Hoge levenskost baart zorgen

Eens je een 500k cash opzij hebt staan, een vaste job van rond de 3k netto en wat voordelen als richtlijn lijkt me redelijk ok om wat meer uit te geven aan voeding en af en toe een broodje ofzo te kopen. Om de inflatie wat te compenseren neem je een smoske ipv zalm en gewoon een resto met 3 vorkjes ipv een ster of een 13-15 in de Gault milIau ofzo. Dat is wel nog steeds leefbaar denk ik.

Het wordt wat duurder, maar anderzijds bestaat ook de mogelijkheid dat velen juist meer inkomen gaan hebben, de dooddoener van het gouden pakje friet is ook hier van toepassing, de pattaten gaan goedkoop zijn dit jaar en de frituurolie zal niet eeuwig duur blijven, maar binnen 2 jaar gaat men 15€ voor pakje met stoofvlees en een saté betalen.
 
Laatst bewerkt:
Nooit beweerd dat ik moet opletten, integendeel de reden waarom ik 2000€ uitgeef aan voeding is nu net omdat ik niet oplet. Ik moet niet aan budgetbeheer doen, maar ik spaar inderdaad ook niet veel, omdat ik die bedoeling niet heb. Ik "consumeer " gewoon veel en lig daar niet wakker van omdat ik gewoon in het "nu" leef. Sparen voor later of m'n ouwe dag interesseert me geen bal. Morgen kan gewoon m'n laatse dag hier zijn.

En ik lees veel van die artikels die nergens steek houden (zoals rijk vanaf 4250€). Mijn buurvrouw is verpleegster, de in media alom gehekelde categorie van onderbetaalde mensen (lower spectrum). Zij verdient nochtans ook 3000+ (netto) als alleenstaande hoor. Hoort zij dan ook bij rijke begeode middenklasse ? Als je de media gelooft is zij bij de onderbetaalde klasse.
Zonder premies komt een verpleegkundige met 35 jaar dienst op 2500€ netto. Dus ofwel doet uw buurvrouw alle nachtdiensten ofwel verdient ze geen 3000€ netto.
Maar stel dat ze wel zoveel verdient, dan zit zij inderdaad in de middenklasse. Het is ook doodnormaal dat iedere werkende mens met 35 jaar ervaring in de middenklasse valt, daarom is het de middenklasse.
 
Zonder premies komt een verpleegkundige met 35 jaar dienst op 2500€ netto. Dus ofwel doet uw buurvrouw alle nachtdiensten ofwel verdient ze geen 3000€ netto.
Maar stel dat ze wel zoveel verdient, dan zit zij inderdaad in de middenklasse. Het is ook doodnormaal dat iedere werkende mens met 35 jaar ervaring in de middenklasse valt, daarom is het de middenklasse.

hij heeft een kuisvrouw die 3 huizen heeft.
Oftewel trollt hij oftewel maakt iedereen hem blaasjes wijs dat hij direct gelooft.
 
Heb nooit beweerd dat dit geen hoog bedrag is, maar heb enkel aangegeven dat niet abnormaal is. Er zijn nog wel een pak mensen die hetzelfde uitgeven aan voeding. Men doet hier alsof dit een alleenstaand en hoogst uitzondetlijk geval is.

Die paar man is geen 1% dat kan ik nu al zeggen. Ik werk zelf bij een financiële instelling en kan U zeggen dat er veel meer klanten dan 1%, meer dan 10x financieel vermogen hebben dan ikzelf.
Ik zeg gewoon als je een modaal gezinsinkomen hebt. moet je jezelf niet te snel als middenklasse aanzien, er zijn er heus een heel pak die heel wat meer hebben.
Ik heb hier in de buurt een advocaat wonen en daar staat een Porsche Cayenne voor de deur en die klaagt ook steed over hoe duur het allemaal wel is geworden.
De kuisvrouw die bij ons komt werken aan een halve dag per week, heeft ten andere ook drie eigendommen, waarvan ze er twee verhuurd.

Dat er een heel pak mensen heel wat minder hebben dat weet ik ook wel, maar zolang je niet ergens op CEO level binnen een bedrijf werkt kan je toch niet spreken van "rijke mensen", vandaar ik ook stel dat 4250 € inkomen als rijk bestempelen larie en apekool is.

