Hoge levenskost baart zorgen

Dus elke gepensioneerde is rijk? :unsure:


Wij leven op dezelfde planeet hoor

Gisteren stond de 7e dag op en was er een van de vakbond die sprak van '400-500 euro aan pompkosten om naar het werk te gaan' van personeel op luchthaven.
Voor 400-500 euro kan je met een diesel (want als je zoveel km doet heb je diesel wss) 4000+km rijden, ook aan huidige prijzen (verbruik 5l)
Dat is dus 100km enkel dat je moet rijden, sorry maar dat is gewoon een gigantische afstand in ons land
Kan me niet voorstellen dat je geen job dichter bij huis hebt (er zijn zelfs luchthavens dichter bij dan)

Tuurlijk kan 400€ pompkosten per maand om naar je werk te gaan. Waarom zou dat zo ongebruikelijk zijn?
Jij gaat er dan vanuit dat het een diesel is die aan 5liter/100km mooi op autostrade aan het rijden is.
Ik ken genoeg mensen die gemiddeld 64km rijden naar hun werk. Dus 128km per dag. En dit zonder bedrijfswagen.
Als ik dat zou uitrekenen aan mijn gemiddeld verbruik en kosten aan tankstation kom ik op 320€/ maand
 
5l? Ik heb een benzine (kleine stadswagen) die 8l verbruikt per 100km. En was dat dan over 1 persoon, of over het gezinsverbruik? Want dik 400 euro voor 2 mensen lijkt me zo gek nog niet, dat is eerder 25km verderop gaan werken ipv jouw zuinige diesel die 100km enkel rijdt...
1 persoon ja
Benzine is goed als je niet teveel km aflegt maar als je 4000+km / maand rijdt (enkel woon-werk dan nog) zit je aan 50k km op een jaar he
Dan neem je een diesel en ja op die uren is er ook geen file (want anders kunnen ze OV nemen) en dan zit je aan minder dan 5l verbruik

Tuurlijk kan 400€ pompkosten per maand om naar je werk te gaan. Waarom zou dat zo ongebruikelijk zijn?
Jij gaat er dan vanuit dat het een diesel is die aan 5liter/100km mooi op autostrade aan het rijden is.
Ik ken genoeg mensen die gemiddeld 64km rijden naar hun werk. Dus 128km per dag. En dit zonder bedrijfswagen.
Als ik dat zou uitrekenen aan mijn gemiddeld verbruik en kosten aan tankstation kom ik op 320€/ maand
Je kan ook gewoon dichter bij uw woonst werken
En ja 5l/100 km is realistisch verbruik, ik zit lager als ik in Vlaanderen autostrade neem @ 120
 
1 persoon ja
Benzine is goed als je niet teveel km aflegt maar als je 4000+km / maand rijdt (enkel woon-werk dan nog) zit je aan 50k km op een jaar he
Dan neem je een diesel en ja op die uren is er ook geen file (want anders kunnen ze OV nemen) en dan zit je aan minder dan 5l verbruik
Als we alles uitrekenen zoals het uitkomt kunnen we alles bewijzen natuurlijk.
 
Je kan ook gewoon dichter bij uw woonst werken
Dat is niet voor iedereen even evident, zeker als je al wat anciënniteit hebt opgebouwd, vb een vastbenoemde in het onderwijs, een specialisatie die weinig gevraagd is maar wel goed betaald,...
 
Dus elke gepensioneerde is rijk? :unsure:


Wij leven op dezelfde planeet hoor

Gisteren stond de 7e dag op en was er een van de vakbond die sprak van '400-500 euro aan pompkosten om naar het werk te gaan' van personeel op luchthaven.
Voor 400-500 euro kan je met een diesel (want als je zoveel km doet heb je diesel wss) 4000+km rijden, ook aan huidige prijzen (verbruik 5l)
Dat is dus 100km enkel dat je moet rijden, sorry maar dat is gewoon een gigantische afstand in ons land
Kan me niet voorstellen dat je geen job dichter bij huis hebt (er zijn zelfs luchthavens dichter bij dan)
Ze zoeken natuurlijk niet in elke luchthaven elk profiel. Mocht ge nu in Leuven wonen ennuw droom is verkeersleider te zijn..en ze zoeken enkel in Luik ne verkeersleider, hebde wel weinig keuze.

Kzie die hoge brandstofkosten ook bij mn broer. Die doet al jaren stage op spoed, alleen zoeken ze ni overal iemand. En OV is onmogelijk door de onregelmatige shiften. Die zit aan 800€ diesel per maand op dit momenr..best insane
 
1 persoon ja
Benzine is goed als je niet teveel km aflegt maar als je 4000+km / maand rijdt (enkel woon-werk dan nog) zit je aan 50k km op een jaar he
Dan neem je een diesel en ja op die uren is er ook geen file (want anders kunnen ze OV nemen) en dan zit je aan minder dan 5l verbruik


Je kan ook gewoon dichter bij uw woonst werken
En ja 5l/100 km is realistisch verbruik, ik zit lager als ik in Vlaanderen autostrade neem @ 120

Heb ik niet gezegd dat het niet realistisch is op autostrade
Maar niet iedereen rijdt constant op autostrade naar hun werk hé.

