Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat momenteel naar je hypothecaire lening(en)?

Hoeveel % van je netto maandinkomen gaat naar de afbetaling van je woning?

• <10%

Stemmen: 16 3,9%
  • 10-19,9%

Stemmen: 86 21,1%
  • 20-29,9%

Stemmen: 159 39,1%
  • 30-39,9%

Stemmen: 106 26,0%
  • 40-49,9%

Stemmen: 24 5,9%
  • 50-59,9%

Stemmen: 15 3,7%
  • Andere: verduidelijk in tekst a.u.b.

Stemmen: 1 0,2%

• Totaal aantal stemmers
    407
Zou moeten meevallen. Erfenis is duidelijk, voor mij. De andere 141K is tussen mijn vader en mijn vrouw in de vorm van een contract geregeld. Nu het twistpunt kan idd zijn dat we getrouwd zijn, dus het geld dat gebruikt wordt om mijn vader terug te betalen is van "ons" omdat we geen huwelijkscontract hebben.

Ik ben wel benieuwd naar de impact hiervan met al die variabele kredieten die afgesloten zijn als de crisis echt doorbreekt.

Wat zou pakweg de impact zijn van een variabele 1% op 200000 eur?
Voor een variabele 1% van een lening 200k op 20 jaar stijgt de aflossing "maar" van 920 euro naar 990 euro als na 5 jaar de rentevoet naar 2% gaat. .

Het grote gevaar zit hem echter bij variabele leningen die startten aan 2% en lang aan 1% zaten. Die zouden nu wel eens naar 3,5-4% kunnen gaan. Daar stijgt het van 920 naar 1135

Als ik puur de cash in op rekening op een normale maand meeneem kom ik 23%. Ruime HOB gebouwd in 2014 dus wel stevig bedrag geleend toen.

Gezin: 1 full time + 1 x 4/5e

We komen van initieel iets meer dan 35%, stijging lonen (+) en lening ingekort met 5 jaar (-) na herfinanciering. In januari vermoed ik dankzij inflatie dat we net onder de 20% gaan duiken.

15% van mijn maandelijks netto, en in juni volgend jaar wordt dit 0%, na 25 jaar.
Aftellen dus.

Dit jaar is trouwens ook de 1ste keer in 24 jaar dat mijn energievoorschot hoger is dan mijn hypotheek aflossing.

Laatst bewerkt:
Onmogelijk te berekenen. Tellen maaltijdcheques mee? Bonussen? Eindejaarspremie ?

Als we gewoon netto gestort loon per maand kijken, is het >45%. Als we de uitgestelde aandelen loon, bonussen, eindejaarspremie etc meetellen is het ~20%...

2019 bij aankoop:
~ 35% (volcontinu)
2021: overstap dagdienst met bedrijfswagen +tankkaart
~ 40%
2022: job switch met bedrijfswagen + tankkaart
~ 34%
2023: opslag + indexatie met bedrijfswagen + tankkaart
~ 30%

Allemaal excl, bonussen, 13de maand en vakantiegeld.

Alleenstaande ^
2023 opslag + indexatie? Opslag die de WG al heeft aangekondigd? Verander je van job?

In de 1e situatie, dat is een moedige werkgever die boven de index nog opslag wil geven :) .
In de 2e situatie vermoed ik dat je geen indexering krijgt?
Als de indexering in u PC gebeurt in januari kijken ze naar u loon van december. Als jij pas op 1 januari in dienst treed is er geen vergelijkingsbasis en krijg je volgens mij geen index.
Maar hier zijn misschien financieel geletterde mensen die bovenstaande scenario kunnen toelichten?

Laatst bewerkt:
Bij de start van mijn lening 10 jaar geleden zat dit rond de 42 tot 45%. Ik had toen wisselende premies omwille van continu diensten.
Na een herziening van mijn lening enkele jaren geleden en een wijziging van job zit ik ondertussen op 36%.
Dit als alleenstaande.

Eind augustus (verlijden akte) was het 43,5% op basis van 2 voltijdse netto maandlonen. Eind september, na index, is het ongeveer 42,5%.

2023 opslag + indexatie? Opslag die de WG al heeft aangekondigd? Verander je van job?

In de 1e situatie, dat is een moedige werkgever die boven de index nog opslag wil geven :) .
Als de indexering in u PC gebeurt in januari kijken ze naar u loon van december. Als jij pas op 1 januari in dienst treed is er geen vergelijkingsbasis en krijg je volgens mij geen index.
Maar hier zijn misschien financieel geletterde mensen die bovenstaande scenario kunnen toelichten?
Ik krijg opslag (intern) in de maand Oktober. ~8%.
Opslag staat al vast en inderdaad moedige werkgever maar ook een goede performer.

