Hoe voel je je over ouder worden?

Ik drink enkel koffie voor 13u, zodat ik er 's nachts geen last van heb. Gelijk de oude mensen hé.

Neen maar het voordeel is wel dat als je enkel lage dosissen gewoon bent het effectief nog helpt, allezja 12 tassen per dag, where do you go from there?
 
Ik heb hetzelfde voor. Al 1 maand zonder koffie.
Maar dan voor de caffeïne. Continu een veel te hoge bloeddruk. Alcohol, zout, stress, alles aangepakt. Dokter zei: koffie en energiedranken achterwege laten. Bloeddruk na een week weer in orde.

En ik drink dat zo graag.
Idem. Maar enkel energiedrank en cafeïne tijdens het sporten. Ik had hartoverslagen en soms mijn hart die op hol sloeg. Nochtans dronk ik maar om de 2 dagen 1 blik monster. Na 1 week stoppen geen last meer gehad. Moet zijn dat het toch grotere vuiligheid is dan ik hoopte.
 
Ik drink enkel koffie voor 13u, zodat ik er 's nachts geen last van heb. Gelijk de oude mensen hé.

Neen maar het voordeel is wel dat als je enkel lage dosissen gewoon bent het effectief nog helpt, allezja 12 tassen per dag, where do you go from there?
De echte voordelen van cafeïne (vnl. alertheid) heb ik ook enkel gehad wanneer ik goed uitgerust was. Het heeft mij nooit geholpen om door een vermoeidheidsdipje heen te komen.
 
De echte voordelen van cafeïne (vnl. alertheid) heb ik ook enkel gehad wanneer ik goed uitgerust was. Het heeft mij nooit geholpen om door een vermoeidheidsdipje heen te komen.
Ik kan niet zeggen hoeveel voor mij daarvan echt effect is en hoeveel placebo. Ik heb eens 3 maand in Duitsland verbleven en geen koffie gedronken omdat ik te tam was daarvoor ver te stappen en eigenlijk geen gemis ervaren. Maar toen mijn dochter jonger was en we beiden met een serieus slaaptekort kampten leek het toch eventjes te helpen, al was de terugval misschien erger dan gewoon geen koffie drinken.

Sowieso slaap ik gemiddeld gezien ook wel voldoende gelukkig. Je hebt ook mensen die zich vol preworkout steken (ook vooral cafeïne) om een sport te doen (vooral krachttraining) maar dat heb ik nooit nodig gehad of begrepen.
 
Idem. Maar enkel energiedrank en cafeïne tijdens het sporten. Ik had hartoverslagen en soms mijn hart die op hol sloeg. Nochtans dronk ik maar om de 2 dagen 1 blik monster. Na 1 week stoppen geen last meer gehad. Moet zijn dat het toch grotere vuiligheid is dan ik hoopte.
Dokter zei me dat cafeïne tijdens het sporten echt niet ok is. Uw hartslag gaat door het sporten al serieus de lucht in, dat extra stimuleren met energiedrank is gewoonweg niet goed.

In de wielersport is dat schering en inslag hé, zo'n pillen of shots nemen tijdens wedstrijden. Alé, dat wist een collega me te zeggen die koerst op niveau.
 
Dokter zei me dat cafeïne tijdens het sporten echt niet ok is. Uw hartslag gaat door het sporten al serieus de lucht in, dat extra stimuleren met energiedrank is gewoonweg niet goed.

In de wielersport is dat schering en inslag hé, zo'n pillen of shots nemen tijdens wedstrijden. Alé, dat wist een collega me te zeggen die koerst op niveau.
Ja klopt. Worden via gelletjes ingenomen. Vooral in de finale kilometers (waar je hartslag dan sowieso al hoger is omdat er dan serieus doorgereden wordt).
 
Onlangs 56 geworden.
- kaal? Die boot is 30 jaar geleden al vertrokken, laten we het daarbij houden.
- gezondheid? Ik heb heel mijn leven al artrose van de rug, en dat begint nu wel echt erger te worden. Fysieke inspanningen zijn (voorlopig nog) haalbaar maar worden elk jaar lastiger, niks aan te doen. Ik laat me regelmatig testen voor hartproblemen en darmkanker en als ik de dokters mag geloven ga ik het nog lang uithouden.
- mentaal? Mijn kinderen houden mij jong en wij delen nog interesses. Ik heb ook een job waarbij ik (soms) eens moet nadenken dus dat helpt.
- financieel? Ik heb nog nooit zoveel verdiend, huis is afbetaald, heb geërfd, geen problemen dus.
- levensvreugde? Er is momenteel eigenlijk niets dat mij stoort, ik ben single maar mis een relatie hebben niet (integendeel), ik hou van het leven en geniet er ook van, op mijn tempo en op mijn voorwaarden. Ik doe mijn job graag en heb meer dan genoeg vrije tijd om te doen waar ik zin in heb.
 
