn hersenen dat in te vullen met een piep. De NKO-arts geraakte met haar materiaal niet tot op de toonhoogte van mijn piep. Het is niet omdat je gehoor bij een test nog in orde is dat er bepaalde frequenties niet zijn weggevallen die dan weer worden ingevuld met een piep. Los van gehoor dat achteruitgaat kan stress zeker tinnitus triggeren. Met een beetje geluk ebt dat op den duur weg, maar het kan evengoed definitief zijn.

Hoofdpijn kan dan weer gerelateerd zijn aan tinnitus. Als mijn tinnitus aanweziger is heb ik veel sneller last van hoofdpijn.
 
Dit topic eigenlijk nu pas ontdekt, maar misschien een vraag voor de ervaringsdeskundigen.

Mijn vrouw heeft rond september door de combinatie werk en miskraam redelijk wat stress gehad,
hier geen ervaring mee :)
en op een dag ontwikkelde ze tinnitus leek het. Dit ging toen gepaard met een dag redelijk wat hoofdpijn. Nu lijkt dat "genormaliseerd", waar ze zegt nog altijd licht tinnitus te hebben
hier wel en dat kan verdwijnen. maar de oorzaken hiervan zijn wijdverspreid over van alle soorten aandoeningen. Bij mij was het nek/schouder problemen. Je zou het als een symptoom moeten beschouwen, zeker als het gehoor nog perfect is.
en af en toe heeft ze dus terug eens vrij hard hoofdpijn, waarbij ze ook liefst van al in het donker zit. Dit laatste lijkt me al migraine-achtig.

Bij de NKO-arts geweest, getest op allergiën en sinusitis (CT-scan), beiden negatief. Gehoor is ook nog perfect. De volgende afspraak is eind deze maand bij een neuroloog. Klinken deze symptomen hier mensen bekend in de oren?
de NKO had mij naar een kinesist gestuurd (met specifieke instructies, das belangrijk) en dat verhielp de gehoor suizingen.
Heeft ze ook last van hyperacusis? dan is het volgens mij waarschijnlijker dat het neurologisch is.
 
Hoofdpijn, het moet wel één van de meest complexe en meest hardnekkige pijnen ooit zijn.

Zelf kan ik jammer genoeg een heel boek volschrijven hierover, al kan ik "gelukkig" zeggen dat dit het laatste halfjaar in frequentie is afgenomen sinds... Misschien wel heel mijn leven?
Ik neem wel sinds dit jaar preventief een vitaminekuur Riboflavine (oftewel B2) om de kans op migraineaanvallen te verminderen en daarbij ook nog een homeopathisch middel in hoge dosis om de hormonen beter te reguleren, dus hier zal het waarschijnlijk ook iets mee te maken hebben.

WALL OF TEXT:

Als kind had ik al vaak last van hoofdpijn.
Toen ik eens een oorontsteking had gehad en nadien nog last had van mijn hoofd, maar ook neus en oren ben ik een tijdje opgevolgd door een NKO-arts om te zien of ik misschien sinusitis had en er werd ook een allergietest gedaan, maar uit al deze onderzoeken kwam niks.
Ik heb ook een tijdje aerosol gebruikt die inderdaad de slijmen losmaakte e.d., maar een echte oplossing tegen de hoofdpijn vonden we niet.
Op den duur had ik dus veel minder last van mijn neus en oren, maar helaas niet van mijn hoofd.

Als tiener ook genoeg hoofdpijn gehad en het gebruik van de pil had hier waarschijnlijk ook mee te maken, maar daar had ik toen nog niet echt een idee van. Een paar keer van pil veranderd, maar de hoofdpijn bleef toch altijd weer komen.
Nadat ik de laatste pil van mijn eerste strip had genomen (weer eens een nieuwe soort pil) kreeg ik mijn eerste migraine-aanval, en die was dan nog mild in vergelijking met wat hierna komt, toch qua maaglast. Een dik jaar later nog eens gehad.

