Hoe voel je je over ouder worden?

Rugklachten zijn klote. Na een rugblessure aan de steunspieren, heb ik 3x een reeks kinesessies gehad en ik heb zo'n 12 maanden lang last gehad.
(Elke maand was de last wat minder maar vooraleer ik echt NIKS meer voelde waren we effectief bijna een jaar verder).
Ik ben echter altijd blijven bewegen en ja na de lange duur ben ik alsnog voor de volle 100% hersteld.

Ik vind het toch straf dat je na een vol jaar alsnog volledig kan herstellen. Maar ik heb dit in 2010 ook voor gehad na een scheenbeen blessure. Dit was dus niet de eerste keer dat het zolang duurde. Ernstige blessures waarbij er weinig doorbloeding is genezen blijkbaar extreem / absurd traag maar finaal herstellen ze dus wel. (allé ja bij mij toch)
 
Discussie rond muishand en ergonomische muizen is verplaatst naar een apart topic.
 
Ik heb het allergrootste drama voor met ouder worden...



ik moet minderen met koffie :(

12 tassen per dag kan mijn maag niet meer aan. 2-3 per dag is leefbaar zonder dat ik me tegen de avond mottig voel.
En het is dus overduidelijk de koffie, sinds ik geminderd ben is het opmerkelijk beter.
Dat is waarschijnlijk door de cafeïne, misschien overschakelen op deca?
 
Relevant voor het topic: gisteren voor 23u in mijn bed gekropen en "uitgeslapen" tot 7u (dank u, dochter). Toch het gevoel amper geslapen te hebben, en vermits mijn vrouw gaan werken is sta ik alleen in voor het entertainment van de kleinste.

Dan denk je soms wel eens terug aan "vroeger", waar je op vrijdag op café ging om tegen 1u thuis te zijn, of godbetert naar een fuif zodat het eerder 4-5u was, je tot 10-12u comateus lag te slapen, om dan al bij al vrij energiek op te staan.
 
Relevant voor het topic: gisteren voor 23u in mijn bed gekropen en "uitgeslapen" tot 7u (dank u, dochter). Toch het gevoel amper geslapen te hebben, en vermits mijn vrouw gaan werken is sta ik alleen in voor het entertainment van de kleinste.

Dan denk je soms wel eens terug aan "vroeger", waar je op vrijdag op café ging om tegen 1u thuis te zijn, of godbetert naar een fuif zodat het eerder 4-5u was, je tot 10-12u comateus lag te slapen, om dan al bij al vrij energiek op te staan.
38 hier.

Ik denk dat we dat allemaal herkennen :D Ik begin ook steeds meer mijn gevechten te kiezen op dat vlak. Overlaatst ben ik nog naar die tunnel rave in bxl geweest omdat dat overdag was, maar voor een uitnodiging om naar deewee te gaan bij horst en een nachtje door te steken laat ik gemakkelijker passeren. Het is mij de moeite niet meer om 3 dagen groggy rond te lopen, en die dochter staat er hoe dan ook toch opnieuw vanaf 's ochtends vroeg (als ze al slaapt :F)

Ik kan uberhaupt niet meer uitslapen. Vroeger lag ik standaard tot 11u in mijne nest in het weekend. Nu, ook al lig ik om 4u in mijn bed, tegen 8u ben ik ten laatste weer wakker.

Ik heb voorlopig weinig fysieke klachten en de chance dat ik ondanks de levensstijl nog vrij goed preserveer, maar heb er wel moeite mee dat ik er ouder ga beginnen uit zien. Ik check 's ochtens wel of ik toch niet echt wallen begin te krijgen, of als ik uit de douche stap of ik niet zo'n slap 40-erslijf begin te krijgen, en ik merk ook wel dat ik meer begin te bewegen en water te drinken in de ijdele hoop om dat moment nog een beetje voor mij uit te schuiven.

Dus ja, het is zeker niet zo dat ik het mij helemaal niet aantrek.
 
Laatst bewerkt:
Relevant voor het topic: gisteren voor 23u in mijn bed gekropen en "uitgeslapen" tot 7u (dank u, dochter). Toch het gevoel amper geslapen te hebben, en vermits mijn vrouw gaan werken is sta ik alleen in voor het entertainment van de kleinste.

