(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Waarom wil je mij woorden in de mond leggen? Beweer ik ergens dat het uniek is voor Europa? Mijn hele post draait rond de stelling dat verschillende factoren aan het werk zijn die de dalingen (kunnen) verklaren, en wat doe jij? Elk punt in een vacuüm zetten en verwerpen omdat dat punt alleen het niet kan verklaren. Well duh. Begrijpend lezen (en eerlijk argumenteren) is ook voor sommigen die al langer de schoolbanken verlaten hebben duidelijk een probleem ...

Als je een observatie hebt uniek voor EU (onderwijs keldert), moet je met specifieke EU redenen afkomen, niet met algemene. In USA of UK of Japan of Australie is Pisa flat of stijgen of heel licht dalen.

Als elk punt afzonderlijk in zijn vacuum niks verklaart, samen ook niks.

Sociale media, smartphones, de continue bereikbaarheid, ... daar zijn problemen aan gekoppeld. Je vergelijking met "ze kijken tv" houdt weinig steek. Jij nam als kind je tv niet mee naar de speelplaats, naar het toilet, naar je bed, aan tafel, terwijl je rondloopt op straat,

Nee, maar wel een boek van Zelda of een walkthrough van Mario of zelfs een walkman/diskman. Wederom, dat verklaart niet waarom Europa keldert en de rest van de wereld niet. Er zijn social media buiten Belgie/Europa

... Kinderen ervaren een veel grotere sociale druk door sociale media en het permanent online zijn (waardoor o.a. pesterijen niet meer stoppen aan de schoolpoort). kinderen en jongeren vergaren nieuws en informatie steeds meer via sociale media en vooral ook steeds meer uitsluitend via sociale media, waarbij hun nieuwsbronnen heel vaak desinformatie verspreiden. Het verslavende effect van doom scrolling, de instant gratification van heel wat digitale activiteiten, ... hebben allemaal een (nefaste) impact op concentratie en voldoening bij kinderen.

Niet enkel in Europa. Ik zeg niet dat het deels iets verklaart. Maar wij kelderen 50 punten, UK 1 of 2.

Opnieuw: verkettering is helemaal niet nodig, maar de maatschappij is wel fundamenteel veranderd ten opzichte van 20-30 jaar geleden door de digitalisering. En dat heeft gevolgen en impact op het onderwijs. Dat het ook al in de kleuterklas achteruit gaat (heb je daar bronnen voor, want de meeste onderzoeken worden pas op latere leeftijd afgenomen?), doet daar niets van af. Opnieuw: 1 van meerdere factoren.

Ik heb niemand weten winnen door met een achterstand te vertrekken en even snel te lopen. We moeten het probleem in de kleuterklas oplossen, want eens je achter bent, ben je achter. Heb ik daar bronnen voor ? Ja zeker, is maar 10x in de Afspraak en Terzake geweest vorig jaar. Wat waren de conclusies denk je ? Dat het aan de smartphone ligt ?

https://expertisecentrumnederlands.nl/pirls-2021 (NL)
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...e daling – van,een kind vijftien jaar geleden. (BE)

Het Vlaamse onderwijs krijgt in het onderzoek opnieuw een ferme klap. De resultaten van de 5.114 geteste leerlingen in 141 scholen zijn allesbehalve rooskleurig. Meer zelfs: de resultaten lijken in vrije val. Waar ons land in 2006 nog tot de top behoorde voor begrijpend lezen, eindigen we in 2021 net boven het gemiddelde. Vlaanderen staat nu tussen Albanië, Cyprus en Servië en scoort significant lager dan Nederland, Duitsland of Engeland. Bovendien zet de daling zich de laatste zes jaar bij ons bijna het sterkst door van alle Europese landen.

Door de sterke daling – van 547 punten in 2006 naar 511 in 2021 – is er sprake van een heuse leesachterstand. Ten opzichte van 2006 bedraagt de achterstand tien maanden: een kind heeft vandaag dus gemiddeld bijna een schooljaar meer nodig om hetzelfde niveau te halen als een kind vijftien jaar geleden. Ten opzichte van 2016 bouwden leerlingen een achterstand op van vier maanden.

