Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

  • Alles gezamenlijk

    Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

    Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

    Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

    Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

    Stemmen: 22 5,3%

  • Totaal aantal stemmers
    416
Autorijden is nu eenmaal een mannelijke aangelegenheid.

Maar:

Als de wasmachine stuk gaat door te wild er mee om te gaan, zal de man ook wel zijn deel betalen, alhoewel de vrouw dit toestel in overwegende mate bedient.
 
Een paar dingen snap ik hier niet goed:
- Ik zie regelmatig week om week boodschappen betalen terugkomen. Dat is toch absoluut niet evenredig? Als je de ene week wasverzachter in promo koopt en de andere week ver niks nodig hebt omdat de diepvries nog vol steekt? Onze rekeningen per week variëren tussen de 70 en 130€.
- Bij ons was het laten storten van het loon op dezelfde rekening een voorwaarde van de lening. Is dit niet bij iedereen zo?

Bij ons schommelen de wekelijkse boodschappen tussen de 70 a 110 euro. Wasverzachter, wasmiddel, afwasmiddel kopen we éénmalig in het begin van het jaar met onze ecocheques. Douchegel en shampoo en wcpapier kopen we via promo's op bol.com in bulk. Daar doen we het ook via beurtenrollen.

Voor de boodschappen gebeurt het wel soms dat ik 'een dure week' heb en mn partner de volgende keer dan niet. Dan compenseert hij dat door eens een ubereats te bestellen of iets dergelijks. Soms laten we dat ook gewoon los. Kan zijn dat hij of ik eens zin hebben om wat meer centjes op te doen en het niet erg vinden. Er zijn nog nooit discussies over ontstaan. Enkel jammerend ironisch zelfbeklag 😁.

Dat was voor ons trouwens geen voorwaarde, wel dat we beide een zichtrekening hadden bij de desbetreffende bank waarop ons loon wordt gestort. Betaling van de hypotheek moet via 1 rekening gebeuren, dat is dan onze gemeenschappelijke. Lijkt me ook een vreemde voorwaarde voor je, die je niet echt als flexibel kan omschrijven!
 
Autorijden is nu eenmaal een mannelijke aangelegenheid.

Maar:

Als de wasmachine stuk gaat door te wild er mee om te gaan, zal de man ook wel zijn deel betalen, alhoewel de vrouw dit toestel in overwegende mate bedient.
Kom kom, als een wasmachine kapot gaat door te wild ermee te zijn, zat je daar waarschijnlijk zelf wel mee  op voor iets tussen.
 
Hier zonder uitzondering de vrouw.

Ik vind functioneel autorijden werkelijk oersaai. En de vrouw niet, dus gemakkelijk.
Idem hier. 95% van de keren rijdt de madam all we samen rijden. Kan ik ondertussen gazet lezen of emails afhandelen.

En die boetes. Hoeveel hebben jullie er zo? Die 50 euro per jaar, uit welke pot die komt, dat zal nu toch het verschil niet maken lijkt me...
 
- Bij ons was het laten storten van het loon op dezelfde rekening een voorwaarde van de lening. Is dit niet bij iedereen zo?
Vreemde redening van de bank. Bij ons was het als volgt:
Loon laten storten op een rekening (mag prive, mag gemeenschappelijk) van KBC
Domiciliering lening van gemeenschappelijke rekening KBC
 
Autorijden is nu eenmaal een mannelijke aangelegenheid.

Maar:

Als de wasmachine stuk gaat door te wild er mee om te gaan, zal de man ook wel zijn deel betalen, alhoewel de vrouw dit toestel in overwegende mate bedient.
Hoe gaat ge te wild om met een wasmachine :thinking:
 
Ook mensen met zelfstandigen hier? Maakt de puzzel wat complexer. Ook enorm loonverschil (meer dan x5). Nog aan het denken hoe we het gaan doen

Yep, hier ook. Ik ben zelfstandig en haal heel veel meer binnen (niet op maandbasis, maar wel wanneer je het totaalplaatje bekijkt).

Ik heb het hier in het begin al toegelicht - we zijn ondertussen al 21 jaar samen (van toen we 19 resp 20 jaar oud waren) en alles is samengegooid toen we samen een huis kochten begin 2008. Dat is ook niet veranderd toen ik bijna 4 jaar geleden zelfstandig werd. Ik zou dat ook elementair unfair vinden: het is mede doordat zij heel flexibel is en altijd alles kan opvangen wanneer ik er niet ben, dat ik kan doen wat ik doe en dus ook kan verdienen wat ik verdien.

Gelijk delen in de kosten zou ook simpelweg niet mogelijk zijn. Dan zouden we heel anders moeten gaan leven, en daar heb ik weinig zin in.

Dus: alles in 1 pot en samen genieten van het leven. Done. En als er ooit een scheiding van komt, tja. Dan gaat het pijn doen. Ik richt daar mijn leven liever niet op in, dat zien we dan wel weer.
 
Ieder koppel dat samen een huis koopt en de inkomsten samengooit betaalt toch zo af?

Hier woning 50/50, alles in 1 pot en we krijgen ieder 500 euro zakgeld. Mijn bijdrage is 70%, partner 30%.
Ik heb dat tijdens mijn huwelijk ook zo gedaan maar zou dat nooit meer opnieuw doen. Zolang de relatie goed blijft lopen is er geen enkel probleem maar eens die motor sputtert dan krijg je er een hoop financiële perikelen bij.
 
