Hoe luister je muziek?

Hoe luister je muziek?

  • Vinyl

    Stemmen: 29 29,9%
  • CD

    Stemmen: 27 27,8%
  • Cassette

    Stemmen: 5 5,2%
  • Streamingservice

    Stemmen: 79 81,4%
  • Youtube

    Stemmen: 47 48,5%
  • Bandcamp

    Stemmen: 14 14,4%
  • Legale mp3's

    Stemmen: 16 16,5%
  • Illegale mp3's

    Stemmen: 28 28,9%
  • Radio

    Stemmen: 38 39,2%
  • Andere...

    Stemmen: 4 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    97
-Specifieke thema kanalen op DAB+ ( ofwel foute muziek, ofwel een thema kanaal van de 80's of 90's of dergelijke, maar niet gewone MNM of Q-Music )

- Apple Music van tijd tot tijd, Shazam app geeft daar redelijk vaak gratis codes voor om 30 dagen te proberen. Maar over het algemeen luister ik daar te weinig naar om dat maanden te laten doorlopen aan 10 Euro.

- Op momenten dat ik geen Apple Music abbo heb doe ik gewoon playlists op Youtube en dan de app minimalizeren of als ik DAB+ beu ben die dag doe ik muziek vanuit mijn jongere jaren die ik ooit op een USB stick heb gezet en dan zo de radio in.
 
spotify
cd (minder en minder, koop zelden nog iets nieuws)

cassettes heb ik nog v vroeger, maar de kwaliteit van zowel de tapes als de cassette speler is niet echt je dat, dat is eigenlijk echt passé.
Ik mis wel de tijd dat we wat songs op een cassette zetten en dan uitleenden aan vrienden of voor op de trein/bus nr school te luisteren via walkman...
Good times.
 
Leuk topic!
Tot zo'n 20 jaar geleden best veel met muziek bezig geweest, veel gekocht, maar is toen wat stilgevallen door andere interesses (internet, gamen) en verantwoordelijkheden (renovatie huis, mantelzorg ouders). Pas zo'n half jaar geleden - na renovatie woonkamer - weer begonnen met actief naar muziek te luisteren, vooral via:

- Vinyl: Heb het pre-CD tijdperk (en dus ook de tijd dat LPs nog goedkoper waren dan CDs) nog meegemaakt dus hier is het voor mij allemaal begonnen. Een plaatje draaien is voor mij pure nostalgie, en omdat mijn muzieksmaak destijds snel evolueerde van hardrock via heavy metal naar thrash, speed, grind, death en black metal 'herontdek' ik nu een aantal LPs die ik al in lange tijd niet meer heb opgezet. Zo besef ik eigenlijk pas nu hoe goed de eerste 2 albums van Iron Maiden zijn. Ook heb ik destijds samen met vrienden eens een trip naar de Saturn in Keulen gemaakt waar ik met 25 LPs buitenkwam waarvan ik er een aantal nooit genoeg luisterbeurten heb gegeven omdat het er gewoon té veel ineens waren.
Zoals gezegd: vinyl is voor mij nostalgie dus nieuw vinyl (als in: nieuwe releases) zie ik me gewoonweg niet kopen. Wat ik wél doe is af en toe een LP kopen die destijds op mijn verlanglijstje stond. Zo heb ik de laatste maanden nog 'Rising Force' van Yngwie Malmsteen en 'Skeptics Apocalypse' van Agent Steel gekocht; albums die ik op cassette had gekopieerd van vrienden en geweldig goed vond, maar zelf nooit 'origineel' had...

- CD: Medium waar ik het meest naar luister en ook het meeste van heb. Tegen dat de CD helemaal was doorgebroken waren er nog overal platenwinkels, had ik vast werk en woonde ik thuis, dus genoeg geld te besteden aan muziek waardoor hetzelfde zich voordeed als bij de LPs: veel muziek te snel achter elkaar gekocht waardoor veel CDs ten onrechte weinig gespeeld werden. CDs die nu dus ook 'herontdekt' worden. Wat dus ook betekent dat ik geen behoefte heb aan het kopen van nieuwe releases; er valt nog genoeg te ontdekken in mijn huidige collectie. Wél koop ik - net als bij vinyl - nog CDs die ik altijd al wilde maar nooit origineel had; zoals bvb recentelijk 'Witchcraft' van Obtained Enslavement; een killer album dat ik enkel op mp3 had...

-MP3: Zo'n 15 jaar geleden wel af en toe illegaal gedownload via nieuwsgroepen (bvb Obtained Enslavement van hierboven) maar de meeste van die downloads ook effectief gekocht. Zo'n 10 jaar geleden heb ik ook eens al mijn CDs naar een kameraad gebracht die ze allemaal geript heeft naar mp3 en als bonus op de USB-stick ook alle CDs zette die hij van zijn andere kameraden had geript. Waardoor ik opeens zo'n 200 extra albums had. Toch luister ik maar weinig naar mp3. Op de PC vind ik het niet praktisch en hoewel mijn nieuwe CD speler ook een USB-poort heeft gebruik ik die ook weinig: steeds een gedoe om zo'n album eerst op een stick te zetten en om een heleboel albums op USB te zetten vind ik dan weer te onoverzichtelijk.

- Minidisc: Wie kent dit medium nog? Eind jaren '90 kocht ik een Minidisc recorder als vervanging voor cassettes en voor hetzelfde doel: er kwam zo veel goede muziek uit die je onmogelijk allemaal kon kopen dus kopieerde je de CDs van je vrienden. Omdat ik niet lang daarna een PC kocht en me op internetten en gaming stortte geraakte de MD-recorder en de ongeveer 40 opgenomen MDs in de vergetelheid maar nu worden ze weer regelmatig afgespeeld. Minidisc gebruik ik momenteel vooral om interessante albums uit voornoemde mp3-collectie op op te nemen zodat ze makkelijker toegankelijk/afspeelbaar zijn....todat ik het origineel gekocht heb.

- Radio: Joe 60s & 70s tijdens het eten of soms Klara tijdens het lezen, beide via DAB+

- Youtube: Vooral als ik achter de PC zit (staat in aparte kamer) om CDs uit mijn collectie te 'streamen'.

Streamingdiensten zoals Spotify gebruik ik niet omdat ik geen smartphone heb. Maar zelfs als ik die had zou ik het wss niet gebruiken om dezelfde reden als dat ik fysieke boeken prefereer boven e-books: ik koop liever iets dan dat ik het huur en hou er niet van om voor het afspelen van mijn muziek afhankelijk te zijn van derden...
 
Terug
Bovenaan