Het is wel zo dat (universitair alleszins) we in België, zeker in de bachelor, sterk de kaart van de theoretische basis trekken. En ook dat hierdoor er een serieuze lap leerstof voor de examens moet gekend zijn.Dat theoretische is natuurlijk meestal wel eigen aan een universitaire opleiding, die zijn over het algemeen bewust theoretischer en abstracter ingericht, als je voor praktisch en meteen bruikbaar wil gaan ga je typisch eerder naar hogeschool opleidingen. Kan zijn dat in andere landen de verhoudingen wat anders liggen maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de opleidingen die als de top in hun gebied beschouwd worden niet bewust abstracter en theoretischer zijn.
Ik heb elk jaar een hoop studenten buitenlandse instroom om te beginnen in eerste master, en in veel landen is het zoals @MySa02 zegt: "hier zijn de theoretische concepten maar die moet je niet kennen voor het examen". Gevolg is dat veel van die studenten de examens hier schromelijk onderschatten. Mogelijk anekdotisch maar Latijns-Amerikaanse studenten zitten vaak in die situatie, dan komen die op het mondeling examen (dat ze al nooit hebben gehad), vraag je waarom iets zich zus of zo gedraagt, waarop dat gebaseerd is, en staan ze vaak met hun mond vol tanden.
Dit is zeker het geval voor opleidingen toegepaste wetenschappen (ingenieursstudies), ook omdat in veel landen (Nederland ook als ik me niet vergis) er gewoon de opleiding ingenieur is, en er dus geen onderscheid wordt gemaakt tussen ing. of ir., waar die laatste extreem theoretisch is in de bachelor als je dat vergelijkt met elders.