Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    182
Ook wij hebben een Spaanse rescue in huis sinds juni: Chekhov de Spaande windhond (3 jaar). Fantastische hond, geeft enorm veel voldoening om hem te zien openbloeien.



Die wapperende oortjes zijn super cute, smelt er altijd van.
 
twee stratiers, broer Jack en zus Becca uit een asiel.

de idee was ooit dat het waakhonden zouden worden. tja...

Jack ziet er wel groot en gemeen uit, maar is oliedom en de goedheid zelve.

Becca is slim, sluw en waakt een beetje. soms.
 
Gustaf, 4 jaar oud, cocker spaniel en komt uit het asiel van Gent. Het is de eerste keer dat ik een cocker heb en het is wel een ervaring 😂
Maar hij is eigenlijk wel super lief en braaf dus we zijn zeer tevreden met onze keuze.


received-705447810242944.jpg
 
Den onze heeft sinds een paar dagen haar eerste loopsheid. Ik zeg het niet graag, maar ik ga blij zijn als het voorbij is. Ze wilt amper eten, is super aanhankelijk, jankt (allé, zo heel zacht) als ze alleen is terwijl ze dat nooit doet, als we gaan wandelen luistert ze nog amper en trekt ze wanneer ze der zin in heeft.

Ik begrijp dat het voor zo'n beestje ook niet gemakkelijk is, maar ze heeft mijn geduld toch ook al veel getest de afgelopen dagen :p
 
Den onze heeft sinds een paar dagen haar eerste loopsheid. Ik zeg het niet graag, maar ik ga blij zijn als het voorbij is. Ze wilt amper eten, is super aanhankelijk, jankt (allé, zo heel zacht) als ze alleen is terwijl ze dat nooit doet, als we gaan wandelen luistert ze nog amper en trekt ze wanneer ze der zin in heeft.

Ik begrijp dat het voor zo'n beestje ook niet gemakkelijk is, maar ze heeft mijn geduld toch ook al veel getest de afgelopen dagen :p
Mijne is precies altijd loops dan :p Ook veel "gezaag" en trekken tijdens het wandelen.

Ik ga blij zijn als die lockdown gedaan is en ik niet 24/24 bij hem moet zijn. Ik zie hem doodgraag he maar 9 maanden van 's morgens tot 's avonds 24/24 bij een Huskypup zitten is echt stresserend.

Trouwens iemand tips tegen hondenhaar in huis? Ik moet echt bijna elke dag kuisen want het vliegt letterlijk overal gewoon. Borstel hem regelmatig en haal zijn losse ondervacht er ook uit, maar het is echt een ramp.
 
Mijne is precies altijd loops dan :p Ook veel "gezaag" en trekken tijdens het wandelen.

Ik ga blij zijn als die lockdown gedaan is en ik niet 24/24 bij hem moet zijn. Ik zie hem doodgraag he maar 9 maanden van 's morgens tot 's avonds 24/24 bij een Huskypup zitten is echt stresserend.

Trouwens iemand tips tegen hondenhaar in huis? Ik moet echt bijna elke dag kuisen want het vliegt letterlijk overal gewoon. Borstel hem regelmatig en haal zijn losse ondervacht er ook uit, maar het is echt een ramp.
Minder kammen en een stofzuiger robot kopen ;)
Wij kammen onze mechelaar misschien 3x per jaar, is niet zo goed voor die beestjes. Wel plukken we regelmatig de losse ondervacht eruit. Niet trekken maar echt het losse eruit plukken.
Ik ga er nu wel van uit dat je husky kort haar heeft en niet zo een klittende bol wol is.

Als hij heel fel in de rui is, wassen we hem ook, scheelt een pak! Daarna mag je wel met een plastieken zak de douche "ontruimen" 😉
Als ze het toestaan daarna de haardroger erop en als alles goed droog is, kammen.

Wij gebruiken deze kam, ik doe het heel rustig aan bij het kammen en de onze ervaart het dan wel als een soort wellness. Als mijn ex het deed (snel, lange halen,...) was er meer protest.
 
Laatst bewerkt:
Mijne is precies altijd loops dan :p Ook veel "gezaag" en trekken tijdens het wandelen.

Ik ga blij zijn als die lockdown gedaan is en ik niet 24/24 bij hem moet zijn. Ik zie hem doodgraag he maar 9 maanden van 's morgens tot 's avonds 24/24 bij een Huskypup zitten is echt stresserend.

