Honden

Heb je een hond?

• Totaal aantal stemmers
    203
Ik moet mijn honden 100% kunnen vertrouwen want anders kom ik daar niet mee buiten .
ik betrouw mijn honden voor de 100% als ik ermee op straat loop .
100% bestaat niet, maak daar maar 99,9 % van.

Voorbeeld:
Ik heb een hond gekend en dat was de allerbraafste loebas die je u maar kan voorstellen.
Op een dag viel hij uit het niets zijn eigenaar / baas aan en die mens heeft een dikke maand in het ziekenhuis gelegen.

Hoe kwam dit? Die hond had blijkbaar "terminale" kanker en hij had enorm veel pijn. Maar dat wist men niet (een hond kan dit soms goed verbergen). Op een dag is hij zuiver van de pijn 'ontploft'.

"je moet maar niet met kinderen komen waar honden zitten".
Mijn neef was daar goed in. Ne wildvreemde hond treiteren wanneer de eigenaar en oma het niet zagen (zo slim was hij dus wel). En als die hond het beu was en hapte naar hem dan was hij aan het bleiten en was het de schuld van die hond.

Hoe ik dit weet? Ja tov mij deed hij het niet in het geniep maar toen begreep ik dat (ik was zelf een kind) niet goed. Pas later drong dit tot mij door.

Terwijl ik goed met honden kon omgaan, was hij honden continue aan het treiteren en het was volgens hem dan nooit zijn schuld.

---

Sindsdien is mijn mening (persoonlijk) dat je niet altijd moet wijzen naar de hond of de eigenaar van die hond. Kinderen kunnen er zelf soms ook wat van hoor.

100% bestaat niet, maak daar maar 99,9 % van.

Voorbeeld:
Ik heb een hond gekend en dat was de allerbraafste loebas die je u maar kan voorstellen.
Op een dag viel hij uit het niets zijn eigenaar / baas aan en die mens heeft een dikke maand in het ziekenhuis gelegen.

Hoe kwam dit? Die hond had blijkbaar "terminale" kanker en hij had enorm veel pijn. Maar dat wist men niet (een hond kan dit soms goed verbergen). Op een dag is hij zuiver van de pijn 'ontploft'.
99,99% dan .

Het gaat er mij om dat je uwen hond moet vertrouwen als je buiten gaat wandelen met dat beest .
Kan je hem geen 100 % vertrouwen doe hem dan een muilband aan .

99,99% dan .

Het gaat er mij om dat je uwen hond moet vertrouwen als je buiten gaat wandelen met dat beest .
Kan je hem geen 100 % vertrouwen doe hem dan een muilband aan .
Dus jij bent al 100% van de mogelijke situaties tegengekomen met je hond? Sterk.
Geen enkele hond is 100% te vertrouwen. Geen enkel levend wezen zelfs. Je weet nooit, hoe goed afgericht ooit, wat er zal gebeuren in een onverwachte stresssituatie.

Kan ik net zo over kinderen zeggen …als ik een terrasje doe zit ik daar graag rustig zonder spelende kinderen dus trekken we de lijn dan door naar het is ofwel een terrasje of kinderen hebben ….meest onzinnige vergelijking dat ik al gezien heb .
Het is ook niet aan de maatschappij om op uw kinderen te letten ….

Anja vergeten :
Maar ach ..een condoom gebruiken is toch lastig héé (om in dezelfden trend te blijven )

Uhu, je verliest daarbij wel enkele belangrijke zaken uit het oog. En het is veelzeggend dat ik je daarop moet wijzen.
Last time I checked vonden we als maatschappij nog steeds dat: mensen >>> beesten. En ik denk dat het gezond is om dat nog even zo te houden. Ethisch in eerste instanatie, maar ook heel praktisch. Of gaat uw hond onze pensioenen betalen later?

Bovendien: mijn kind is fysiek niet in staat om andere kinderen (en/of dieren) eenzelfde fysiek letsel toe te brengen zoals een gemiddelde hond dat kan doen. A fortiori als we spreken over Duitse/Mechelse schepers of aanvalshonden.

Laatst bewerkt:
Dus jij bent al 100% van de mogelijke situaties tegengekomen met je hond? Sterk.
Geen enkele hond is 100% te vertrouwen. Geen enkel levend wezen zelfs. Je weet nooit, hoe goed afgericht ooit, wat er zal gebeuren in een onverwachte stresssituatie.

