Hoe voegen ABA gipsplaten onzichtbaar afwerken?

Je moet het breed smeren en dan schuren. Waar de plamuur de gips plaat raakt, moet je het schoon vlak krijgen. Mag je overgang niet voelen. Maar int midden niet teveel schuren want als de rand van de inkeeping zichtbaar wordt, zit je al te diep.

Wij wonen in een houtskelet en heb zelf gans ons huis geschuurd (plakken is gebeurd door een proffesional). Ik heb Bosch M480 schuurpapier gebruikt. Allé, eigenlijk een soort netje. Die zijn speciaal om met afzuiging te werken en dat marcheert zeer goed. En dat op een langenek schuurmachine met afzuiging voor de grote stukken en op een Mirka Deros 6.5" voor de kleine stukken of om het op het einde nog eens wat stakker te zetten. Met die lompe machine is het niet altijd even perfect. Maar schuren zonder stofzuiger is bijna niet te doen. 1 hoekje met de hand maakt meer stof als een hele muur met afzuiging.
Ik heb zo’n Powerplus “giraf” schuurmachine.

3 lagen goed dik zetten, 1X erover schuren met die giraf Dia 23cm en hop klaar.

ook voor plafond is dat ideaal, uiteraard met stofzuiger mee aangekoppeld.
Dat is ook de reden waarom ik het nooit te dik wou leggen. Hoe dikker je het legt, hoe meer je moet schuren en hoe meer stof je krijgt. Al bij al valt het met zo'n gaas nog mee omdat veel stof recht naar beneden valt, maar er zal altijd een deel voor een tijd in de lucht blijven zweven natuurlijk. Zo'n machine met stofzuiger kopen is wat overkill voor 2 ruimtes denk ik, maar als je een heel huis moet doen begrijp ik dat het bijna niet zonder kan.

Straks zou de plamuur droog moeten zijn en ga ik nog eens schuren om dan erna of morgen nog een laag te zetten (want zie nu al dat ik de laag niet overal dik genoeg heb gelegd, laat staan na het schuren). Daarna nog wat details bijsmeren + hoeken kitten en dan hoop ik ten laatste eind dit weekend mijn vriendin het startschot te kunnen geven om de wasruimte te primeren en schilderen. Ik hoop dat ik hier dan kan verkondigen dat we *eindelijk* een goed resultaat hebben en ik de slaapkamer op dezelfde manier kan doen. Dan zullen we eind januari net halen denk ik met schilderen erbij.

Ik denk dat ik morgen (zondag) de laatste details ga bijplamuren en ook kitten en dan hoop ik tegen de avond nog het laatste te kunnen schuren zodat m'n vriendin volgende week kan primeren en schilderen.

Nu heb ik dus breder gevuld dan de voegen en de overgang goed vlak geschuurd zodat de rand van de voeg zeker nergens voelbaar is. Het enige wat ik op redelijk wat plaatsen wel heb is dat je een hele zachte geleidelijke verhoging voelt, niet aan de randen van de voeg maar naar het midden van de voeg toe. Dus dat de voeg eigenlijk iets dikker ligt. Het is overal een zachte overgang, dus ik vraag me af of zoiets zichtbaar zal zijn?

Ik vermoed dat je dat sowieso hebt bij bijvoorbeeld plafonds waar je platen met de korte kant tegen elkaar moet plaatsen aangezien je daar geen aflopende kant hebt en dat je dat dus niet zal zien eens het geverfd is, maar ik wou het toch met zekerheid weten voor ik een primer laat zetten.

Ik kan morgen evt. wel eens foto's posten als ik het laatste geschuurd heb, maar ik weet niet of je daaruit iets zal kunnen afleiden. Als ik foto's trek van de kamer die al geschilderd is, lijkt ook alles in orde, maar in het echt zie je de voegen soms.

Ook aan de korte kant moeten de platen eigenlijk afgeschuind zijn…

4X ABA noemt dat dan, indien niet kan je met een mes 3cm breed wegsnijden om zelf een afschuining te creeren,(maar dit ziet een pro al niet graag)

Laat je echter niet ontmoedigen, gewoon smeren en schuren komt wel goed.