Ik heb trouwens naft en mijn gemiddeld verbruik is 6.6l/100.
Waarom zou ik dan een duurdere dieselversie kopen?
 
Ze zoeken natuurlijk niet in elke luchthaven elk profiel. Mocht ge nu in Leuven wonen ennuw droom is verkeersleider te zijn..en ze zoeken enkel in Luik ne verkeersleider, hebde wel weinig keuze.

Kzie die hoge brandstofkosten ook bij mn broer. Die doet al jaren stage op spoed, alleen zoeken ze ni overal iemand. En OV is onmogelijk door de onregelmatige shiften. Die zit aan 800€ diesel per maand op dit momenr..best insane
Het ging om mensen die loon van 1800 euro hebben, verkeersleiders hebben een veelvoud ;)
En die werken ook niet op de luchthaven maar ernaast

Heb ik niet gezegd dat het niet realistisch is op autostrade
Maar niet iedereen rijdt constant op autostrade naar hun werk hé.

Ik heb trouwens naft en mijn gemiddeld verbruik is 6.6l/100.
Waarom zou ik dan een duurdere dieselversie kopen?
Omdat een diesel gemaakt is om kilometers af te leggen? 50k km / jaar dan is een diesel een no-brainer
En bij gewestwegen gaat uw verbruik nog lager liggen
 
Omdat een diesel gemaakt is om kilometers af te leggen? 50k km / jaar dan is een diesel een no-brainer
En bij gewestwegen gaat uw verbruik nog lager liggen
Iemand die 1800 EUR per maand verdient of voordien werkloos was, en nu in de luchthaven een job vindt, gaat natuurlijk even snel een andere wagen kopen. Een andere wagen die dan nog duurder in aanschaf is dan een benzine en in geval van een oud model niet overal binnen mag.

Het is precies of mensen die het niet breed hebben zich vaak moeten behelpen met minder ideale oplossingen ofzo.

Het lijkt me weer een geval van "goede raad door een IT'er met meer centen dan empathie", en daarmee is alles gezegd.
 
Het ging om mensen die loon van 1800 euro hebben, verkeersleiders hebben een veelvoud ;)
En die werken ook niet op de luchthaven maar ernaast
Niet dat het in het licht van dit forum erg belangrijk is maar luchtverkeersleiders werken of in de controletoren van een luchthaven (is dat op de luchthaven of net ernaast, wat maakt het uit) of in het controlecentrum. Dat laatste ligt - dacht ik - in Maastricht.

soit.
 
Ze zoeken natuurlijk niet in elke luchthaven elk profiel. Mocht ge nu in Leuven wonen ennuw droom is verkeersleider te zijn..en ze zoeken enkel in Luik ne verkeersleider, hebde wel weinig keuze.

Kzie die hoge brandstofkosten ook bij mn broer. Die doet al jaren stage op spoed, alleen zoeken ze ni overal iemand. En OV is onmogelijk door de onregelmatige shiften. Die zit aan 800€ diesel per maand op dit momenr..best insane

Heeft niet iedereen spoedverplegers tekort?
Ik denk inderdaad dat het niet verstandig is om te veranderen tijdens je stage maar ik kan moeilijk geloven dat die niet relatief iets snel korter bij huis vindt .
Ik ken er eentje en die had snel iets anders toen hij verhuisde pakweg 100km verhuisde omwille van familiale redenen. Die gaat nog altijd met velo naar zijn werk.
 
Heeft niet iedereen spoedverplegers tekort?
Ik denk inderdaad dat het niet verstandig is om te veranderen tijdens je stage maar ik kan moeilijk geloven dat die niet relatief iets snel korter bij huis vindt .
Ik ken er eentje en die had snel iets anders toen hij verhuisde pakweg 100km verhuisde omwille van familiale redenen. Die gaat nog altijd met velo naar zijn werk.
Hij is nog in opleiding en elk ziekenhuis heeft een maximaal quota om studenten op te nemen dacht ik. Ken er het fijne ook niet van.
Weet alleen dat diene soms 48u niet slaapt en soms 's nachts gedaan heeft en zo..maja dan zijn er geen bussen/treinen
 
Ben ik nu de enige die 400-500 (zelfs 800) € als buitensporig beschouwd, puur gezien op loon moet je al flink bovengemiddeld verdienen, of minstens uitzicht hebben op om zo een bedrag te verantwoorden. Brandstof is nu uitzonderlijk duur maar 400 € is nog steeds 320 € met normale prijzen.
 
Ben ik nu de enige die 400-500 (zelfs 800) € als buitensporig beschouwd, puur gezien op loon moet je al flink bovengemiddeld verdienen, of minstens uitzicht hebben op om zo een bedrag te verantwoorden. Brandstof is nu uitzonderlijk duur maar 400 € is nog steeds 320 € met normale prijzen.
Mijn broer rijdt nu wel in ne redelijk "dikke" SUV (genre xv60, X3,..)..gekocht toen de brandstofprijs nog relatief laag stond. Iedereen had hem dat toen afgeraden, maar hij vond het leuk om dat als eerste wagen te hebben. Verbruik op de snelweg vn 7-8L
Nu als student spoed, krijgen die wel een loon vn rond de 2000-2500€ netto.. maar bon, stel u voor dat ge dit niet had.

Ikzelf zit ook wel aan 600-650€/mnd. Gelukkig wel een bedrijfswagen.
 
Ben ik nu de enige die 400-500 (zelfs 800) € als buitensporig beschouwd, puur gezien op loon moet je al flink bovengemiddeld verdienen, of minstens uitzicht hebben op om zo een bedrag te verantwoorden. Brandstof is nu uitzonderlijk duur maar 400 € is nog steeds 320 € met normale prijzen.
400/500 euro is natuurlijk uitzonderlijk, maar ik wil de mensen geen eten geven die aan die kost zitten voor alles qua auto.

Maar als het nodig is: ik ken effectief iemand die op de luchthaven werkt en pendelt vanuit Kemmel. Da's 280km op 1 dag of 1 tank per 3-4 werkdagen.
 
400/500 euro is natuurlijk uitzonderlijk, maar ik wil de mensen geen eten geven die aan die kost zitten voor alles qua auto.

Maar als het nodig is: ik ken effectief iemand die op de luchthaven werkt en pendelt vanuit Kemmel. Da's 280km op 1 dag of 1 tank per 3-4 werkdagen.

Maar is dat nu te verantwoorden?
Het is Zuid-West-Vlaanderen, één van de regio's met de laagste werkloosheidscijfers en die vindt geen job dichter bij huis?
Werkt hij daar omdat het zijn droomjob is? Omdat hij daadwerkelijk niks anders vindt? Omdat hij niet voor zijn naft moet betalen? Omdat hij daar zoveel verdient dat het nog altijd rendabel blijft?

Wat gaat hij doen als het 3 euro per liter is? als het 4 euro per liter is?
 
Het ging om mensen die loon van 1800 euro hebben, verkeersleiders hebben een veelvoud ;)
En die werken ook niet op de luchthaven maar ernaast



Omdat een diesel gemaakt is om kilometers af te leggen? 50k km / jaar dan is een diesel een no-brainer
En bij gewestwegen gaat uw verbruik nog lager liggen
Ja nee, bedoelde eerder met mijn voorbeeld dat er soms echt specifieke vereisten zijn voor bepaalde jobs. of dat mensen niet makkelijk ergens anders aan de bak raken met hun kennis/diploma. Ik denk ook dat er op de luchthaven nog wel jobs zijn die echt een mega specifieke training/opleiding nodig hebben. Dat een verkeersleider niet zal klagen over zijn loon, daar volg ik je volledig :).
Vb. Cabinepersoneel. Weet nu niet of ge daar makkelijk een job in vindt, maar stel dat ge dan enkel vanuit Oostende kunt werken en ge in Gent/Brussel woont, das op dit moment echt klote. Of het technisch personeel dat constant met de wagen rond de luchthaven rondrijdt om de veiligheid te handhaven
 
Maar is dat nu te verantwoorden?
Het is Zuid-West-Vlaanderen, één van de regio's met de laagste werkloosheidscijfers en die vindt geen job dichter bij huis?
Werkt hij daar omdat het zijn droomjob is? Omdat hij daadwerkelijk niks anders vindt? Omdat hij niet voor zijn naft moet betalen? Omdat hij daar zoveel verdient dat het nog altijd rendabel blijft?

Wat gaat hij doen als het 3 euro per liter is? als het 4 euro per liter is?
Combinatie van droomjob en thuissituatie. Maar hij is een van de beter verdienende op de luchtvaart, dus zo'n pijn zal het bij hem ook niet doen.
 
Olie krijgt een klap, Kingspan heeft minder isolatie verkocht, oude metalen zijn goedkoper geworden, ... daling inflatie in zicht op korte termijn vermoed ik, vanaf dan wordt het spannend - kunnen we jobs behouden of niet. Naast significante -inflatie in combinatie met een energiecrisis kan de bevolking nog véél harder getroffen worden door een golf van ontslagen als gevolg van een recessie. Met een torenhoge staatsschuld en stijgende rente is ons land extra kwetsbaar ... potentieel nog een grote regeringscrisis erbovenop.

Maar laat ons hopen dat het zover niet komt en dat beleidsmakers er in slagen dat scenario te vermijden, al hebben ze wel de geschiedenis tegen: 90% van de rente -verhogingen zijn geëindigd in een recessie.
 
Terug
Bovenaan