3 keer raden wie aan de top staat daar. Landen zonder social media zoals Singapore, UK, Australie, Taiwan etc

6% van de 10 jarigen kan geen zinnen maken als "ik doe kleren aan" of "ik heb een fiets" (niveau 1). Dat ligt niet aan de smartphone. Hoe kunnen die ooit wiskunde of Frans of Aardrijkskunde leren? Niet.

Het meest verontrustend is dat de groep die zelfs het basisniveau niet haalt fors groeit, zegt onderzoeker Katrijn Denies (KU Leuven). Die groep is op vijftien jaar tijd geëvolueerd van één naar zes procent van onze tienjarigen. Deze kinderen slagen er niet in om in een tekst expliciete info terug te vinden. Ze kunnen, bijvoorbeeld, niet herhalen dat Marie tien jaar is, hoewel dat uitdrukkelijk vermeld staat. ‘Deze kinderen hebben het veel moeilijker om bij te leren op school of mee te draaien in onze maatschappij’, zegt Denies. Om de ernst weer te geven, voegt ze toe: ‘Eigenlijk zou deze groep niet mogen bestaan. Die zou nul procent moeten zijn.’

Enfin, je kunt zelf het artikel lezen. Welke landen tonen de grootste daling? Belgie, NL, Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Italie. Zoek de gemeenschappelijke deler...

Ik heb heel veel vrienden in het onderwijs. Allemaal dezelfde verhalen. De helft van je klas in het middelbaar spreekt geen NEderlands. Wiskunde uitleggen is "wat is een rechte", "wat is deelteken", "wat is maalteken", "wat is straatdeling" (no typo...).

Hetzelfde met je kritiek op mijn tweede punt. Je zit ook nog eens 12 jaar in het lager en secundair onderwijs. Bepaalde factoren zullen meer impact hebben op latere leeftijd dan op jongere leeftijd. Dat maakt mijn stelling dat onze individualistische maatschappij een impact heeft op het onderwijsniveau niet ongeldig. Het is trouwens onzin dat het opvoeden en opleiden van kleuters 0 inspanning vraagt van ouders hé. Wie hen niet voorleest, wie hen niet stimuleert in taal, lezen, rekenen, logisch denken, ..., wie hen geen warm nest geeft of kan geven, wie geen tijd voor hen maakt of kan maken, ... die kleuters (en ook oudere kinderen) hebben een handicap in het onderwijs.

Ik heb het heel druk. Ik slaag er in om elke ochtend en elke avond een verhaaltje te lezen. "De uil wordt wakker als het licht is, dat is toch abnormaal, papa? De uil is verkeerd". Dat hebben ze geleerd terwjil ik die zin nooit uitgesproken heb. Ik lees wel veel een verhaal van een uil.

Als je thuis geen Nederlands spreekt, tjah... De school van vrienden van mij geeft de blaadjes voor de schoolreis in 2 talen mee. Bovenaan in het Nederlands, dan een streep, en dan in het Arabisch. Vinden we dat normaal ? Is dat hoe we het onderwijs vooruit gaan krijgen ?

We moeten harde criteria invoeren mbt Nederlands. Geen deftig Nederlands, geen 1e leerjaar. Dan ga je maar 1 2 3y op taalbad ipv de rest van de klas te verfnurken.

Wat betreft punt 3: gebaseerd op Statbel. De werkzaamheidsgraad én aantal gewerkte uren van vrouwen is de afgelopen 20 jaar alleen maar gestegen. Het aantal alleenstaande ouders neemt ook nog steeds toe. De toegenomen flexibiliteit en het thuiswerk is vooral een fenomeen van de laatste paar jaren.

Efficientie is al jaren dalende. Waarom stijgt de werkzaamheidsgraad? Omdat je nu 20 50 80 90% kunt werken ipv niet te werken. Het is logisch dat vrouwen die vroeger niet werkten nu wel tijdelijk werken.

