Honden

Heb je een hond?

• Totaal aantal stemmers
    203
't Beestje is acht weken, om nu al niet te laten volgen omwille van mogelijke verlatingsangst is als een baby negeren als ie weent 'zodat ie later geen streken krijgt' ;)

Bijten is ook een vorm van communicatie voor een pup/hond he, en om de wereld te ontdekken een pup heeft geen handen dus gebruikt daar zijn bek voor, dus vooraleer je dit wil gaan afleren op een fysieke manier aka voelen (wat je gewoon niet moet doen) leer een pup eens lezen, eens je dat kan ga je ook beter begrijpen waarom die een bepaald bijt gedrag doet en dan is het zaak om daar op de juiste manier een ander gedrag aan te koppelen, uiteraard als je hem net genoeg pijn doet (laten voelen dus) gaan de meeste daar ook mee stoppen, voor sommige kan het een trigger zijn om nog harder te bijten maar je hond leert daar verder niks positiefs van hoor.

Onze mechelaar die uit een vrij zware pakwerk lijn komt heeft op de bijna 4 maand hier nog geen 1 x een fysieke correctie gekrijgen en zal dat ook nooit krijgen, ze gedraagt zich nu al tov me alsof ik haar afgod ben, die gaat voor me door het vuur op training gaat haar knop ook om en dan is ze echt top wat die op 4 maand al laat zien en daar ben ik 100% zeker van dat dit komt door de goede band en de vele positiviteit die ik haar dag in dag uit laat zien, doet ze dan toch iets ongewenst dan wordt daar snel een draai aan gegeven om dat gedrag positief te doorbreken

Nu ben zelf een fokker die serieus erop hamert dat de pups hier hun bijtrem leren van de moeder/vader, ontbreekt dit stuk bij de fokker begin je al met een achterstand en geloof me veel fokker interpreteren dit als agressie van de ouders en corrigeren helaas dat gedrag wanneer het plaatsvind.

Vandaag eindelijk na 2 eerdere afkeuringen onze kennelnaam gekregen voor onze Teckel kennel:
-Bold and Beautiful

Website gaat online volgende maand

Laatst bewerkt:
Gisteren kwaad geweest op mijn duvels …
Ben aan het schilderen en ze vinden het plezant om dan de verf van de muur te krabben en af te likken (maar wel altijd op dezelfde plek ) …heb ze nu al 3 keer mogen herdoen en gisteren dus weer prijs …
Heb ze eens goed uitgefoeterd en de rest van de avond genegeerd (dus ook geen wandeling , geen knuffels , geen snoepje ..)

Vanmorgen kon ik het niet meer aanzien en heb ze een goede knuffel gegeven .
Hopelijk hebben ze het begrepen .
Achja , honden in hunne pubertijd …

Heb ze eens goed uitgefoeterd en de rest van de avond genegeerd (dus ook geen wandeling , geen knuffels , geen snoepje ..)
Voor zover ik weet, kunnen die zo lang toch niet weten waarom ze gestraft worden? Dus de kans is niet heel groot dat ze nu "hun les hebben geleerd" vrees ik...

Hier al 2 dagen puberstreken, gisteren hondenschool en toen ik het veld opkwam, gelijk aan de trainer gezegd dat het kon zijn dat ik vroegtijdig zou vertrekken hierdoor. Geen probleem voor haar gelukkig.
Wat bleek? Stonden we met 4 honden klaar voor de les waarvan 3 compleet losgeslagen pubers met alle streken vandoen! 🤣 les dus toch kunnen uitdoen omdat alles heel traag ging met al die honden die koppig hun eigen zin wilden doen. 🤭

Bijten is ook een vorm van communicatie voor een pup/hond he, en om de wereld te ontdekken een pup heeft geen handen dus gebruikt daar zijn bek voor, dus vooraleer je dit wil gaan afleren op een fysieke manier aka voelen (wat je gewoon niet moet doen) leer een pup eens lezen, eens je dat kan ga je ook beter begrijpen waarom die een bepaald bijt gedrag doet en dan is het zaak om daar op de juiste manier een ander gedrag aan te koppelen, uiteraard als je hem net genoeg pijn doet (laten voelen dus) gaan de meeste daar ook mee stoppen, voor sommige kan het een trigger zijn om nog harder te bijten maar je hond leert daar verder niks positiefs van hoor.

