Hoe moeilijk is industriele wetenschappen informatica

Ik ben een 18 jarige die momenteel economie talen (3u wiskunde) studeert. Wij gebruiken de zelfde boeken als de mensen met 4u en zien quasi hetzelfde als hen. Nu heb ik een paar vragen voor de mensen die industriele wetenschappen informatica gestudeert hebben:

-Hoeveel achtergrond kennis heb je nodig, begint de studie van nul of zal ik nog wiskunde moeten bijschaffen?
-Hoe moeilijk is het, moet je dagelijks uw lessen herhalen, indien ja hoelang duurt dat dan?

Industriële (en burgerlijke ingenieurs) wetenschappen beginnen allemaal "vanaf nul" maar het zal van je achtergrond afhangen of je met dat tempo meekan. Je kan op vlak van wiskunde in het eerste semester ongeveer een herhaling verwachten van het 5de en 6de middelbaar ASO wat vroeger 6 uur wiskunde was.

Op vlak van programmatuur heb je geen achtergrond nodig. Maar de realiteit is dat wie geen voorgaande ervaring heeft dat tegelijkertijd met de andere vakken zal moeten opbouwen. Er zijn geen shortcuts in het leren programmeren, en sommige principes en technieken zal je dus gelijktijdig met je studies moeten oefenen in eigen projecten.

Geen IW gedaan, maar een schakel gedaan richting TEW een paar jaar terug. Op vlak van wiskunde start je op den unief inderdaad vanaf nul maar op een bijzonder snel tempo. Mensen met meer voorkennis hebben het eigenlijk het beduidend makkelijker / minder druk. Je moet je daar écht wel van op de hoogte zijn. Er gaan wellicht dagen/weken zijn waar jij meer gaat moeten doen dan de rest.

Voorkennis programmeren enz is niet per se nodig inderdaad. Erdoor geboeid zijn en in je vrije tijd, los van de les, oefenen volstaat.

Ik ben een 18 jarige die momenteel economie talen (3u wiskunde) studeert. Wij gebruiken de zelfde boeken als de mensen met 4u en zien quasi hetzelfde als hen. Nu heb ik een paar vragen voor de mensen die industriele wetenschappen informatica gestudeert hebben:

-Hoeveel achtergrond kennis heb je nodig, begint de studie van nul of zal ik nog wiskunde moeten bijschaffen?
-Hoe moeilijk is het, moet je dagelijks uw lessen herhalen, indien ja hoelang duurt dat dan?
Zie opmerkingen van anderen, maar ook:
- naast Wiskunde, zal je in de praktijk ook een achterstand hebben tegenover je collega's voor wetenschappelijke vakken.
- voor wiskunde zie je "quasi hetzelfde" als mensen met 4 uur, maar vergis je niet, het is de uitdieping die het verschil maakt. En natuurlijk is het betere mocht je op een niveau van 6 uur zitten. Check bij jezelf of je de attitude hebt en probeer aan een boek van de 6 uurs te geraken en begin zelf te blokken. ALs je maakt dat je meebent met de 6 uurs tegen juni, zit je goed qua attitude :). (nee, het is niet zo dat je NIET goed bezig bent als je dat niet lukt, want je mag ook nog genieten van je laatste jaar, maar dit bijbenen toont dat je het ook wel zal kunnen later).

Te negatief? Nee, realistisch. Dit zijn de slaagcijfers per richting middelbaar voor Industriele wetenschappen informatica:

1642707779006.png

Er zijn er eerst en vooral al héél weinig die het doen en van zij die het doen (82) zijn er 18 die al tijdens het jaar veranderen van richting en van zij die tot het einde gaan zijn er slechts 12 die voor méér dan de helft van de vakken slagen.

Mijn achtergrondinformatie: bachelor TI + schakel naar Ind Ing informatica, momenteel bezig met master industrieel ingenieur informatica

> Hoeveel achtergrond kennis heb je nodig, begint de studie van nul of zal ik nog wiskunde moeten bijschaffen?

(en burgerlijke ingenieurs) wetenschappen beginnen allemaal "vanaf nul" maar het zal van je achtergrond afhangen of je met dat tempo meekan. Je kan op vlak van wiskunde in het eerste semester ongeveer een herhaling verwachten van het 5de en 6de middelbaar ASO wat vroeger 6 uur wiskunde was.

