Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    184
1. Ik snap wat je wilt zeggen, hoor. Maar ik zie ook genoeg mensen die impulsief een huisdier willen kopen, als spur-of-the-moment idee. En dan vind ik het niet slecht dat er een langere wachttijd is bij veel kwekers, als je daarmee de impulsieve kopers er kan uitfilteren. Of hen daarmee aanspoort om eerst wat meer onderzoek te doen.

2.Ik zie steeds vaker ook mensen zich blindstaren op 1 of 2 rassen, maar ze willen niet op een wachtlijst komen te staan. Als je nu écht een golden retriever wil, als dat nu écht je absolute droomhond is, als het geen impulsief idee is, is het dan zo erg om daar een jaar langer op te wachten, als je weet dat het dier dan tenminste zeker van een erkende fokker komt, de kans op gezondheidsproblemen kleiner is, en je geen industrie steunt waar geld en commerce altijd voorrang zullen krijgen op het welzijn van hun "producten"?

3.Uiteindelijk spreken we hier nog steeds over dieren, en niet over een brood waar het enige levende dat daar ooit in heeft gezeten een pakje gist is.
1. 100% mee akkoord. het aantal verhalen van mensen die een hond hebben gehaald in corona tijden om hun kinderen content te stellen doet mij echt achterover vallen. Heel veel mensen hebben absoluut geen enkel idee hoeveel tijd en werk er in uw nieuwe huisgenoot kruipt.

2. Nog veel erger inderdaad. Wij hebben gekeken welke rassen we leuk vonden, maar vooral gekeken naar welke hond er bij ons zou kunnen/passen: wij hebben een tuin, maar geen gigantische. Wij krijgen binnenkort een kindje, dus 't moet een "kindvriendelijk" ras zijn. Wij wonen op een verkaveling, dus de overlast voor de buren mag niet te groot zijn. Voor onze hond hebben wij op 4 lijsten gestaan: 2x een miskraam en 1x een split, vierde keer was er gewoon een puppy meer dan gepland en zo hebben wij enorm veel geluk gehad.

3. 100% gelijk, 't was de snelste vergelijking die in mij op kwam in verband met beschikbaarheid in een speciaalzaak en "winkel".
 
1. 100% mee akkoord. het aantal verhalen van mensen die een hond hebben gehaald in corona tijden om hun kinderen content te stellen doet mij echt achterover vallen. Heel veel mensen hebben absoluut geen enkel idee hoeveel tijd en werk er in uw nieuwe huisgenoot kruipt.

2. Nog veel erger inderdaad. Wij hebben gekeken welke rassen we leuk vonden, maar vooral gekeken naar welke hond er bij ons zou kunnen/passen: wij hebben een tuin, maar geen gigantische. Wij krijgen binnenkort een kindje, dus 't moet een "kindvriendelijk" ras zijn. Wij wonen op een verkaveling, dus de overlast voor de buren mag niet te groot zijn. Voor onze hond hebben wij op 4 lijsten gestaan: 2x een miskraam en 1x een split, vierde keer was er gewoon een puppy meer dan gepland en zo hebben wij enorm veel geluk gehad.

3. 100% gelijk, 't was de snelste vergelijking die in mij op kwam in verband met beschikbaarheid in een speciaalzaak en "winkel".
True, ik had achteraf gezien een ander ras moeten pakken maar bon, tot ik terug verhuis zal ik er meer tijd in moeten steken om te gaan wandelen etc. Merk wel dat mijn Husky enoooooorm sociaal is en daar ook veel nood aan heeft.
 
Wat veel mensen precies vergeten is dat er niet enkel problemen zijn met de pups die je bij een broodfokker haalt he. Alles ziet er dan altijd netjes en verzorgd uit, maar die kweekteven leven in erbarmelijke omstandigheden en moeten elke keer ze fysiek kunnen een nestje hebben, net daardoor hebben die zo'n overaanbod.
Ik snap dat iemand in eerste instantie zegt van "een erkende fokker, wat geeft die het recht om zich zo te noemen", maar het is net het feit dat die hun honden (normaal) wel behandelen zoals ze moeten behandeld worden en er dus niet constant mee fokken.

