Mijn achtergrondinformatie: bachelor TI + schakel naar Ind Ing informatica, momenteel bezig met master industrieel ingenieur informatica
> Hoeveel achtergrond kennis heb je nodig, begint de studie van nul of zal ik nog wiskunde moeten bijschaffen?
Ik heb dus zelf de schakel naar industrieel ingenieur informatica gevolgd, waarin alle wiskundevakken vervat zitten. Hetgeen Avi zegt, klopt. Toch zou ik je aanraden de zomercursus wiskunde te volgen, die zowel door de KUL als de UGent wordt aangeboden. Het is inderdaad zo dat men in Wiskunde 1 limieten, afleiden, integreren, .... terug opnieuw uitlegt, maar op een hoog tempo. In Wiskunde 2 gaat men dieper in op ruimtemeetkunde, dubbelintegralen en lineaire algebra. Deze twee wiskundevakken waren voor mij toch voornamelijk herhaling uit het middelbaar, maar met wat meer diepgang. Verder zal je Signalen en systemen en discrete wiskunde krijgen na je eerste jaar, maar dit zou geen probleem mogen zijn indien je geslaagd bent voor Wiskunde 1 en Wiskunde 2.
> Hoe moeilijk is het, moet je dagelijks uw lessen herhalen, indien ja hoelang duurt dat dan?
Dit is nogal persoonlijk. Sommigen slagen met hun boeken pas open te doen in de examens, anderen hebben een hoop herexamens terwijl ze elke dag naar de les gaan. Als je nu veel moeite moet doen om te slagen in het middelbaar, zal het waarschijnlijk ook zo zijn aan de universiteit.
Misschien kan je overwegen eerst de professionele bachelor Toegepaste informatica te studeren en dan te schakelen indien dit vlot verloopt? Ik ben althans tevreden dat ik dit traject heb gevolgd. Stel dat de schakel niet lukt, dan heb je nog altijd een mooi bachelordiploma om op terug te vallen. Het grootste nadeel van het schakelprogramma is wel dat je een pittige verzameling theoretische vakken op een korte tijd moet verwerken.