Onze mechelaar die uit een vrij zware pakwerk lijn komt heeft op de bijna 4 maand hier nog geen 1 x een fysieke correctie gekrijgen en zal dat ook nooit krijgen, ze gedraagt zich nu al tov me alsof ik haar afgod ben, die gaat voor me door het vuur op training gaat haar knop ook om en dan is ze echt top wat die op 4 maand al laat zien en daar ben ik 100% zeker van dat dit komt door de goede band en de vele positiviteit die ik haar dag in dag uit laat zien, doet ze dan toch iets ongewenst dan wordt daar snel een draai aan gegeven om dat gedrag positief te doorbreken

Nu ben zelf een fokker die serieus erop hamert dat de pups hier hun bijtrem leren van de moeder/vader, ontbreekt dit stuk bij de fokker begin je al met een achterstand en geloof me veel fokker interpreteren dit als agressie van de ouders en corrigeren helaas dat gedrag wanneer het plaatsvind.

Vandaag eindelijk na 2 eerdere afkeuringen onze kennelnaam gekregen voor onze Teckel kennel:
-Bold and Beautiful

Website gaat online volgende maand
Ik heb een vraagje over fysieke correcties. De puppy heeft meestal rond 20u-21u zijn zoomies, dus begint dan rond te rennen, te bijten op speeltjes. Allemaal oké, ik probeer dan ook energie weg te nemen door speeltjes te geven enz. Maar dan begint hij in zijn bench op zijn kussen en deken te bijten en trekken, wat niet mag. Het probleem is dat ik hem daar niet weg krijg zonder fysieke correctie. Ik probeer af te leiden met andere speeltjes, maar hij luistert niet. Ik doe ean meestal een fysieke correctie aan de nek, maar hij hapt dan zacht terug dus dat is ook niet de goede methode.

Ik heb een vraagje over fysieke correcties. De puppy heeft meestal rond 20u-21u zijn zoomies, dus begint dan rond te rennen, te bijten op speeltjes. Allemaal oké, ik probeer dan ook energie weg te nemen door speeltjes te geven enz. Maar dan begint hij in zijn bench op zijn kussen en deken te bijten en trekken, wat niet mag. Het probleem is dat ik hem daar niet weg krijg zonder fysieke correctie. Ik probeer af te leiden met andere speeltjes, maar hij luistert niet. Ik doe ean meestal een fysieke correctie aan de nek, maar hij hapt dan zacht terug dus dat is ook niet de goede methode.
Ik heb op Vinted 2dehands dekens gekocht voor in zijn bench. Zitten daar gaten in: who cares?

De mijne gaat wel om 19u30-20u in zijn bench in de gang (weinig prikkels) met deken over de bench. Als ik hem langer ophoud, stelt hij ook ongewenst gedrag (kussens en dekens pikken van de zetel, op de zetel springen, in mijn handen bijten,...) Waarschijnlijk door overprikkeling. Zo ben ik dat gedrag te snel af.

Iemand een idee om padden gerust te laten voor honden? Tegenwoordig als ge ze 's avonds alleen buiten laat is t bijna elke dag van dat. En buiten tien minuten slijm etc cva wel maar toch... .

Edit: Omdat er nen unsure volgt, ik bedoel ervoor zorgen dat de honden van de padden afblijven he :p .