Als je toch per sé snel een hond in huis wil (mensen zouden sowieso langer moeten nadenken in veel gevallen), ga dan naar een asiel, of check organisaties die asielhonden uit Roemenië, Spanje, Portugal, ... herplaatsen.
Een hond bij een broodfokker halen is (imo) not done. Ik weet dat het wettelijk niet goed geregeld is, maar dat neemt niet weg dat je zelf je verstand kan gebruiken.

Misschien wel duidelijk, maar hier dus 2 (Spaanse) asielhonden. Nogal toevallig, want wij hadden zeker voor onze 2de eerst eens rondgekeken in asielen in de buurt en dan na een paar maanden haar eerder toevallig tegengekomen via Hope for Paws, de ontmoeting met ons gezin verliep supergoed dus de keuze was dan snel gemaakt.
 
Had ik toen geweten wat ik nu weet had ik mij lid gemaakt van specifieke hondengroepen. Zit nu in een groep voor Huskies en daar zie je vaak lokale mensen die nestjes hebben.
 
Had ik toen geweten wat ik nu weet had ik mij lid gemaakt van specifieke hondengroepen. Zit nu in een groep voor Huskies en daar zie je vaak lokale mensen die nestjes hebben.

Ik zit in die groepen van Golden Retrievers, op die nestjes wordt zo ongelofelijk snel geaast. Staat er 5 minuten op, direct 50 reacties.
 
Onze hondenschool gaat binnenkort terug open (beperkt door de maatregelen) en ik kijk nu al op tegen de massa (corona-) pups en hun baasjes die nog de hele basis van een hond houden (en opvoeden) missen...
 
Onze hondenschool gaat binnenkort terug open (beperkt door de maatregelen) en ik kijk nu al op tegen de massa (corona-) pups en hun baasjes die nog de hele basis van een hond houden (en opvoeden) missen...

Ik ben naar de hondenschool met onze pup geweest in de periode tussen de twee lockdowns. Om eerlijk te zijn: hi-la-risch.
- Vaders die er dik tegen hun zin stonden want dochter/zoon wou ne hond en nu zitten ze met een beest dat niet luisterde
- Dochter die zelf komt (toch al een kleine chapeau), maar er dan staat in hare tennue waarmee ze op stap gaat.
- irritaties van begeleiders die ineens klassen van 10-15 pups hebben in plaats van 5, die dan ook snel de kant trekken van de mensen die er 2x per week staan en echt de moeite doen om te trainen met hun hond.
 
Ik ben naar de hondenschool met onze pup geweest in de periode tussen de twee lockdowns. Om eerlijk te zijn: hi-la-risch.
- Vaders die er dik tegen hun zin stonden want dochter/zoon wou ne hond en nu zitten ze met een beest dat niet luisterde
- Dochter die zelf komt (toch al een kleine chapeau), maar er dan staat in hare tennue waarmee ze op stap gaat.
- irritaties van begeleiders die ineens klassen van 10-15 pups hebben in plaats van 5, die dan ook snel de kant trekken van de mensen die er 2x per week staan en echt de moeite doen om te trainen met hun hond.
Zeer herkenbaar 😅

Het beste dat ik heb meegemaakt:
  • een vrouw die op naaldhakken kwam trainen!
  • iemand die binnenkwam, zijn hond wou afgeven en vroeg wanneer hij hem terug moest ophalen
Kinderen en honden opvoeden is idd iets wat er vaak op neerkomt dat de ouders er na een paar maanden mee moeten trainen.
Bij ons zitten we ook soms met 15 pups, dan zijn er meestal wel 2 of 3 instructeurs bij want alleen kan je dan nooit goed les geven.
 
Even mijn bericht van ergernissen naar hier brengen
Mijn ergernis is het gebash op broodfok.