Helaas nog in datzelfde jaar ook mijn eerste hele zware aanval gehad - ik vermoed ook grotendeels hierdoor -: geen geluid, geur en licht verdragen; zelfs niet het licht van mijn gsm op laagste helderheid. Bijna niet kunnen praten van de misselijkheid en moeten overgeven elke keer ik bewoog. En natuurlijk de onbeschrijfelijke barstende hoofdpijn... Uiteindelijk ging het tegen de avond langzaam maar zeker beter na een paar keer Motilium.

Intussen neem ik al een paar jaar de pil niet meer en dit heeft gelukkig geholpen, maar helemaal hoofdpijnvrij zal ik helaas niet en misschien zelfs nooit in mijn leven zijn.
Een paar maanden geleden heb ik weer de aanval gehad die ik hierboven beschreef en een exacte reden ken ik niet. Voorlopig (I don't jinx it!!!) is het in heel mijn leven bij deze 2 zware aanvallen gebleven.

Waarschuwingssignalen heb ik helaas nog niet vaak gehad en aura's heb ik ook niet. Enkele keren voelde ik mij wel heel depressief (maar dus niet elke keer), maar dat maakt wel dat als ik iets ervaar dat een signaal zou kunnen zijn, tegelijkertijd stress kan ervaren omdat ik bang ben dat dit een signaal is om een aanval aan te kondigen.
Ik kan dus heel uitgelaten zijn of tamelijk neerslachtig en tegelijkertijd dus bang zijn dat het misschien een voorbode is voor een aanval als ik deze gevoelens ervaar op een manier die ik niet ken.
Voorlopig is dit wel al veel vaker niet dan wel het geval geweest.

Ook kan ik - zoals nu - periodes hebben waarin ik twijfel of het lichte migraine is of spanningshoofdpijn, of een combinatie van beide.
Het is heel vaag en kan lang aanhouden. (Een week, of zelfs langer.)

Ik kan het ofwel praktisch niet voelen, een beetje, matig, tot erg, maar helemaal weg is het nooit. Het wisselt af.
Dan zit ik sowieso met gespannen spieren aan de zijkant van mijn hoofd - voornamelijk achter mijn oor die naar mijn nek lopen en als ik er lichtjes op druk doet het pijn -.
De ene keer is het links, dan weer rechts.
Als het niet heel hinderlijk is kan ik wel nog functioneren (zoals nu dus).
De pijn is kloppend van karakter en als ik dit ook sterk voel aan mijn ogen kan ik mij daar beroerd door voelen (zeker als het aan één kant is), en soms zelfs misselijk.
Mijn zicht is ook iets minder gefocust en ik voel mij er meestal moe door. Soms helpt rusten wel wat. (Meestal helpt een nachtje slapen sowieso.)
Is de pijn echter heel fel kan dit op mijn maag slaan en leiden tot overgeven.
Licht kan ik wel nog in zekere mate verdragen.
Mezelf of mijn hoofd bukken kan ik niet zonder dat het kloppend gevoel - en de pijn - weer toenemen. Zelfs met uitrekken heb ik dit probleem.
Het lijkt op sinushoofdpijn, maar is het volgens mij toch niet.
Blijkbaar kan ik ook geen laagstaande flikkerende zon verdragen als ik meerijd in de auto, want dit doet de pijn ook weer - tijdelijk - toenemen aan voornamelijk mijn ogen, zoals gisteren.

Het kan ook 's avonds "over" zijn en ik kan er de volgende ochtend terug mee wakker worden (matig). Het kan eens ik ben opgestaan minderen en in de loop van de namiddag terug toenemen. Ik begrijp echt niet waarom (behalve als ik dus fysiek iets doe waardoor de pijn toeneemt).

Zijn er nog mensen die dit herkennen?

