utolor.
Well-known member
Je moet het breed smeren en dan schuren. Waar de plamuur de gips plaat raakt, moet je het schoon vlak krijgen. Mag je overgang niet voelen. Maar int midden niet teveel schuren want als de rand van de inkeeping zichtbaar wordt, zit je al te diep.
Wij wonen in een houtskelet en heb zelf gans ons huis geschuurd (plakken is gebeurd door een proffesional). Ik heb Bosch M480 schuurpapier gebruikt. Allé, eigenlijk een soort netje. Die zijn speciaal om met afzuiging te werken en dat marcheert zeer goed. En dat op een langenek schuurmachine met afzuiging voor de grote stukken en op een Mirka Deros 6.5" voor de kleine stukken of om het op het einde nog eens wat stakker te zetten. Met die lompe machine is het niet altijd even perfect. Maar schuren zonder stofzuiger is bijna niet te doen. 1 hoekje met de hand maakt meer stof als een hele muur met afzuiging.
Dat is ook de reden waarom ik het nooit te dik wou leggen. Hoe dikker je het legt, hoe meer je moet schuren en hoe meer stof je krijgt. Al bij al valt het met zo'n gaas nog mee omdat veel stof recht naar beneden valt, maar er zal altijd een deel voor een tijd in de lucht blijven zweven natuurlijk. Zo'n machine met stofzuiger kopen is wat overkill voor 2 ruimtes denk ik, maar als je een heel huis moet doen begrijp ik dat het bijna niet zonder kan.Ik heb zo’n Powerplus “giraf” schuurmachine.
3 lagen goed dik zetten, 1X erover schuren met die giraf Dia 23cm en hop klaar.
ook voor plafond is dat ideaal, uiteraard met stofzuiger mee aangekoppeld.
Straks zou de plamuur droog moeten zijn en ga ik nog eens schuren om dan erna of morgen nog een laag te zetten (want zie nu al dat ik de laag niet overal dik genoeg heb gelegd, laat staan na het schuren). Daarna nog wat details bijsmeren + hoeken kitten en dan hoop ik ten laatste eind dit weekend mijn vriendin het startschot te kunnen geven om de wasruimte te primeren en schilderen. Ik hoop dat ik hier dan kan verkondigen dat we *eindelijk* een goed resultaat hebben en ik de slaapkamer op dezelfde manier kan doen. Dan zullen we eind januari net halen denk ik met schilderen erbij.
De Gyproc Habito platen die ik voor de scheidingswand gebruikt heb en nog wat ander Gyproc materiaal heb ik in NL gekocht, gezien het grote prijsverschil. In België worden we in het zak gezet als je DHZ materiaal koopt (zelfs als het in promo staat). Soms is het prijsverschil echt groot t.o.v. Nederland.