En dan krijg je dus pakweg ingenieursstudenten die naar de unief trekken en nog geen goniometrie kennen. Dus moeten ze aan de unief tijd verdoen aan dat soort basiskennis...

Ik denk echt niet dat de 'inhoud' het probleem is, hoor. Je moet kinderen doen inzien dat je een brede fundamentale basis nodig hebt om de problemen in onze maatschappij aan te pakken. Goed voorbeeld zijn de zeer jonge klimaat protestanten: allemaal goed en wel dat je wat staat te roepen op straat, maar om dat op te lossen ga je harde wetenschapskennis moeten vergaren. Sociale problemen als ongelijkheid of conflict? Daarvoor moet je harde geschiedenis bestuderen om niet exact dezelfde fouten te maken als in het verleden.

Kijk, ik heb me als leerling ook vaak afgevraagd "waarom moet ik geschiedenis leren", of "waarom moet ik Frans leren", omdat mijn interesses bij de wetenschap lagen. Maar dat is irrelevant: het is een basisvorming, waarbij iedereen zaken leert die niet iedereen later zal nodig hebben. Maar je leert ook genoeg zaken die je wél zal nodig hebben.

Bij ons was Wiskunde 1 een kloefer van 500blz. Hoofstuk 1-8 of zo was functie onderzoek, matrixen, nulpunten zoeken, 2e graadsvergelijkingen, afgeleiden, integralen. 1e les was "hfdstk 1-8 is zelfstudie, we beginnen met hfdstk 9". Gaan met de banaan. Als je dat nu, dan sta je de dag nadien in de gazet.

Je kunt het huidige onderwijs eigenlijk best illustreren met een topsportschool.

Waar we vroeger lange basketters goed omkaderden en slanke mannen als marathon atleet trainden, hebben we nu een een "topsport" ploeg met 1m60 1m70 1m80 2m00 en 200kg wegende fatties in de marathon ploeg. En die krijgen allemaal sportdieet en fysio en weet ik veel wat. En dan zijn we verwonderd dat het niet lukt. Oplossing, meer geld, meer begeleiding. Oplossing is moeilijk te zien...

Ik geef 10 jaar les in een Brusselse school met gemengd publiek. Meerderheid van de leerlingen is thuis Franstalig. Regelmatig is Nederlands maar de 3e taal. Op die 10 jaar is het niveau serieus naar beneden gegaan. We nemen namelijk elk jaar in het begin van het eerste middelbaar en op het einde Diatoetsen af. We hebben een enorm hoog percentage leerlingen die onvoldoende woord - en tekstbegrip hebben. Uiteraard werken we hieraan. Maar het lerarentekort zorgt ervoor dat ik al 4 jaar overuren doe zodat alle klassen überhaupt Nederlands krijgen.

Daarnaast ben ik ook voor een stuk leerlingbegeleider en zie ik wel wat schrijnende gevallen waarvoor ik contact opneem met de lagere school. Daaruit blijkt dat met trekken en sleuren (alle mogelijke ondersteuning, miniklasjes, zorgjuf, ...) de leerling nét de eindtermen behaald heeft. Wel, reality check. Indien je in het 6e leerjaar 50% haalt, mag je er minimum 15% aftrekken in het secundair. Wij hebben NIET de mogelijkheden om miniklasjes en dergelijke in te richten om iedereen bij te benen, terwijl sommige ouders dit vanzelfsprekend vinden.

Ik doe het an sich nog graag: ik heb leuke collega's en de leerlingen zijn over het algemeen zeer vriendelijk en vrij leergierig. Maar hun algemeen niveau qua instroom is bedroevend.