En daar moet de maatschappij voor opdraaien door collectief te fungeren als (onwetende) proefpersonen in dit sociaal experiment, tegen wil en dank? Bizarre redenering.

Elk moment dat een hond van een zekere grootte/bijtkracht iemand fysiek kan bereiken zonder zijn toestemming, is een risico dat die persoon niet hoeft te dragen. En neen, zitten roepen "dat het een brave is", verandert daar niets aan. Ik heb daar geen boodschap aan. Ik ken dat beest niet. Ik hoef dat beest ook niet te kennen.
Dat anderen hopeloos naïef willen zijn als het aankomt op de psyche van beesten, mij goed. Maar ik deel die naïviteit niet, en ik hoef daar ook niet toe verplicht te worden.

Vandaag, nog geen week na het eerdere incident, zijn we gaan wandelen met het gezin langs een officiële wandelroute.

Het was rustig, het was genieten. De zon scheen. De vogeltjes floten. Alles was peis en vree.
Tot we een marginalen-huis passeerden. We hoorden een zware grom en geblaf op een 20-tal meter afstand schuin achter ons. We keken achterom en vanuit het niets kwam daar plots een vermoedelijke (ik heb het zonet opgezocht) Amerikaanse Pitbull Terriër recht op ons afgestoven. :eek::eek::eek:

Versteven van angst heb ik onmiddellijk het oogcontact afgewend en schijnbaar "rustig" blijven verderwandelen terwijl ik met mijn lichaam maximaal tussen hond en mijn kinderen bleef. In de buggy zat ons weerloos frêle kindje van 1 jaar. Als die hond zou willen, hij rijt haar in stukken uiteen waar we bijstaan. Onze 4-jarige begon compleet in paniek te schreeuwen en stond doodsangsten uit. Mijn vrouw was ook aan het gillen en sprong intuïtief tussen hond en kinderen op gevaar van eigen lijf en leden.

We hoorden de eigenaar iets roepen, maar de hond bleef naar ons toelopen. Amper 2 à 3 meter voor hij ons te grazen had, stopte hij plots. En langzaam droop hij terug af. We kregen blijkbaar om onbekende reden plots gratie van keizer hond. We mochten blijven leven, zonder verwondingen, zonder levenslange handicaps. Dank u, hond. 1000 x dank dat wij het waard zijn voor Jou, oh Hond.

:wtf: :wtf: :wtf:

Ik heb nog alle scheldwoorden zitten roepen die mij te binnen schoten in het Frans, maar in het belang van onze veiligheid heb ik het daarbij maar gelaten. Machteloos verder gewandeld. Fucking kutbeesten.
Onze 4-jarige is er nog heel de avond over bezig geweest. Dik tegen mijn goesting heb ik het zitten minimaliseren, terwijl ik nog steeds kook vanbinnen.

Sommigen nemen een mes mee in het uitgaansleven. Maar, met nochtans een stevige uitgaanscarrière achter de rug van +20 jaar, heb ik daar nooit behoefte toe gevoeld. Die behoefte begin ik hoe langer hoe meer te voelen op doordeweekse zondagse wandelingetjes tussen marginaal kutvolk met marginale kutbeesten die een reële bedreiging vormen voor mij en mijn gezin. Op een gewone hond kun je nog eens sjotten, maar tegen zo'n agressieve aanvalshond kun je niets beginnen zonder hulpmiddelen.

Laatst bewerkt:
Vandaag, nog geen week na het eerdere incident, zijn we gaan wandelen met het gezin langs een officiële wandelroute.

Het was rustig, het was genieten. De zon scheen. De vogeltjes floten. Alles was peis en vree.
Tot we een marginalen-huis passeerden. We hoorden een zware grom en geblaf op een 20-tal meter afstand schuin achter ons. We keken achterom en vanuit het niets kwam daar plots een vermoedelijke (ik heb het zonet opgezocht) Amerikaanse Pitbull Terriër recht op ons afgestoven. :eek::eek::eek:

Versteven van angst heb ik onmiddellijk het oogcontact afgewend en schijnbaar "rustig" blijven verderwandelen terwijl ik met mijn lichaam maximaal tussen hond en mijn kinderen bleef. In de buggy zat ons weerloos frêle kindje van 1 jaar. Als die hond zou willen, hij rijt haar in stukken uiteen waar we bijstaan. Onze 4-jarige begon compleet in paniek te schreeuwen en stond doodsangsten uit. Mijn vrouw was ook aan het gillen en sprong intuïtief tussen hond en kinderen op gevaar van eigen lijf en leden.