Ga in het vervolg wel naar een betere bouwhandel ipv doe het zelf winkel. , die hebben alle mogelijke soorten + B~merk wat een pak goedkoper is, en durf gerust vragen om advies daar.
Nog een klein detail, om te smeren, gebruik je toch een kwaliteitsplamuurmes? (Gyproc zelf?) en geen brol plamuurmes van een paar euro, dit kan ook een heel verschil geven. (In werkgemak)

Ook aan de korte kant moeten de platen eigenlijk afgeschuind zijn…

4X ABA noemt dat dan, indien niet kan je met een mes 3cm breed wegsnijden om zelf een afschuining te creeren,(maar dit ziet een pro al niet graag)

Laat je echter niet ontmoedigen, gewoon smeren en schuren komt wel goed.

Ga in het vervolg wel naar een betere bouwhandel ipv doe het zelf winkel. , die hebben alle mogelijke soorten + B~merk wat een pak goedkoper is, en durf gerust vragen om advies daar.
Nog een klein detail, om te smeren, gebruik je toch een kwaliteitsplamuurmes? (Gyproc zelf?) en geen brol plamuurmes van een paar euro, dit kan ook een heel verschil geven. (In werkgemak)
Het zijn plamuurmessen van Amazon die goede reviews hadden. Waarschijnlijk niet de beste, maar alleszins ook niet de slechtste aangezien m'n broer ze geleend had en zei dat ze een pak beter zijn dan die van de Action (die hij gekocht had). :LOL: De Gyproc Habito platen die ik voor de scheidingswand gebruikt heb en nog wat ander Gyproc materiaal heb ik in NL gekocht, gezien het grote prijsverschil. In België worden we in het zak gezet als je DHZ materiaal koopt (zelfs als het in promo staat). Soms is het prijsverschil echt groot t.o.v. Nederland.

Vandaag nog wat bijgeplamuurd en gekit en dan ga ik m'n vriendin op hoop van zegen laten primeren. Ik hoop dat het deze keer van de eerste keer goed is...

3-12.jpg

Dit en kleir :D

Kitten doe ik persoonlijk pas na het primeren op advies van een professionele schilder. Geen idee waarom eigenlijk, maar wellicht voor een betere hechting van de kit? Want het stof krijg je nooit helemaal weg vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Kitten doe ik persoonlijk pas na het primeren op advies van een professionele schilder. Geen idee waarom eigenlijk, maar wellicht voor een betere hechting van de kit? Want het stof krijg je nooit helemaal weg vermoed ik.
Had ik idd ook gelezen, maar dan zit je weer met kit zonder primer of je moet weer extra lagen primer zetten. Ik vind het belangrijker dat de kit mooi opgaat in het geheel door primer erop te zetten en de verf pakt dan ook beter op de kit. Heb eigenlijk nog nooit kit niet weten hechten, terwijl verf op kit zeker niet altijd even goed hecht. Heb het zo ook gedaan in de andere ruimte en geen problemen mee gehad. Maar toch merci voor de tip!

De eerste laag primer zit erop. Ze is nog niet dekkend dus het is niet eenvoudig om het resultaat te beoordelen, maar als ik een zaklamp neem en tegen de muur zet, zie ik de voegen nog steeds (weliswaar breder nu omdat ik breder uitgesmeerd heb). Ben dan eens naar onze gepleisterde muren gaan kijken en daar zie je eigenlijk ook dat geen enkele muur perfect is en er overal onvolmaaktheden zitten.

Kan ik er vanuit gaan dat ik té perfectionistisch ben en je de voegen altijd wel zal zien als je een zaklamp tegen de muur zet? Of betekent het nog steeds dat ik ergens fouten gemaakt heb?

maar als ik een zaklamp neem en tegen de muur zet, zie ik de voegen nog steeds
Als je er met een zaklamp opzit gaat ge altijd oneffenheden zien.
Kijk eens met een zaklamp op een strak gepleisterde muur, crepi op een buitenmuur of zelfs een perfect strak gelegde oprit. Ge krijgt dat nooit perfect 100% recht.

Als je er met een zaklamp opzit gaat ge altijd oneffenheden zien.
Kijk eens met een zaklamp op een strak gepleisterde muur, crepi op een buitenmuur of zelfs een perfect strak gelegde oprit. Ge krijgt dat nooit perfect 100% recht.
Oké, bedankt! Dat moest ik weten. Het moet bij mij perfect zijn, maar als perfect niet kan (of toch bijna onmogelijk is) dan kan ik vrede nemen met minder. :p

Heb daarnet nog eens gezien bij daglicht en ik denk dat het niet zichtbaar meer gaat zijn na nog een laag primer en daarna de afwerklaag. Ik zie bij daglicht enkel het verschil in structuur door de niet dekkende primerlaag. 2 voegen zijn nog net iets meer zichtbaar dan de anderen wanneer ik de zaklamp tegen de muur zet, dus desnoods werk ik die 2 voegen nog bij.