Daarnaast ben ik ook voor een stuk leerlingbegeleider en zie ik wel wat schrijnende gevallen waarvoor ik contact opneem met de lagere school. Daaruit blijkt dat met trekken en sleuren (alle mogelijke ondersteuning, miniklasjes, zorgjuf, ...) de leerling nét de eindtermen behaald heeft. Wel, reality check. Indien je in het 6e leerjaar 50% haalt, mag je er minimum 15% aftrekken in het secundair. Wij hebben NIET de mogelijkheden om miniklasjes en dergelijke in te richten om iedereen bij te benen, terwijl sommige ouders dit vanzelfsprekend vinden.
Ik vraag mij oprecht af of al die lapmiddeltjes: miniklasjes, zorgjuf etc effectief goed werken... en ik bedoel dan vooral: is het de meest optimale manier om middelen in te zetten? In plaats van bv 1 voltijdse zorgleerkracht te hebben voor 4 klassen van 25 leerlingen, zou het niet beter zijn van 5 klassen van 20 leerlingen te hebben? (Oprechte vraag, ik weet het niet)
Doordat er per klas minder leerlingen zijn, hebben de leerkrachten hopelijk ook net iets meer mogelijkheden om zelf bepaalde zorgtaken te doen. Het zou ook de administratieve last sterk verminderen lijkt mij aangezien er een communicatielijn tussen klasleerkracht & zorgleerkracht weg zou vallen (en een bijkomende lijn tussen zorgleerkrachten en zorgcoördinator). Voor alle duidelijkheid lijkt 20 leerlingen mij nóg veel gezien de diversiteit van de leerlingen.

Wat volgens mij overigens ook een zéér belangrijke factor is in het dalende niveau is het feit dat er een groot deel van het personeel niet voltijds werkt... imo werk je in het onderwijs OF voltijds OF halftijds zodat je met 2 collega's één klas kan doen. Dat is een moeilijke kwestie natuurlijk omdat dat dat voor heel veel mensen heel gevoelig ligt maar eigenlijk is part time geen regime voor een functie waar 100% permanentie moet zijn. Hoe krijg je met al die 4/5 regimes ooit een goeie organisatie voor elkaar? Al die 1/5 gaten moeten wel dichtgereden worden natuurlijk... dat zijn uren die in veel gevallen dus gewoon niet worden gegeven, of worden opgevangen door zorgleerkrachten die ondertussen hun eigenlijke zorgtaak niet kunnen uitvoeren, of door kinderverzorgers die eigenlijk niet de nodige opleiding hebben om echt onderwijs te geven en dus eigenlijk gewoon een dag opvang voorzien...

Ik vraag mij oprecht af of al die lapmiddeltjes: miniklasjes, zorgjuf etc effectief goed werken... en ik bedoel dan vooral: is het de meest optimale manier om middelen in te zetten? In plaats van bv 1 voltijdse zorgleerkracht te hebben voor 4 klassen van 25 leerlingen, zou het niet beter zijn van 5 klassen van 20 leerlingen te hebben? (Oprechte vraag, ik weet het niet)
Doordat er per klas minder leerlingen zijn, hebben de leerkrachten hopelijk ook net iets meer mogelijkheden om zelf bepaalde zorgtaken te doen. Het zou ook de administratieve last sterk verminderen lijkt mij aangezien er een communicatielijn tussen klasleerkracht & zorgleerkracht weg zou vallen (en een bijkomende lijn tussen zorgleerkrachten en zorgcoördinator). Voor alle duidelijkheid lijkt 20 leerlingen mij nóg veel gezien de diversiteit van de leerlingen.

Wat volgens mij overigens ook een zéér belangrijke factor is in het dalende niveau is het feit dat er een groot deel van het personeel niet voltijds werkt... imo werk je in het onderwijs OF voltijds OF halftijds zodat je met 2 collega's één klas kan doen. Dat is een moeilijke kwestie natuurlijk omdat dat dat voor heel veel mensen heel gevoelig ligt maar eigenlijk is part time geen regime voor een functie waar 100% permanentie moet zijn. Hoe krijg je met al die 4/5 regimes ooit een goeie organisatie voor elkaar? Al die 1/5 gaten moeten wel dichtgereden worden natuurlijk... dat zijn uren die in veel gevallen dus gewoon niet worden gegeven, of worden opgevangen door zorgleerkrachten die ondertussen hun eigenlijke zorgtaak niet kunnen uitvoeren, of door kinderverzorgers die eigenlijk niet de nodige opleiding hebben om echt onderwijs te geven en dus eigenlijk gewoon een dag opvang voorzien...