Dokter zei me dat cafeïne tijdens het sporten echt niet ok is. Uw hartslag gaat door het sporten al serieus de lucht in, dat extra stimuleren met energiedrank is gewoonweg niet goed.

In de wielersport is dat schering en inslag hé, zo'n pillen of shots nemen tijdens wedstrijden. Alé, dat wist een collega me te zeggen die koerst op niveau.
Ken ook lopers die dat gebruiken voor wedstrijden, vanaf 800 meter (vast ritueel x minuten voor de start) tot ultra's van meer dan een dag (naar het einde toe dan). Heb dat ook nooit gesnapt. Voor korte wedstrijden ben je al hyped genoeg van jezelf en bij lange wedstrijden zou dat bij mij enkel contraproductief werken.
 
Ik merk voornamelijk aan mijn conditie dat ik ondertussen bijna 50 ben.
Ik doe al 20 jaar geen sport meer en als ik nu eens een paar uren rondhuppel om bijvoorbeeld te kuisen, voel ik mijn hart al wel eens effe bonzen. :)

Ik drink koffie maar weinig, 1-2 tassen enkel in de morgen.
Het aantal glazen alchohol op een jaar kan ik op 1 hand bijhouden.
Wel roker, dus dat zal ook zijn invloed hebben op die conditie.

Buiten dat merk ik wel sinds een jaartje dat ik moeite begin te hebben met lezen als het te klein is, bvb gsm.
Voorlopig helpt een simpele leesbril daar nog voor.

Kopzorgen over financiën en de toekomst, dat wel.
Nooit veel aan de kant kunnen zetten als alleenstaande al ga ik al bijna 30 jaar fulltime werken, en geen eigendom.
En daar maak ik me wel meer en meer zorgen over met ouder worden.
 
Ik benadruk wel even dat ik daar niet continu mee bezig ben, maar laat dat overlijden maar gebeuren als ik 98 ben en me heb verslikt in een vijfde trappist en de opwinding dat ik die knappe verpleegster van de avondshift in de billen heb geknepen. :unsure:

Over 60 jaar gaan er echt geen knappe verpleegstertjes meer rondlopen in de rusthuizen hoor, maak u daar maar geen illusies omtrent.


Ik word er binnenkort 38 en voel toch meer en meer kleine ongemakjes langer aanslapen en overtollig vet dat zich hardnekkiger vasthoudt. Langs de andere kant, ik ben al heel vaak gestopt met recreationeel sporten (lopen/fietsen), heb weinig discipline wat eten betreft en zit heel vaak lange periodes op mijn gat achter de bureau. Is het de leeftijd of de levenstijl? Ik vermoed dat tweede. Op dat vlak begin ik me er wel meer bewust van te worden dat ik wel wat beter mijn best ga moeten doen als ik in de 40'er jaren niet in de problemen wil komen. Ben weer begonnen met lopen en wil de lokale halve triathlon doen over anderhalf jaar, dus probeer daar nu wat naar toe te werken en hopelijk met een effectief doel houd ik het nu wel vol...
Heb een ex-collega die er tegen de 45 aan is en die heeft zich in de afgelopen 5 jaar echt getransformeerd tot een hulk door dagelijks bezig te zijn met gewichtheffen, nu die werkt ook als buitenwipper als bijbaantje dus geen idee of het 100% natuurlijk is. Maar 40 hoeft alleszins geen eindhalte te zijn en fysieke transformaties zijn nog altijd mogelijk. Dat is wel goed om in gedachten te houden.

Kinderen worden ook ouder, maar ben eigenlijk heel slecht in het spelen met kleine kindjes. Ik kan maar 5 minuten blokjes in mekaar steken, autootjes in de file over de mat doen rijden of fake plastecine pizza eten voor ik het beu word. Op dat vlak wel blij dat mijn zoontje er reeds 8 is, samen gezelschapspellen spelen of buiten sporten is toch een pak aangenamer.

Het hebbe zijn voordelen en zijn nadelen.
 