We hoorden de eigenaar iets roepen, maar de hond bleef naar ons toelopen. Amper 2 à 3 meter voor hij ons te grazen had, stopte hij plots. En langzaam droop hij terug af. We kregen blijkbaar om onbekende reden plots gratie van keizer hond. We mochten blijven leven, zonder verwondingen, zonder levenslange handicaps. Dank u, hond. 1000 x dank dat wij het waard zijn voor Jou, oh Hond.

:wtf: :wtf: :wtf:

Ik heb nog alle scheldwoorden zitten roepen die mij te binnen schoten in het Frans, maar in het belang van onze veiligheid heb ik het daarbij maar gelaten. Machteloos verder gewandeld. Fucking kutbeesten.
Onze 4-jarige is er nog heel de avond over bezig geweest. Dik tegen mijn goesting heb ik het zitten minimaliseren, terwijl ik nog steeds kook vanbinnen.

Sommigen nemen een mes mee in het uitgaansleven. Maar, met nochtans een stevige uitgaanscarrière achter de rug van +20 jaar, heb ik daar nooit behoefte toe gevoeld. Die behoefte begin ik hoe langer hoe meer te voelen op doordeweekse zondagse wandelingetjes tussen marginaal kutvolk met marginale kutbeesten die een reële bedreiging vormen voor mij en mijn gezin. Op een gewone hond kun je nog eens sjotten, maar tegen zo'n agressieve aanvalshond kun je niets beginnen zonder hulpmiddelen.

🤣🤣
Ik begrijp wat we wil zeggen, en uw frustratie.
En ik zou er ook van schrikken en aangedaan zijn.

Maar zoals je dat hier neerpent, ... is het zeer moeilijk u serieus te nemen.
"ons weerloos frêle kindje van 1 jaar" 🤣 zijn er dan groot gespierde kindjes van 1jaar die die hond kapot zouden maken?

Als je dit normaal zou vertellen zou ik nooit lachen, maar nu had ik echt iets van "drama queen 1ste klas" sorry , wel vermakend :p

Ik vind ook wel dat mensen soms te overdreven reageren op een hond die gromt of ter waarschuwing eens "nibt". Een hond die bijt om te verwonden is uiteraard niet oké, maar een hond die verschiet of die zich in het nauw gedreven voelt kan wel eens uithalen ja. Daarom is dat nog geen agressieve of gevaarlijke hond.

Als je dan iemand bent die niet goed de lichaamstaal van een hond kan lezen, dan mis je misschien de 3 eerdere subtielere waarschuwingssignalen en dan is zo'n uithaal niet per se een uitdrukking van agressie, maar juist om je een overduidelijk teken te geven "stop daarmee of ik ga je wél pijn doen".
Maar er zijn natuurlijk heel wat mensen die echt geen interesse in honden of huisdieren in het algemeen hebben, of soms zelfs afkeer. Dat is ergens normaal dat zo'n mensen overreageren op "normaal" hondengedrag of dat helemaal niet kunnen inschatten. Daar moet je nu eenmaal rekening mee houden. Ik ken ook zo'n koppel dat een afkeer heeft van allerhande huisdieren, en de twee kinderen daarvan gaan hoogstwaarschijnlijk ook zo worden.

Ik heb altijd een hond geweten thuis tot mijn 12 jaar, en nu hebben we er zelf een, maar ik voel me toch ook soms een beetje als een buitenstaander als ik "overdreven hondenliefhebbers" bezig hoor. Voor mij blijft het nu eenmaal een dier en dat kan je nooit helemaal vertrouwen. Dat is ook de reden dat ik nooit een grote hond, laat staan iets genre Rottweiler, Stafford, ... zou willen. Als de onze mijn dochter zou aanvallen, en ik schat die kans ook wel bijna onbestaande, kan ik die bij wijze van spreken met een hand bij de buren gooien. Toen ik nog geen kind had ging ik om 22.00 een laatste keer wandelen met de onze, en dan kwam ik wel eens een tiener tegen van een nogal marginaal gezin uit de buurt, die dan met al de moeite van de wereld 3 Staffords probeerde te controleren. Zeker als die onze hond hadden opgemerkt was dat een kwestie van je uit de voeten maken want ik had er nu niet echt vertrouwen in dat zo'n jong gastje die honden kon blijven tegenhouden.