Of gewoon de hopeloze gevallen opgeven ipv iedereen op te geven. Just a random idea. Hoe ver gaan we de slinder laten doorslaan ? Of de zorg uit het onderwijs halen en laten doorgaan waar het moet doorgaan, zorginstellingen.

Willen we de 90% niet-hopeloze gevallen gewoon in de zandbak zetten met 'hou je in stilte bezig' terwijl we de hopeloze gevallen een beetje minder hopeloos maken of gaan we met de 90% iets doen ?

Bij mijn moeder in school waren er ook schrijnende gevallen. Tot 'we gaan met de credit card van school eten kopen voor de families' en kleren inzamelen voor de kinderen. Allemaal leuk en wel, maar misschien moet je les geven aan de 90% kinderen waar wel iets van te maken is ipv al je middelen en tijd te spenderen aan die gevallen die na een half jaar toch weer weg zijn eens ze een andere melkkoe vinden ergens anders.

Het ergste geval ooit was een Afrikaantje met HIV die ook hemofilie had, topcombi (ooit bloadtransfusie gekregen voor zijn hemofilie, oopsie woopsie HIV). Kind zat in Belgie met medisch visum, 0 nederlands, 12y of zo. Elke keer als dien tegen een muur liep, perimeter, handschoenen, pakken aandoen. Dat is er toch los over ? Vinden we dat een goeie besteding van middelen ? I know, sucks to be him, maar is een school nog een zinvolle omgeving voor zo'n kind ?

De waslijst van verhalen van mijn moeder is lang hoor. Ik heb het hier al gezegd. Dat die 35y daar gewerkt heeft, een standbeeld waard.

Het grote probleem in mijn ogen is "de brede eerste graad". Zo veel mogelijk leerlingen laten starten in de A-stroom, en geen "TSO-opties/scholen" meer aanbieden in een eerste graad. Heel wat leerlingen die niet op hun plaats zitten. Brede eerste graad zorgt ervoor dat er leerlingen met 7 jaartotaaltekorten gedelibereerd worden en toegelaten worden tot het 2e jaar, "want we stellen de studiekeuze uit tot na het 2e jaar". Slechtste beslissing ooit.

Het grote probleem in mijn ogen is "de brede eerste graad". Zo veel mogelijk leerlingen laten starten in de A-stroom, en geen "TSO-opties/scholen" meer aanbieden in een eerste graad. Heel wat leerlingen die niet op hun plaats zitten. Brede eerste graad zorgt ervoor dat er leerlingen met 7 jaartotaaltekorten gedelibereerd worden en toegelaten worden tot het 2e jaar, "want we stellen de studiekeuze uit tot na het 2e jaar". Slechtste beslissing ooit.
Hoe kan een maatregel van enkele jaren oud de oorzaak zijn van een decennialange daling in PISA-toetsen?

Ik vind dat eigenlijk geen domme opmerking. Ik heb ook nooit die stelling van pythagoras nodig gehad. Ik heb x jaar kwijtgespeeld in het middelbaar aan het leren over sinus en cosinus en (co)tangens (?) en ik heb daar letterlijk NIKS aan gehad. Ik zou het inderdaad toch meer geapprecieerd hebben als ik in de latere jaren van het middelbaar meer relevante dingen had geleerd:
- budgetbeheer en belastingen
- Huishoudkunde (gaande van voedingsleer, koken, schoonmaken, kleine reparaties, etc)
- Politiek en huidige wetgeving relevant voor het dagelijkse leven
- Financieleer, meer bepaald over investeringen, lenen, verzekeringen, etc
- Meer IT, en dan vooral met name cybersecurity

Ik werk zelf in cybersecurity en kan uw laatste regel die ik gequote heb alleen maar aanmoedigen. Het is ronduit bedroevend qua algemene kennis. Meer nog, de jongeren die nu afstuderen van 21-22-23 jaar zijn mensen die rond het jaar 2000 geboren zijn. Die mensen zijn opgegroeid met GSMs, tablets en computers. Prima toch? Ja, behalve dat die ALLES domweg geloven wat op internet staat, alle info domweg delen waar ze maar kunnen, geen notie besef hebben welke data ze allemaal te grabbel gooien enz. Je moet jezelf afvragen "zou ik vroeger iemand gebeld hebben om te zeggen dat ik op restaurant zit?". Is het antwoord neen dan moet je ook geen foto maken om te delen op instayoubook en facetubegram.