En neen Carrion daar zit geen firmawagen bij, ik heb dat trouwens al aangegven in een ander topic, ik trein al 20j naar m'n werk, maar dat komt omdat ik in Brussel werk en het voor mij dus makkelijker is om met de trein te gaan dan met de wagen. Een frimawagen nemen voor enkel privékilometers vind ik een absurde keuze. Dit betekent uiteraard niet dat ik zelf geen wagen heb, of dat ik principieel tegen firmawagens ben (neen ik het gun het gewoon een ander die er wel één heeft).
Je spreekt over een modaal inkomen. Dat impliceert toch dat zo'n inkomen in het midden van het spectrum zal zitten? Middenklasse dus...

Er zijn wel degelijk classificaties mogelijk om een bevolking te verdelen volgens welvaart.

Een methode is om het gezinsinkomen en de grootte van het gezin te plotten. Daar is hier al' s een forum geweest waar een link stond naar dergelijke studie. Gezinsinkomen is in deze methode alle inkomsten die een gezin heet: loon, pensioen, rente, dividend, huuropbrengsten, vervangingsinkomen... enz.

Een andere methode is om het netto gezinsvermogen te bekijken. Vermogen is alle bezittingen - de schulden. Universiteit Antwerpen heeft paar jaar geleden een groot onderzoek gedaan volgens deze methode.

Ongeacht de methode die wordt gebruikt zal de uitkomst altijd een normale verdeling zijn. Een gausscurve dus. Dat betekent dat je aan beide uiteinden van het spectrum relatief weinig waarnemingen zal hebben en in het midden erg veel.

En dan kan je klassen definiëren volgens die verdeling:

- Rijken: volgens de vermogensstudie van UA Antwerpen ongeveer 10% van de Belgische gezinnen. Vanaf 1 miljoen netto gezinsvermogen zit je in dat clubje. Maar ben je tevens de grote sukkelaar van dat clubje want de 1% of zelfs 5% rijkste gezinnen hebben uiteraard veel meer als dat miljoen.
- Middenklasse zijn dan alle classificaties in het midden van de gausscurve: hogere middenklasse, kernmiddenklasse en lagere middenklasse.
- Armen: het aantal gezinnen aan het begin van de gausscurve. De 10% armste gezinnen.

Verhalen van "buurman advocaat met zijn Porsche Cayenne die klaagt dat alles duur is geworden" of "de baas die toch al snel 4000 netto aantikt maar goedkoop op vakantie gaat"... zijn geen voorbeelden van rijken. Volgens de beperkte zaken die hun profiel schetsen horen die bij middenklasse. Ik denk dat er hier maar weinig zijn die zich echt een idee kunnen vormen van de superrijken... De familie Colruyt, Coucke, Vandamme, ... Dat is pas imo pas rijk. Maar de statistiek liegt niet en in België ben je dus blijkbaar bij de 10% meest vermogenden van zodra je netto gezinsvermogen boven het miljoen stijgt.
Man als ik enkel op mijn werk rondkijk, en ik dan de oudere baby boomer generatie neem dan zijn volgens het artikel dat allemaal rijke mensen of hoge middenklassers. Als ge U met 4250€ bij de rijke moet rekenen genoeg en net genoeg hebt om "normaal" te leven zonder iedere € in twee te moeten bijten en een woning kunt afbetalen, wat zijn dan de BV's, voetballers, CEO's, youtubers, artiesten, ...
Je leest de grafieken fout he... je kan je met dat loon van 4250, als alleenstaande rijk noemen omdat je bij de best verdienende gezinnen in België behoort. Maar dat maakt van jou nog lang geen Kevin De Bruyne of Gert Verhulst...

Mensen hebben vaak moeite om een exponentiële curve te begrijpen. Met een gezinsvermogen van een miljoen euro behoor je tot de 10% rijkste gezinnen in België... Yay, rijk! Echter, aan de top van de rijke klasse tellen ze in miljarden... Wittouck, zowat de rijkste belg, heeft 10,8 miljard euro vermogen. Daar sta je dan met je miljoen... je lijkt wel een armoezaaier... alles hangt af van het perspectief en hoe exponentieel de curve beweegt in je klasse.
 
Eens je een 500k cash opzij hebt staan, een vaste job van rond de 3k netto en wat voordelen als richtlijn lijkt me redelijk ok om wat meer uit te geven aan voeding en af en toe een broodje ofzo te kopen.
Dan mag het inderdaad als 's een smoske royal zijn of - doe 's zot - eentje met gerookte zalm... :rolleyes: :)
 
hij heeft een kuisvrouw die 3 huizen heeft.
Oftewel trollt hij oftewel maakt iedereen hem blaasjes wijs dat hij direct gelooft.