Laatst bewerkt:
Hier schieten die van ons ook elke avond rond 22.00 in gang duurt een 30 tal min ik laat ze gewoon doen, dit is vrij normaal gedrag (oververmoeid) en moet je eigenlijk niet corrigeren, het is ook letterlijk hun ei kwijt raken, hen meer speeltjes geven gaat daarin ook niet helpen want dat werkt averechts en zal die vermoeidheid enkel maar versterken maar omdat ze niet willen slapen gaan ze er nog meer tegen vechten met evt bijtgedrag tot gevolg.

je kan daar een draai aan geven door dat gedrag voor te zijn en ze eerder in de bench te stoppen, een gevulde kong geven en die in de bench te leggen van het moment dat die zoomies krijgt is ook een goed idee na een paar dagen zal die waarschijnlijk rond dat uur ook al bij de becnh staan voor zijn kong

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet, kunnen die zo lang toch niet weten waarom ze gestraft worden? Dus de kans is niet heel groot dat ze nu "hun les hebben geleerd" vrees ik...
Wees gerust dat ze het goed weten hoor .
Vanaf dat ik thuis kom zie ik al dat ze iets uitgestoken hebben gewoon aan hun gedrag …ik wijs dan met de vinger naar de plek en dan zijn ze ribbedebie met de staart tussen de benen…zoals vandaag dus weer (wel minder maar toch weer… :( )

Heb er nu voor gezorgd dat ze er nietmeer aan kunnen …;)
We zullen morgen zien . ;)
Was erg kwaad op maar als zo een Loebas zijn poten op uw schouder legt en dan in uw bakkes begint te lekken als je op uwe rug licht ….tja t’was direkt gedaan met kwaad zijn . ;)

Laatst bewerkt:
Vandaag geen schade aan de muur en ze hebben ook niet geprobeerd om alles uit de weg te duwen dus laat nu alles effe staan en dan in de loop van volgende week de muur weer vrij maken …en blijven hopen . ;)

Al bij al gaat het heel goed, maar de nachten zijn nog lastig voor mijn Labrador van 10 weken:

- Eerste 3 dagen heeft mijn vriendin bij hem onder geslapen om hem te laten wennen

- Vanaf dan proberen we de tough love route en negeren we hem elke nacht

- hij lijkt zijn gevoeg in te houden, wat heel goed is

- maar om 1u wordt die standaard wakker en weent die een uur lang. We negeren dit gewoon maar het breekt toch ons hart.

Correcte methode en gewoon uitzitten? Hij slaapt in de bench met wat speelgoed.

Al bij al gaat het heel goed, maar de nachten zijn nog lastig voor mijn Labrador van 10 weken:

- Eerste 3 dagen heeft mijn vriendin bij hem onder geslapen om hem te laten wennen

- maar om 1u wordt die standaard wakker en weent die een uur lang. We negeren dit gewoon maar het breekt toch ons hart.

Ik heb zelf 2 weken op de zetel geslapen (was totaal nog niet zindelijk ook), ik zou in jullie geval ofwel de bench boven zetten en elke nacht wat opschuiven, ofwel om 1u naar beneden gaan en in de zetel verder slapen. Hij is echt nog HEEL jong he...
Ook gedragen kleding (die hij stuk mag bijten 😬) bij hem leggen kan helpen.

1 van mijn hobbies is lesgeven aan een hondenschool (brevet KKUSH sectie 4b voor de kenners), eigenlijk richten we eerder de baas af dan de hond ;)
Een hond heeft graag een strenge/consequente baas (zeker ne Mechelaar) er is ook nog de keuze van hond, ben je gepensioneerd en heb je de hele dag tijd of zie graag een hond in huis maar heb je (eerder) minder tijd?