Volgens mij gaat iedereen hier wel begrijpen dat bepaalde rassen eerder populair zijn bij de marginale medemens, en het is misschien erg dat die dieren daardoor een slechte naam krijgen, maar rationeel vraag ik me ook af wat we als maatschappij nu net winnen door zo'n rassen te kweken. En ondanks de vele hyperbolen, snap ik @mac-bc zijn frustratie wel als je -als iemand die duidelijk niets met honden heeft- met je kinderen op stap bent en oog in oog komt te staan met een grote hond die zich agressief opstelt. Als "leek" weet je niet of die gewoon van op een afstand wil blaffen om zijn territorium te bewaken, of jou of je kind wil aanvallen.

Volgens mij gaat iedereen hier wel begrijpen dat bepaalde rassen eerder populair zijn bij de marginale medemens, en het is misschien erg dat die dieren daardoor een slechte naam krijgen, maar rationeel vraag ik me ook af wat we als maatschappij nu net winnen door zo'n rassen te kweken. En ondanks de vele hyperbolen, snap ik @mac-bc zijn frustratie wel als je -als iemand die duidelijk niets met honden heeft- met je kinderen op stap bent en oog in oog komt te staan met een grote hond die zich agressief opstelt. Als "leek" weet je niet of die gewoon van op een afstand wil blaffen om zijn territorium te bewaken, of jou of je kind wil aanvallen.

Je slaat de nagel op de kop.

Iemand die gezelschap wilt van een dier? -> Zeer begrijpelijk
Iemand die gezelschap wilt van een dier dat de kaakomvang en bijtkracht heeft om in sneltempo een mensenarm te doorboren ->waarom in vredesnaam... Onzekerheid omdat je verdedigd moet worden van inbrekers of een verdacht-kijkende vreemdeling tijdens je avondwandeling? Niet om theatraal te willen klinken, maar in een deftige samenleving zou niemand (in een gewoon huishouden, dus geen boeren, herders en dergelijke) behoefte moeten hebben aan anatolische herders, rottweilers, Pyreneese berghonden...

Veel van die eigenaars zullen natuurlijk afkomen met "Mijn lieve Tommy heeft nog nooit een mens aangevallen en slechts 3 schapen doodgebeten!", maar gelijk hier anderen al herhaald hebben -> je bent NOOIT zeker en daarom let ge deftig op uw honden en zouden er geen grote beesten met mega-kaken mogen zijn.

Altijd al hondenliefhebber geweest en zelf ook 2 teckels in huis, vroeger een golden-retriever gehad(toen ik nog bij de ouders woonde). De teckels zijn doorgaans heel braaf, maar het zijn keffers... op terras zitten is quasi niet doenbaar omdat ze een andere hond kunnen zien en direct beginnen trekken en blaffen als een gek... Niet fijn voor ons en we willen ook onze omgeving niet storen.

De golden retriever was een doodbraaf beest 99% van de tijd, maar als een 3-jarige een keer besloot om aan zijn staart te trekken terwijl hij eten kreeg, gromde hij *plots*... Elke hond kan zo reageren, maar ge laat een klein kind nu eenmaal niet alleen met een hond en ge houdt hem/haar tijdig aan de leiband en kort genoeg... Niet iedereen is zot van honden en dat is hun goede recht. Ge kunt een klein kind en een volwassene leren dat staarttrekken(zeker tijdens etenstijd) een slecht idee is. Er van uit gaan dat mensen maar moeten weten dat je beter 3 meter afstand houdt van de Klepkens hun perceelgrens omdat Timmy de dolle herdershond daar af en toe los mag lopen.

Allemaal een beetje empathie tonen voor elkaar, een beetje gezond verstand hebben en wat respect tonen... Iemand in mijn familie heeft een relatief kleine poedelmix... Keft heel vaak, wordt niet goed opgevolgd en als ze een terrasje doet, krijgt het beestje alle marge om bij de omliggende tafeltjes te gaan snuffelen. :sop:

Grote (en zelfs middelgrote) honden houd je imho altijd aan de leiband en zelfs op een terrasje moet die niet zoveel speling krijgen dat hij bij de mensen rond u kan gaan snuffelen... Onze jongste teckel is wel wat beperkt in hoogte, maar heeft toch een stevige kaak voor hoe "klein" hij ook mag zijn.

Je slaat de nagel op de kop.