Zoals overal gaan daar zeker slechte fokkers tussen zitten die hun dieren mishandelen, maar wat is het alternatief? Er zijn nu al lange wachtijen bij de thuiskwekers, die het niet doen voor het geld, maar dan wel +1500€ per pup vragen. Dan creer je gewoon een zwarte markt van dieren die geïmporteerd woorden uit landen waar de omstandigheden nog slechter zijn.

Stel strenge regels op waar kwekers zich aan moeten houden, doe genoeg controles zodat ze zich daar ook aan houden en pak de import aan. Dan is er in mijn ogen niets mis met mensen die huisdieren kweken als broodwinst.
Ben je nu echt broodfokkers aan het goedpraten? Dan weet je echt niet waarover je spreekt. Kweken met honden tot ze letterlijk doodvallen, geen controle op erfelijke aandoeningen, zware mishandelingen, ... Ik ken er trouwens genoeg die na de aanschaf van hun goedkope puppie nog een hoop geld mogen achter laten bij de dierenarts, dus mogelijks geef je nog veel meer uit aan een ziekelijk beest dan niet bepaald lang gaat leven.

Waarom denk je dat een erkende fokker zo duur is?

Als je 1500€ te veel vindt, kijk dan eens naar een ander, goedkoper ras, ga naar een dierenasiel of spaar.

Ik spreek dierenmishandeling niet goed, die moeten er vantussen. Maar enkel met erkende hobbyfokkers kom je er niet. Als je enkel bij erkende thuisfokker je hondje mag kopen, over hoeveel beestjes spreken we dan per jaar?
Er zijn 727 erkende hobbykwekers in Vlaanderen, wat dus geeft dat er maximum 3635 nestjes per jaar zijn. Als je dan weet dat er vorig jaar bijna 100.000 honden geregistreert zijn dan weet je dat vraag en aanbod niet in belans is. Dat krijg je echt niet in orde met asieldieren, waar dan de toestroom ook veel kleiner zal zijn op dat moment.

Maar zoals ik al zei, het is of lokale broodfok waar we regels kunnen opleggen en controles kunnen op uitvoeren, of een import uit landen waar een dier nog minder waard is, transport in omstandigheden waar een verlies van 50% ingecalculeerd is en verkoop zonder registratie.
 
Hebt ge ook niet gewoon gradaties binnen "broodfok"?

Enerzijds hebt ge natuurlijk de verkopers die effectief pups importeren vanuit het oostblok waar die pups in erbarmelijk gekweekt worden en vervolgens al blij mogen zijn als ze heelhuids in ons land geraken. Maar hebt ge daarnaast niet ook gewoon "broodfokkers" die wél zelf fokken en van dat kweken met honden een lucratieve handel hebben gemaakt, maar dat dan wel nog allemaal zélf doen en (ondanks ze het voor het geld doen) die dieren wel zo goed mogelijk proberen te behandelen en er dus niet echt sprake kan zijn van verwaarlozing of mishandeling?

Dat die import resoluut moet afgekeurd en bestreden worden, daar ben ik het volledig mee eens. Maar als er nu ook fokkers zouden zijn die gewoon op grotere schaal fokken maar dat wel met het nodige respect doen, dan is dat iets waar imo wel nog ruimte voor discussie is en dus niet meteen gelijk moet gesteld worden met de oostblok-fokkers.

Ge hebt dan natuurlijk nog de discussie of het moreel gezien verantwoord is om geld te vedienen met de verkoop van dieren, maar uiteindelijk zullen échte fokkers toch ook wel zorgen dat ze er wat winst op maken he. En die discussie kunt ge dan ook doortrekken naar bv paarden of duiven waar er nog veel extremer wordt omgesprongen met bedragen.
 
Je bent erkent of niet he. Als je dat correct doet is er ook geen probleem om erkent te worden hoor. Er zit geen limiet op oid. Ze leiden zo veel mensen om de tuin dat je best gewoon bij een erkende fokker gaat hoor.