Wat de pup thuis brengen betreft, wij behandelen onze hond als een mens : FOUT , hij stamt af van de wolf, al eens gezien hoe een moeder wolf een pup terecht wijst? (doe de moeite bekijk een paar wolven docu's) Na die terechtwijzing weet zo'n pup het zeker wat hij/zij wel en niet mag, er is geen twijfel bij die pup, afwijkend gedrag wordt gestraft of te afwijkend zal de alpha ingrijpen en zelfs doden.
Om terug te komen op de pup die thuis komt.
ONVERBIDDELIJK de eerste nacht gaan slapen op uw gewone uur en ook opstaan op uw gewone uur, NOOIT toegeven ook al is het gejammer nog zo meelijwekkend, sta je toch op ben jij degene die zal blijven opstaan elke nacht, uw hond kent maar 2 kleuren, wit of zwart er zijn geen 50 tinten grijs tussenin :)
Niet in de zetel is niet/nooit in de zetel, dat hij/zij met kerst of pasen "nu mag het wel een keer voor zijne pasen" begrijp uw hond niet!
Ik zie soms op de les de madammekes komen op hoge hieltjes met een Rottweiler (reu) van 60 kg , 2 jaar oud en 1 brok spieren , tja hij luistert niet, ik kan er geen weg mee, ondertussen heb je lijn van de hond al in je handen want anders valt hij elke andere hond aan die passeert.
Ook al weet je het lot al ( hij is naar een boer in de Ardennen aka spuitje in't asiel wegens onhandelbaar want die boerderij waar het vol met honden loopt heb ik nog niet gevonden).
Wees eerlijk met jezelf als je een (ras) hond kiest, ik zal geen flatcoat retriever in huis nemen reden : met een flatcoat ga je 2 uur actief wandelen (doorstappen a 5 km/h) die komt thuis jij ligt uitgeteld in de zetel , 1/2 uur later staat die rond uw benen te draaien om weer iets te doen, die honden worden gewoon niet moe ;)
Een gepensioneerde die graag een hond in huis heeft kan ik me voorstellen dat dit niet is wat je wil :)
Border collie idem, zeer actieve en slimme hond niet weggelegd voor mensen die niet actief met hun hond bezig zijn, Duitse herder prachtige hond maar heeft een zeer consequente baas nodig, Jack Russel terrier, ook zo iets, fantastische hondjes maar Duitse herder in pocket formaat, en Jackske kent geen angst, heb er op de school al gezien die zonder schroom een Rottweiler te lijf gaan, de meeste terriers zijn niet gemakkelijk, als je die een bevel geeft en ze doen het heb je geluk gehad :) en zo kan ik nog even door gaan...

Onze hond(en) gingen overal mee naar toe, zelfs 4 sterren hotels waar we wel eerst informeerden of een hond toegelaten was, we planden onze reizen in functie van de hond. Ik ging met onze hond naar 't stad iets halen, die liep zonder lijn naast mij, op de markt in een oerwoud van benen met af en toe een andere hond tussen , en hij hield zelf in het oog dat hij dicht bij mij bleef, hoe leer je dat aan? Simpel het begint met die hond zijn aandacht bij u te leggen: ik liet die van het begin op plaatsen waar dat kon loslopen, zag ik dat zijn aandacht niet bij mij was verstopte ik/wij mij/ons en kon hij gaan zoeken waar we zaten, je zag dan de paniek, na een keer of tien weet hij het wel: ik hou die gast in de gaten...
Mijn hond mocht je een steak (rauw of gebakken) op zijn wandelroute leggen die liep daar gewoon voorbij , die snuffelde daar zelfs niet aan, hoe leer je dit? Buurvrouw gevraagd of ze me effe een plezier wou doen: 500 gram gehakt door haar (met rubber handschoenen) in balletjes gerold, eerst wel het gehakt wat gepimt met sambal, cayennepeper (een hond kan absoluut niet tegen pikant, komt er terug uit langs dezelfde weg)
Die balletjes gaat de buurvrouw effe leggen langs de eerste 500 meter van de route, het eerste schrokte hij op, tweede ook, derde ging al wat trager, vierde nog trager en bij de vijfde kwam alles eruit, schrok terug binnen met 5 de bal, terug eruit en hij liet alles liggen en ging al brakend verder, zesde bal liep hij voorbij en idem de rest....wreed? Kan zijn maar mijn hond is op 15 jarige leeftijd gestorven en niet aan vergif van vlees dat ergens lag (vraag me af waarom er kl**** zijn die dat doen?)....
Daarom als je je hond eten geeft, bijv droge korrels altijd met uw hand door het eten gaan dat uw geur eraan hangt, voor hem is dat een signaal alles veilig dit komt van de baas....