Dus: alles in 1 pot en samen genieten van het leven. Done. En als er ooit een scheiding van komt, tja. Dan gaat het pijn doen. Ik richt daar mijn leven liever niet op in, dat zien we dan wel weer.
Zijn jullie getrouwd onder wettelijk stelsel en is het startkapitaal van je vennootschap afkomstig uit de huwelijksgemeenschap? Indien zo dan gaat het zeker financieel pijn doen als er ooit een scheiding van komt. Heb het zelf meegemaakt.

In mijn huidige relatie:

- We wonen in mijn woning en zij heeft die van haar verhuurd.
- Ieder heeft zijn inkomsten en stort een vast bedrag naar een gemeenschappelijke rekening waar we de dagdagelijkse dingen mee betalen
- Voor de rest samen genieten van het leven. Dat kan ook zonder al je bezittingen op één hoop te gooien :)
 
Zijn jullie getrouwd onder wettelijk stelsel en is het startkapitaal van je vennootschap afkomstig uit de huwelijksgemeenschap? Indien zo dan gaat het zeker financieel pijn doen als er ooit een scheiding van komt. Heb het zelf meegemaakt.

Yep en yep. Maar het is allemaal perspectief he. Mijn vrouw bracht indertijd een potje mee dat een heel stuk mooier was dan wat ik inbracht, en toen was het allemaal wel OK om samen te gooien. Maar dan van zodra er een kans bestaat dat ik meer ga verdienen, gaan we het toch liever splitsen? :)

Bijkomend, zou ik dezelfde keuzes gemaakt hebben en nu in dezelfde situatie zitten mocht zij niet telkens klaar staan wanneer het nodig is?

Ik ga ervan uit dat de hele peer in 2 gaat wanneer we ooit zouden scheiden - en als ik het al bij al bekijk zal ik zelfs dan beter af zijn dan indien ik andere keuzes had gemaakt en niet had gestaan waar ik nu sta. Tja.

- Voor de rest samen genieten van het leven. Dat kan ook zonder al je bezittingen op één hoop te gooien :)

Dat wel. Maar niet in de regeling dat elk 50/50 bijdraagt zoals sommigen hier wel aanbrengen. Allez, genieten op zich wel, maar niet op dezelfde manier.
 
Zijn jullie getrouwd onder wettelijk stelsel en is het startkapitaal van je vennootschap afkomstig uit de huwelijksgemeenschap? Indien zo dan gaat het zeker financieel pijn doen als er ooit een scheiding van komt. Heb het zelf meegemaakt.

In mijn huidige relatie:

- We wonen in mijn woning en zij heeft die van haar verhuurd.
- Ieder heeft zijn inkomsten en stort een vast bedrag naar een gemeenschappelijke rekening waar we de dagdagelijkse dingen mee betalen
- Voor de rest samen genieten van het leven. Dat kan ook zonder al je bezittingen op één hoop te gooien :)
Ja hij gaat in een sterrenzaak eten terwijl zij naar de McDonalds mag rijden , 't zal lang duren :p

(Ik trek het in het belachelijke, maar hij zal doelen op een bepaalde levensstandaard kunnen aanhouden)
 
Hier is het technisch met scheiding van goederen, omdat je als zelfstandige anders een enorm risico loopt richting uw pensioen.
Maar in het dagelijkse leven, wordt alles gewoon gedeeld betaald. Als er eens iets duurder moet gekocht worden, koop ik dat gewoon uit de "pensioenpot".
 
Ja hij gaat in een sterrenzaak eten terwijl zij naar de McDonalds mag rijden , 't zal lang duren :p

(Ik trek het in het belachelijke, maar hij zal doelen op een bepaalde levensstandaard kunnen aanhouden)

Ja ongeveer zoiets he.
Of simpelweg op reis gaan. Als ik zie wat onze zomerreis gekost heeft, mooie verblijven, paar dagen gaan varen met een propere boot, etc. Dat is niet iets wat nog zou kunnen als het 50/50 gaat.

Maar het klopt wel dat je daarom niet alles op 1 hoop moet gooien - partner 1 kan dan inderdaad uit eigen vermogen de hoofdmoot betalen. Maar dat is niet hoe we ons leven van in het begin ingericht hebben en ik voel er weinig voor om dat gegeven in ons huwelijk te introduceren.
 
Zijn jullie getrouwd onder wettelijk stelsel en is het startkapitaal van je vennootschap afkomstig uit de huwelijksgemeenschap? Indien zo dan gaat het zeker financieel pijn doen als er ooit een scheiding van komt. Heb het zelf meegemaakt.
het doet financieel pijn als je denkt dat je vennootschap exclusief van jou is, bedoel je? :)

Je manier van werken gaat op zolang beide in dezelfde mate in staat zijn om een inkomen te verwerven. Vanaf dat iemand duidelijk minder verdiient dan de andere, al dan niet door pech (ziekte), gezamelijke wens (kinderen, ambities partner, ...), of gewoon door een héél sterk lagere capaciteit om inkomen te verwerven (opleiding, ...), kan wat je nu voorstelt problemen opleveren.
 
Misschien offtopic maar weet iemand hoe het programma noemt waar je belangrijke documenten kan in delen met je partner zodat bij eventuele overlijden hij/zij het veel gemakkelijker heeft in het vinden van de juiste documenten.
 
Misschien offtopic maar weet iemand hoe het programma noemt waar je belangrijke documenten kan in delen met je partner zodat bij eventuele overlijden hij/zij het veel gemakkelijker heeft in het vinden van de juiste documenten.

Da's een digitale kluis voor jou vanuit het notariaat. Ik vermoed dat dit samen met een correct testament die deze documenten overdraagt aan whoever je wel kan krijgen wat je wil.
 
Terug
Bovenaan