Ik heb dus zelf de schakel naar industrieel ingenieur informatica gevolgd, waarin alle wiskundevakken vervat zitten. Hetgeen Avi zegt, klopt. Toch zou ik je aanraden de zomercursus wiskunde te volgen, die zowel door de KUL als de UGent wordt aangeboden. Het is inderdaad zo dat men in Wiskunde 1 limieten, afleiden, integreren, .... terug opnieuw uitlegt, maar op een hoog tempo. In Wiskunde 2 gaat men dieper in op ruimtemeetkunde, dubbelintegralen en lineaire algebra. Deze twee wiskundevakken waren voor mij toch voornamelijk herhaling uit het middelbaar, maar met wat meer diepgang. Verder zal je Signalen en systemen en discrete wiskunde krijgen na je eerste jaar, maar dit zou geen probleem mogen zijn indien je geslaagd bent voor Wiskunde 1 en Wiskunde 2.

> Hoe moeilijk is het, moet je dagelijks uw lessen herhalen, indien ja hoelang duurt dat dan?

Dit is nogal persoonlijk. Sommigen slagen met hun boeken pas open te doen in de examens, anderen hebben een hoop herexamens terwijl ze elke dag naar de les gaan. Als je nu veel moeite moet doen om te slagen in het middelbaar, zal het waarschijnlijk ook zo zijn aan de universiteit.

Misschien kan je overwegen eerst de professionele bachelor Toegepaste informatica te studeren en dan te schakelen indien dit vlot verloopt? Ik ben althans tevreden dat ik dit traject heb gevolgd. Stel dat de schakel niet lukt, dan heb je nog altijd een mooi bachelordiploma om op terug te vallen. Het grootste nadeel van het schakelprogramma is wel dat je een pittige verzameling theoretische vakken op een korte tijd moet verwerken.

Het grootste nadeel van het schakelprogramma is wel dat je een pittige verzameling theoretische vakken op een korte tijd moet verwerken.
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je denkt zo'n schakelprogramma te doen (bvb omdat je ziet dat het eerste jaar toegepaste informatica vlot loopt), kan je dan in het tweede en derde jaar al je wiskunde niet proberen bij te spijkeren?

Dat is zeker mogelijk, en ook een goed idee. Als ik me niet vergis, is het zelfs mogelijk om al een vak uit het schakelprogramma op te nemen tijdens je tweede of derde bachelor via een "creditcontract".

Industriële (en burgerlijke ingenieurs) wetenschappen beginnen allemaal "vanaf nul" maar het zal van je achtergrond afhangen of je met dat tempo meekan. Je kan op vlak van wiskunde in het eerste semester ongeveer een herhaling verwachten van het 5de en 6de middelbaar ASO wat vroeger 6 uur wiskunde was.

Op vlak van programmatuur heb je geen achtergrond nodig. Maar de realiteit is dat wie geen voorgaande ervaring heeft dat tegelijkertijd met de andere vakken zal moeten opbouwen. Er zijn geen shortcuts in het leren programmeren, en sommige principes en technieken zal je dus gelijktijdig met je studies moeten oefenen in eigen projecten.
Ligt de wiskunde van Ind ing informatica op hetzelfde niveau als de wiskunde die je krijgt in 6 uur wetenschappen ASO?

Mijn achtergrondinformatie: bachelor TI + schakel naar Ind Ing informatica, momenteel bezig met master industrieel ingenieur informatica

> Hoeveel achtergrond kennis heb je nodig, begint de studie van nul of zal ik nog wiskunde moeten bijschaffen?

Ik heb dus zelf de schakel naar industrieel ingenieur informatica gevolgd, waarin alle wiskundevakken vervat zitten. Hetgeen Avi zegt, klopt. Toch zou ik je aanraden de zomercursus wiskunde te volgen, die zowel door de KUL als de UGent wordt aangeboden. Het is inderdaad zo dat men in Wiskunde 1 limieten, afleiden, integreren, .... terug opnieuw uitlegt, maar op een hoog tempo. In Wiskunde 2 gaat men dieper in op ruimtemeetkunde, dubbelintegralen en lineaire algebra. Deze twee wiskundevakken waren voor mij toch voornamelijk herhaling uit het middelbaar, maar met wat meer diepgang. Verder zal je Signalen en systemen en discrete wiskunde krijgen na je eerste jaar, maar dit zou geen probleem mogen zijn indien je geslaagd bent voor Wiskunde 1 en Wiskunde 2.

