Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Sinds enkele weken krijg ik -vanuit het niets- plots elke dag 2 of 3 oproepen van een privénummer die telkens een klein stukje robot stem hoort die zegt ´als u deze transactie wilt annuleren, druk 1...´

Iemand enig idee hoe ik privé nummers kan blokkeren?

Bestaat er ook zoiets als Have i been pwned maar dan voor telefoonnummers?
Letterlijk ook net weer gebeld door zo card stop zever.

Maar toen was alles weg”: Jacques (82) raakt 57.000 euro kwijt aan oplichters

De zoveelste. :wallbash: Ik hoop wel dat hij "Anydesk" ook effectief volledig verwijderd heeft (Ik ga daar van uit vermits het in het nieuws komt). Want anders heeft deze mens nog steeds een probleem.

Als de hackers zijn PIN codes kennen én Jacques heeft deze niet gewijzigd én Anydesk staat nog steeds op zijn smartphone dan kunnen ze mogelijks / worst case nog steeds inloggen op zijn bankapp(s) en geld versluizen. Zelfs terwijl Jacques zelf in zijne zetel ligt he.

Goed geprobeerd, maar ik heb niet eens een onderneming.

image.png

Argenta

Geachte klant,

In het kader van een geplande technische actualisering informeren wij u graag over de ondersteuning van de kaartlezer die u momenteel gebruikt.

Vanaf 13 februari 2026 zal dit type kaartlezer niet langer worden ondersteund binnen onze systemen.

Om de continuïteit en veiligheid van uw bankdiensten te waarborgen, voorzien wij een vervangende kaartlezer die voldoet aan de huidige technische en beveiligingsvereisten.

De vervangende kaartlezer biedt onder meer:
  • Compatibiliteit met de actuele systemen
  • Betrouwbare verwerking van verrichtingen
  • Eenvoudig en gebruiksvriendelijk ontwerp
Indien u dit nog niet heeft gedaan, verzoeken wij u vriendelijk om de vervanging vóór bovenvermelde datum te bevestigen via uw online bankomgeving of via uw gebruikelijke contactpunt.

Toegang tot uw online bankomgeving
Kaartlezer bevestigen

Iemand die al van www.dockerflandas.com gehoord heeft ?
Via de URL kom je op vlaanderen.be-organisatie.info terecht, geregistreerd door namesilo.com.

VOVlaamse Overheid

Bericht vanuit uw digitale omgeving
Geachte relatie,

Binnen uw digitale omgeving werd een aangepaste samenstelling van uw dossier klaargezet ter inzage.

Deze samenstelling geeft u een actueel beeld van de onderdelen die momenteel aan uw dossier zijn gekoppeld.

U kan hierbij onder meer nagaan:
  • De huidige samenstelling van uw dossier
  • Overzichten van recente toevoegingen
  • Stukken die digitaal beschikbaar werden gesteld

Door dit na te kijken kan u bevestigen dat het dossier correct is opgebouwd.

Iemand die al van www.dockerflandas.com gehoord heeft ?
Via de URL kom je op vlaanderen.be-organisatie.info terecht, geregistreerd door namesilo.com.

VOVlaamse Overheid

Bericht vanuit uw digitale omgeving
Geachte relatie,

Binnen uw digitale omgeving werd een aangepaste samenstelling van uw dossier klaargezet ter inzage.

Deze samenstelling geeft u een actueel beeld van de onderdelen die momenteel aan uw dossier zijn gekoppeld.

U kan hierbij onder meer nagaan:
  • De huidige samenstelling van uw dossier
  • Overzichten van recente toevoegingen
  • Stukken die digitaal beschikbaar werden gesteld

Door dit na te kijken kan u bevestigen dat het dossier correct is opgebouwd.
Vlaamse overheid doet geen .info domeinen...
Phishing...

Ik kreeg daarstraks voor het eerst een phishing mail van Belfius (mijn eigen bank)
Anders zijn het altijd mails van banken waar ik niet bij ben.

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van een golf van phishingaanvallen is het
technische ondersteuningssysteem bijgewerkt.

Als gevolg van deze update zijn sommige accounts die het doelwit
waren van aanvallen om veiligheidsredenen geblokkeerd.

Volg de onderstaande stappen om uw account te deblokkeren.​

Start hier uw aanvraagprocedure
Om weer volledige toegang tot uw account te krijgen, raden we u aan de verificatiestappen te volgen.
Voor elke klant die deze e-mail heeft ontvangen en de verificatiestappen niet heeft voltooid, wordt het account binnen 72 uur permanent geblokkeerd.
Tot ziens!
Met vriendelijke groet,

Zou dit betrouwbaar zijn?

Delen van abo (oa Netflix)
Zal zowat hetzelfde zijn als deze:

Zover ik kan lezen is dat wel te betrouwen.