Iemand die gezelschap wilt van een dier? -> Zeer begrijpelijk
Iemand die gezelschap wilt van een dier dat de kaakomvang en bijtkracht heeft om in sneltempo een mensenarm te doorboren ->waarom in vredesnaam... Onzekerheid omdat je verdedigd moet worden van inbrekers of een verdacht-kijkende vreemdeling tijdens je avondwandeling? Niet om theatraal te willen klinken, maar in een deftige samenleving zou niemand (in een gewoon huishouden, dus geen boeren, herders en dergelijke) behoefte moeten hebben aan anatolische herders, rottweilers, Pyreneese berghonden...

Veel van die eigenaars zullen natuurlijk afkomen met "Mijn lieve Tommy heeft nog nooit een mens aangevallen en slechts 3 schapen doodgebeten!", maar gelijk hier anderen al herhaald hebben -> je bent NOOIT zeker en daarom let ge deftig op uw honden en zouden er geen grote beesten met mega-kaken mogen zijn.

Altijd al hondenliefhebber geweest en zelf ook 2 teckels in huis, vroeger een golden-retriever gehad(toen ik nog bij de ouders woonde). De teckels zijn doorgaans heel braaf, maar het zijn keffers... op terras zitten is quasi niet doenbaar omdat ze een andere hond kunnen zien en direct beginnen trekken en blaffen als een gek... Niet fijn voor ons en we willen ook onze omgeving niet storen.

De golden retriever was een doodbraaf beest 99% van de tijd, maar als een 3-jarige een keer besloot om aan zijn staart te trekken terwijl hij eten kreeg, gromde hij *plots*... Elke hond kan zo reageren, maar ge laat een klein kind nu eenmaal niet alleen met een hond en ge houdt hem/haar tijdig aan de leiband en kort genoeg... Niet iedereen is zot van honden en dat is hun goede recht. Ge kunt een klein kind en een volwassene leren dat staarttrekken(zeker tijdens etenstijd) een slecht idee is. Er van uit gaan dat mensen maar moeten weten dat je beter 3 meter afstand houdt van de Klepkens hun perceelgrens omdat Timmy de dolle herdershond daar af en toe los mag lopen.

Allemaal een beetje empathie tonen voor elkaar, een beetje gezond verstand hebben en wat respect tonen... Iemand in mijn familie heeft een relatief kleine poedelmix... Keft heel vaak, wordt niet goed opgevolgd en als ze een terrasje doet, krijgt het beestje alle marge om bij de omliggende tafeltjes te gaan snuffelen. :sop:

Grote (en zelfs middelgrote) honden houd je imho altijd aan de leiband en zelfs op een terrasje moet die niet zoveel speling krijgen dat hij bij de mensen rond u kan gaan snuffelen... Onze jongste teckel is wel wat beperkt in hoogte, maar heeft toch een stevige kaak voor hoe "klein" hij ook mag zijn.
Je hebt ook gewoon liefhebbers van het ras? Wij hadden vroeger thuis een Rottweiler, dat was een doodbrave beest, luisterde beter dan onze impulsieve teckel vandaag. Rottweilers zijn van nature uit best makkelijk trainbare honden. Je kan het zo ruim gaan opentrekken eh. Wij hebben vandaag eveneens een teckel, die zijn gekweekt voor de jacht, hebben een anatomisch ‘ongezond’ lichaam om in holen te kunnen kruipen, wij vinden ze vandaag lief en schattig. Het jachtinstinct zit er in en dat maakt ze net moeilijker trainbaar, ze zijn gekweekt om hun eigen impulsen en instincten te volgen. De onze heeft ooit de draad met de buren doorgebeten om tot bij hun kippen te geraken en heeft effectief een kip doodgebeten. Moeten we ze daarom gaan verbieden?
Een chihuahua is een klein schoothondje maar kan extreem venijnig uit de hoek komen en lelijk doorbijten. Moeten we ze daarom verbieden?

Leg de verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Elke hond moet imo op openbaar domein aan de leiband, elke tuin moet voldoende afgeschermd zijn en elke eigenaar is verantwoordelijk om de ‘gebreken’ van zijn hond te kennen en zich daar naar te schikken. De onze heeft ooit een kip gevangen, ok hier staat een omheining aangepast aan de hond waar die niet meer kan doorbijten. Wij zijn verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat onze hond geen overlast veroorzaakt en niet in een onverwachte stresssituatie terechtkomt waarin die overlast kan veroorzaken.

