(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Als je thuis geen NL spreekt hink je achter in letterlijk elke les die in NL wordt gegeven.
Ik zeg nergens het omgekeerde maar door enkel de focus bij dat nederlands te leggen krijg je een groep die denk dat zij zich niet aangesproken moet voelen. Terwijl ook daar het niveau gerust wat hoger mag en kan. We moeten niet doen alsof het dalende niveau enkel en alleen een zaak is van allochtonen.

Is het ook geen probleem van de mentaliteit van de ouders.

Als ik met slechte punten thuiskwam dan was het mijnen beste dag niet.

Maar nu als de Kenji een buis heeft dan is het zeker de schuld van de leekracht en staan mama en papa onmiddellijk te klagen aan de schoolpoort.
Dit 100%. Ik heb mijn bachelor behaald in het avondonderwijs, waar docenten al wat vrijer zijn met de dingen die ze zeggen omdat er 1 een groep mensen zit die wilt en 2 een groep mensen zit die al wat ervaring in het leven heeft.

De dingen die een docent moet doormaken wanneer een student buist is bijna hallucinant. Verantwoording afleggen bij de directeur, verantwoording voorbereiden voor de ouders. Allemaal omdat Kenji liever een PS5 had aanstaan dan zijn boeken open te doen. Alleen voor zo’n dingen zou ik al vertrekken uit het onderwijs. Al 80% van de klas slaagt en 20% niet, dan lijkt het mij eerder nodig om te kijken naar die 20% en niet naar de leerkracht of docent.

Ik had geen Nederlands nodig hoor. Ik heb wiskunde wetenschappe informatica nodig. Denk je dat er iemand later een meerwaarde kan leveren in de maatschappij door als grote verdienste de algemeen gesproken taal te beheren?

Misschien moeten we de lat wat hoger en vroeger leggen qua Nederlands ? Bijvoorbeeld dat je dat moet spreken thuis en in het 1e kleuter. Die van ons hebben op een 3 maanden een half woordenboek geleerd in 1e kleuter. Die spreken beter Nederlands dan een 16 jarige Brahim die alleen maar Wajo en waddafock en woordjes van 2 lettergrepen kan.

Aleja. Je kunt het licht van de zon ontkennen. Covid heeft ongetwijfeld zijn impact gehad.
Maar Belgie/EU gaat tot 50punten naar beneden. Japan, Singapore, Australie, ~ vlak
Maar wat heeft EU dat Singapore niet heeft ? Wat heeft EU dat Japan niet heeft ?

De grote meerwaarde zit niet in de taal op zich maar in de gevolgen van ze niet te kennen - dat gaat van begrijpend lezen, begrijpen wat men probeert uit te leggen tot basic communicatie onderling en toegang tot de arbeidsmarkt. Veder ben ik ook een voorstander van grote focus op kennis van de algemeen gesproken taal - wiskunde - wetenschappen. Hoe breder de basis van die 3 zaken hoe beter.
  • Dat die lat hoger moet is een open deur intrappen - leg ze gewoon hoger voor alles,
  • net zoals het schrappen/reduceren van invulboeken,
  • het bannen van smartphones in de les - wat mij betreft zelfs gewoon op de lagere school
  • het gebruik van laptops reduceren tot strikt noodzakelijke vakken of sporadisch gebruik ter ondersteuning - de focus moet niet liggen op fancy beeldvorming en interfaces maar op het verwerven van inzichten - dat doe je nog steeds best met pen/potlood en papier
  • graag ook stoppen met het pamperbeleid van het lesgeven - dat hoeft niet altijd leuk te zijn
  • geef de leerkrachten ook wat trainingen assertiviteit - het is niet omdat de ouders u een mail sturen over banale zaken dat je daar ook gevolg moet aan geven - maak dat op een correcte manier duidelijk - en neen ouders: niet alle kinderen zijn geschikt om chirurg te worden
  • leerkrachten zijn ook verschillende persoonlijkheden - probeer ze niet allemaal op identiek dezelfde wijze te laten lesgeven maar geef daar wat vrijheden
  • durf probleemgroepen ook gewoon af te zonderen om bij te schaven
  • minder smart -school
  • zorg dat de leerlingen les krijgen - doe alles wat mogelijk is om ettelijke uren studie te vermijden, zorg dat leerlingen een routineuze discipline ontwikkelen.
  • Zet de snoeischaar in individuele rapporten, allerhande papierwerk - ik zou zelfs durven zeggen: ga daar zeer ver in en aangezien er dan veel bijkomende taken van leerkrachten wegvallen kan je mss vragen dat elke leerkracht 2 uur extra effectief les kan geven.