En in Januari ook nog eens PC200 ~10%.

Voor alle duidelijkheid:

- wie een contract tekent bij nieuwe werkgever in 2022, maar pas op 1 januari 2023 in dienst gaat, heeft toch recht op de indexverhoging. Je loon in je contract stijgt dus direct al.
- wie een contract tekent bij nieuwe werkgever in 2022, maar op 2 januari 2023 (of later) in dienst gaat, heeft GEEN recht op de indexverhoging. Je loon in je contract stijgt dan dus niet.

Voor alle duidelijkheid:

- wie een contract tekent bij nieuwe werkgever in 2022, maar pas op 1 januari 2023 in dienst gaat, heeft toch recht op de indexverhoging. Je loon in je contract stijgt dus direct al.
- wie een contract tekent bij nieuwe werkgever in 2022, maar op 2 januari 2023 (of later) in dienst gaat, heeft GEEN recht op de indexverhoging. Je loon in je contract stijgt dan dus niet.
Vreemde regel. Wat is de redenering daarachter?

En als je tekent in september (indiensttreding in december) en uw PC heeft index aanpassing in oktober, profiteer je hier dan ook van?

Voor mij persoonlijk, wat eigenlijk ook de enige juiste is aangezien het 100% mijn appartement is en niet van mijn vriendin, 31%.

Gezinsinkomen: +-18%

Ik ben enorm in dubio. Ik heb jarenlang gehuurd, en zit sinds een tijdje terug bij mijn ouders. Het is hoog tijd om weer te vertrekken en zou graag iets kopen in het Brusselse.
Ik heb een goed loon (~2.7 net), en een mooie spaarsom (kan zo'n 70 a 80k neerleggen). Maar een deftig (niets speciaal, gewoon.. niet super crappy en niet extreem klein en niet in de marginaalste straat van de marginaalste wijk) appartementje is toch al snel 320k. Als ik dan wat hypotheek berekeningen doe, komt dat toch nog los op ~1300 per maand. Tel daar nog verzekeringen, water, elektriciteit, gas, .... bij. Dan wordt het toch allemaal best zwaar. Dan zit je al snel in de hoogste of tweede hoogste categorie van deze poll.

Misschien is het wel gewoon het moment niet. Misschien is het beter om nog een tijdje te huren, ~1k per maand op te hoesten en de immokat uit de boom te kijken? Nu zijn de prijzen maximaal hoog én de interestvoet staat vervelend. Ken er helaas niet genoeg van om te weten of dit neigt naar een top, of nog erger gaat worden.

Ik ben enorm in dubio. Ik heb jarenlang gehuurd, en zit sinds een tijdje terug bij mijn ouders. Het is hoog tijd om weer te vertrekken en zou graag iets kopen in het Brusselse.
Ik heb een goed loon (~2.7 net), en een mooie spaarsom (kan zo'n 70 a 80k neerleggen). Maar een deftig (niets speciaal, gewoon.. niet super crappy en niet extreem klein en niet in de marginaalste straat van de marginaalste wijk) appartementje is toch al snel 320k. Als ik dan wat hypotheek berekeningen doe, komt dat toch nog los op ~1300 per maand. Tel daar nog verzekeringen, water, elektriciteit, gas, .... bij. Dan wordt het toch allemaal best zwaar. Dan zit je al snel in de hoogste of tweede hoogste categorie van deze poll.

Misschien is het wel gewoon het moment niet. Misschien is het beter om nog een tijdje te huren, ~1k per maand op te hoesten en de immokat uit de boom te kijken? Nu zijn de prijzen maximaal hoog én de interestvoet staat vervelend. Ken er helaas niet genoeg van om te weten of dit neigt naar een top, of nog erger gaat worden.
In de morgen stond er onlangs een infografiek met het aantal gemiddelde jaarlonen dat een woning kost. België was een van de betere leerlingen. Zomaar zeggen dat een woning duur is in België zou ik niet doen. Ja, veeel duurder dan vroeger en mogelijk even op retour (in reële bedragen dan toch), maar 'maximaal hoog', dat weet ik niet.

Historisch gezien vallen rentevoeten nu ook nog mee.

In de duurste regio van het land zou ik nu toch ook niet nog eens 1-3j lang huren om de kat uit de boom te kijken. :unsure:

Het is niet dat we plots berichten mogen verwachten genre: "In Brussel zijn de prijzen van woningen met 10% gezakt!"
Terwijl je als huurder wel mag verwachten: "mijn huur is op 3 j tijd 10% geïndexeerd".

Volgens mij kom je misschien nog net in aanmerking voor een sociale lening?

Terug
Bovenaan