1 van mijn hobbies is lesgeven aan een hondenschool (brevet KKUSH sectie 4b voor de kenners), eigenlijk richten we eerder de baas af dan de hond

Een hond heeft graag een strenge/consequente baas (zeker ne Mechelaar) er is ook nog de keuze van hond, ben je gepensioneerd en heb je de hele dag tijd of zie graag een hond in huis maar heb je (eerder) minder tijd?
Wat de pup thuis brengen betreft, wij behandelen onze hond als een mens : FOUT , hij stamt af van de wolf, al eens gezien hoe een moeder wolf een pup terecht wijst? (doe de moeite bekijk een paar wolven docu's) Na die terechtwijzing weet zo'n pup het zeker wat hij/zij wel en niet mag, er is geen twijfel bij die pup, afwijkend gedrag wordt gestraft of te afwijkend zal de alpha ingrijpen en zelfs doden.
Om terug te komen op de pup die thuis komt.
ONVERBIDDELIJK de eerste nacht gaan slapen op uw gewone uur en ook opstaan op uw gewone uur, NOOIT toegeven ook al is het gejammer nog zo meelijwekkend, sta je toch op ben jij degene die zal blijven opstaan elke nacht, uw hond kent maar 2 kleuren, wit of zwart er zijn geen 50 tinten grijs tussenin

Niet in de zetel is niet/nooit in de zetel, dat hij/zij met kerst of pasen "nu mag het wel een keer voor zijne pasen" begrijp uw hond niet!
Ik zie soms op de les de madammekes komen op hoge hieltjes met een Rottweiler (reu) van 60 kg , 2 jaar oud en 1 brok spieren , tja hij luistert niet, ik kan er geen weg mee, ondertussen heb je lijn van de hond al in je handen want anders valt hij elke andere hond aan die passeert.
Ook al weet je het lot al ( hij is naar een boer in de Ardennen aka spuitje in't asiel wegens onhandelbaar want die boerderij waar het vol met honden loopt heb ik nog niet gevonden).
Wees eerlijk met jezelf als je een (ras) hond kiest, ik zal geen flatcoat retriever in huis nemen reden : met een flatcoat ga je 2 uur actief wandelen (doorstappen a 5 km/h) die komt thuis jij ligt uitgeteld in de zetel , 1/2 uur later staat die rond uw benen te draaien om weer iets te doen, die honden worden gewoon niet moe

Een gepensioneerde die graag een hond in huis heeft kan ik me voorstellen dat dit niet is wat je wil

Border collie idem, zeer actieve en slimme hond niet weggelegd voor mensen die niet actief met hun hond bezig zijn, Duitse herder prachtige hond maar heeft een zeer consequente baas nodig, Jack Russel terrier, ook zo iets, fantastische hondjes maar Duitse herder in pocket formaat, en Jackske kent geen angst, heb er op de school al gezien die zonder schroom een Rottweiler te lijf gaan, de meeste terriers zijn niet gemakkelijk, als je die een bevel geeft en ze doen het heb je geluk gehad

en zo kan ik nog even door gaan...
Onze hond(en) gingen overal mee naar toe, zelfs 4 sterren hotels waar we wel eerst informeerden of een hond toegelaten was, we planden onze reizen in functie van de hond. Ik ging met onze hond naar 't stad iets halen, die liep zonder lijn naast mij, op de markt in een oerwoud van benen met af en toe een andere hond tussen , en hij hield zelf in het oog dat hij dicht bij mij bleef, hoe leer je dat aan? Simpel het begint met die hond zijn aandacht bij u te leggen: ik liet die van het begin op plaatsen waar dat kon loslopen, zag ik dat zijn aandacht niet bij mij was verstopte ik/wij mij/ons en kon hij gaan zoeken waar we zaten, je zag dan de paniek, na een keer of tien weet hij het wel: ik hou die gast in de gaten...
Mijn hond mocht je een steak (rauw of gebakken) op zijn wandelroute leggen die liep daar gewoon voorbij , die snuffelde daar zelfs niet aan, hoe leer je dit? Buurvrouw gevraagd of ze me effe een plezier wou doen: 500 gram gehakt door haar (met rubber handschoenen) in balletjes gerold, eerst wel het gehakt wat gepimt met sambal, cayennepeper (een hond kan absoluut niet tegen pikant, komt er terug uit langs dezelfde weg)
Die balletjes gaat de buurvrouw effe leggen langs de eerste 500 meter van de route, het eerste schrokte hij op, tweede ook, derde ging al wat trager, vierde nog trager en bij de vijfde kwam alles eruit, schrok terug binnen met 5 de bal, terug eruit en hij liet alles liggen en ging al brakend verder, zesde bal liep hij voorbij en idem de rest....wreed? Kan zijn maar mijn hond is op 15 jarige leeftijd gestorven en niet aan vergif van vlees dat ergens lag (vraag me af waarom er kl**** zijn die dat doen?)....
Daarom als je je hond eten geeft, bijv droge korrels altijd met uw hand door het eten gaan dat uw geur eraan hangt, voor hem is dat een signaal alles veilig dit komt van de baas....