Ik zeg nergens het omgekeerde maar door enkel de focus bij dat nederlands te leggen krijg je een groep die denk dat zij zich niet aangesproken moet voelen. Terwijl ook daar het niveau gerust wat hoger mag en kan. We moeten niet doen alsof het dalende niveau enkel en alleen een zaak is van allochtonen.
Maar tbh die groep moet aangesproken én geholpen worden. Ons land gaat niet enkel collectief achteruit, maar die jongeren hun kloof met de gemiddelde autochtoon wordt groter en groter.

Wij verliezen hun kwaliteiten als land, zij verliezen kansen in de praktijk.

Door hen bij te scholen in hun eigen taal kom je werkelijk nergens want de basis voor bijna elke job is de taal spreken van je collega’s. En vanaf je dat moet gebruiken naar klanten toe moet je minstens de schijn op wekken dat je het perfect kan.

Je moet keihard inzetten op die taalvaardigheid. Ook bij ‘de autochtonen’ trouwens, want in veel steden en buurten spreken die als gehandicapten. Je moet hier echt niet de aanpak aanpassen omdat een groep zich al dan niet aangesproken zal voelen? Who cares. Als er wat Belgen lui worden en straks zelf achterstaan is dat hun probleem.

Maar tbh die groep moet aangesproken én geholpen worden. Ons land gaat niet enkel collectief achteruit, maar die jongeren hun kloof met de gemiddelde autochtoon wordt groter en groter.

Door hen bij te scholen in hun eigen taal kom je werkelijk nergens want de basis voor bijna elke job is de taal spreken van je collega’s. En vanaf je dat moet gebruiken naar klanten toe moet je minstens de schijn op wekken dat je het perfect kan.

Je moet keihard inzetten op die taalvaardigheid. Ook bij ‘de autochtonen’ trouwens, want in veel steden en buurten spreken die als gehandicapten. Je moet hier echt niet de aanpak aanpassen omdat een groep zich al dan niet aangesproken zal voelen? Who cares. Als er wat Belgen lui worden en straks zelf achterstaan is dat hun probleem.
Jezus, welke assumpties zit jij hier te maken. Waar zeg ik dat we ze zouden moeten bijscholen in hun eigen taal, waar zeg ik dat we enkel moeten focussen op een bepaalde groep? Ik zeg gewoon dat we niet moeten doen alsof het enkel een probleem is van allochtonen. (En ja, dat is nodig van te zeggen want lees de laatste pagina's nog eens en kijk eens waar de meerderheid het probleem legt.)

Maar praktisch: welke groep moet aangesproken worden?
Het onderwijs faalt. Conclusie: kinderen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en slimmer worden? Dat vind ik nu eens een heel rare. Niemand moet zich al dan niet aangesproken voelen, want het is toch helemaal niet op de kinderen zelf dat die taak komt te liggen?

Mijn conclusie zou zijn: het onderwijs moet aangepakt worden. En dat is al jaren mismeesterd, ook door de huidige regering, ook door de vorige.

Het zou interessant zijn moesten we de PISA resultaten kennen van de autochtonen en allochtonen, dan is de discussie direct gedaan over waar het grootste probleem ligt. Maarja die data zal volgens bepaalde personen niet aan het licht mogen komen wegens "discriminered".

Modedit: bepaalde tekst aangepast zodat het in de regels past.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou interessant zijn moesten we de PISA resultaten kennen van de autochtonen en allochtonen, dan is de discussie direct gedaan over waar het grootste probleem ligt. Maarja die data zal volgens bepaalde gutmenschen niet aan het licht mogen komen wegens "discriminered".

Omdat dat ook nutteloze data is, migranten zijn niet inherent dommer (of slimmer). Zowat elk relevant onderzoek toont aan dat socio-economische thuissituatie DE belangrijkste factor is bij onderwijs.

Elk kind verdient de best mogelijke kansen in het onderwijs. Dat is een invulling van gelijke rechten. Het huidig onderwijs beschouwt elk kind echter als gelijk en streeft naar inclusie. Daar wringt het schoentje want hoe kan je elk kind de best mogelijke omkadering geven terwijl je tegelijkertijd de klassen zo divers mogelijk wilt maken? Je krijgt een verschraling van de kwaliteit omdat leerkrachten klassen krijgen met een te breed interval van aanwezige competenties. Gevolg: kinderen krijgen niet de optimale omkadering. Elk kind is gelijk maar niet elk kind heeft dezelfde competenties.

Het onderwijs faalt. Conclusie: kinderen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en slimmer worden? Dat vind ik nu eens een heel rare. Niemand moet zich al dan niet aangesproken voelen, want het is toch helemaal niet op de kinderen zelf dat die taak komt te liggen?

Mijn conclusie zou zijn: het onderwijs moet aangepakt worden. En dat is al jaren mismeesterd, ook door de huidige regering, ook door de vorige.
Misschien de volwassenen.

En dat is uniek voor Europa en niet voor UK of USA of Azie of alles buiten Europa ?