Ik spreek hier niet over mensen van 60-70 jaar maar ik merk heel duidelijk dat mensen tussen 35 en 45 veel voorzichtiger zijn welke data ze zomaar delen met iedereen dan mensen tussen 15 en 25 jaar. Dat gaat nog tot leuke situaties leiden: de wereldleiders en top CEO's van morgen staan nu al in hun blote flieter ergens dronken op één been in een vrouwenkleed op internet met de hashtag #bestnightofmylife. Zelf heb ik heel bewust nooit gebruik gemaakt van Facebook, Whatsapp, Instagram, Twitter, Snapchat, TikTok, Google accounts,... Niemand verwacht dat elke afgestudeerde malware gaat reverse engineeren of zichzelf dmv een gekende exploit van een ongepatchte server ergens toegang toe verschaft, maar een klein beetje bewustwording zou zeker deel mogen worden van algemene basis IT vaardigheden. Ik denk dan aan het gebruik van complexe wachtwoorden, two factor authentication, het besef dat gratis niet bestaat en dat je betaalt met uw data, https ipv http, het herkennen van phishing mails tegenover echte mails,...

Vanuit mijn job geef ik af en toe opleidingen aan klanten maar ook aan hogescholen/univs gebeurt dat een paar keer per jaar gedurende een paar lesuren. Vanaf januari gaan een collega en ik ook in lokale middelbare school waar ze de richting "informaticabeheer" hebben 4 lesuren geven over cybersecurity. Het is voorlopig enkel nog maar in 5e en 6e middelbaar van een IT-richting, maar het is een begin.

Verder denk ik dat je waarom het leren van die stelling van Pythagoras een goed idee is niet begrepen hebt. Je leert dat niet om de stelling op zich. Ook ik heb die berekening nog nooit nodig gehad in mijn dagelijks leven. Maar het helpt u wel een probeem analyseren, opgesplitsen in deelproblemen, een mogelijke denkpiste als aanpak van het probleem ontwikkelen enz. Dat zijn allemaal skills die nuttig zijn in eender welke sector je terecht komt.

Laatst bewerkt:
Verder denk ik dat je waarom het leren van die stelling van Pythagoras een goed idee is niet begrepen hebt. Je leert dat niet om de stelling op zich. Ook ik heb die berekening nog nooit nodig gehad in mijn dagelijks leven. Maar het helpt u wel een probeem analyseren, opgesplitsen in deelproblemen, een mogelijke denkpiste als aanpak van het probleem ontwikkelen enz. Dat zijn allemaal skills die nuttig zijn in eender welke sector je terecht komt.

Ik heb nog toegevoegd dat ik niet pleit voor de afschaffing van het leren van de Stelling van Pythagoras. Niet omdat dat zo praktisch is in het dagelijkse leven, wel omdat dat nog redelijk basic is. Ik heb geen enkel probleem met basic wiskunde. Maar met advanced wiskunde zoals geometrie waarbij je sinusen en cotangensen moet berekenen, ik denk dat er betere dingen bestaan voor studenten middelbare school.
Wiskunde, zoals eerder opgemerkt door iemand anders, helpt het logisch en analytisch nadenken maar op een gegeven moment zijn er wel maar limited gains te verkrijgen en ik denk niet dat als je stopt met het aanleren van (gewoon als vb) het berekenen van cotangensen dat het analytisch denken van veel mensen achteruit gaat gaan.
Dat kan je dan veranderen door andere leerstof aan te bieden, die zowel praktisch is in het dagelijkse leven als helpt met analytisch denken. Hell, uiteindelijk zijn er voldoende onderzoeken die zelfs aanwijzen dat een brede waaier van games ook helpen om analytisch nadenken en probleemoplossend nadenken aan te moedigen en te bevorderen. Niet dat ik zeg dat kinderen plots op school moeten gaan gamen, maar out of the box denken voor alternatieven kan best wel interessant zijn.