Besparen ga je niet doen eens je een ziek dier binnen haalt. Een buurman had een ook Engelse bulldog gekocht voor 500€. Twee jaar later was het beestje dood en had hij voor meer dan 2000€ uitgegeven aan de dierenarts. Om nog maar te zwijgen van het verdriet en spijt van het gezin dat ze die hond moesten zien aftakelen en ziek zijn.

Nee, ga dan gewoon naar een asiel (de meeste zetten foto's online van hun honden) en ga voor een habbekrats een hond redden die intussen ook nog eens volledig is gecontroleerd / ingeënt door een dierenarts. Je kan hier ook puppy's vinden hoor. Er komen in alle asielen regelmatig nesten binnen.
 
Hoe groot is kans eigenlijk om via een asiel een hond uit broodfok te krijgen?
Ik vermoed dat daar door het asiel wel (strenge) controle opzit en ze niet zo maar honden binnen pakken.
 
Je bent erkent of niet he. Als je dat correct doet is er ook geen probleem om erkent te worden hoor. Er zit geen limiet op oid. Ze leiden zo veel mensen om de tuin dat je best gewoon bij een erkende fokker gaat hoor.

Besparen ga je niet doen eens je een ziek dier binnen haalt. Een buurman had een ook Engelse bulldog gekocht voor 500€. Twee jaar later was het beestje dood en had hij voor meer dan 2000€ uitgegeven aan de dierenarts. Om nog maar te zwijgen van het verdriet en spijt van het gezin dat ze die hond moesten zien aftakelen en ziek zijn.

Nee, ga dan gewoon naar een asiel (de meeste zetten foto's online van hun honden) en ga voor een habbekrats een hond redden die intussen ook nog eens volledig is gecontroleerd / ingeënt door een dierenarts. Je kan hier ook puppy's vinden hoor. Er komen in alle asielen regelmatig nesten binnen.

Maar vanaf wanneer wordt iemand dan erkend en waarom zijn fokkers die aan oostblok-import doen überhaupt nog open?
 
Maar vanaf wanneer wordt iemand dan erkend en waarom zijn fokkers die aan oostblok-import doen überhaupt nog open?
Tja, in sommige Oostblok-landen is dit allemaal veel minder gereglementeerd, dus is het gewoon een kwestie van vaag invoeren adhv een Europees paspoort. En daar is dan weer veel te weinig controle op met alle gevolgen van dien.
 
Maar vanaf wanneer wordt iemand dan erkend en waarom zijn fokkers die aan oostblok-import doen überhaupt nog open?
Die honden worden gewoon doorverkocht. Die broodfokker is dan een tussenpersoon, meer niet. De hond heeft een Oost-Europees paspoort waarmee de koper hem hier dan kan inschrijven. That's it. Trouwens vaak valse paspoorten, waar de geboortedatum fout op staat zodat ze sneller kunnen verkocht worden.
Toen wij onze Saarloos kochten (Nederlands paspoort), moesten we naar de dierenarts om die te laten registreren. Die zei ook meteen toen ik het verhaal vertelde dat we een buitenlandse hond wilden registreren: "oei, toch geen Oostblokpaspoort he?". Staat er RO, BG, SK, .... op je hond zijn paspoort, gaan ze er daar al van uit dat het een hond is met ofwel ziektes, ofwel van een moeder met een zielig leven.

Ik ga er van uit dat de mensen die hier nog "goeie" redenen vinden op bij een broodfokker te kopen, geen flauw idee hebben wat dat precies inhoudt. Anders is het echt wel schandalig.
 
Tja, in sommige Oostblok-landen is dit allemaal veel minder gereglementeerd, dus is het gewoon een kwestie van vaag invoeren adhv een Europees paspoort. En daar is dan weer veel te weinig controle op met alle gevolgen van dien.

Maar kan iemand dan in België een HK-nummer krijgen als hij pups importeert? Want dan zit het systeem met erkenningen uiteraard grondig mis.
 