Je hebt ook gewoon liefhebbers van het ras? Wij hadden vroeger thuis een Rottweiler, dat was een doodbrave beest, luisterde beter dan onze impulsieve teckel vandaag. Rottweilers zijn van nature uit best makkelijk trainbare honden. Je kan het zo ruim gaan opentrekken eh. Wij hebben vandaag eveneens een teckel, die zijn gekweekt voor de jacht, hebben een anatomisch ‘ongezond’ lichaam om in holen te kunnen kruipen, wij vinden ze vandaag lief en schattig. Het jachtinstinct zit er in en dat maakt ze net moeilijker trainbaar, ze zijn gekweekt om hun eigen impulsen en instincten te volgen. De onze heeft ooit de draad met de buren doorgebeten om tot bij hun kippen te geraken en heeft effectief een kip doodgebeten. Moeten we ze daarom gaan verbieden?
Een chihuahua is een klein schoothondje maar kan extreem venijnig uit de hoek komen en lelijk doorbijten. Moeten we ze daarom verbieden?

Leg de verantwoordelijkheid bij de eigenaar. Elke hond moet imo op openbaar domein aan de leiband, elke tuin moet voldoende afgeschermd zijn en elke eigenaar is verantwoordelijk om de ‘gebreken’ van zijn hond te kennen en zich daar naar te schikken. De onze heeft ooit een kip gevangen, ok hier staat een omheining aangepast aan de hond waar die niet meer kan doorbijten. Wij zijn verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat onze hond geen overlast veroorzaakt en niet in een onverwachte stresssituatie terechtkomt waarin die overlast kan veroorzaken.
Ik denk dat het punt was dat als er iets misloopt dat beter met een Chihuahua gebeurt dan een Rottweiler. Daar is niets opentrekken aan hé, een Teckel is voor een mens minder gevaarlijk dan een Rottweiler, en of die moeilijk trainbaar zijn of niet lijkt me aan intrinsieke zaken zoals grootte, spiermassa, bijtkracht, ... niets te veranderen. Als een Chihuahua mij aanvalt en ik trap te hard is dat beest mogelijk dood, bij een Rottweiler zal ik me zwaar moeten verweren.

In een ideale wereld is elke eigenaar verantwoordelijk en wordt er naar een hondenschool gegaan. In de praktijk uiteraard niet, en puur op buikgevoel zou ik denken dat honden die zware schade kunnen aanrichten oververtegenwoordig zijn bij eigenaars zonder verantwoordelijkheidszin. Vandaar ook de open vraag of het dan echt een meerwaarde is voor de maatschappij dat mensen die honden kweken, want uiteindelijk is die hun functie in dit deel van de wereld toch bijna altijd "gezelschapshond". Het argument liefhebber vind ik dan ook een pover argument, die mensen zullen dan van iets anders liefhebber moeten worden in de hypothetische situatie dat die rassen niet meer beschikbaar worden of op andere manier er meer controle op komt.

In de marginalere buurten in mijn gemeente zijn grote/intimiderende honden toch ook gewoon een statussymbool; zoals de geleaste BMW. Vaak door de kinderen of vrouw aangevoerd, of meer waarschijnlijk: de hond gaat met hun wandelen.

Wij hebben thuis 2 teckels, als we op reis gaan doen we die meestal bij mijn moeder die ook 2 teckels heeft, en is dit nooit een probleem.
Nu is mijn moeder op reis en zijn haar 2 teckels bij ons.

Opzich werkt dit ook wel. Maar onze jongste teckel(de jongeste van alle 4 1,5 jaar) is al een paar x uitgevlogen naar de oudste van ons moeder. (Die ouder en groter is als hem)

- omdat hij het afwasmachine wou aflekken
- omdat hij op mijn schoot zat
- toen we de bandjes aandeden om te gaan wandelen

Meestal grabbel ik die van ons dan vast en straf ik hem, maar ik vraag mij af of ik ze niet gewoon beter laat doen? Maar ik ben bang dat het dan een serieus dog fight zal worden

Die andere beest reageerd meestal niet, behalve met de bandjes gaf hij een knauw terug, helaas stond ik ertussen en was het tegen mijn been. (niets ernstig)

Aangezien ze nog 7 dagen bij ons zijn denk ik wel dat het nog gaat gebeuren.