Ik heb wel al lang een ergonomisch hoofdkussen en ik ga al een paar jaar naar de kinesist voor mijn nek. Dit jaar is hij voor het eerst losgemaakt door een osteopaat. (Op aanraden van de kinesist zelf, want huisdokters komen daar niet rap mee af...)
Mijn nek zat echt helemaal vast.
Deze behandeling op zich was natuurlijk al goed, en de kinesietherapie heeft zeker geholpen om de frequentie van stijve nekspieren tegen te gaan, maar deze spanningshoofdpijn/migraine krijg ik maar niet uit of het is tijdelijk.

Sowieso ga ik volgend jaar opnieuw kinesitherapie volgen en misschien nog eens osteopathie voor mijn nek. Kan wel eens zijn dat ik dit de rest van mijn leven ga moeten doen....

TL; DR: als kind al hoofdpijn, maar NKO-oorzaken werden uitgesloten, als tiener ook veel last door voornamelijk de pil, als volwassene een deel migraine-aanvallen waaronder enkele hele zware, en een hoofdpijn waarvan ik mij afvraag wat juist de oorzaak is en welke soort hoofdpijn het is en of iemand zich in deze symptomen herkent. Over het algemeen minder frequente hoofdpijnen sinds het laatste halfjaar.
 
80% komt volledig overeen met hoe ik het ervaar.
Ik zou je aanraden een neuroloog te zoeken en een maand voor de afspraak (meestal 2 maand wachttijd) een migraine dagboek bijhouden. Ik gebruik my migraine buddy en die is enorm uitgebreid naar mogelijke oorzaken én symptomen toe.

Er bestaat namelijk heel wat preventieve medicatie zoals inderal, die bij veel mensen een enorme verbetering berekenen. Bij mij zorgde het voor 70% verbetering bvb maar mijn bloeddruk kelderde ervan met struikelen, wegdraaien,.. tot gevolg waardoor ik er helemaal mee moest stoppen. 😓

Maar hier ook dus al heel vroeg begonnen, stress is een belangrijke,...
Maar geen depressieve gevoelens, niet hormonaal bepaald,...
 
Hoofdpijn heb ik hier opgelost door meerdere mogelijke oorzaken aan te pakken.

- type slaper, aanpassen kussen
- dagelijkse massage van hoofdhuid
- intermittent fasting/voeding
- discipline in uren van bedtijd
 
In januari grofweg 14 migraine aanvallen, Gelukkig een noodgaatje bij de neuroloog kunnen krijgen en Aimovig opgestart, terug 1x per maand preventief een spuit zetten
Vrijdag gespoten en nog geen enkele aanval gehad. Vandaag wel zo een sluimerend gevoel van migraine maar niets dat is doorgebroken. Hopelijk eindelijk iets wat werkt! 🤞
 
Sinds de start van deze spuit 3 sluimerdagen gehad en 3 migraine-aanvallen maar die duren maar 1/3de meer als de normale tijd, gaan weg met minder dan de helft van de medicatie die ik anders moest nemen en scoren ook lager op de pijnschaal.
Bijzonder aangenaam verrast dus! 🙏

En als extra nevenwerking slaap ik de laatste tijd volgens mijn Activity tracker ongeveer 40 minuten langer. 😇
 
Omdat er hier toch ook een paar ervaringsdeskundigen zitten.

Van't weekend een stevige migraine-aanval gehad, zowel zaterdag als zondag was ik een vod. Mijn probleem is ook dat ik me de dagen voor en de dagen na zo'n aanval voor geen meter kan concentreren en in het algemeen wat rondloop als een kip zonder kop. (ik ben gisteren bvb mijn handtas 2x vergeten, wel op tijd gemerkt gelukkig) Hebben jullie hier ook last van, en misschien tips om die dagen met wat meer focus door te komen?
 
Dit topic eigenlijk nu pas ontdekt, maar misschien een vraag voor de ervaringsdeskundigen.

Mijn vrouw heeft rond september door de combinatie werk en miskraam redelijk wat stress gehad, en op een dag ontwikkelde ze tinnitus leek het. Dit ging toen gepaard met een dag redelijk wat hoofdpijn. Nu lijkt dat "genormaliseerd", waar ze zegt nog altijd licht tinnitus te hebben en af en toe heeft ze dus terug eens vrij hard hoofdpijn, waarbij ze ook liefst van al in het donker zit. Dit laatste lijkt me al migraine-achtig.