Zo ken ik er verschillende met 3 huizen. Enig kind, gehuwd met enig kind. Zelf gebouwd en ondertussen elk huis geërfd van ouders. Een neef van mij heeft vroeger dan nog zelf 2 appartementen gekocht. Nu hij en zijn vrouw met pensioen en verhuurt 2 huizen en 2 appartementen. Zelf hebben ze 1 kind. Die gaat later dat allemaal erven.
 
Uzelf incluis? :unsure:
Ik ben niet rijk! Ik ben upper Middelclass (dacht ik, het onderzoek niet opnieuw bekeken :p).

Neenee, ik besef dat ik volgens de statistieken zeker bij "rijk" ga vallen. Maar ik besef ook dat "rijk" en "binnen zijn" niet hetzelfde is :p
 
Eigenlijk is dat voer voor psychologen maar waarom gaan mensen met een vermogen van meer dan 10 miljoen steen en been klagen over de prijs van een pintje op café, bewust goedkoop inkopen doen (met het oog om goedkoop te kopen, dus niet prijs/kwaliteit), ….
 
Eigenlijk is dat voer voor psychologen maar waarom gaan mensen met een vermogen van meer dan 10 miljoen steen en been klagen over de prijs van een pintje op café, bewust goedkoop inkopen doen (met het oog om goedkoop te kopen, dus niet prijs/kwaliteit), ….
Omdat ze aan die 10 miljoen zijn geraakt door heel hard op prijs te letten etc. En om diezelfde reden zie je vaak de generatie erna (of 2 generaties erna) alles op doen aan idiote uitgaven.
 
Omdat ze aan die 10 miljoen zijn geraakt door heel hard op prijs te letten etc. En om diezelfde reden zie je vaak de generatie erna (of 2 generaties erna) alles op doen aan idiote uitgaven.
Ik werk wel he
https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2F%2FAssets%2FImages_Upload%2F2019%2F10%2F24%2F9790dd6e-f663-11e9-bc0b-5c42fde67eb0_web_scale_0.440044_0.440044__.jpg
 
Eigenlijk is dat voer voor psychologen maar waarom gaan mensen met een vermogen van meer dan 10 miljoen steen en been klagen over de prijs van een pintje op café, bewust goedkoop inkopen doen (met het oog om goedkoop te kopen, dus niet prijs/kwaliteit), ….
Waarom moeten mensen daar commentaar op hebben?
Mijn grootouders waren ook extreem zuinig (handdoeken met gaten in, koude koffie opwarmen in de micro golfoven, nooit eten weggooien, auto echt oprijden, ...).
Ze verhuurden een winkel en 3 appartementen, en mijn grootvader is blijven werken tot zijn 85ste...

In hun geval was dat omdat ze twee baby's hebben moeten opvoeden in de tweede wereldoorlog, en extreme honger hebben gekend. En zo heeft iedereen wel een reden.
Volgens mij heeft een rijke mens even veel recht om steen en been te klagen over de inflatie, en om bewust goedkoop in te kopen. Maar bewijs me dat ik mis ben heh...
 
Waarom moeten mensen daar commentaar op hebben?
Mijn grootouders waren ook extreem zuinig (handdoeken met gaten in, koude koffie opwarmen in de micro golfoven, nooit eten weggooien, auto echt oprijden, ...).
Ze verhuurden een winkel en 3 appartementen, en mijn grootvader is blijven werken tot zijn 85ste...

In hun geval was dat omdat ze twee baby's hebben moeten opvoeden in de tweede wereldoorlog, en extreme honger hebben gekend. En zo heeft iedereen wel een reden.
Volgens mij heeft een rijke mens even veel recht om steen en been te klagen over de inflatie, en om bewust goedkoop in te kopen. Maar bewijs me dat ik mis ben heh...

Een rijke persoon die vastgoed bezit heeft evenveel recht om te klagen over inflatie op het moment dat wanneer er een indexsprong plaatsvindt, de huren ook niet geïndexeerd worden, en wanneer er verhoudingsgewijs evenveel belastingen op huurinkomsten geheven zouden worden als op arbeid. Quod non natuurlijk.

Niets mis met vermogen op te bouwen met zuinig te leven, en daar kunnen goede redenen voor zijn, maar laten we wel wezen, véél mensen die vermogen hebben opgebouwd in het verleden, hebben dat evenzeer te danken aan geluksfactoren die voor jonge generaties niet meer toegankelijk zijn, zoals spotgoedkoop bouwgrond kunnen kopen en later verkopen of er in het zwart huurappartementen op zetten, cfr. de iets oudere, voormalige babyboomer-buren van mijn ouders.