> Hoe moeilijk is het, moet je dagelijks uw lessen herhalen, indien ja hoelang duurt dat dan?

Dit is nogal persoonlijk. Sommigen slagen met hun boeken pas open te doen in de examens, anderen hebben een hoop herexamens terwijl ze elke dag naar de les gaan. Als je nu veel moeite moet doen om te slagen in het middelbaar, zal het waarschijnlijk ook zo zijn aan de universiteit.

Misschien kan je overwegen eerst de professionele bachelor Toegepaste informatica te studeren en dan te schakelen indien dit vlot verloopt? Ik ben althans tevreden dat ik dit traject heb gevolgd. Stel dat de schakel niet lukt, dan heb je nog altijd een mooi bachelordiploma om op terug te vallen. Het grootste nadeel van het schakelprogramma is wel dat je een pittige verzameling theoretische vakken op een korte tijd moet verwerken.
Bedankt voor de informatie, maar ik heb nog een vraagje? Je kan hier moeilijk uit eigen ervaring op antwoorden, maar misschien heb je vrienden die dat wel kunnen. Is het eerste jaar ind inf informatica moeilijker of makkelijker dan het schakelprogramma?

eerste jaar ind inf informatica moeilijker of makkelijker dan het schakelprogramma?

Schakeljaar is zwaarder dan een eerste jaar academische bachelor (in de meeste gevallen die ik ken, en ik heb er ervaring mee). MAAR als je een schakeljaar doet ben je weer wat ouder en wijze dat heeft ook zijn voordelen ;-). De reden waarom schakeljaren zwaarder zijn is omdat men tracht op één jaar academische vaardigeheden bij te brengen. Dit zijn meestal de zeer theoretische vakken.

Om u een idee te geven schakeljaar master toegepaste informatica aan de KULeuven telt 5 wiskunde vakken. Wiskunde 1 [calculus], lineare algebra, logica, numerieke wiskunde en fundamenten voor informatica [discrete wiskunde]. Aan de kul beschouwen ze logica en fundamenten voor informatica niet als wiskunde vakken. Geen idee waarom .... fundamenten voor informatica is een troetelnaampje voor discrete wiskunde ....

Maar bon short answer schakeljaar is zwaar, alle k*t vakken zitten meestal in 1 jaar geperst ipv verspreid over 3 jaar. NU er zijn ook leukere vakken afhankelijk van wat je zelf leuk vindt natuurlijk! Alvast veel succes met je keuze!

Ligt de wiskunde van Ind ing informatica op hetzelfde niveau als de wiskunde die je krijgt in 6 uur wetenschappen ASO?
Het ligt een stuk hoger natuurlijk, anders zou de wiskunde niks voorstellen. Maar je bedoelt wss of men er vanuit gaat dat je de wiskunde kan verwerken op een tempo zoals iemand die 6uur heeft gehad. En daar is het antwoord ja op.

Ik ben destijds eens naar de cursussen gaan kijken aan de kuleuven in gent en van het eerste jaar was +/- 80 procent van de wiskunde herhaling uit het middelbaar. De prof overliep alles eens en het meest complexe uit de cursus over calculus waren oneigenlijke integralen wat in de 6-uur wiskunde bij ons even uitgebreid aan bod kwam. Het niveau zal wel algemeen wat hoger liggen maar het ligt wel in het verlengde van een 6-uurs richting. Voor burgerlijk zal het echt wel een versnelling hoger zijn maar industrieel valt al bij al wel nog mee vanuit een wewi6. Het is regelmatig ook een 'backup richting' heb ik de indruk. Veel jaargenoten die uit de wewi6 kwam en eerst een jaartje burgerlijk, fysica of wiskunde zijn gaan proberen maar dan niet geslaagd en dan maar industrieel gaan doen.

Terug
Bovenaan