Dan denk je soms wel eens terug aan "vroeger", waar je op vrijdag op café ging om tegen 1u thuis te zijn, of godbetert naar een fuif zodat het eerder 4-5u was, je tot 10-12u comateus lag te slapen, om dan al bij al vrij energiek op te staan.
Ik denk dat we als ouder gewoon een collectief chronisch slaaptekort hebben. Wat je zegt is zo herkenbaar maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk energieker opsta wanneer ik weinig slaap heb gehad dan wanneer je eens kan "uitslapen". Als ik dan vergelijk met mijn oudere broers komt dat wel terug wanneer de kinderen ouder worden (maar dan kan je ook niet meer zo lang slapen tenzij je wakker wil worden met een natte onderbroek :unsure:)
 
Ik denk dat we als ouder gewoon een collectief chronisch slaaptekort hebben. Wat je zegt is zo herkenbaar maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk energieker opsta wanneer ik weinig slaap heb gehad dan wanneer je eens kan "uitslapen". Als ik dan vergelijk met mijn oudere broers komt dat wel terug wanneer de kinderen ouder worden (maar dan kan je ook niet meer zo lang slapen tenzij je wakker wil worden met een natte onderbroek :unsure:)
Ja je hebt gewoon veel minder reserve, om het zo te zeggen. Als je vroeger een nacht doorging was dat 1 nacht op de velen ervoor en erna dat je wel kon uitslapen. Nu is de kans groot dat er eerder die week al mindere nachten zijn geweest, en een recuperatieperiode komt er niet meteen aan.
 
Ik heb hetzelfde voor. Al 1 maand zonder koffie.
Maar dan voor de caffeïne. Continu een veel te hoge bloeddruk. Alcohol, zout, stress, alles aangepakt. Dokter zei: koffie en energiedranken achterwege laten. Bloeddruk na een week weer in orde.

En ik drink dat zo graag.
Conclusie uit https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1816604: “A large body of evidence suggests that consumption of caffeinated coffee does not increase the risk of cardiovascular diseases and cancers. In fact, consumption of 3 to 5 standard cups of coffee daily has been consistently associated with a reduced risk of several chronic diseases. …”.

Er wordt dus gesuggereerd dat dagelijkse koffie, indien met mate gedronken, positieve gezondheidseffecten heeft (verminderd risico op diabetes II, leverziekten, depressie, Parkinson,…).

In het artikel zelf: “Consumption of 2 tot 5 standard cups of coffee per day has been associated with reduced mortality in cohort studies across the world”.

Edit. Hier het voornaamste m.b.t. bloeddruk: “In persons who have not previously consumed caffeine, caffeine intake raises epinephrine levels and blood pressure in the short term. Effect tolerance develops within a week but may be incomplete in some persons. Indeed, meta-analyses of trials of longer duration indicate that isolated caffeine intake (i.e., pure caffeine, not in the form of coffee or other beverages) results in a modest increase in systolic and diastolic blood pressure. However, no substantial effect on blood pressure was found in trials of caffeinated coffee, even among persons with hypertension, possibly because other components of coffee, such as chlorogenic acid, counteract the blood-pressure–raising effect of caffeine. Similarly, in prospective cohort studies, coffee consumption was not associated with an increased risk of hypertension.”

Zelf heb ik (40y) hypertensie, nog voor ik koffie ben beginnen drinken, en drink nu dagelijks 3 tassen koffie, met hypertensie onder controle, door meer bewegen, minder werken/stress en lichte medicatie.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik nog niet mag klagen op mijn 53ste: BMI zit nog goed, heb nog haar op mijn hoofd (zij het toch al wat minder en wat grijzer), nog steeds geen bril nodig en mijn enige ziekenhuisbezoek was voor het verwijderen van 2 wijsheidstanden op mijn 26ste.

Op zich niet echt problemen met het ouder worden omdat, tsja, ik (nog) niet echt problemen ondervind van het ouder worden. Ben eigenlijk ook niet echt bezig met mijn leeftijd, waarschijnlijk omdat ik bewust vrijgezel ben gebleven en er in zekere zin niet veel veranderd is in mijn leven. Soms schrik ik er zelf wel van; laatst keek ik eens op mypension.be en blijkt dat ik over 7 jaar al op (vervroegd) pensioen kan gaan...toen voelde ik me toch wel oud.
Over pensioen gesproken; het laatste jaar zowat heb ik echt wel het gevoel dat nù de tijd is om er van te genieten en daar niet mee moet wachten tot dat pensioen er is. Het huis is gerenoveerd, ik heb samen met mijn zus mijn ouders kunnen helpen een (relatief) zorgeloze oude dag te beleven...ik ben nu nog gezond, heb geen zorgen...laat ik er nu wat van profiteren. Tenslotte heb ik nu het leven hoe ik het me vroeger als tiener eigenlijk al voor ogen zag: alleen wonend in een huis, tussen de bomen, wat afgezonderd, vrij in wat ik kan doen en laten.
En hoewel mijn ouders respectievelijk 83 en 92 zijn geworden en ook al mijn ooms en tantes een gezegende leeftijd bereikten weet je het natuurlijk nooit.