Ik krijg die ook sinds een dag of 2-3, maar dan op mijn voice mail. Ook een hele periode gehad dat ik dagelijks 2-3 oproepen kreeg van +32 480 219 xxx. De laatste drie nummers waren telkens iets anders en nog niet gevonden hoe je een hele range kan blokkeren, dus heeft toch een tijdje geduurd eer dat gestopt is.

Dat is puur toeval dat ze bij u uitkomen dacht ik. Dat zijn computers die bij wijze van spreken bellen naar 0470 00 00 01 en zo oplopend automatisch telefoneren tot er ooit iemand antwoordt. Als je dan opneemt of je telefoon gaat over naar voice mail, weten ze dat het een bestaand nummer is en blijven ze proberen.
Vandaag net hetzelfde gehad. Voicemail bericht dat midden in een zin begint, dus gewoon een "bandje" dat afspeelt nog voor je opneemt. En zogezegd van "Argenta", betaling bol.com €1200 ... Maar ik zie wel geen gemiste oproep. En stel dat je opneemt, kan het eigenlijk gevaarlijk zijn om in zo een menu's keuzes te maken? Al zie ik niet in hoe, behalve als ze u codes en gegevens beginnen vragen natuurlijk.
edit even googlen: politie waarschuwt ervoor link

Gisteren een voicemail bericht nadat ik een privénummer had laten bellen.

computerstem: "om uw terugbetaling van 2950 euro te bevestigen, druk 1"

voicemail: bericht verwijderd :lol:

Hello belle présence

Tu peux me connaître comme Nastenka, une femme vraie, chaleureuse et transparente
À ce moment important de ma vie, je cherche un compagnon loyal et vrai
Dans l’espoir de voir naître une relation stable et claire
Animée par le souhait de confiance, douceur, loyauté et partage
Je pressens que nos attentes pourraient se ressembler
Peut-être souhaites-tu une compagne attentive
Si tu ressens la même envie, je lirai tes mots avec plaisir
Si tu es curieux de cette rencontre, envoie-moi quelques mots

Avec une émotion sincère
Nastia

Opeens redelijk wat onbekende (maar met zichtbaar nummer) telefoontjes op de mobiel die bij beantwoorden, niets, een stilte om dan de hoorn er op te gooien. De bedoeling is waarschijnlijk dat je terugbelt en dan een duur nummer belt. Maar de laatste dagen wordt er gebeld en niet gewacht tot ik opneem (of ik neem net te laat op, wat ook kan, want mijn mobiel slingert altijd wel ergens rond). De nummers zijn mij onbekend en ook via google niet te achterhalen, er wordt geen voicemail ingesproken. Nummers opslaan en via Whatsapp kijken kan alleen als die nummer er ook bekend zijn en daar staan ze ook niet in.

Normaliter zou ik het hierbij laten, ware het niet dat ik voor de komende 3 jaar in een medisch traject zit en niet alle nummers van poli’s, medewerkers etc zijn bekend of worden met het officiele nummer gebeld. Er knaagt iets: wat als ik een afspraak (heb ge)mist of er staat een op stapel en ik weet er niet van. Misschien toch maar een nieuw nummer nemen.

Geen idee of 't een scam is/was of niet, maar telefoon van een privénummer, niet opgenomen, daarna bericht dat ik een voicemail had van dat nummer en om 1933 te bellen, maar ipv een voicemail bericht kom ik in een menu terecht om mijn voicemail in te stellen?

Scammers stelen 16.000 euro van gezin uit Heusden-Zolder

Blijkbaar had de man des huizes een probleem met zijn Onedrive en heeft hij nadien Microsoft via de officiële kanalen contacteerd. Nadien is de scam begonnen. "Mogelijks" was een echte medewerker van Microsoft betrokken bij de scam. Maar goed dat is zijn verklaring. Het kan ook zijn dat hij op ne foute / scamsite terechtkwam ipv bij Microsoft zelf maar goed: Laten we 'hem' maar gewoon geloven.

Fair enough dat je op dat moment er nog in trapt. Je kan echt niemand vertrouwen als het er op aan komt. Zelfs iemand van Microsoft niet. Die mens is ook een wildvreemde he.

Maar ja als je dit dan wat verderop leest: Niet veel later volgde een nieuw telefoontje. Dit keer van iemand die zich voordeed als Proximus-medewerker. “Hij sprak perfect Vlaams en was heel overtuigend. Hij vroeg me verschillende handelingen uit te voeren en om via WhatsApp te antwoorden. :wallbash: Daar stond zelfs het officiële Proximus-logo bij”, vertelt Richard. “Ik zat nog volledig in de Proximus-flow: internetproblemen, maandagochtendmeetings, werkstress. Mijn buikgevoel zei dat het niet klopte, maar ik heb het genegeerd.”

Ik weet het, het is snel gebeurd en sorry voor jou en je gezin Richard, maar die ene zin hierboven zegt genoeg. Hier hadden (en al zeker als IT'er) alle alarmbellen moeten afgaan.

Terug
Bovenaan