Ik vind de cijfers niet meer terug, maar je kan tegenwoordig gewoonweg al moeilijker zuinig leven wanneer de verhouding van wat een woning kost ten opzichte van een jaarinkomen verveelvoudigd is ten opzichte van decennia geleden. Jaarinkomens zijn uiteraard misschien wel gestegen, maar basislevensuitgaven zoals wonen nog een pak meer.
 
Een rijke persoon die vastgoed bezit heeft evenveel recht om te klagen over inflatie op het moment dat wanneer er een indexsprong plaatsvindt, de huren ook niet geïndexeerd worden, en wanneer er verhoudingsgewijs evenveel belastingen op huurinkomsten geheven zouden worden als op arbeid. Quod non natuurlijk.
Hah . Ok. Rijke mensen hebben dus niet evenveel recht op vrije meningsuiting.
 
Hah . Ok. Rijke mensen hebben dus niet evenveel recht op vrije meningsuiting.

Ligt eraan hoe je "recht op klagen" interpreteert.
Hebben ze de recht op de vrijheid om te klagen? Uiteraard, dat is vrije meningsuiting.
Hebben ze evenveel reden om te klagen? Neen, want ze genieten reeds van de voordelen dat éénmaal je een voldoende vermogen gegenereerd of geërfd hebt, inkomsten uit vermogen gunstiger zijn dan inkomsten uit reguliere arbeid.
 
Een rijke persoon die vastgoed bezit heeft evenveel recht om te klagen over inflatie op het moment dat wanneer er een indexsprong plaatsvindt, de huren ook niet geïndexeerd worden, en wanneer er verhoudingsgewijs evenveel belastingen op huurinkomsten geheven zouden worden als op arbeid. Quod non natuurlijk.

Niets mis met vermogen op te bouwen met zuinig te leven, en daar kunnen goede redenen voor zijn, maar laten we wel wezen, véél mensen die vermogen hebben opgebouwd in het verleden, hebben dat evenzeer te danken aan geluksfactoren die voor jonge generaties niet meer toegankelijk zijn, zoals spotgoedkoop bouwgrond kunnen kopen en later verkopen of er in het zwart huurappartementen op zetten, cfr. de iets oudere, voormalige babyboomer-buren van mijn ouders.

Ik vind de cijfers niet meer terug, maar je kan tegenwoordig gewoonweg al moeilijker zuinig leven wanneer de verhouding van wat een woning kost ten opzichte van een jaarinkomen verveelvoudigd is ten opzichte van decennia geleden. Jaarinkomens zijn uiteraard misschien wel gestegen, maar basislevensuitgaven zoals wonen nog een pak meer.
Vraagje: hoe weer je dat ze binnen 30 jaar niet zeggen "die mannen in 2022 die konden spotgoedkoop grond kopen, die moeten nu niet klagen ze"?
 
Ligt eraan hoe je "recht op klagen" interpreteert.
Hebben ze de recht op de vrijheid om te klagen? Uiteraard, dat is vrije meningsuiting.
Hebben ze evenveel reden om te klagen? Neen, want ze genieten reeds van de voordelen dat éénmaal je een voldoende vermogen gegenereerd of geërfd hebt, inkomsten uit vermogen gunstiger zijn dan inkomsten uit reguliere arbeid.
ik schreef “recht” en niet “reden”, met reden.

En de crisis die er nu staat aan te komen zal ook heel wat rijken zwaar treffen. Sommige van die “rijken” hebben een zaak, met meerdere loontrekkenden die ze door de inflatie steeds duurder moeten betalen, terwijl ook alles wat ze aankopen steeds duurder wordt en het dus moeilijker wordt om nog inkomsten te genereren uit die activiteit. Indien hun kapitaal dan grotendeels in die zaak zit, en die zaak steeds minder waard wordt of zelfs potentieel overkom gaat, tsja dan weet ik niet of die geen reden hebben om te klagen…
 
Ligt eraan hoe je "recht op klagen" interpreteert.
Hebben ze de recht op de vrijheid om te klagen? Uiteraard, dat is vrije meningsuiting.
Hebben ze evenveel reden om te klagen? Neen, want ze genieten reeds van de voordelen dat éénmaal je een voldoende vermogen gegenereerd of geërfd hebt, inkomsten uit vermogen gunstiger zijn dan inkomsten uit reguliere arbeid.
En hebben we hier in belgie dan wel reden tot klagen? Want de arme kindjes in afrika, die hebben het pas slecht he.
 
Terug
Bovenaan