De eerste laag primer zit erop. Ze is nog niet dekkend dus het is niet eenvoudig om het resultaat te beoordelen, maar als ik een zaklamp neem en tegen de muur zet, zie ik de voegen nog steeds (weliswaar breder nu omdat ik breder uitgesmeerd heb). Ben dan eens naar onze gepleisterde muren gaan kijken en daar zie je eigenlijk ook dat geen enkele muur perfect is en er overal onvolmaaktheden zitten.

Kan ik er vanuit gaan dat ik té perfectionistisch ben en je de voegen altijd wel zal zien als je een zaklamp tegen de muur zet? Of betekent het nog steeds dat ik ergens fouten gemaakt heb?
Als ge licht evenwijdig met de muur laat schijnen, zie je elke oneffenheid. Zo deed ik het om mijn mijn muren te schuren en imperfecties te vinden. Maar op een bepaald moment moet je vrede nemen.

Als ge licht evenwijdig met de muur laat schijnen, zie je elke oneffenheid. Zo deed ik het om mijn mijn muren te schuren en imperfecties te vinden. Maar op een bepaald moment moet je vrede nemen.
Daar heb ik dus moeite mee. Mijn motto is: ofwel doe je het perfect, ofwel begin je er niet aan. Maar ik weet soms niet waar ik de lijn moet trekken dus vraag daarom altijd raad aan anderen of het resultaat goed is. Het probleem is dat in mijn directe omgeving mensen naar mijn gevoel te snel zeggen dat het goed genoeg is, waarschijnlijk omdat ze weten dat ik desnoods nog maanden bezig blijf om het beter te krijgen.

Is dat standaard 2 lagen primer?

Ik doe altijd 1 laag primer 2 lagen afwerking
Geen idee, wij doen dat omdat je na de primerlaag makkelijker oneffenheden ziet en ik zo nog de laatste putjes kan opvullen. Maar dan heb je dus weer blote plamuur die we een laag primer willen geven.

Daar heb ik dus moeite mee. Mijn motto is: ofwel doe je het perfect, ofwel begin je er niet aan. Maar ik weet soms niet waar ik de lijn moet trekken dus vraag daarom altijd raad aan anderen of het resultaat goed is. Het probleem is dat in mijn directe omgeving mensen naar mijn gevoel te snel zeggen dat het goed genoeg is, waarschijnlijk omdat ze weten dat ik desnoods nog maanden bezig blijf om het beter te krijgen.
Met zo'n grote schuurmachines krijg je dat wel redelijk vlak. Ik zie niet altijd een bolling, maar soms wel. Dat is uiteraard alleen maar als ik er met een lamp parallel langs schijn. In gewone omstandigheden zie je dat niet en das het belangrijkste.

Ik doe trouwens ook 1 laag primer en 2 lagen afwerking. Als ik tussendoor eens geplamuurd heb voor een klein gaatje of iets anders, primer ik dat niet meer opnieuw. Gewoon 2 lagen afwerking en je ziet daar niks meer van. Voor grote oppervlaktes zou ik er wel een primer opzetten.

Nog even een update van mijn kant: de wasplaats heeft ondertussen 2 primerlagen en 2 eindlagen gehad en ik ben best tevreden over het resultaat. De voegen dikker en breder opvullen was inderdaad de oplossing: beter een lichte verdikking dan een voeg die iets dieper ligt. Ook de Dalapro vond ik fijner om mee te werken, dus dat kan ook geholpen hebben. Een aparte finisher laag heb ik niet gezet. Op 1 plaats heb ik blijkbaar toch nog een zéér lichte inzakking bij de voeg, maar dat zie je enkel maar als je een zaklamp echt tegen de muur zet. Er is weinig natuurlijke lichtinval in die ruimte, dus zal normaal gezien niet te zien zijn bij daglicht. Moet ik één van de komende dagen nog verifiëren, maar worst case werk ik enkel die voeg nog bij (we gebruiken gelukkig een verf als eindlaag waarmee je gewoon een stukje muur kan bijwerken zonder dat je er iets van ziet).

Komende week begin ik voor een tweede keer aan de voegen van de slaapkamer en dan zouden we ergens komende week wel klaar moeten zijn hoop ik. Iets later dan verwacht, maar nog op tijd voor ze de maatkasten komen plaatsen.

Dikke merci aan iedereen voor de hulp en het meedenken!

Terug
Bovenaan