Hoe voel je je over ouder worden?

Baard laten groeien dan? Ik zou anders niet weten op welke manier die zo'n groot verschil kunnen opmerken tussen een 1,5 jaar oude foto en nu.
Ik vraag me af wat ze zouden zeggen als je een foto met baard en/of volle bos haar neemt, meteen daarna uw baard en hoofdhaar volledig kaal scheert en dan naar het gemeentehuis gaat met dus een foto van enkele uren oud maar waar je er totaal anders op uitziet.
Ik weet niet hoe oud zijn kinderen zijn maar als dat 1.5 jaar met slaapgebrek was is dat niet zo vreemd denk ik.

Ik werd altijd jonger geschat en tegenwoordig is dat gedaan. Op foto's vallen mij mijn wallen wel serieus op.
 
Ik moest onlangs voor een nieuw paspoort gaan en had geen tijd (bon, uit het oog verloren) om nieuwe pasfoto's te nemen. Ik had er nog liggen van 1.5j geleden dus ik dacht ik ga die gebruiken, die zien dat nooit. Meteen aan de balie "ja meneer die foto is duidelijk ouder dan 6 maand hè"

ralph-heartbreak.gif
Ik liet zonet een foto zien aan mijn vrouw, van mezelf die aan het presenteren is.
Haar opmerking: "haha, alles is verfrommeld, uw broek, uw hemd en uw gezicht".

:lint::lint::lint:
 
Ik begin zowat op de leeftijd te komen dat er af en toe familieleden en vrienden van m'n ouders (of ouders van mijn vrienden) beginnen te sterven.
Deze ochtend nog afscheid genomen van m'n meter, die toen ik nog kind was wellicht één van de meest aanwezige personen in mijn leven was.
Vrouw van in de 60 die nog vol levensvreugde zat, maar - zoals velen van die generatie - verslingerd was aan roken (en feesten) en haar uiteindelijk de das heeft omgedaan (zéér zwakke longen die het meteen hebben begeven bij een infectie). Was juist één jaar op pensioen.

Ik heb nog 4 decennia te gaan voor ik even oud ben, maar elke keer als ik naar een uitvaart ga van iemand in de 50-60-70 (niet dat ik er veel doe tho - heb een hekel aan uitvaarten en snotterende mensen), dan denk ik toch altijd van damn het leven gaat snel, je moet er echt het maximale uit proberen te halen. Dat zijn toch altijd wel sentimentele momentjes.
 
... dan denk ik toch altijd van damn het leven gaat snel, je moet er echt het maximale uit proberen te halen. Dat zijn toch altijd wel sentimentele momentjes.
Heel juist... zeker doen. Een paar keer knipperen met de ogen, en er staat een 6 vooraan, zoals bij mij.
 
Hoe ouder je wordt, hoe meer je begint te rekenen.

Nog zoveel goede jaren, zoveel weekenden zijn het, ...
Tijd tekort eigenlijk.

Tot uw 67 nog werken dan zogenaamd.:sick:

Veel vrije tijd om te genieten rest u echt niet.
 
Ik begin zowat op de leeftijd te komen dat er af en toe familieleden en vrienden van m'n ouders (of ouders van mijn vrienden) beginnen te sterven.


Nu zijn het de mensen die geboren zijn in de jaren tussen 1930/1935 die sterven.
Zie je goed als je eens de websites bekijkt van uitvaartcentrums.
 
Nu zijn het de mensen die geboren zijn in de jaren tussen 1930/1935 die sterven.
Zie je goed als je eens de websites bekijkt van uitvaartcentrums.

In welke wereld leeft gij. Was het maar zo dat alleen 90'ers sterven. In de praktijk zie je heel wat mensen sterven die 50, 60, 70 zijn.
 
Nu zijn het de mensen die geboren zijn in de jaren tussen 1930/1935 die sterven.
Zie je goed als je eens de websites bekijkt van uitvaartcentrums.
Ook al die van de jaren 50 hoor... En hier en daar zelfs van de jaren 60 en 70. Wij krijgen vaak van die mails, ouders van collega's die sterven, of soms zelfs collega's zelf, die dan hun pensioen niet halen of zo een oud collega die net op pensioen was. Er is dus totaal geen garantie om je pensioen te halen. Een job waar je geen 5 dagen aanwezig moet zijn en bovengemiddeld veel verlof hebt is voor mij aangewezen. Ik zou liever nu al op pensioen gaan, ik heb gewoon tijd te kort om alles te doen wat ik wil...
 
In welke wereld leeft gij. Was het maar zo dat alleen 90'ers sterven. In de praktijk zie je heel wat mensen sterven die 50, 60, 70 zijn.
Dat is altijd zo. Bij mijn collega zijn er zelfs al een aantal tieners gestorven. Maar het is wel zo dat 80'ers en 90'ers die sterven dat doen op een "normale leeftijd" om te gaan. Dus dat zijn mensen die in de jaren '30 zijn geboren.
 
40/50/60 ers die sterven zijn natuurlijk mogelijk, maar eerder de uitzondering en gekleurd door eigen ervaringen.
Iemand die sterft als hij 30/40 is, zal ook meer “tumult” veroorzaken dan iemand van 80 of 90, omdat het ook minder vaak voorkomt.
 
