Ik vind dat eigenlijk geen domme opmerking. Ik heb ook nooit die stelling van pythagoras nodig gehad. Ik heb x jaar kwijtgespeeld in het middelbaar aan het leren over sinus en cosinus en (co)tangens (?) en ik heb daar letterlijk NIKS aan gehad. Ik zou het inderdaad toch meer geapprecieerd hebben als ik in de latere jaren van het middelbaar meer relevante dingen had geleerd:
- budgetbeheer en belastingen
- Huishoudkunde (gaande van voedingsleer, koken, schoonmaken, kleine reparaties, etc)
- Politiek en huidige wetgeving relevant voor het dagelijkse leven
- Financieleer, meer bepaald over investeringen, lenen, verzekeringen, etc
- Meer IT, en dan vooral met name cybersecurity
Dat zijn zaken die voor iedereen, ongeacht hun carrierekeuze, altijd relevant gaan zijn. En voor sommigen zijn dat echt simpele dingen, maar voor veel mensen helemaal niet.
Dat je met sommige van die dingen geen heel jaar kan vullen, weet ik ook. Maar je kan dat dan per semester doen.
Ik denk persoonlijk dat de maatschappij er op lange termijn beter van wordt als er meer jongvolwassenen vertrouwd zijn met alle bovenstaande dingen dan hoe men de verhouding van de overstaande en de aanliggende rechthoekszijde in een rechthoekige driehoek berekend. Of het volume van een cilinder. Dat soort zaken kan je misschien eerder voor de toegepaste richtingen behouden. (let op, ik stel niet voor dat mensen de stelling van Pythagoras niet moeten kennen

)