Bij de NKO-arts geweest, getest op allergiën en sinusitis (CT-scan), beiden negatief. Gehoor is ook nog perfect. De volgende afspraak is eind deze maand bij een neuroloog. Klinken deze symptomen hier mensen bekend in de oren?
Extreme stress kan je brain chemistry of hoe je het ook wilt noemen permanent veranderen.

Ook voor een korte periode (1-2 maanden) jaren geleden eens extreme stress gehad (mijn tinnitus was serieus verergerd na een noise incident en ik dacht dat mijn leven erop zat, dus dat is extreme stress). Door die stress allerlei rare visuele symptomen ontwikkeld (waarvan oorzaak in het brein zit), is nooit meer verdwenen... Ook mijn migraines zijn sinds toen permanent veel erger geworden.

Dokters kunnen hier niet echt mee helpen, de wetenschap staat nog niet ver genoeg. Gewenning met de tijd is het enigste dat helpt..
 
Omdat er hier toch ook een paar ervaringsdeskundigen zitten.

Van't weekend een stevige migraine-aanval gehad, zowel zaterdag als zondag was ik een vod. Mijn probleem is ook dat ik me de dagen voor en de dagen na zo'n aanval voor geen meter kan concentreren en in het algemeen wat rondloop als een kip zonder kop. (ik ben gisteren bvb mijn handtas 2x vergeten, wel op tijd gemerkt gelukkig) Hebben jullie hier ook last van, en misschien tips om die dagen met wat meer focus door te komen?
Erna is helaas normaal, je hersenen hebben te veel moeten verwerken waardoor ze als de pijn weg is, toch nog moeten bekomen.
Enige wat je kan doen is zoveel mogelijk rusten... (Vb niet koken maar afhaal, niet langer op het werk blijven, geen sociale verplichtingen,... Die annuleer ik standaard na een zware aanval. Enkel wat echt per se moet doe ik, de rest is recupereren.)

"Miserie" voor de aanvallen is voor mij geen bekende, toevallig hormonaal gelinkt bij jou?
 
Omdat er hier toch ook een paar ervaringsdeskundigen zitten.

Van't weekend een stevige migraine-aanval gehad, zowel zaterdag als zondag was ik een vod. Mijn probleem is ook dat ik me de dagen voor en de dagen na zo'n aanval voor geen meter kan concentreren en in het algemeen wat rondloop als een kip zonder kop. (ik ben gisteren bvb mijn handtas 2x vergeten, wel op tijd gemerkt gelukkig) Hebben jullie hier ook last van, en misschien tips om die dagen met wat meer focus door te komen?

Ik neem voor mijn migraine naproxene, dat is een ontstekingsremmer die als bijwerking heeft dat hij ook tegen migraine werkt. Als ik echt een aanval heb, is dat om de 4u max in combinatie met paracetamol zodat die 2 elkaar versterken.
Als ik signalen van een migraineaanval voel opkomen, bij mij zijn dat overgevoeligheid aan geuren, licht en lawaai, dan neem ik al vooraf een naproxene, tot 2 per dag, dus veel lagere dosering. Als die nog werkzaam is op't moment dat de migraine doorbreekt, is de aanval veel minder zwaar. + dat het ook wel wat helpt tegen die overgevoeligheid vooraf, waardoor ook mijn algemeen welzijn en concentratie weer wat verbeteren.

Dus geen idee of dat bij jou ook werkt en welke medicatie je gebruikt. Maar bij mij helpt gewoon vooraf al medicatie nemen zodra de signalen opkomen. Caffeïne werkt bij mij ook goed in die fase, maar bij anderen triggert dat net een aanval.
 