Want dat is misschien het enige wat me zorgen zou baren over het ouder worden: op bepaald moment in een situatie komen waarbij ik constant van anderen afhankelijk en/of hen tot last zou zijn...
 
Ik check 's ochtens wel of ik toch niet echt wallen begin te krijgen, of als ik uit de douche stap of ik niet zo'n slap 40-erslijf begin te krijgen, en ik merk ook wel dat ik meer begin te bewegen en water te drinken in de ijdele hoop om dat moment nog een beetje voor mij uit te schuiven.
Haha idem hier. Ik (34) word ook aan een razend snel tempo grijs, met de dag "erger" bij wijze van spreken.

Ondertussen ook al een kleine skincare routine opgestart en ik merk toch wel een verschil. Vroeger was het gewoon even snel mijn gezicht wassen/afspoelen.
 
Hier toch wel erg blij dat ik (volgende maand 41 jaar wordende) , nog niet kaal wordt, en nog geen grijs haar heb. Daar ben ik toch wel dankbaar voor.

Het extra vet hier en daar, neem ik er ondertussen wel bij. Weinig 40 plussers waarbij dit NIET het geval is (tenzij de sporters onder ons dan).
 
Conclusie uit https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1816604: “A large body of evidence suggests that consumption of caffeinated coffee does not increase the risk of cardiovascular diseases and cancers. In fact, consumption of 3 to 5 standard cups of coffee daily has been consistently associated with a reduced risk of several chronic diseases. …”.

Er wordt dus gesuggereerd dat dagelijkse koffie, indien met mate gedronken, positieve gezondheidseffecten heeft (verminderd risico op diabetes II, leverziekten, depressie, Parkinson,…).

In het artikel zelf: “Consumption of 2 tot 5 standard cups of coffee per day has been associated with reduced mortality in cohort studies across the world”.

Edit. Hier het voornaamste m.b.t. bloeddruk: “In persons who have not previously consumed caffeine, caffeine intake raises epinephrine levels and blood pressure in the short term. Effect tolerance develops within a week but may be incomplete in some persons. Indeed, meta-analyses of trials of longer duration indicate that isolated caffeine intake (i.e., pure caffeine, not in the form of coffee or other beverages) results in a modest increase in systolic and diastolic blood pressure. However, no substantial effect on blood pressure was found in trials of caffeinated coffee, even among persons with hypertension, possibly because other components of coffee, such as chlorogenic acid, counteract the blood-pressure–raising effect of caffeine. Similarly, in prospective cohort studies, coffee consumption was not associated with an increased risk of hypertension.”

Zelf heb ik (40y) hypertensie, nog voor ik koffie ben beginnen drinken, en drink nu dagelijks 3 tassen koffie, met hypertensie onder controle, door meer bewegen, minder werken/stress en lichte medicatie.
Ik denk dat het bij mij vooral een combinatie is van stress, weinig slaap en caffeïne. Waar ik vroeger 1-2 tassen dronk, kwamen daar nu dagelijks nog eens energiedranken bij om mijn 2de adem voor de avond te vinden.
 
Want dat is misschien het enige wat me zorgen zou baren over het ouder worden: op bepaald moment in een situatie komen waarbij ik constant van anderen afhankelijk en/of hen tot last zou zijn...
Ook een gelukkige vrijgezel hier en dat is inderdaad ook één van de weinige zorgen dat ik mij maak … maar laat me er niet echt door beïnvloeden en hoop dat dit nog lang wegblijft . ;)
 
Ik hou genoeg van het leven om te hopen er nog liefst een jaar of 60-70 (of meer) bij te doen voor t moment.

Maar ik begin ook voor t eerst al wel is te denken van t 'echt jong zijn' is er wat vanaf en dat zal ook nooit nog terugkomen (enfin wie weet als hoogbejaarde alzheimerpatiënt ofzo :unsure: ). Ik zit niet echt meer in de "verjaardagsvat, zuipen voor dood, tien euro afleveren en voor 25 opzuipen de man en den dag erop t café sluiten fase", een fase die ik sowieso al relatief lang gerokken heb maar dat was dan ook omdat ik daar veel vreugde uit haalde, maar begin meer en meer in de "babyborrel, housewarming" fase te zitten. En ik begin daar meer en meer naar uit te kijken in feite zelfs, een eigen plekje met eventueel een kleine arevee erbij, had me dat twee jaar geleden gezegd ik had je gek verklaard. Nu vind ik het idee allesbehalve slecht.

