MiniJeffrey
Well-known member
Scammers stelen 16.000 euro van gezin uit Heusden-Zolder
Blijkbaar had de man des huizes een probleem met zijn Onedrive en heeft hij nadien Microsoft via de officiële kanalen contacteerd. Nadien is de scam begonnen. "Mogelijks" was een echte medewerker van Microsoft betrokken bij de scam. Maar goed dat is zijn verklaring. Het kan ook zijn dat hij op ne foute / scamsite terechtkwam ipv bij Microsoft zelf maar goed: Laten we 'hem' maar gewoon geloven.
Fair enough dat je op dat moment er nog in trapt. Je kan echt niemand vertrouwen als het er op aan komt. Zelfs iemand van Microsoft niet. Die mens is ook een wildvreemde he.
Maar ja als je dit dan wat verderop leest: Niet veel later volgde een nieuw telefoontje. Dit keer van iemand die zich voordeed als Proximus-medewerker. “Hij sprak perfect Vlaams en was heel overtuigend. Hij vroeg me verschillende handelingen uit te voeren en om via WhatsApp te antwoorden.Daar stond zelfs het officiële Proximus-logo bij”, vertelt Richard. “Ik zat nog volledig in de Proximus-flow: internetproblemen, maandagochtendmeetings, werkstress. Mijn buikgevoel zei dat het niet klopte, maar ik heb het genegeerd.”
Ik weet het, het is snel gebeurd en sorry voor jou en je gezin Richard, maar die ene zin hierboven zegt genoeg. Hier hadden (en al zeker als IT'er) alle alarmbellen moeten afgaan.
Ze vertellen hier sowieso niet het hele verhaal en hebben zonder twijfel toegangscodes of it's me verificaties gedaan ("verschillende handelingen"), anders konden de scammers geen toegang krijgen tot hun accounts. Om nog te zwijgen dat je je laat overtuigen omdat er een officieel logo bij het WhatsApp nummer stond.
Daar stond zelfs het officiële Proximus-logo bij”, vertelt Richard. “Ik zat nog volledig in de Proximus-flow: internetproblemen, maandagochtendmeetings, werkstress. Mijn buikgevoel zei dat het niet klopte, maar ik heb het genegeerd.”

, telkens dezelfde soort zo. Als ik die systematisch rapporteer als fishing snap ik niet waarom ik er nog steeds (zo veel) blijf krijgen...