"Miserie" voor de aanvallen is voor mij geen bekende, toevallig hormonaal gelinkt bij jou?
Ja :(

Rusten met een peuter van 20 maanden in huis lukt ook niet zo goed, madame schreeuwt en brult graag en het is echt nodig dat we haar in de gaten houden. Ze klimt ondertussen op de keukenstoelen en liefst nog hoger.
Ik neem voor mijn migraine naproxene, dat is een ontstekingsremmer die als bijwerking heeft dat hij ook tegen migraine werkt. Als ik echt een aanval heb, is dat om de 4u max in combinatie met paracetamol zodat die 2 elkaar versterken.
Als ik signalen van een migraineaanval voel opkomen, bij mij zijn dat overgevoeligheid aan geuren, licht en lawaai, dan neem ik al vooraf een naproxene, tot 2 per dag, dus veel lagere dosering. Als die nog werkzaam is op't moment dat de migraine doorbreekt, is de aanval veel minder zwaar. + dat het ook wel wat helpt tegen die overgevoeligheid vooraf, waardoor ook mijn algemeen welzijn en concentratie weer wat verbeteren.

Dus geen idee of dat bij jou ook werkt en welke medicatie je gebruikt. Maar bij mij helpt gewoon vooraf al medicatie nemen zodra de signalen opkomen. Caffeïne werkt bij mij ook goed in die fase, maar bij anderen triggert dat net een aanval.
Ik ben zowat aan dezelfde zaken gevoelig als jij. Voornamelijk slaap bij mij, als ik een aantal slechte nachten gehad heb dan is de kans al groter plus heel gevoelig aan licht. Rotte is gewoon dat ik pas achteraf besef van wat de aanwijzigingen waren dat er een aanval aankomt (overmatig geeuwen bvb). Ik neem voor de moment enkel paracetamol, mijn dafalgannekes van ne gram zijn mijn houvast. Als ik niet te laat ben, want dan halen die ook niets meer uit en moet ik het uitzweten.

Gisteren bij de dokter gepasseerd voor de dochter, en ik ging er iets van zeggen, maar vergeten natuurlijk. (samen met de handtas)
 
Ja :(

Rusten met een peuter van 20 maanden in huis lukt ook niet zo goed, madame schreeuwt en brult graag en het is echt nodig dat we haar in de gaten houden. Ze klimt ondertussen op de keukenstoelen en liefst nog hoger.

Ik ben zowat aan dezelfde zaken gevoelig als jij. Voornamelijk slaap bij mij, als ik een aantal slechte nachten gehad heb dan is de kans al groter plus heel gevoelig aan licht. Rotte is gewoon dat ik pas achteraf besef van wat de aanwijzigingen waren dat er een aanval aankomt (overmatig geeuwen bvb). Ik neem voor de moment enkel paracetamol, mijn dafalgannekes van ne gram zijn mijn houvast. Als ik niet te laat ben, want dan halen die ook niets meer uit en moet ik het uitzweten.

Gisteren bij de dokter gepasseerd voor de dochter, en ik ging er iets van zeggen, maar vergeten natuurlijk. (samen met de handtas)

Misschien toch eens vragen bij de dokter voor een aanvulling op paracetamol wanneer het echt erg is. Bij migraine blijft het een lapmiddeltje, maar beter lappen dan afzien. Voor mij werkt die Naproxen echt wel goed en ook de nasleep is korter dan met enkel paracetamol.

Moest je momenteel niet direct een kindje erbij willen: een hormonaal spiraaltje heeft mijn leven op dat vlak een pak makkelijker gemaakt. Bij het eerste ben ik er een paar jaar volledig vanaf geweest. De werking is ondertussen minder goed dan voorheen, maar nu is het eens een dagje of max 2, soms 3 last (en controleerbaar met medicatie), waar ik vroeger regelmatig een week plat lag in een donkere kamer.
 
Nog mensen die onstopbare honger krijgen voor een aanvak? Nadien migraine en dan is er het besef van aha, daarom had ik eens zo een honger:)
 
Terug
Bovenaan