Je punt 1 klinkt als "oude bompa". 50y geleden was het al "ze kijken tv". "Social media" is al 15y de dooddoener voor alles. Ik geloof niet dat dat zo'n grote impact heeft. Je ziet het al van in het kleuterklas bergaf gaan. Denk niet dat die veel social media exposure hebben.

Punt 2 is based on what? Klinkt ook als oude bompa. Zelfde opmerking. Zelfs in de kleuterklas is het niveau van de glijbaan af aan het gaan. Terwijl dat 0 inspanning is voor kinderen en ouders. Een kleuter is een spons dat leert zonder moeite. Je mag nog zoveel individualiseren als je wil. Als je als 6 jarige met een jaar leerachterstand zit tgo 10y geleden, ga je toch een ander excuus moeten zoeken.

Punt 3: Based on what ? Er is net minder full time werken dan 10-15y geleden. Er zijn minder alleenstaande ouders. Er is meer job flexibiliteit. Er is meer thuiswerken.
Waarom wil je mij woorden in de mond leggen? Beweer ik ergens dat het uniek is voor Europa? Mijn hele post draait rond de stelling dat verschillende factoren aan het werk zijn die de dalingen (kunnen) verklaren, en wat doe jij? Elk punt in een vacuüm zetten en verwerpen omdat dat punt alleen het niet kan verklaren. Well duh. Begrijpend lezen (en eerlijk argumenteren) is ook voor sommigen die al langer de schoolbanken verlaten hebben duidelijk een probleem ...

Sociale media, smartphones, de continue bereikbaarheid, ... daar zijn problemen aan gekoppeld. Je vergelijking met "ze kijken tv" houdt weinig steek. Jij nam als kind je tv niet mee naar de speelplaats, naar het toilet, naar je bed, aan tafel, terwijl je rondloopt op straat, ... Kinderen ervaren een veel grotere sociale druk door sociale media en het permanent online zijn (waardoor o.a. pesterijen niet meer stoppen aan de schoolpoort). kinderen en jongeren vergaren nieuws en informatie steeds meer via sociale media en vooral ook steeds meer uitsluitend via sociale media, waarbij hun nieuwsbronnen heel vaak desinformatie verspreiden. Het verslavende effect van doom scrolling, de instant gratification van heel wat digitale activiteiten, ... hebben allemaal een (nefaste) impact op concentratie en voldoening bij kinderen. Opnieuw: verkettering is helemaal niet nodig, maar de maatschappij is wel fundamenteel veranderd ten opzichte van 20-30 jaar geleden door de digitalisering. En dat heeft gevolgen en impact op het onderwijs. Dat het ook al in de kleuterklas achteruit gaat (heb je daar bronnen voor, want de meeste onderzoeken worden pas op latere leeftijd afgenomen?), doet daar niets van af. Opnieuw: 1 van meerdere factoren.

Hetzelfde met je kritiek op mijn tweede punt. Je zit ook nog eens 12 jaar in het lager en secundair onderwijs. Bepaalde factoren zullen meer impact hebben op latere leeftijd dan op jongere leeftijd. Dat maakt mijn stelling dat onze individualistische maatschappij een impact heeft op het onderwijsniveau niet ongeldig. Het is trouwens onzin dat het opvoeden en opleiden van kleuters 0 inspanning vraagt van ouders hé. Wie hen niet voorleest, wie hen niet stimuleert in taal, lezen, rekenen, logisch denken, ..., wie hen geen warm nest geeft of kan geven, wie geen tijd voor hen maakt of kan maken, ... die kleuters (en ook oudere kinderen) hebben een handicap in het onderwijs.

Wat betreft punt 3: gebaseerd op Statbel. De werkzaamheidsgraad én aantal gewerkte uren van vrouwen is de afgelopen 20 jaar alleen maar gestegen. Het aantal alleenstaande ouders neemt ook nog steeds toe. De toegenomen flexibiliteit en het thuiswerk is vooral een fenomeen van de laatste paar jaren.

De taalachterstand van een steeds groter wordende groep leerlingen is een zeer belangrijke factor, maar dat alleen is allesbehalve genoeg om de achteruitgang in heel Europa te verklaren. Dat België hier nog slechter in scoort, vind ik niet zo verbazend gezien het belabberde integratiebeleid voor nieuwkomers in dit land.
De taalachterstand van een steeds groter wordende groep is samen met een meer inclusief onderwijs (M decreet) wel DE hoofdreden dat we zo snel achteruit gaan...

Toen ik in 1998 in het eerste middelbaar terecht kwam hadden wij daar 12 klassen van 25 leerlingen. Dat was fine... je had links en rechts wel een klas met iemand met taalproblemen OF een leerling met gedragsproblemen maar dat waren de uitzonderingen en de leerkracht kon daar zijn energie nog insteken naast zijn/haar kerntaak: onderwijzen.