Eten geven is lastig, dat is die 2 paar echt scheiden en apart eten geven.
Onderling is het al lastig maar dan met die 2 vs 2 nog erger

Liefhebber van het ras... ja sure, dat bepaalde rassen heel groot en lief kunnen zijn mits de nodige training wil ik perfect aannemen. Gelijk Sylverscythe reeds zei: teckels kunnen net zo goed als een grote hond slecht reageren, maar niemand -met gezond verstond- gaat ontkennen dat de gevolgen bij dergelijke scenario's veel erger zijn bij de grote beesten. Om nog maar te zwijgen van hoe weinig baasjes effectief de trekkracht van een grote hond kunnen beheersen. Feit is dat ik 2 teckels van 10 kg makkelijk kan houden als ze trekken uit volle macht... Een scheper, rottweiler, bully of anderen die makkelijk 30 - 40kg kunnen wegen... Ik zou er al moeite hebben met mijn 92kg, laat staan iemand die wat lichter weegt en wat minder armkracht heeft.

Verantwoordelijkheid bij de eigenaar leggen -> komt een beetje over als een drogredenering. Zoveel problemen kan je wegschrijven door gewoon te schrijven met "als mensen verantwoordelijkheid" nemen. De realiteit is dat er genoeg mensen zijn die dit niet doen en daarom zijn wetgevingen (en familiale verzekeringen) er. Dierenmishandeling is wettelijk (gelukkig) strafbaar... Wel wettelijk zou ik ook graag zien dat niet zomaar elke kwast een american bully los op zijn gazon kan laten loslopen, maar daar is pas iets mis mee wanneer iemand aangevallen of wakker gehouden wordt... Je kan de rationaliteit niet ontwijken dat de bestaande regels op veel plaatsen te los zijn.

Maar ja, als er ergens een kind verminkt wordt voor het leven en de kranten durven vermelden welk ras het was (zonder verder negatieve insinuaties) dan heb je daar alles ras-verdedigers in de commentaren die zeggen dat 99% van die beesten brave loebassen zijn. :rolleyes:

"Nu gaan alle mensen denken dat mijne Piewie een monster is!"

...Wel strikt genomen heeft het de bijtkracht van een (klein) monster. Fijn dat die van u nooit iets doet. Laten we hopen dat niets hem per ongeluk triggert, want dan ben jij waarschijnlijk nog altijd een braaf baasje en heeft er toch iemand de gevolgen gedragen van een grote hond.

Maar ja, als er ergens een kind verminkt wordt voor het leven en de kranten durven vermelden welk ras het was (zonder verder negatieve insinuaties) dan heb je daar alles ras-verdedigers in de commentaren die zeggen dat 99% van die beesten brave loebassen zijn. :rolleyes:
Als ze bij mensen het ras vermelden is dat ook zo. :unsure:

Maar dat is nu toch net het probleem? De verantwoordelijkheid ligt toch al bij de eigenaar? En sommigen kunnen daar gewoon niet mee om.

In het laatste voorbeeld van @mac-bc , uiteraard is die eigenaar verantwoordelijk én aansprakelijk. Maar daar ben je vet mee wanneer zo een Stafford of vergelijkbaar ras in uw kuit of erger in uw kind heeft gebeten.

Nee, ik ben absoluut voor vrijheden voor iedereen, maar ik zou er echt niks op tegen hebben om bepaalde rassen gewoon te verbieden. Want het is al meermaals gebleken dat veel mensen daar gewoon niet mee om kunnen en er totaal onverantwoordelijk mee omspringen. En ja, mits goed opgevoed gaan dergelijke rassen in 99,99% van de gevallen nooit problemen veroorzaken, maar wanneer die niet goed opgevoed zijn of in slechte leefomstandigheden leven, geeft dat vroeg of laat problemen. Dus ik zie daarin weinig verschil met het verbieden van bepaalde andere diersoorten.

En je kan een hond nooit 100% vertrouwen, dat is hier toch ook al duidelijk gezegd. Wij hadden vroeger een Irish Soft Coated Wheaten Terrier, heel lief beest, deed niemand kwaad (behalve zijn afkeer voor kleine honden en het konijn van mijn zus dat hij, wellicht, heeft opgepeuzeld). Maar toch heeft hij 1x naar mij geknapt omdat ik hem uit de auto wou halen, hij dacht dat we een ritje gingen doen en ik was gewoon mijn auto aan het kuisen. En ik heb ook ooit effectief een beet tot bloedens toe gekregen van de West Highland White Terrier van mijn toenmalige schoonouders terwijl ik gewoon normaal met dat beestje aan het spelen was. Je weet wel, zo een lief braaf snoezig "Westietje".