Ik heb een stuk(je) meer rust gevonden tov vroeger en dan is vroeger niet eens zo veel vroeger te noemen. Ik zal altijd wel een persoon blijven die dingen wil ontdekken hoop ik maar ik hoef niet meer overal tegelijk te zijn. Laat mij maar genieten met een paar heel goede vrienden en de vriendin. Reisjes zo hier en daar, beetje (laten) verbouwen in de toekomst. Op naar de dertiger jaren zou ik zeggen, heel benieuwd hoe het leven er binnen een goede tien jaar zal uitzien, ik neem aan dat het verschil groter gaat zijn dan arevee nu vs arevee tien jaar terug, lijken me echt de jaren waarin bepaalde levenskeuzes gemaakt worden en ik denk wel dat ik voor de meeste van die keuzes (eindelijk?) klaar ben.

Ik ben ervan overtuigd dat elke fase in je leven zijn voor- en nadelen heeft, buiten misschien de allerlaatste fase die voor veel mensen helaas veel ongemakken met zich meebrengt en eventueel de allereerste fase waar je je toch nauwelijks of niks van herinnert maar al de rest ertussen, het is prima zoals het is en je kan er toch niks aan veranderen dus omarm het maar. Ik ben weer tien minuten ouder dan voor ik aan dit stuk tekst begon, het zij zo.
 
Ik ga er heel eerlijk in zijn dat ik echt opkijk om nog te verjaren.
Dit jaar wordt ik er 32 en ik begin echt te voelen dat bij alles het stilletjes aan achteruit gaat. Nu is het nog zeer licht maar ik heb echt schrik dat dit ineens in een sneltempo zal gaan.

Ik wil ook nog zo graag als een jonge gast behandeld worden, maar het is duidelijk dat die fase al even voorbij is :(
 
Ik wil ook nog zo graag als een jonge gast behandeld worden, maar het is duidelijk dat die fase al even voorbij is :(
Ik moest onlangs voor een nieuw paspoort gaan en had geen tijd (bon, uit het oog verloren) om nieuwe pasfoto's te nemen. Ik had er nog liggen van 1.5j geleden dus ik dacht ik ga die gebruiken, die zien dat nooit. Meteen aan de balie "ja meneer die foto is duidelijk ouder dan 6 maand hè"

ralph-heartbreak.gif
 
Ik ga er heel eerlijk in zijn dat ik echt opkijk om nog te verjaren.
Dit jaar wordt ik er 32 en ik begin echt te voelen dat bij alles het stilletjes aan achteruit gaat. Nu is het nog zeer licht maar ik heb echt schrik dat dit ineens in een sneltempo zal gaan.

Ik wil ook nog zo graag als een jonge gast behandeld worden, maar het is duidelijk dat die fase al even voorbij is :(
Net gekeken.

10 miles. Segers Leon leeftijd 81 jaar - Eindtijd 1:18:09 --> Ruim 11 minuten sneller dan mijzelf en die kerel heeft zelfs Loser geklopt! :tongue:
Ik weet het wel: Die mens is een uitzondering en op die leeftijd ga ik die tijd nooit lopen. Maar ik trek mij wel er aan op.
Zo van: Je bent nooit te oud om te blijven bewegen en te sporten :D

Hier toch wel erg blij dat ik (volgende maand 41 jaar wordende) , nog niet kaal wordt, en nog geen grijs haar heb. Daar ben ik toch wel dankbaar voor.

Het extra vet hier en daar, neem ik er ondertussen wel bij. Weinig 40 plussers waarbij dit NIET het geval is (tenzij de sporters onder ons dan).
Ik heb amper extra vet aan de buik. Ja een klein buikje maar dat had ik ook al op mijn 18de. Echt strak ben ik nooit geweest. Maar inderdaad: Ik loop vrij veel.

Ik begin wel grijs te worden. Maar dat vind ik niet zo erg. Ik bezie het als een kleur gelijk een ander. Kaal worden zou ik erger vinden. Maar dat is nog niet het geval.
 
Ik moest onlangs voor een nieuw paspoort gaan en had geen tijd (bon, uit het oog verloren) om nieuwe pasfoto's te nemen. Ik had er nog liggen van 1.5j geleden dus ik dacht ik ga die gebruiken, die zien dat nooit. Meteen aan de balie "ja meneer die foto is duidelijk ouder dan 6 maand hè"
Baard laten groeien dan? Ik zou anders niet weten op welke manier die zo'n groot verschil kunnen opmerken tussen een 1,5 jaar oude foto en nu.
Ik vraag me af wat ze zouden zeggen als je een foto met baard en/of volle bos haar neemt, meteen daarna uw baard en hoofdhaar volledig kaal scheert en dan naar het gemeentehuis gaat met dus een foto van enkele uren oud maar waar je er totaal anders op uitziet.
 
Terug
Bovenaan