Vandaag gaat het al fallikant fout in het kleuteronderwijs... ze dumpen 25 kleuters in een klas waar er om te beginnen al 5 niet zindelijk zijn, waarvan er in de steden meer dan de helft moeite heeft met Nederlands en dan krijg je daarnaast 4-5 kleuters in u nek met een kleurrijke mix van problemen all the way van type 1 tot en met type 9. Als toetje zijn die andertaligen na 2 maand zomervakantie zonder Nederlands in hun thuisomgeving ook terug máánden aan vooruitgang op taalgebied kwijt.

We kunnen wel zeggen dat de socio-economische thuissituatie DE belangrijkste factor is maar je moet ook eerlijk zijn en beseffen dat dat iets is waar je als maatschappij zéér weinig grip op hebt, zeker als het op quick fixes aan komt.

De enige manier om dat onderwijs terug efficient te maken ofwel meer budget vrijmaken (dat geld is er niet) of het huidige budget efficienter te gebruiken (gaat niet, koepels en vakbonden blokkeren alles). Dat vrijgekomen budget kan besteed worden aan kleinere klasgroepen, zeker in het basisonderwijs lijkt mij dat cruciaal. Als je die gasten vanaf ze naar school komen van veel dichter kan opvolgen dan kan je ook veel beter inspelen op de hun unieke behoeften: hetzij Nederlands bijwerken, hetzij handvaten aanleren om met bepaalde problemen om te gaan, hetzij de beteren extra prikkelen met extra en/of moeilijkere dingen. Helaas zie ik dat (kleinere klassen) nooit gebeuren, er is geen budget voor en zelfs als dat er wel was hebben ze er geen personeel voor. Hoewe ze op midden-lange termijn misschien terug meer mensen voor de klas zouden krijgen als de groepen opnieuw werkbaarder werden...

Jezus, welke assumpties zit jij hier te maken. Waar zeg ik dat we ze zouden moeten bijscholen in hun eigen taal, waar zeg ik dat we enkel moeten focussen op een bepaalde groep? Ik zeg gewoon dat we niet moeten doen alsof het enkel een probleem is van allochtonen. (En ja, dat is nodig van te zeggen want lees de laatste pagina's nog eens en kijk eens waar de meerderheid het probleem legt.)
Andere post verward met die van jou op vlak van bijscholing, sorry! Niet goed wakker denk ik.

Maar waarom moeten we doen alsof het geen probleem is dat leeft bij allochtone jongeren? Daarmee doen we toch ook niet dat het exclusief bij hen leeft? Ik zeg het zelf ook dat bij verschillende autochtone jongeren de taal eveneens snel vervaagd. Maar we moeten toch gewoon alles op alles zetten om hen te helpen? Dat doen we heus niet door het probleem te negeren.

Mijn middelbare school is in compleet verval op vlak van niveau... Omdat nog maar 3-5 leerlingen per klas thuis Nederlands spreken. De rest kan instructies niet volledig begrijpen, kan zich niet goed verwoorden naar de leerkracht toe, kan dus in elk vak niet de nodige nuances oppikken, ...

Die taal is dus enorm belangrijk. En het probleem blijkt heel duidelijk uit de cijfers. Taal is een probleem. Waar zal dit voornamelijk een probleem zijn? Waar ze de taal thuis niet spreken. En op scholen waar men het op de speelplaats (ook) niet spreekt. Dat is toch heel erg logisch?

Nu, mijn punt is niet om een tegenstelling tussen autochtone en allochtone jongeren te maken, totaal niet. Maar je moet nu ook wel je hoofd niet in het zand steken zodat je rond het probleem gaat zitten wandelen alsof het niet bestaat. Daar help je niemand mee verder. Wil je iets perfect kunnen volgen? Wil jij vervolgens jezelf goed kunnen uitdrukken? Wil je de juiste vragen kunnen stellen? Dan ga je de voertaal perfect moeten kunnen. Dit is niet vanzelfsprekend voor kinderen waar ze thuis Nederlands spreken, laat staan als je andere kinderen met een dergelijk nadeel gewoon laat zitten omdat je niet wilt benoemen dat het problematisch is.

De groep van kinderen die achterop hinkt, die zich daardoor niet ten volle kan ontplooien en waardoor wij hun kwaliteiten moeten missen. Die kinderen moeten aangesproken en vooral geholpen worden. Zij en hun ouders moeten geholpen worden om in te zien hoe belangrijk taal is. Dus we moeten iets concreet doen om dat aan te pakken. Wat wil je anders doen? Merken dat er een taalachterstand is en dan de groep die duidelijk de zwakste startpositie heeft NIET extra helpen?