Trouwens iemand tips tegen hondenhaar in huis? Ik moet echt bijna elke dag kuisen want het vliegt letterlijk overal gewoon. Borstel hem regelmatig en haal zijn losse ondervacht er ook uit, maar het is echt een ramp.

Normaal doet ze het nooit en blijft ze altijd mooi volgen. Nu ja, 't duurt max drie weken. Overleven het wel zeker.

Hier stofzuigen we toch elke dag of twee dagen. Amper uitzonderingen op helaas. We hebben wel zo'n draadloze Dyson, dat ding is wel zalig om rap eens te stofzuigen.
 
Minder kammen en een stofzuiger robot kopen ;)
Wij kammen onze mechelaar misschien 3x per jaar, is niet zo goed voor die beestjes. Wel plukken we regelmatig de losse ondervacht eruit. Niet trekken maar echt het losse eruit plukken.
Ik ga er nu wel van uit dat je husky kort haar heeft en niet zo een klittende bol wol is.

Als hij heel fel in de rui is, wassen we hem ook, scheelt een pak! Daarna mag je wel met een plastieken zak de douche "ontruimen" 😉
Als ze het toestaan daarna de haardroger erop en als alles goed droog is, kammen.

Wij gebruiken deze kam, ik doe het heel rustig aan bij het kammen en de onze ervaart het dan wel als een soort wellness. Als mijn ex het deed (snel, lange halen,...) was er meer protest.
Ding is dat ik heel vaak bij hem zo... echt los haar zie liggen bovenop zijn vacht. Dus dan ga ik er met de gewone borstel eens over. Als ik veel van die plukken zie los zitten van zijn ondervacht haal ik die eruit met de speciale kam. Hij laat zich wel redelijk kammen, hangt er van af waar ik het doe. Als er afleidingen zijn loopt hij weg terwijl ik de plukken uit de kam haal :p

Normaal doet ze het nooit en blijft ze altijd mooi volgen. Nu ja, 't duurt max drie weken. Overleven het wel zeker.

Hier stofzuigen we toch elke dag of twee dagen. Amper uitzonderingen op helaas. We hebben wel zo'n draadloze Dyson, dat ding is wel zalig om rap eens te stofzuigen.
Heb ook zo'n Dyson en iss idd wel gemakkelijk. Spijtig dat die batterij zo rap leeg is
 
Al effe aan het twijfelen om een Shiba in huis te halen, maar met 2 redelijk uiteenlopende jobs in huis zal het toch niet voor direct zijn.
 
Nu onze hond een jaartje ouder wordt (hij komt uit het asiel), ben ik toch stilaan aan het rondzien naar plaatsen waar je puppies kan kopen.
Maar ik wil ditmaal een hond bij een fokker gaan kopen.

Ongelooflijk hoeveel hits die ik krijg, gewoon broodfokkers zijn. Meestal erg goede reviews ook, tot je even de minste sterren bovenaan plaatst en dan krijg je de ergste horrorverhalen te lezen. :mad: De meeste echte fokkers daar moet je al serieus wat harder naar zoeken.

Bon, 1 ding is al duidelijk: ik ga toch mijzelf serieus moeten voorbereiden als ik ooit een andere hond koop.
Ik ga wat rondhoren bij vrienden en familie en via die weg gaan sé.

Honden blijken dezer dagen big business te zijn en voor je het goed en wel beseft betaal je al snel 1000€ voor een puppie bij een broodfokker. En met wat pech heb je dan een doodzieke of zelfs stervende puppy in huis gehaald, die niet voorzien is van de nodige inentingen.
 
Nu onze hond een jaartje ouder wordt (hij komt uit het asiel), ben ik toch stilaan aan het rondzien naar plaatsen waar je puppies kan kopen.
Maar ik wil ditmaal een hond bij een fokker gaan kopen.
Ongelooflijk hoeveel hits die ik krijg, gewoon broodfokkers zijn. Meestal erg goede reviews ook, tot je even de minste sterren bovenaan plaatst en dan krijg je de ergste horrorverhalen te lezen. :mad: De meeste echte fokkers daar moet je al serieus wat harder naar zoeken.