Laatst bewerkt:

Zkeer niets bij gaan liggen …hij voelt zich alleen en vraagt om aandacht maar je kan wel doen wat Mulan aangeeft en een kledingstuk (gedragen en niet gewassen ) in zijn bench leggen zodat hij u riekt .

Als ik mijn puppy’s ga halen neem ik ook altijd een dweil mee om in de nest te leggen zodat daar de geur van de moeder nog inhangt . Helpt ook bij verlatingsangst .

Mijn honden lopen ook los (al vanaf dat ze 4 maand zijn ) van wanneer het kan en dan speel ik ook soms verstoppertje en moeten ze me komen zoeken .
Is leuk om te doen en de hond leert inderdaad om u in het oog te houden waar je ook bent . ;)
Ga er achtereen mee naar de jaarmarkt om ze te wennen aan de drukte en eens tussen de koeien en paarden lopen …ben benieuwd naar hun reactie en gedrag maar ze gaan zeker niet loslopen dan . ;)

Hier was het negeren bij het opspringen toch niet zo gemakkelijk bij de Boerboel, ineens al die kilo's in uwe nek

Inderdaad, en de scharren op de achterkant van je benen. Maar hij leert bij, een processie van Echternach, maar er is toch vooruitgang.

Als hij zo blij is, springt ie heel de tijd rond als een jong veulen. Wat ok is, helaas soms met de laatste sprong eindigend op mij.

Het probleem is ook nog dat de tweede hond telkens van de situatie probeert te profiteren en komt schooien om aandacht terwijl de grote pup eigenlijk goed aan het luisteren is/was. Het duurt dan dubbel zo lang vooraleer ze beide kalm genoeg zijn, luisteren en die aandacht krijgen.

Zkeer niets bij gaan liggen …hij voelt zich alleen en vraagt om aandacht maar je kan wel doen wat Mulan aangeeft en een kledingstuk (gedragen en niet gewassen ) in zijn bench leggen zodat hij u riekt .

Als ik mijn puppy’s ga halen neem ik ook altijd een dweil mee om in de nest te leggen zodat daar de geur van de moeder nog inhangt . Helpt ook bij verlatingsangst .

Mijn honden lopen ook los (al vanaf dat ze 4 maand zijn ) van wanneer het kan en dan speel ik ook soms verstoppertje en moeten ze me komen zoeken .
Is leuk om te doen en de hond leert inderdaad om u in het oog te houden waar je ook bent . ;)
Ga er achtereen mee naar de jaarmarkt om ze te wennen aan de drukte en eens tussen de koeien en paarden lopen …ben benieuwd naar hun reactie en gedrag maar ze gaan zeker niet loslopen dan . ;)
Grappig, ik heb identieke vraag op Reddit gesteld en ik krijg daar het tegenovergestelde advies. Na een tijdje krijg zie ik het bos door de bomen niet meer met hoeveel info er is. Maar bedankt voor de tips! Ik ga eerst eens beginnen met een kledingstuk.

We horen vaak een hond/pup is geen mens dus we moeten ze zo ook niet behandelen (klopt als een bus, maar dan krijg je wel vaak te horen kijk eens hoe de moeder haar pups aanpakt zo moet je het ook doen, we gaan ons dan wel in de rol van een moeder hond inleven, euhh niet dus

Zo een dingen zijn toch achterhaalde theorieën en is ook één van de redenen waarom je beter bij de meeste oubollige hondenscholen wegblijft

Streng? heb niet het gevoel dat ik streng moet zijn bij men mechelaar wel consequente dat 100%, voor de rest liefdevol, blijf me nog met regelmaat verbazen hoe makkelijk mijn mechelaar te trainen is en hoe snel ze dingen oppikt puur allen omdat ik met haar zo een goede warme band heb opgebouwd, is totaal niet nodig om daar met een strenge hand mee bezig te zijn

Is nochtans een mechelaar uit een zware Knpv-ipo werklijn en was zeker niet de woessie van de nest

Straffen? ik werk hier met het belonen van positief gedrag en negeren van ongewenst gedrag, vele zullen verbaasd zijn hoe snel een pup die positieve dingen die je van ze verwacht oppikt, dat gaat bestraffen is in mijn ogen eerder een zwakte en een achterhaald dingetje, om te straffen daar heb ik de moeder en of vader al voor gehad, ontbreekt ook vaak bij vele fokker die dit zien als agressie en dit de kop indrukken wat nefast is voor de verdere ontwikkeling van de pup.