Maar kan iemand dan in België een HK-nummer krijgen als hij pups importeert? Want dan zit het systeem met erkenningen uiteraard grondig mis.
Geen idee, maar ik heb hun systeem van werken hierboven net beschreven. En dat is een praktijk die simpelweg aangepakt moet worden. Dat is broodfok.
 
Er zijn in vlaanderen 4 verschillende soorten kwekers, waarvan er 2 "broodfokkers" zijn en de andere occasioneel en hobbykwekers

Er zijn verschillende categorieën van kwekers:

  • de occasionele kwekers (maximaal 2 nesten honden en 2 nesten katten per jaar), die op dit ogenblik niet erkend moeten zijn
  • Hobbykweker
    • heeft maximum 5 nestjes honden / katten per jaar
    • kweekt met maximum 3 rassen
    • verkoopt uitsluitend honden / katten afkomstig uit de eigen kwekerij
  • Beroepskweker (vroeger professionele kweker)
    • mag meer dan 5 nestjes honden / katten per jaar hebben
    • kweekt met maximum 7 rassen
    • verkoopt uitsluitend honden / katten afkomstig uit de eigen kwekerij
  • Kweker-handelaar (meer dan 10 nesten per jaar)
    • heeft minstens 5 vrouwelijke fokdieren en minstens10 nestjes honden / katten per jaar uit eigen kweek
    • kweekt zelf met maximum 7 rassen
    • verkoopt honden / katten die afkomstig zijn uit de eigen kwekerijen of die zijn aangekocht
 
Er zijn in vlaanderen 4 verschillende soorten kwekers, waarvan er 2 "broodfokkers" zijn en de andere occasioneel en hobbykwekers

Er zijn verschillende categorieën van kwekers:

  • de occasionele kwekers (maximaal 2 nesten honden en 2 nesten katten per jaar), die op dit ogenblik niet erkend moeten zijn
  • Hobbykweker
    • heeft maximum 5 nestjes honden / katten per jaar
    • kweekt met maximum 3 rassen
    • verkoopt uitsluitend honden / katten afkomstig uit de eigen kwekerij
  • Beroepskweker (vroeger professionele kweker)
    • mag meer dan 5 nestjes honden / katten per jaar hebben
    • kweekt met maximum 7 rassen
    • verkoopt uitsluitend honden / katten afkomstig uit de eigen kwekerij
  • Kweker-handelaar (meer dan 10 nesten per jaar)
    • heeft minstens 5 vrouwelijke fokdieren en minstens10 nestjes honden / katten per jaar uit eigen kweek
    • kweekt zelf met maximum 7 rassen
    • verkoopt honden / katten die afkomstig zijn uit de eigen kwekerijen of die zijn aangekocht
De laatste groep moet er gewoon uit.
 
Zoals ik daarstraks toch al zei worden niet enkel in Oost-Europese landen honden slecht behandeld/mishandeld, maar evengoed hier in België. Broodfok is fout en moet stoppen (net zoals een hoop ander dierenleed natuurlijk), maar zonder (fatsoenlijke) regulering en zolang mensen er domweg blijven kopen "want ons kindjes vinden een puppy zo schattig en willen nu direct dus een puppy, dus halen we vandaag nog een puppy in een dierenwinkel, ookal is het een broodfokhondje en steken we 'm binnen 6 maanden toch in een asiel, want als we 'm ineens moeten opvoeden is 'm niet meer zo schattig", blijft dat systeem gewoon bestaan.

Nogmaals. Mensen verdienen grof geld door honden gewoon uit te buiten en in onwaardige toestanden te laten leven en dat is voor niks nodig. Wil je honden fokken? Doe dat dan uit liefde voor die dieren. Verdien je daardoor een aardig centje? No problem. Doe je het enkel om zo veel mogelijk geld te verdienen en maakt de levenskwaliteit van die beestjes je niks uit? Zoek dan een andere get rich quick scheme.
 
Terug
Bovenaan