Bon, 1 ding is al duidelijk: ik ga toch mijzelf serieus moeten voorbereiden als ik ooit een andere hond koop.
Ik ga wat rondhoren bij vrienden en familie en via die weg gaan sé.

Honden blijken dezer dagen big business te zijn en voor je het goed en wel beseft betaal je al snel 1000€ voor een puppie bij een broodfokker. En met wat pech heb je dan een doodzieke of zelfs stervende puppy in huis gehaald, die niet voorzien is van de nodige inentingen.
In mijn directe omgeving hebben een aantal mensen de afgelopen jaren een puppy van een kweker in huis gehaald, met de nodige gezeondheidsproblemen en veel dierenartskosten in het eerste jaar alleen al er bovenop. Maar ze hadden goed research gedaan hoor, en waren zeker niet bij een broodfokker gegaan! Tot je dan gewoon de naam eens googlet en op de eerste pagina van google die kwekers al op lijsten van notoire broodfokkers ziet verschijnen. Sommige mensen willen het gewoon niet weten, zolang de hond maar goedkoop is en ze niet te lang moeten wachten op een nest.
 
Ik ken toevallig iemand die op de lijst van de "notoire broodfokkers" staat. Ik kan heel goed begrijpen dat die het doet, als ik zie wat die verkocht heeft in 2020 zijt ge stom om het niet te doen.
Daarbij keur ik broodfok niet goed, maar het is wel door de overheid toegelaten aangezien ze de vergunningen ervoor hebben.

De prijzen zijn op dit moment gewoon hallucinant @makila. Toen wij aan het kijken waren vorig jaar waren de prijzen 1200-1300 voor een pup van een "goede" fokker. Ondertussen gaan de prijzen al naar en over de 2000. Ik hoor ook dat de wachtlijsten tot 2022 al vol zitten voor bv. Golden Retrievers. Sorry, maar dan begrijp ik dat er terug wordt gegrepen naar broodfok. Als ge bij den bakker moet wachten tot het einde van de week om een brood te kunnen krijgen, terwijl ze in de winkel gewoon voor het grijpen liggen, tja, dat helpt ook niet.
 
Ik wou een Labrador of een Retriever en was ook 1,5 - 2 jaar wachten. Uiteindelijk dan ook bij een veelkweker gehaald.
In het asiel gekeken voor pups maar er scheelde altijd wel iets mee en als eerste hond zag ik mij daar geen man op. Zag dan mijn huidige zitten als "oudere pup" en er maar voor gegaan. Mijn broer had zijn hond daar al gehaald en was er tevreden van...
 
Wij wouden voor Kerstmis een Golden Retriever gaan halen maar je hebt ze zeker niet uit te kiezen. Als ik dan vroeg aan kennissen waar ze hun hond gehaald hebben, gaven ze vaak Hezehof of A-Dogs als antwoord. Broodfok dus.

Ondertussen via de dierenarts een lokale fokker te pakken gekregen en we staan 4e op de lijst voor een pup in juni. Fingers crossed.
 
Ik heb een ruwharige teckel. Ik heb vooral een fokker gezocht via hondenshows en door er contact te leggen met verschillende fokkers. Dat gaat nu natuurlijk wel iets moeilijker.
Ik had Emille zijn mama op show gezien en het klikte onmiddellijk. Wel jaar op de wachtlijst gestaan voor een pup. Van de zomer was hij wat op sukkel met zijn achterpoten. Scan laten nemen omdat heel wat teckels sukkelen met hun kniegewrichten en vooral metrugproblemen. Dierenarts was aangenaam verrast van de scanresultaten, was zeer mooie bouw. Hij had zich gewoon wat geforceerd, ontstekingsremmer en de klachten waren door. Maar vooral blij dat ik een betrouwbare fokker had gevonden, mag er niet aan denken dat hij de typische operaties moest ondergaan. Dus ga zeker de zwaktes van het ras na en vraag dat ze de nodige testen kunnen voorleggen. Bij Emille zitten de kopies van de testen van de ouders zelf in zijn mapje.
 
Ik hoor ook dat de wachtlijsten tot 2022 al vol zitten voor bv. Golden Retrievers. Sorry, maar dan begrijp ik dat er terug wordt gegrepen naar broodfok. Als ge bij den bakker moet wachten tot het einde van de week om een brood te kunnen krijgen, terwijl ze in de winkel gewoon voor het grijpen liggen, tja, dat helpt ook niet.
Ik snap wat je wilt zeggen, hoor. Maar ik zie ook genoeg mensen die impulsief een huisdier willen kopen, als spur-of-the-moment idee. En dan vind ik het niet slecht dat er een langere wachttijd is bij veel kwekers, als je daarmee de impulsieve kopers er kan uitfilteren. Of hen daarmee aanspoort om eerst wat meer onderzoek te doen.