Dat is altijd zo. Bij mijn collega zijn er zelfs al een aantal tieners gestorven. Maar het is wel zo dat 80'ers en 90'ers die sterven dat doen op een "normale leeftijd" om te gaan. Dus dat zijn mensen die in de jaren '30 zijn geboren.

@Biljart deed uitschijnen dat alleen 90'ers sterven, want dat "staat op websites van uitvaartcentrums". Gemiddelde leeftijd is +/- 80, dus voor elke twee 90'ers is er theoretisch al een late 50'er/vroege 60'er die veel te vroeg sterft.
Afgelopen jaren in mijn ruime omgeving zo toch al een 10-tal mensen (meestal mannen wel) zien gaan die in de 50 of 60 waren. In de meeste gevallen wel een tamelijk zware, ongezonde levensstijl, maar toch. Het leven kan dus heel snel afgelopen zijn, en dat is het punt dat ik wilde maken.
 
Hoe ouder je wordt, hoe meer je begint te rekenen.

Nog zoveel goede jaren, zoveel weekenden zijn het, ...
Tijd tekort eigenlijk.

Dit.

En ook het idee van, huis afbetaald, niks tekort.
Of je nu doodgaat met (bij wijze van spreken) 800k op uw rekening of 500k: dat boeit niemand (behalve mss uw kinderen).
Op pensioen nog een zak geld van groepsverzekering en nog een erfenis etc te verwachten.

Ge moet ze nu ook niet door de ramen gooien, maar elke maand met een excelleke inkomsten en uitgaven zitten berekenen hoeft niet meer.

Het leven kan rap gedaan zijn, ik denk er ook steeds vaker aan.
Elke vakantie ben ik weg, de vlieger op.
 
Als de gemiddelde leeftijd 80 is voor een man en 82-83 voor een vrouw en er worden er 110, dan weet je dat er al een moet sterven op een veel vroegere leeftijd om tot dat gemiddelde te raken.
Zelfde is ook voor dat kindje van x-maand dat gisteren of eergisteren in de krant stond, moeten er al een paar 90-100 worden om het gemiddelde in stand te houden. Het overgrote deel van de sterfte zal wel nog altijd ergens tussen 70-90 zijn.

Edit: dus wat Munoz intussen al zei.
 
Als de gemiddelde leeftijd 80 is voor een man en 82-83 voor een vrouw en er worden er 110, dan weet je dat er al een moet sterven op een veel vroegere leeftijd om tot dat gemiddelde te raken.
110 is nu wel zeldzaam in verhouding tot 80-90 of zelfs 100 jaar. De oudste Belg (een vrouw) is momenteel 109 jaar oud (Ze wordt 110 begin juli).
Bron: Eeuwelingen

Voor elke 5 mannen die 90 jaar worden sterft er 1 iemand van 30 jaar oud of zo. Je kan inderdaad wel zeggen dat het overgrote deel van de Belgen 80+ wordt (anders zou het gemiddeld veel lager liggen). Maar elke mens die overlijdt op een jonge(re) leeftijd is er één TE veel. :frown:
 
Laatst bewerkt:
Ook al die van de jaren 50 hoor... En hier en daar zelfs van de jaren 60 en 70. Wij krijgen vaak van die mails, ouders van collega's die sterven, of soms zelfs collega's zelf, die dan hun pensioen niet halen of zo een oud collega die net op pensioen was. Er is dus totaal geen garantie om je pensioen te halen. Een job waar je geen 5 dagen aanwezig moet zijn en bovengemiddeld veel verlof hebt is voor mij aangewezen. Ik zou liever nu al op pensioen gaan, ik heb gewoon tijd te kort om alles te doen wat ik wil...
Klopt helemaal. Ik heb zonet de kans gehad om op 62 de "pensioenstatus" op te nemen, en met beide handen aangenomen. Niet echt pensioen op dit moment, dat is nog een paar jaar ver, maar de voorwaarden waren ok. Ik heb de laatste jaren te veel mensen rondom mij tussen de 60 en 67 zien verdwijnen (sterven), dat de beslissing relatief snel genomen was.
 
We zijn allemaal beperkt door onze eigen leefwereld. Wie weinig 80-plussers kent, zal er ook weinig kennen die sterven. In meer dan 77% van de sterfgevallen in 2022 betrof het iemand die 70 jaar of ouder was volgens de cijfers van Statbel, met een mediaanleeftijd van 82 jaar.

Cijfers:
116,380 sterfgevallen, waarvan:
4,644 in leeftijdsklasse 0-49 (op 7.1m mensen)
6,347 vijftigers (op 1.56m mensen)
14,416 zestigers (op 1.39m mensen)
24,829 zeventigers (op 980k mensen)
35,123 tachtigers (op 484k mensen)
31,021 in leeftijdsklasse 90+ (op 160k mensen)

Vanaf 65 jaar sterft (meer dan) 1% van de bevolking op jaarbasis.
Vanaf 72 jaar is dat meer dan 2%.
Vanaf 81 jaar is dat meer dan 5%.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan