Hoge levenskost baart zorgen

Het zou wel ergens ironisch zijn moest tegen 1 januari de indexering terug gezakt zou zijn van 8% naar 0%.
(Een beetje onrealistisch in praktijk denk ik, maar in theorie niet onmogelijk)

Dan hebben alle ambtenaren een fikse loonsverhoging gehad en krijgen veel sectoren ... niks ..
Gaan ze dan die loonsverhogingen terug afnemen? :fingerguns:
 
Olie krijgt een klap, Kingspan heeft minder isolatie verkocht, oude metalen zijn goedkoper geworden, ... daling inflatie in zicht op korte termijn vermoed ik, vanaf dan wordt het spannend - kunnen we jobs behouden of niet. Naast significante -inflatie in combinatie met een energiecrisis kan de bevolking nog véél harder getroffen worden door een golf van ontslagen als gevolg van een recessie. Met een torenhoge staatsschuld en stijgende rente is ons land extra kwetsbaar ... potentieel nog een grote regeringscrisis erbovenop.

Maar laat ons hopen dat het zover niet komt en dat beleidsmakers er in slagen dat scenario te vermijden, al hebben ze wel de geschiedenis tegen: 90% van de rente -verhogingen zijn geëindigd in een recessie.
Ik vraag me altijd af waarom er ineens door sommigen hier gesproken wordt over een mogelijk toekomstige ontslaggolf. Een oprechte vraag, aangezien we nu al maanden aan een stuk doodgeklopt worden met berichten dat er niet genoeg vacatures ingevuld raken en er hier zelfs een toegewijd topic is over het personeelstekort.
 
Ik vraag me altijd af waarom er ineens door sommigen hier gesproken wordt over een mogelijk toekomstige ontslaggolf. Een oprechte vraag, aangezien we nu al maanden aan een stuk doodgeklopt worden met berichten dat er niet genoeg vacatures ingevuld raken en er hier zelfs een toegewijd topic is over het personeelstekort.

Ik denk vooral dat we naar een arbeidsmarkt gaan waar overaanbod en grote tekorten gaan samenleven, allé, daar zijn we al goed naar aan het toegaan.
 
Ik vraag me altijd af waarom er ineens door sommigen hier gesproken wordt over een mogelijk toekomstige ontslaggolf. Een oprechte vraag, aangezien we nu al maanden aan een stuk doodgeklopt worden met berichten dat er niet genoeg vacatures ingevuld raken en er hier zelfs een toegewijd topic is over het personeelstekort.

Tijdens een recessie verdwijnen vacatures als sneeuw voor de zon - behalve voor gegeerde profielen, het hoeft ook niet noodzakelijk ontslag te zijn om een grote impact te hebben op koopkracht - laat de mensen eens 3 maand/jaar stempelen bvb. En dan zijn er nog de mogelijke faillissementen en herstructureringen. Elk bedrijf heeft overbodige (in de zin van: het is makkelijker als ze er zijn maar het kan desgewenst ook zonder) werknemers in dienst - zolang alles goed gaat - geen probleem.
 
Combinatie van droomjob en thuissituatie. Maar hij is een van de beter verdienende op de luchtvaart, dus zo'n pijn zal het bij hem ook niet doen.
Er werkt zo veel volk in Zaventem dat veel km's moet doen. Face it, als je op de luchthaven wil werken, heb je niet veel keuze...

En de bedrijfswagens zijn ondertussen allemaal ev's geworden, en het is niet dat ze daarvoor zomaar eender welke keuze konden maken.
 
Ik vraag me altijd af waarom er ineens door sommigen hier gesproken wordt over een mogelijk toekomstige ontslaggolf. Een oprechte vraag, aangezien we nu al maanden aan een stuk doodgeklopt worden met berichten dat er niet genoeg vacatures ingevuld raken en er hier zelfs een toegewijd topic is over het personeelstekort.
Omdat er tal van economische indicatoren die richting uit wijzen, veel bedrijven kunnen deze inflatiegolf niet aan (bijv. een kmo die al met moeite break-even draait en nu haar huur/verzekerings/loonkost de lucht in ziet schieten).
 
Maar is dat nu te verantwoorden?
Het is Zuid-West-Vlaanderen, één van de regio's met de laagste werkloosheidscijfers en die vindt geen job dichter bij huis?
Ik heb indertijd nog nachtwerk gedaan op DHL (studentenjob) en er kwamen daar redelijk wat West-Vlamingen en Limburgers op af. Dan had je s'nachts natuurlijk wel geen file.
 
Terug
Bovenaan