Mentaal nooit voorbij 18 geraakt.
Voor de rest kunnen we eigenlijk niet klagen.

Meeste schatten me altijd tussen 7 en 10 jaar jonger als ik nieuwe mensen ontmoet en ik kan nog steeds uitgaan en drinken zonder dan 3 dagen dood te zijn.
Ook om 22u s'avonds vertrekken en dan tot 4u in een bar gevolgd door om 5u tot 11u naar de afters lukt ook nog prima, alleen dan wel m'n bed in voor een uur of 8.

Zolang we dat kunnen doen zonder dat we erna 3 dagen dood en begraven voelen is het prima voor mij, ik doe dat ook niet elk weekend maar zolang het gaat blijf ik wel gaan want ik heb tijd genoeg om dat te "skippen" op een leeftijd wanneer het niet meer gaat en op die pagina wil ik nu nog niet zitten.

Ik krijg een enorme ick ( ja ick, niet kick ) van die TikToks die je voorbij ziet komen van bv "Saturday in my 30's" en dan zie je een video van mensen om 19u met een pyjama in de zetel en ze doen alsof ze fysiek 90 zijn, bitch that's your opinion not mine.


Voor de rest lichamelijk geen klachten, iets zwakkere onderrug maar dat heb ik altijd al gehad dus niet echt een teken van de leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
47 hier en fysiek niet echt kwaaltjes behalve een spier die snel knapt in de kuit wegens littekenweefsel, dus hardlopen gaat niet meer. Geen zin meer natuurlijk om nachten door te trekken, dat zou ook niet meer zo goed gaan vrees ik, maar voor de rest mag ik niet klagen. Alcohol nuttigen kwam wel steeds harder aan, dus ben daar volledig mee gestopt 1,5 jaar geleden en dat is een goeie beslissing geweest.

Vind het ook niet meer erg om de nieuwe voordeuren te passeren en 40,50, 60 of ouder te worden. 30 kwam wel hard aan.
 
Ik heb vooral schrik om later spijt te hebben van zaken die ik niet gedaan heb in m'n leven. Gaande vanop spotvlak tot bucketlist dingen.
En op sportvlak begint die tijd weg te tikken als sneeuw in een sauna.

Ja dit.

Gisteren zag ik in het vtm nieuws dat overlijden van die reporter, Wouter De Boer (hersentumor), 39 jaar.

Op zijn Instagram account staat er:

“Wacht niet met leven tot morgen, want als morgen vandaag komt, ben je te laat


En dit o zo waar.
 
Het is pas erg/ambetant als iedereen u 7 jaar jonger schat dat ge naar de gemeente zou willen gaan om te vragen of ge uw leeftijd niet kunt aanpassen 😭 Ik voel me mentaal en fysiek geen 31, dat past niet bij mij.
 
Mijn rug is op twee jaar zwaar slecht geworden, maar mits infiltratie of operatie heb ik wel hoop dat het beter kan worden. Dus ik voel mij niet zo fluks als zou moeten, wat vervelend is, maar die hoop is wel voldoende om mij niet ‘oud/versleten’ te voelen (80% van de tijd).
Ik ben wel een maand of wat terug geschrokken van het feit dat waar ik vroeger dicht op iets kon kijken, dat nu vanaf een bepaalde afstand serieus pijn aan hoofd/ogen doet. Dat is wel ‘ouder worden’ gerelateerd, denk ik.
Maar mentaal voel ik mij dertig of zo. Dat lijkt mij iets wat erg raar moet zijn als je zo tachtig, negentig wordt. Ik denk niet dat iemand - bepaalde ziektes daarbuiten gelaten - mentaal ooit negentig is. Misschien vijftig of zestig? Maar dan zit je met dat lichaam dat echt versleten is. Moet toch vreemd zijn.
 
Ouder worden is klote.

Sinds dat ik vorig jaar 40 ben geworde, zijn precies rug en nekklachten erger geworden. Huisdokter schrijft altijd maar kine voor maar kheb het gevoel dat da zelfs al nimmer helpt.

Oorzaak wellicht van in mijn jeugd teveel opgejaagd in gamen, slechte houding, veel gsm gebruik..

Tegewoordig minste spanning slaat op mijn bovenrug, nekspieren met slechte doorbloeding waardoor soms duizeligheid optreed. Gamen heb ik al opgegeven.

Het is nu letterlijk work, eat, (tv) en sleep geworden. -.-
 
Terug
Bovenaan