En hoewel Terriërs natuurlijk van nature ook werden gekweekt en gebruikt voor de jacht en ze dus nog steeds dat instinct hebben én die Soft Coated ook gewoon een middelgrote hond was met sterke kaken en tanden, mag ik er niet aan denken dat het een Stafford of Dogo Argentino was die me daar een knap zou hebben gegeven.

Maar hoeveel controles zijn er? Wat zijn vandaag de effectieve consequenties? Veel te beperkt en daarom vegen er zoveel hun voeten aan. Hoe erg het ook is, sommigen moeten nu eenmaal gestraft worden alvorens ze effectief gemotiveerd worden zich aan te passen.
Het is pas wanneer het te laat is, als het tot een jammer ongeval komt dat er zware consequenties zijn (hond wordt ingeslapen en eigenaar krijgt een verbod op het houden van een hond). Een verantwoord iemand denkt op voorhand aan die consequenties en aan het respect tegenover de medemens, anderen niet.

Van mij mag er gerust in ieder bos/park een opzichter actief gasboetes uitschrijven voor loslopende honden. Er mogen boetes/pv’s komen per keer een hond uithaalt naar anderen.
Onze hond is op straat aangevallen geweest door een Duitse dog. Mijn vriend wandelde op voetpad met aangelijnde hond. Duitse dog brak los uit zijn tuin, met zijn volle gewicht had hij een metalen poort opengesprongen. Hij heeft onze hond vastgegrepen waarbij heel de kop van onze hond in de muil van de Duitse dog stak. Een voorbijkomende wagen is onmiddellijk gestopt en heeft samen met mijn vriend met brut geweld onze hond kunnen bevrijden. We hebben de politie gebeld. Bleek de hond te zijn van hun collega’s (koppel werkte beiden op het politiekantoor). De reactie van de politie: ‘gohja ga nekeer met die mensen praten en probeer het onderling te regelen, onze tussenkomst is daarbij niet nodig’. Ik vind dat niet kunnen, ik verwacht een pv en duidelijke consequenties. Wij zijn wel met onze hond naar de dierenarts mogen gaan. Wij hebben 1000en euros aan therapieën betaald om onze hond over zijn trauma heen te helpen. We moeten maar hopen dat die eigenaars daarvoor uit goede wil willen opdraaien. Daar wringt imo het schoentje, men mag actief strenger optreden.

Moeten daarom de mensen met goede intenties afgestraft worden met een verbod op hun geliefd ras?

Uhu, je verliest daarbij wel enkele belangrijke zaken uit het oog. En het is veelzeggend dat ik je daarop moet wijzen.
Last time I checked vonden we als maatschappij nog steeds dat: mensen >>> beesten. En ik denk dat het gezond is om dat nog even zo te houden. Ethisch in eerste instanatie, maar ook heel praktisch. Of gaat uw hond onze pensioenen betalen later?
Aan gij zijt ook zo enen die de mens bovenaan de voedselketen zet en enkel de mens heeft het recht om op deze aardkloot rond te lopen .
Tja , t’is dankzij het gezond verstand van de mens dat er nu zoveel problemen zijn (maar das een andere discussie )
Dus nee , voor mij persoonlijk is de mens zeker geen superieur ras die boven alles gaat ….maar iedereen mag daar over denken hoe hem wilt , uw goed recht .
Nee mijn hondjes gaan uw pensioen niet betalen maar gij gaat dat van mij ook niet betalen …dus snap niet echt wat dit hier staat te doen en heeft dus niks -met de zaak te maken dat gij zo een onnozele redenering opschrijft …

Bovendien: mijn kind is fysiek niet in staat om andere kinderen (en/of dieren) eenzelfde fysiek letsel toe te brengen zoals een gemiddelde hond dat kan doen. A fortiori als we spreken over Duitse/Mechelse schepers of aanvalshonden.
Nu nog niet maar als hem groter is kan hem dat wel en erger ..ge leest en ziet nu al genoeg op het nieuws van hoe jonge mensen tegenwoordig met elkaar omgaan of tegen anderen ….maar dan ga jij waarschijnlijk zeggen dat ik dat niet mag doortrekken naar uw kinderen zekers ….awel voor u geld hetzelfde in de richting van mijn hondjes . ;)
Misschien hebt gij wel de toekomstige don corleone op de wereld gezet …

Terug
Bovenaan