Hoe kan een maatregel van enkele jaren oud de oorzaak zijn van een decennialange daling in PISA-toetsen?
Hoezo enkele jaren oud? We hadden 25 jaar geleden toch al 1A & 1B klassen, net als 2A/2B. Daarna pas had je een veel bredere vertakking naar allerhande subrichtingen. Overlaatst ook nog die discussie gehad met mijn vriendin, ik wist niet wat ik hoorde eigenlijk. Het is toch al meer dan 25 jaar zo dat de eerste graad middelbaar super breed is en dat je pas na het 2de jaar kiest? Het is niet omdat ze dat nu "A-stroom/B-stroom" noemen dat plots iets nieuws is toch?

In theorie kon je toen wel kiezen voor "sociaal-technisch" en dat soort zaken maar daar zat in praktijk zéér weinig verschil is met het "gewone 1A".
Op de technische school waar ik vanaf het 3de heb gezeten hadden ze in die eerste 2 jaar wel al zeer beperkt elektriciteit/metaal/hout maar ook dat was zéér beperkt en waren voornamelijk algemene richtingen. Is het sowieso niet zo dat scholen steeds zelf hun eigen accenten kunnen leggen of is dat volledig afgeschaft? Scholen konden vroeger toch altijd een paar uren los toewijzen aan vakken naar keuze? :unsure:

Hoezo enkele jaren oud? We hadden 25 jaar geleden toch al 1A & 1B klassen, net als 2A/2B. Daarna pas had je een veel bredere vertakking naar allerhande subrichtingen. Overlaatst ook nog die discussie gehad met mijn vriendin, ik wist niet wat ik hoorde eigenlijk. Het is toch al meer dan 25 jaar zo dat de eerste graad middelbaar super breed is en dat je pas na het 2de jaar kiest? Het is niet omdat ze dat nu "A-stroom/B-stroom" noemen dat plots iets nieuws is toch?

In theorie kon je toen wel kiezen voor "sociaal-technisch" en dat soort zaken maar daar zat in praktijk zéér weinig verschil is met het "gewone 1A".
Op de technische school waar ik vanaf het 3de heb gezeten hadden ze in die eerste 2 jaar wel al zeer beperkt elektriciteit/metaal/hout maar ook dat was zéér beperkt en waren voornamelijk algemene richtingen. Is het sowieso niet zo dat scholen steeds zelf hun eigen accenten kunnen leggen of is dat volledig afgeschaft? Scholen konden vroeger toch altijd een paar uren los toewijzen aan vakken naar keuze? :unsure:

25 jaar geleden had je toch al 1e graad ASO/TSO/BSO verdeling? Ik ging 25 jaar geleden naar 1e graad ASO en mijn broer naar TSO.

25 jaar geleden had je toch al 1e graad ASO/TSO/BSO verdeling? Ik ging 25 jaar geleden naar 1e graad ASO en mijn broer naar TSO.
Ja maar in praktijk was er zeer weinig verschil tussen die ASO & TSO 1ste graad. BSO van vroeger is wat nu B-stroom is.

Zoals gezegd, je had bij ons ook Sociaal-Technisch maar die klas hete ook gewoon 1Ax. Dat was toen ook allemaal één grote pot nat. Tenzij dat bij ons een uitzondering was. :unsure:

Ik werk zelf in cybersecurity en kan uw laatste regel die ik gequote heb alleen maar aanmoedigen. Het is ronduit bedroevend qua algemene kennis. Meer nog, de jongeren die nu afstuderen van 21-22-23 jaar zijn mensen die rond het jaar 2000 geboren zijn. Die mensen zijn opgegroeid met GSMs, tablets en computers. Prima toch? Ja, behalve dat die ALLES domweg geloven wat op internet staat, alle info domweg delen waar ze maar kunnen, geen notie besef hebben welke data ze allemaal te grabbel gooien enz. Je moet jezelf afvragen "zou ik vroeger iemand gebeld hebben om te zeggen dat ik op restaurant zit?". Is het antwoord neen dan moet je ook geen foto maken om te delen op instayoubook en facetubegram.
Vindt elke specialist de kennis van zijn vakgebied bij de brede bevolking niet pover? Dat betekent daarom niet dat er noodzakelijk een groot tekort is in het onderwijs.