Onderwijs is inderdaad al jaren de badge of honor van de ene beunhaas van een minister na de andere, met de ene domme verandering na de andere terwijl de kwaliteit zienderogen omlaag blijft gaan. Nu bereiken we echter een redelijk kritisch punt. Het afglijden op vlak van kwaliteit is behoorlijk duidelijk geweest. We hebben geen olie, geen gas, geen goud en geen diamanten in de grond steken. Onze kracht is ons onderwijs. Want dat zorgt voor goed opgeleide mensen die productief kunnen werken en innovatie kunnen drijven. Je moet de kinderen daarvoor zo doeltreffend mogelijk kunnen onderwijzen.

Maar door het onderwijs nu te veranderen gaan we niet alle huidige jongeren met een taalachterstand opvangen. Hoger onderwijs wordt alsmaar duurder (logisch ergens, het is nog betaalbaar maar toch) en taal blijft belangrijk in het hoger onderwijs én in de professionele wereld. Je schept een steeds groter wordende kloof tussen jongeren die thuis Nederlands hebben gesproken en alle anderen indien je niet zoekt naar een oplossing die de huidige generatie van kiddo's kan helpen.

Want stel : Je legt de lat 'gewoon weer hoger'. Ok, veel jongeren van allochtone achtergrond falen gewoon naar beneden dan. Zo verlies je ze even goed. Dat is niet de bedoeling. De lat moet hoger, maar je moet die mensen ook bereiken, omarmen en duidelijk maken hoe belangrijk taal is. Je brengt hen naar de lat en niet omgekeerd. Zowel de ouders thuis als de kinderen op school. Je moet daar echt campagnes voor voeren om gewaarwording te scheppen. Onderzoeken of je in de praktijk systemen kan opzetten om dat op te volgen, stimuleren en bij te werken. Mij maakt het niet uit of het individuele kind een Belg, Turk, Duits, Brit, Pygmee of whatever is. Echter, al die kinderen die thuis geen Nederlands meekrijgen hebben het de facto en instant moeilijker. Die problematiek moet je nu gewoon erkennen als je iet of wat logisch redeneert. Dat is veruit de grootste groep van untapped potential, veruit de grootste groep van kinderen die een duw in de rug nodig heeft. En die hebben NU hulp nodig.

Dit gaat niet over de ene of de andere groep met de vinger te wijzen, dit gaat over een hele generatie kinderen weer gelijk te trekken.

Je ontkent die kinderen anders toch gewoon tal van kansen godverdomme? Het is nu al nie tvanzelfsprekend met een migratieachtergrond. Je zit doorgaans in een slechte socio-economische situatie dus je zal minder snel de kansen in het leven zien of je geroepen voelen om ze te grijpen. Je taalkennis is minder omdat je thuis niet de voertaal van het land spreekt. Je hebt een accent dus je legt het in de eerste indruk af tegen Bob en Marie voor zowel een job als om een huurpand te vinden. Je gaat die kinderen nu toch gewoon het nodige platform geven om dat te doorbreken, of niet?

Laatst bewerkt:
Ik heb ook geen compassie om zo'n hautain, egoïstisch gedrag te benoemen voor wat het is. Als je zo'n eng wereldbeeld hebt, dan lijkt het me dat er net aan zijn opleidingen iets schort. Of misschien heeft hij zelf niet zo goed opgelet. Kan ook, natuurlijk.
Het standpunt was hautain geformuleerd maar de vraag is wel relevant. Is het huidige aanbod aan richtingen een mogelijke verklaring voor de verschraling van het onderwijs?

Dat start al in het middelbaar. In de school van mijn dochter zie je de waterval actief aan het werk. Als je in de zwaardere ASO richtingen niet kan volgen dan suggereren ze daar vrij snel om af te zwakken naar lichtere ASO richtingen of van die algemene technische richtingen waar ik me toch vragen bij stel. Wonderbaarlijk genoeg heeft de scholengroep dan wel een gepaste richting voor elke leerling, ze gaan dan van het vroegere college naar een andere school op dezelfde campus en ipv. bvb. Wiskunde - Economie volgen ze dan de TSO richting bedrijfsorganisatie. De TSO richtingen zouden een goede vakkennis moeten opleveren, in combinatie met aanleren van competenties om nadien hogere studies te kunnen aanvatten in dat vakdomein. Iedereen ziet zo'n traject wel voor een richting als pakweg TSO elektromechanica en nadien een bachelor. Maar voor die meer algemene en soms wollige richtingen uit het TSO is dat toch minder evident om de relevantie aan te tonen.

Bovendien denk ik dat veel 14-15 jarigen die keuzes niet kunnen maken en lang blij zijn dat ze op dezelfde campus kunnen blijven zonder zich al te veel vragen te stellen over de richting die ze volgen.