Ik zie steeds vaker ook mensen zich blindstaren op 1 of 2 rassen, maar ze willen niet op een wachtlijst komen te staan. Als je nu écht een golden retriever wil, als dat nu écht je absolute droomhond is, als het geen impulsief idee is, is het dan zo erg om daar een jaar langer op te wachten, als je weet dat het dier dan tenminste zeker van een erkende fokker komt, de kans op gezondheidsproblemen kleiner is, en je geen industrie steunt waar geld en commerce altijd voorrang zullen krijgen op het welzijn van hun "producten"?

Uiteindelijk spreken we hier nog steeds over dieren, en niet over een brood waar het enige levende dat daar ooit in heeft gezeten een pakje gist is.
 
Ik had een ras of 4 dat ik graag wilde maar dat was echt allemaal lang wachten. Heb sowieso niet veel geduld en was echt al 3 jaar aan het wachten tot ik een hond mocht nemen (nieuwe huisbaas). Vind het ook frustrerend hoe hautain sommige van die "erkende fokkers" ook zijn als je daar naar belt of informeert.

Wie wil er nu serieus 2 jaar wachten op een hond...
Bij de mijne zat ik ook wel te denken van wat gaan ze er mee doen als niemand die wil, want die stond al een categorie buiten de puppies daar :(
 
Mijn mening omtrent broodfokkerij is ook wel gevormd door de hond die mijn ouders in mijn jeugd hadden. Was een Spaniël puppy die ze bij een lokale fokker hadden gehaald. Goedkoper dan andere fokkers, veel kortere wachttijd. Ik denk dat ze 9 jaar lang 5x per jaar bij de dierenarts stonden omdat er complicaties waren. De dierenarts vertelde mijn ouders dat ze hun puppy hadden gekocht bij een fokker die hun honden in erbarmelijke omstandigheden spotgoedkoop importeert uit Slovenië, en dan hier met grote winst komen doorverkopen. Aan de fokker ter plaatse zag je als leek niets: alles zag er deftig uit, de mensen leken te weten waar ze over praatten, de kooien waren proper, etc.

Ik zag dat beestje dolgraag, maar ik wil die malaise nooit meer meemaken. Hij is een paar jaar geleden overleden, maar ik kan nog altijd niet aan de "goede momenten" terugdenken omdat ik weet dat hij eigenlijk nooit helemaal gezond is geweest / zorgeloos heeft kunnen genieten van het leven.

Je kan ook "geluk" hebben met een hond van een goedkopere fokker met geen al te lange wachtlijsten (zoals je broer voorbeeld), en je kan "pech" hebben met een hond uit een asiel of van een erkende fokker, maar door de herinneringen aan de spaniel uit mijn jeugd wil ik het risico op jarenlange miserie en hartzeer liefst zo veel mogelijk beperken.
 
Mijn mening omtrent broodfokkerij is ook wel gevormd door de hond die mijn ouders in mijn jeugd hadden. Was een Spaniël puppy die ze bij een lokale fokker hadden gehaald. Goedkoper dan andere fokkers, veel kortere wachttijd. Ik denk dat ze 9 jaar lang 5x per jaar bij de dierenarts stonden omdat er complicaties waren. Ik zag dat beestje dolgraag, maar ik wil het nooit meer meemaken.

Je kan ook "geluk" hebben met een hond van een goedkopere fokker met geen al te lange wachtlijsten (zoals je broer voorbeeld), en je kan "pech" hebben met een hond uit een asiel of van een erkende fokker, maar door de herinneringen aan de spaniel uit mijn jeugd wil ik het risico op jarenlange miserie en hartzeer liefst zo veel mogelijk beperken.
Begrijp het allemaal wel hoor. 't Is allemaal niet gemakkelijk vind ik en eens je gebrand bent op een puppy is wachten niet gemakkelijk. Zeker zo lang niet. Paar maanden had ik gerust willen wachten maar 2 jaar?
 
Terug
Bovenaan