Jezus, welke assumpties zit jij hier te maken. Waar zeg ik dat we ze zouden moeten bijscholen in hun eigen taal, waar zeg ik dat we enkel moeten focussen op een bepaalde groep? Ik zeg gewoon dat we niet moeten doen alsof het enkel een probleem is van allochtonen. (En ja, dat is nodig van te zeggen want lees de laatste pagina's nog eens en kijk eens waar de meerderheid het probleem legt.)
Andere post verward met die van jou op vlak van bijscholing, sorry! Niet goed wakker denk ik.
Maar waarom moeten we doen alsof het geen probleem is dat leeft bij allochtone jongeren? Daarmee doen we toch ook niet dat het exclusief bij hen leeft? Ik zeg het zelf ook dat bij verschillende autochtone jongeren de taal eveneens snel vervaagd. Maar we moeten toch gewoon alles op alles zetten om hen te helpen? Dat doen we heus niet door het probleem te negeren.
Mijn middelbare school is in compleet verval op vlak van niveau... Omdat nog maar 3-5 leerlingen per klas thuis Nederlands spreken. De rest kan instructies niet volledig begrijpen, kan zich niet goed verwoorden naar de leerkracht toe, kan dus in elk vak niet de nodige nuances oppikken, ...
Die taal is dus enorm belangrijk. En het probleem blijkt heel duidelijk uit de cijfers. Taal is een probleem. Waar zal dit voornamelijk een probleem zijn? Waar ze de taal thuis niet spreken. En op scholen waar men het op de speelplaats (ook) niet spreekt. Dat is toch heel erg logisch?
Nu, mijn punt is niet om een tegenstelling tussen autochtone en allochtone jongeren te maken, totaal niet. Maar je moet nu ook wel je hoofd niet in het zand steken zodat je rond het probleem gaat zitten wandelen alsof het niet bestaat. Daar help je niemand mee verder. Wil je iets perfect kunnen volgen? Wil jij vervolgens jezelf goed kunnen uitdrukken? Wil je de juiste vragen kunnen stellen? Dan ga je de voertaal perfect moeten kunnen. Dit is niet vanzelfsprekend voor kinderen waar ze thuis Nederlands spreken, laat staan als je andere kinderen met een dergelijk nadeel gewoon laat zitten omdat je niet wilt benoemen dat het problematisch is.
Maar praktisch: welke groep moet aangesproken worden?
Het onderwijs faalt. Conclusie: kinderen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en slimmer worden? Dat vind ik nu eens een heel rare. Niemand moet zich al dan niet aangesproken voelen, want het is toch helemaal niet op de kinderen zelf dat die taak komt te liggen?
Mijn conclusie zou zijn: het onderwijs moet aangepakt worden. En dat is al jaren mismeesterd, ook door de huidige regering, ook door de vorige.
De groep van kinderen die achterop hinkt, die zich daardoor niet ten volle kan ontplooien en waardoor wij hun kwaliteiten moeten missen. Die kinderen moeten aangesproken en vooral
geholpen worden. Zij en hun ouders moeten geholpen worden om in te zien hoe belangrijk taal is. Dus we moeten iets concreet doen om dat aan te pakken. Wat wil je anders doen? Merken dat er een taalachterstand is en dan de groep die duidelijk de zwakste startpositie heeft NIET extra helpen?
Onderwijs is inderdaad al jaren de badge of honor van de ene beunhaas van een minister na de andere, met de ene domme verandering na de andere terwijl de kwaliteit zienderogen omlaag blijft gaan. Nu bereiken we echter een redelijk kritisch punt. Het afglijden op vlak van kwaliteit is behoorlijk duidelijk geweest. We hebben geen olie, geen gas, geen goud en geen diamanten in de grond steken. Onze kracht is ons onderwijs. Want dat zorgt voor goed opgeleide mensen die productief kunnen werken en innovatie kunnen drijven. Je moet de kinderen daarvoor zo doeltreffend mogelijk kunnen onderwijzen.
Maar door het onderwijs nu te veranderen gaan we niet alle huidige jongeren met een taalachterstand opvangen. Hoger onderwijs wordt alsmaar duurder (logisch ergens, het is nog betaalbaar maar toch) en taal blijft belangrijk in het hoger onderwijs én in de professionele wereld. Je schept een steeds groter wordende kloof tussen jongeren die thuis Nederlands hebben gesproken en alle anderen indien je niet zoekt naar een oplossing die de huidige generatie van kiddo's kan helpen.
Want stel : Je legt de lat 'gewoon weer hoger'. Ok, veel jongeren van allochtone achtergrond falen gewoon naar beneden dan. Zo verlies je ze even goed. Dat is niet de bedoeling. De lat moet hoger, maar je moet die mensen ook bereiken, omarmen en duidelijk maken hoe belangrijk taal is. Je brengt hen naar de lat en niet omgekeerd. Zowel de ouders thuis als de kinderen op school. Je moet daar echt campagnes voor voeren om gewaarwording te scheppen. Onderzoeken of je in de praktijk systemen kan opzetten om dat op te volgen, stimuleren en bij te werken. Mij maakt het niet uit of het individuele kind een Belg, Turk, Duits, Brit, Pygmee of whatever is. Echter, al die kinderen die thuis geen Nederlands meekrijgen hebben het de facto en instant moeilijker. Die problematiek moet je nu gewoon erkennen als je iet of wat logisch redeneert. Dat is veruit de grootste groep van untapped potential, veruit de grootste groep van kinderen die een duw in de rug nodig heeft. En die hebben NU hulp nodig.
Dit gaat niet over de ene of de andere groep met de vinger te wijzen, dit gaat over een hele generatie kinderen weer gelijk te trekken.
Je ontkent die kinderen anders toch gewoon tal van kansen godverdomme? Het is nu al nie tvanzelfsprekend met een migratieachtergrond. Je zit doorgaans in een slechte socio-economische situatie dus je zal minder snel de kansen in het leven zien of je geroepen voelen om ze te grijpen. Je taalkennis is minder omdat je thuis niet de voertaal van het land spreekt. Je hebt een accent dus je legt het in de eerste indruk af tegen Bob en Marie voor zowel een job als om een huurpand te vinden. Je gaat die kinderen nu toch gewoon het nodige platform geven om dat te doorbreken, of niet?