Hoe komt het eigenlijk dat er niemand verantwoordelijk wordt gesteld voor die slechte PISA-resultaten? Hoe kan dat eigenlijk?! In de bedrijfswereld heb je voor elke machine, voor elke lijn, ... een verantwoordelijke. Maar voor ons meest kostbare grondstof en het enige grashalmpje waar we ons kunnen aan vastklampen in onze regio met een ongelofelijk grote impact? -> "Verantwoordelijkheid? Wat is dat?"
  • Leerkrachten kunnen er zogezegd niets aan doen. Is dat zo? Is het niveau van de leerkrachten voldoende hoog? Zijn er voldoende incentives voor leerkrachten om kwalitatief werk te moeten leveren? In een land waar steeds meer middelen naar onderwijs gaan (input stijgt fors) en er steeds mindere resultaten worden gehaald (output daalt fors), vinden we het dan normaal dat leerkrachten in de zomer 2 maanden zitten wachten op het volgende schooljaar zonder vol aan de bak te gaan om het niveau op te krikken? Bizarre en ongepast relaxe houding voor een sector in volle crisis.
  • Politiek kan er zogezegd niets aan doen. Is dat zo? Ok, de grondwet bepaalt dat er vrijheid van onderwijs moet bestaan maar hoe absoluut is die "vrijheid"? Desnoods moet de grondwet aangepast worden, als iedereen het toch zo'n probleem vindt moet er toch een 2/3 meerderheid gevonden kunnen worden in het parlement?
  • En aansluitend op hierboven heb je nog "de koepels" waar er steeds naar verwezen wordt. Hoe kan een "koepel" nu zoveel beslissingsmacht hebben zonder dat daar blijkbaar "accountability" tegenover staat? Moet leuk zijn om te werken daar. Je kunt 20 jaar lang zodanig incompetent zijn dat je ons volledige onderwijssysteem ten gronde richt en nog steeds compleet ongenaakbaar zijn blijkbaar. In de bedrijfswereld zou het volledige management stante pede buitenvliegen. Maar in deze (semi-)overheidsinstellingen is er niemand die iets doet. Laissez-fair. Don't care. En altijd maar dat vage "de koepels", "de koepels", ... als anonieme verzamelterm van de volledige sector om achter te schuilen, om het daar dan gewoon bij te laten. Als we het allemaal niet meer weten? -> "Het is de schuld van de koepels!". Horendol word ik ervan.

Zonder kwalitatief onderwijs:
  • Geen goed-werkende economie
  • Geen goed-werkende democratie
  • Een steeds groeiende kloof tussen arm en rijk, wat de bovenste 2 opnieuw negatief beïnvloedt
  • Etc.
Hoeveel ontslagen zijn er al gevallen naar aanleiding van deze dramatische resultaten? Moesten we nu eens al die zweverige pedagogen buitengooien en het onderwijs terug op poten zetten met rationele, resultaatgerichte mensen die het gewoon zijn om in een competitieve omgeving te werken? Als de beroepsblindheid blijkbaar zodanig doorgeschoten is dat ons onderwijs in vrije val naar beneden duikelt, denk ik dat het dringend tijd is voor een frisse blik op de zaken.

Laatst bewerkt:
Kleine anekdotische maar tegelijk ook triestige bevestiging van de generatie 'dommer'. Het komt van HLN dus zal er wel om gedaan zijn zeker :)

https://www.hln.be/binnenland/gener...mand-die-alle-kansen-heeft-gekregen~a1b57b27/

Citaat van een 17-jarige uit het zesde jaar duaal leren (gaat één dag werken bij de administratie van de Vlaamse Overheid).

“Ik weet nog steeds niet hoe de stelling van Pythagoras in elkaar zit, maar boeit dat? Heeft één van die volwassenen die ons nu de stempel ‘Generatie dommer’ geeft die stelling ooit nodig gehad in zijn of haar dagelijkse leven? Leer ons over polarisatie, over politiek, over identiteit. Leer ons dingen die wél belangrijk zijn.”

Q.E.D zeggen het Wouter Duck kamp dan.

Al waren er uiteraard vroeger ook wel zo'n leerlingen, denk ik dan.

Aan ambitie ontbreekt het de geciteerde leerling niet, hij wilt later rechter worden. Gelukkig voor hem gebruiken rechters de stelling van Pythagoras minder frequent als een vloerder of metser :)

Andere post verward met die van jou op vlak van bijscholing, sorry! Niet goed wakker denk ik.

Maar waarom moeten we doen alsof het geen probleem is dat leeft bij allochtone jongeren? Daarmee doen we toch ook niet dat het exclusief bij hen leeft? Ik zeg het zelf ook dat bij verschillende autochtone jongeren de taal eveneens snel vervaagd. Maar we moeten toch gewoon alles op alles zetten om hen te helpen? Dat doen we heus niet door het probleem te negeren.