Het ergste geval ooit was een Afrikaantje met HIV die ook hemofilie had, topcombi (ooit bloadtransfusie gekregen voor zijn hemofilie, oopsie woopsie HIV). Kind zat in Belgie met medisch visum, 0 nederlands, 12y of zo. Elke keer als dien tegen een muur liep, perimeter, handschoenen, pakken aandoen. Dat is er toch los over ? Vinden we dat een goeie besteding van middelen ? I know, sucks to be him, maar is een school nog een zinvolle omgeving voor zo'n kind ?

De waslijst van verhalen van mijn moeder is lang hoor. Ik heb het hier al gezegd. Dat die 35y daar gewerkt heeft, een standbeeld waard.
Das best wel stigmatiserend :unsure: Allez tis te zeggen als het jaren 80 is cava nog, maar heden ten dage is HIV mits correct nemen van medicatie nu toch zo geen probleem meer?

Vindt elke specialist de kennis van zijn vakgebied bij de brede bevolking niet pover? Dat betekent daarom niet dat er noodzakelijk een groot tekort is in het onderwijs.
Uh vast wel, maar daar ging het niet over.

Het ging erover dat het niveau ook daar op 10-15 jaar enorm gezakt is. Je zou nochtans verwachten dat jonge mensen die ermee opgegroeid zijn ook meer vertrouwd zijn met de gevaren maar het tegendeel is waar.

Uh vast wel, maar daar ging het niet over.

Het ging erover dat het niveau ook daar op 10-15 jaar enorm gezakt is. Je zou nochtans verwachten dat jonge mensen die ermee opgegroeid zijn ook meer vertrouwd zijn met de gevaren maar het tegendeel is waar.
Je zegt letterlijk dat je "meer IT, vooral cyber security" op school enkel maar kan aanmoedigen. Daar reageer ik dus op.

Dat kinderen die nooit anders geweten hebben dan een alomtegenwoordige social media en allerhande grafische interfaces die complexiteit verbergen, er weinig kritisch tegenover staan en minder vaardigheden hebben, verbaast me niet echt.

Je zegt letterlijk dat je "meer IT, vooral cyber security" op school enkel maar kan aanmoedigen. Daar reageer ik dus op.

Dat kinderen die nooit anders geweten hebben dan een alomtegenwoordige social media en allerhande grafische interfaces die complexiteit verbergen, er weinig kritisch tegenover staan en minder vaardigheden hebben, verbaast me niet echt.

Zou het daarom niet des te belangrijker zijn om in te zetten op een curriculum dat daarop een antwoord biedt?

Das best wel stigmatiserend :unsure: Allez tis te zeggen als het jaren 80 is cava nog, maar heden ten dage is HIV mits correct nemen van medicatie nu toch zo geen probleem meer?

Ik pak toch liever geen pilleke dan elke dag een pilleke. En we spreken over 20y geleden of zo.

En je weet niks over de therapie gedrag van dat kind uiteraard. Voor t zelfde geld pakt die om de 6d zijn pilletje.

Zou het daarom niet des te belangrijker zijn om in te zetten op een curriculum dat daarop een antwoord biedt?
Ik weet het niet, ik denk dat iedereen wel iets heel belangrijk kan bedenken vanuit zijn eigen individuele achtergrond dat sterk ontbreekt. Uiteindelijk zit je met een beperkt aantal uren en een onderwijs dat al jaren van achteruitgang + vernieuwing achter de rug heeft. Mijn eerste idee zou dan ook eerder zijn om goed te proberen geven waar er nu een consensus over heerst dat het algemene basis is.

Maar ik weet het ook niet hoor.

Terug
Bovenaan