Ik hoef eens de pup/s rijp zijn om het nest te verlaten de moeder/vader rol niet op me te nemen maar wel die van een liefdevol/correct baasje waarbij de pup/hond het gevoel heeft: Bij hem kan ik altijd terecht.

Veel dingen die mis lopen bij pups komen ook voornamelijk door verkeerd handelen van het baasje, de pup weet vaak niet beter, oplossing die vele gebruiken: De pup dan maar straffen terwijl ze eigenlijk zelf op de vingers getikt moeten worden.

Grappig, ik heb identieke vraag op Reddit gesteld en ik krijg daar het tegenovergestelde advies. Na een tijdje krijg zie ik het bos door de bomen niet meer met hoeveel info er is. Maar bedankt voor de tips! Ik ga eerst eens beginnen met een kledingstuk.
Je hebt 2 strekkingen en je kiest zelf waar je je het beste bij voelt:
- jij bent de roedelleider, jouw wil is wet en de pup moet zich maar aanpassen
- de pup is heel afhankelijk van jou, zorg eerst voor een goeie basis wat vertrouwen en veiligheid betreft en de rest komt wel

Beide zijn niet feilloos en zullen niet bij elke hond passen. Ikzelf ben absoluut geen "strenge leider" en ik heb ook geen honden gehad die dat nodig hadden. Dat is puur een kwestie van geluk. Als de pup die ik nu heb wat koppiger zou zijn, zou ik effectief moeten leren om "boven hem te staan" en extreem duidelijke lijnen uit te tekenen en afwijkingen af te straffen. Maar tot nu toe is dat een vrolijke speelse loebas die zijn puberale rebellie snel opgeeft. Dus mijn stijl past gelukkig bij mijn hond ook.

ONVERBIDDELIJK de eerste nacht gaan slapen op uw gewone uur en ook opstaan op uw gewone uur, NOOIT toegeven ook al is het gejammer nog zo meelijwekkend, sta je toch op ben jij degene die zal blijven opstaan elke nacht, uw hond kent maar 2 kleuren, wit of zwart er zijn geen 50 tinten grijs tussenin :)
Heb ik dus niet gedaan en hem wèl gevolgd, ondertussen (net 7 maand oud) houdt hij zich in stilte bezig als hij wakker is en geeft zelfs geen kik tot wanneer ik zijn bench open heb gedaan.
Duitse herder prachtige hond maar heeft een zeer consequente baas nodig,
Mijn stamboommechelaar en mijn halve Duitser hebben dus pech met mij. En toch zijn dat geen "hopeloze gevallen" waar niets mee aan te vangen valt. Zoals hierboven al staat: geluk dat onze persoonlijkheden elkaar aanvullen. Op de hondenschool loopt bvb een volle Duitser rond die dezelfde week geboren is als de mijne en die zou ik absoluut niet de baas kunnen zoals me nu wel lukt met de mijne ondanks dat die een pak kleiner en lichter is dan mijn lomp geval.
Ik ging met onze hond naar 't stad iets halen, die liep zonder lijn naast mij, op de markt in een oerwoud van benen met af en toe een andere hond tussen
Aangezien dat niet eens mag, vind ik dat al helemaal geen advies dat iemand "met kennis van zaken" hoort te geven. Enkel op aangeduid losloopgebied moet de hond op publieke plaatsen niet aan de lijn. Maakt niet uit hoe goed die kan luisteren.

Terug
Bovenaan