Mijn middelbare school is in compleet verval op vlak van niveau... Omdat nog maar 3-5 leerlingen per klas thuis Nederlands spreken. De rest kan instructies niet volledig begrijpen, kan zich niet goed verwoorden naar de leerkracht toe, kan dus in elk vak niet de nodige nuances oppikken, ...

Die taal is dus enorm belangrijk. En het probleem blijkt heel duidelijk uit de cijfers. Taal is een probleem. Waar zal dit voornamelijk een probleem zijn? Waar ze de taal thuis niet spreken. En op scholen waar men het op de speelplaats (ook) niet spreekt. Dat is toch heel erg logisch?

Nu, mijn punt is niet om een tegenstelling tussen autochtone en allochtone jongeren te maken, totaal niet. Maar je moet nu ook wel je hoofd niet in het zand steken zodat je rond het probleem gaat zitten wandelen alsof het niet bestaat. Daar help je niemand mee verder. Wil je iets perfect kunnen volgen? Wil jij vervolgens jezelf goed kunnen uitdrukken? Wil je de juiste vragen kunnen stellen? Dan ga je de voertaal perfect moeten kunnen. Dit is niet vanzelfsprekend voor kinderen waar ze thuis Nederlands spreken, laat staan als je andere kinderen met een dergelijk nadeel gewoon laat zitten omdat je niet wilt benoemen dat het problematisch is.

De groep van kinderen die achterop hinkt, die zich daardoor niet ten volle kan ontplooien en waardoor wij hun kwaliteiten moeten missen. Die kinderen moeten aangesproken en vooral geholpen worden. Zij en hun ouders moeten geholpen worden om in te zien hoe belangrijk taal is. Dus we moeten iets concreet doen om dat aan te pakken. Wat wil je anders doen? Merken dat er een taalachterstand is en dan de groep die duidelijk de zwakste startpositie heeft NIET extra helpen?
Ik ben akkoord dat we ons hoof niet in het zand moeten steken of aandacht hebben voor de problemen met allochtonen maar door extra te focussen op die allochtonen vervallen we weer in het naratief dat die allochtonen het probleem zijn en laat een deel van de bevolking nu net de indruk hebben dat wanneer we die allochtonen weg krijgen de problemen op magische wijze opgelost zijn. We kunnen die problemen ook anders aanpakken, kijk gewoon naar de kennis die een kind heeft op de dag van start in school ipv naar afkomst en baseer je daar op om een aanpak te bedenken. En dan heb je direct ook de autochtone kinderen mee die ook met te weinig kennis starten. We weten ondertussen wel waar de problemen zitten dus mag men stoppen met zich weg te steken achter "het ligt aan x of y" en zich eens gaan focussen op "hoe gaan we het beter doen". Want ik kan me niet van de indruk ontdoen dat iedere actor in het verhaal iemand zoekt om te vingerwijzen ipv eens aan wat introspectie te doen en te kijken hoe hij,zij of het kan bijdragen opdat we terug een hoger niveau halen.

Het standpunt was hautain geformuleerd maar de vraag is wel relevant. Is het huidige aanbod aan richtingen een mogelijke verklaring voor de verschraling van het onderwijs?

Dat start al in het middelbaar. In de school van mijn dochter zie je de waterval actief aan het werk. Als je in de zwaardere ASO richtingen niet kan volgen dan suggereren ze daar vrij snel om af te zwakken naar lichtere ASO richtingen of van die algemene technische richtingen waar ik me toch vragen bij stel. Wonderbaarlijk genoeg heeft de scholengroep dan wel een gepaste richting voor elke leerling, ze gaan dan van het vroegere college naar een andere school op dezelfde campus en ipv. bvb. Wiskunde - Economie volgen ze dan de TSO richting bedrijfsorganisatie. De TSO richtingen zouden een goede vakkennis moeten opleveren, in combinatie met aanleren van competenties om nadien hogere studies te kunnen aanvatten in dat vakdomein. Iedereen ziet zo'n traject wel voor een richting als pakweg TSO elektromechanica en nadien een bachelor. Maar voor die meer algemene en soms wollige richtingen uit het TSO is dat toch minder evident om de relevantie aan te tonen.

Bovendien denk ik dat veel 14-15 jarigen die keuzes niet kunnen maken en lang blij zijn dat ze op dezelfde campus kunnen blijven zonder zich al te veel vragen te stellen over de richting die ze volgen.
Je quote een post van meer dan een jaar geleden, waar het over universitaire opleidingen ging.

De waterval in het middelbaar onderwijs is al heel lang een probleem, maar zolang we als maatschappij beroepen waar je geen hoger diploma voor nodig hebt als minderwaardig blijven beschouwen, en mensen die die beroepen uitvoeren als minderwaardig blijven beschouwen, ga je daar weinig aan kunnen veranderen vrees ik.

Ik weet niet of de wildgroei aan studierichtingen op zich noodzakelijk een probleem is voor de kwaliteit van het onderwijs. Ik denk dat het probleem daar eerder is dat je niet voldoende en niet de juiste mensen hebt om die richtingen te doceren.

• Leerkrachten kunnen er zogezegd niets aan doen. Is dat zo? Is het niveau van de leerkrachten voldoende hoog? Zijn er voldoende incentives voor leerkrachten om kwalitatief werk te moeten leveren? In een land waar steeds meer middelen naar onderwijs gaan (input stijgt fors) en er steeds mindere resultaten worden gehaald (output daalt fors), vinden we het dan normaal dat leerkrachten in de zomer 2 maanden zitten wachten op het volgende schooljaar zonder vol aan de bak te gaan om het niveau op te krikken? Bizarre en ongepast relaxe houding voor een sector in volle crisis.
Het is vooral een bizarre en ongepaste opmerking van jou. Mijn broer (die lesgeeft in 2de en 3de graad middelbaar) zou niets liever doen dan sneller aan de slag gaan tijdens de zomervakantie. Maar het is de realiteit dat hij vaak pas enkele dagen voor de start van het nieuwe schooljaar te weten komt welke vakken hij aan welke klassen gaat geven, hoe kan je dan verwachten dat leerkrachten zich fatsoenlijk kunnen voorbereiden?

Ook tijdens het schooljaar is hij vaak tot 's avonds laat en in het weekend in de weer om kwalitatieve lessen voor te bereiden, taken/toetsen op te stellen en te verbeteren, ...

Pas op, er zullen zeker wel leerkrachten zijn die het rustig aan doen (zoals je in elke sector wel personeel hebt), maar zoals altijd scheer je een hele groep over dezelfde, kortzichtige kam. De leerkrachten die ik ken werken allemaal meer dan 40 (of zelfs 50) uur per week om kwalitatieve lessen aan te bieden, maar worden zelf tegengewerkt door een hoop administratie, het onderwijsplan, ouders, ...

Kleine anekdotische maar tegelijk ook triestige bevestiging van de generatie 'dommer'. Het komt van HLN dus zal er wel om gedaan zijn zeker :)

https://www.hln.be/binnenland/gener...mand-die-alle-kansen-heeft-gekregen~a1b57b27/

Citaat van een 17-jarige uit het zesde jaar duaal leren (gaat één dag werken bij de administratie van de Vlaamse Overheid).

“Ik weet nog steeds niet hoe de stelling van Pythagoras in elkaar zit, maar boeit dat? Heeft één van die volwassenen die ons nu de stempel ‘Generatie dommer’ geeft die stelling ooit nodig gehad in zijn of haar dagelijkse leven? Leer ons over polarisatie, over politiek, over identiteit. Leer ons dingen die wél belangrijk zijn.”

Q.E.D zeggen het Wouter Duck kamp dan.

Al waren er uiteraard vroeger ook wel zo'n leerlingen, denk ik dan.

Aan ambitie ontbreekt het de geciteerde leerling niet, hij wilt later rechter worden. Gelukkig voor hem gebruiken rechters de stelling van Pythagoras minder frequent als een vloerder of metser :)

Ik vind dat eigenlijk geen domme opmerking. Ik heb ook nooit die stelling van pythagoras nodig gehad. Ik heb x jaar kwijtgespeeld in het middelbaar aan het leren over sinus en cosinus en (co)tangens (?) en ik heb daar letterlijk NIKS aan gehad. Ik zou het inderdaad toch meer geapprecieerd hebben als ik in de latere jaren van het middelbaar meer relevante dingen had geleerd:
- budgetbeheer en belastingen
- Huishoudkunde (gaande van voedingsleer, koken, schoonmaken, kleine reparaties, etc)
- Politiek en huidige wetgeving relevant voor het dagelijkse leven
- Financieleer, meer bepaald over investeringen, lenen, verzekeringen, etc
- Meer IT, en dan vooral met name cybersecurity

Dat zijn zaken die voor iedereen, ongeacht hun carrierekeuze, altijd relevant gaan zijn. En voor sommigen zijn dat echt simpele dingen, maar voor veel mensen helemaal niet.
Dat je met sommige van die dingen geen heel jaar kan vullen, weet ik ook. Maar je kan dat dan per semester doen.

Ik denk persoonlijk dat de maatschappij er op lange termijn beter van wordt als er meer jongvolwassenen vertrouwd zijn met alle bovenstaande dingen dan hoe men de verhouding van de overstaande en de aanliggende rechthoekszijde in een rechthoekige driehoek berekend. Of het volume van een cilinder. Dat soort zaken kan je misschien eerder voor de toegepaste richtingen behouden. (let op, ik stel niet voor dat mensen de stelling van Pythagoras niet moeten kennen :wink:)

Terug
Bovenaan